Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske at Sony og forsåvidet andre kamera produsenter hadde en Cine line og et rent kamera for fotografer. Greit nok at dette kameraet har det meste man kan ønske seg, men antar at den høye prisen skyldes blant annet 4K opptak direkte i kameraet som jeg og sikkert mange andre fotografer ikke har bruk for!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Shitt da blir d helt uaktuelt for min del. Hadde tippet en pris rundt 23-24lappper! Får eventuelt vente til den kommer på bruktmarkedet  :hm:

Var vel som forventet. Man kan stort sett gange dollarprisen med 10 på fotoutstyr. :S

 

Dollarkurs 7,77 og 25% moms blir 9,71, så det er ikke så rart. 

Lenke til kommentar

 

 

Tipper den sniker seg relativt raskt under 30k.

Tja, vi får se. Jeg er glad jeg ikke ventet på prisdropp på A7II. Det tok 6 måneder før første prisnedgang kom.

 

 

A7R har vel bare gått ned fra 18XXX til 16XXX, cirka 2000 kroner.

 

 

Ja, men prosentvis nedgang er større fra 18 til 16k kontra 33 til 30k, dessuten er den psykologisk barieren større når man bryter en ti-tusen-kroners barriere, slik at kampanjer på 29999,- vil trolig dukke opp ganske raskt for å få fart på salget, tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske at Sony og forsåvidet andre kamera produsenter hadde en Cine line og et rent kamera for fotografer. Greit nok at dette kameraet har det meste man kan ønske seg, men antar at den høye prisen skyldes blant annet 4K opptak direkte i kameraet som jeg og sikkert mange andre fotografer ikke har bruk for!

Produsentene har ofte proff/semiproff video-produkter, men disse ender opp med å bli _veldig_ dyre. Antagelig fordi de henvender seg til et lite og kresent marked som stiller store krav til tilkoblinger, robusthet etc.

 

Når Sony og Canon og andre vekter video tungt i sine "stillbildekamera" så tror jeg at det skyldes at funksjonen kan inkluderes uten mye økning i kost, men betydelig økning i antall kunder. Det er ikke utenkelig at A7rII ville ha vært _dyrere_ dersom Sony kuttet ut 4k, siden antall potensielle kunder da ville ha gått ned. Det kan selvfølgelig også tenkes at A7rII ville ha blitt billigere siden markedet hadde vært villig til å betale mindre.

 

Personlig så setter jeg pris på det rendyrkede og vil gjerne ha et stillbildekamera som primært prøver å være et godt stillbildekamera. Mine ambisjoner med stillbilder er betydelig høyere enn ambisjonene med video, og enkle familie-videoer kan jeg enkelt gjøre med andre dippedutter.

 

-k

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det noen som kan anbefale eit tredje parti batteri for Sony? Originale Sony batteri er altfor dyre. Har sett på ebay og amazon.co.uk og dei fleste kan ikkje sende til Norge, og er også veldig usikker på hvilke av batterien som er gode. Ser at batterikongen.no, og batterioutlat.no har batterier til 149-159 kr. Noe som har efaring med desse batteriene, eller butikken? Cdon har også noen batteri men då til rundt 263-299 kr, noe som er akseptabelt.

 

Eit anna spørsmål, er det noen som har efaring med Sony Zeiss 24-70mm f/4? Har høyrt blanda omtale av den. At den er alt for dyr i forhald til kvaliteten, og at kitlinsen er like god, men ser at det er fleire som liker den, og at det skal ha vært ein del dårlige kopier i byrjinga. Noen som har prøvd den? Er den verdt 9590 kr?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZyWaQ24q

Er det noen som kan anbefale eit tredje parti batteri for Sony? Originale Sony batteri er altfor dyre. Har sett på ebay og amazon.co.uk og dei fleste kan ikkje sende til Norge, og er også veldig usikker på hvilke av batterien som er gode. Ser at batterikongen.no, og batterioutlat.no har batterier til 149-159 kr. Noe som har efaring med desse batteriene, eller butikken? Cdon har også noen batteri men då til rundt 263-299 kr, noe som er akseptabelt.

 

Eit anna spørsmål, er det noen som har efaring med Sony Zeiss 24-70mm f/4? Har høyrt blanda omtale av den. At den er alt for dyr i forhald til kvaliteten, og at kitlinsen er like god, men ser at det er fleire som liker den, og at det skal ha vært ein del dårlige kopier i byrjinga. Noen som har prøvd den? Er den verdt 9590 kr?

 

Jeg har ganske god erfaring med hähnel hl-xw50-batterier til a7-serien. Kan ikke si jeg har funnet noe galt med dem etter flere måneders bruk.

 

Sony Zeiss 24-70 f/4 synes jeg har fått mye ufortjent pes, og jeg var også meget skeptisk til denne. Ja den er rimelig dyr og har en del forvrengning i begge ender, men den er rimelig skarp, har rask zoom, effektiv stabilisering og generelt god bildekvalitet. Dette er blitt min mer eller mindre permanente reiselinse så lenge det er nok lys. F/4 er vel egentlig mitt eneste "problem" med den, men det er et greit kompromiss. Jeg vil ikke ha en større linse når jeg skal gå rundt hele dagen.

 

Jeg er en "pixel-peeper", og bryr meg om hvordan bildene mine ser ut i 100% zoom på skjermen, og med utgangspunkt i dette har jeg ikke hatt et eneste bilde der kvaliteten på linsen har vært problemet. Stopp den ned noen hakk om du har godt lys, og du har en meget god og fleksibel linse. Du kan også få den pent brukt til en god pris på bruktmarkedet.

 

Så, til det du egentlig spør om; er den verdt det. Det kan jeg ikke svare konkret på, for denne linsen er den eneste av sitt slag jeg har kjøpt noen gang for fullformat, og Sony er det eneste fullformats-systemet jeg har hatt. Det jeg ihvertfall kan si, med andres kommentarer tatt i betraktning, er at om du får den til under 8000 pent brukt vil jeg mene det er et ganske godt kjøp. Så er det opp til deg om følelsen av ny, eventuell garanti/kvittering osv. er verdt de ekstra 1500-2000kr du sparer.

Lenke til kommentar

Ref batterier så har jeg 3-4 forskjellige typer jeg har kjøpt på ebay, vet ikke lenger hvilke som er uoriginale, men de varer omtrent like lenge som de originale, liten forskjell slik jeg opplever. 

 

Ang Sony 24-70 så har jeg litt delte følelser ang den, jeg sammenligner med Canon 24-70 f/2.8 II og Nikon 24-120, synes Sony-en er den dårligste av de 3, men for all del brukt med litt forsiktighet, dvs blendet ned og brukt fra 27-28mm og oppover så duger den i massevis. Hvis bildekvalitet mellom 24-27mm er viktig for meg så tar jeg med meg Canon objektivet.

 

Om det er verdt pengene er det bare du som kan svare på. Jeg kjøpte det pga at jeg ville ha et lettere alternativ, og på det området leverer det i hvert fall.

Lenke til kommentar

Anngående batteriene så ser eg at originale Sony batteri har 7,2V og har ein kapasittet på 1080mAh, mens det Hänel har samme volt, 7,2V og 950mAh kapaistet, men det koster 495 kr i Norge eller 30 pund fra Amazon. Hama batteriet fra cdon koster 263 kr, har ein volt på 7,2V, men berre 750mAh kappasitet, så det virker som ein dårleg deal. Men batteriet fra batterikongen.no har ein kapaistet på 1080mAh, men tar 7,4V istadenfor 7,2V, og koster berre 149. Det samme med batteriet fra batterioutlet.no som koster 159.  Eg prøver sikkert dei ut, og fårhåpentlegvis har ikkje 7,4V og 7,2V noe å sei.

 

Når det gjelder linsen så 9500kr mye å gamble med, spesielt når det virker som at du faktisk gambler når du kjøper den linsen, og ikkje heilt veit om du får ein bra eller dårleg kopi. Det er ein stund siden eg har sett FE linser på enten finn.no eller foto.no. Det er for det meste A-mount linser. Akkurat no bruker eg den nye Sony FE 28 f/2. Kanskje eg heller bruker pengene på Sony Zeiss FE 55mm f/1.8, og viss eg tenker vidvinkel kan eg kjøpe vidvinkelkonverteren for 28mm og få 21mm.

 

 
Lenke til kommentar

Det jeg ihvertfall kan si, med andres kommentarer tatt i betraktning, er at om du får den til under 8000 pent brukt vil jeg mene det er et ganske godt kjøp. Så er det opp til deg om følelsen av ny, eventuell garanti/kvittering osv. er verdt de ekstra 1500-2000kr du sparer.

 

Solgte min for 4900,- for litt siden og den var veldig pent brukt. Solgte den da jeg kjøpte SEL24240 isteden siden jeg ønsket mere zoom. Har lest en del ymse om den SEL24240 også, men tente at jeg ikke kom til å bruke den 24-70 F4 linsen etter å ha kjøpt en annen som dekker et større zoom område.

 

 

Når det gjelder linsen så 9500kr mye å gamble med, spesielt når det virker som at du faktisk gambler når du kjøper den linsen, og ikkje heilt veit om du får ein bra eller dårleg kopi.....

 

Akkurat no bruker eg den nye Sony FE 28 f/2. Kanskje eg heller bruker pengene på Sony Zeiss FE 55mm f/1.8, og viss eg tenker vidvinkel kan eg kjøpe vidvinkelkonverteren for 28mm og få 21mm.

 

 

 

Kjøper du den ny i Norge kan du jo bytte den om du får et dårlig eksemplar. Min (som jeg solgte for 4900) hadde ingen fokusproblemer eller uskarpe bilder mv. Nå er jeg en amatør og sikkert ikke like kresne som andre, men synes linsen fungerte helt topp. Solgte den bare da jeg regnet med at jeg aldri kom til å bruke den etter at jeg kjøpte SEL24240. Det jeg imidlertid lurer på nå er om jeg skal kjøpe med den SEL28F20 linsen som du har for å ha noe mindre og mer lyssterkt i enkelte situasjoner. Hvor fornøyd er du med den linsen? Jeg bruker i dag av og til en pentax 50mm F1,4 linse jeg har med adapter. den gir fine bilder, men ønsker noe som har mer vidvinkel og mulighet for automatisk styring. (I en del tilfeller er det greit å sette kamera i automodus. Spesielt dersom andre bare skal knipse et bilde)

Lenke til kommentar

Solgte min for 4900,- for litt siden og den var veldig pent brukt. Solgte den da jeg kjøpte SEL24240 isteden siden jeg ønsket mere zoom. Har lest en del ymse om den SEL24240 også, men tente at jeg ikke kom til å bruke den 24-70 F4 linsen etter å ha kjøpt en annen som dekker et større zoom område.

Kjøper du den ny i Norge kan du jo bytte den om du får et dårlig eksemplar. Min (som jeg solgte for 4900) hadde ingen fokusproblemer eller uskarpe bilder mv. Nå er jeg en amatør og sikkert ikke like kresne som andre, men synes linsen fungerte helt topp. Solgte den bare da jeg regnet med at jeg aldri kom til å bruke den etter at jeg kjøpte SEL24240. Det jeg imidlertid lurer på nå er om jeg skal kjøpe med den SEL28F20 linsen som du har for å ha noe mindre og mer lyssterkt i enkelte situasjoner. Hvor fornøyd er du med den linsen? Jeg bruker i dag av og til en pentax 50mm F1,4 linse jeg har med adapter. den gir fine bilder, men ønsker noe som har mer vidvinkel og mulighet for automatisk styring. (I en del tilfeller er det greit å sette kamera i automodus. Spesielt dersom andre bare skal knipse et bilde)

 

Eg liker den, men den har ein del forvrenging, altså "barrel distortion". Det er lett å rette opp i Lightroom, og eg trur det var verre før den siste firmware updaten som hadde forbredringer til den linsen. Så det spørs kor mye du plages av å miste litt pixler. Berre forvent at du kjem til å miste litt nerderst i kantene når Lighroom retter opp kantene, og du mister litt på toppen. Dette er ikkje uvanleg for dei billigere Sony linsene. For 3900 kr så er dette den billigste FE linsen til Sony, og den er rask med f/2. Pluss du kan jo kjøpe ein vidvinkel adapter som gjer at den blir 21mm, men den mister eit stopp med lys og blir f/2.8, og med fisheye adapter blir den 16mm (trur eg) og blir ein f/3.5.

Lenke til kommentar

Hei

Har bestemt meg for å oppgradere mitt a6000 til a7r mark ii.

Har dog noen spørsmål til linsekjøp da jeg bare har råd til en fullframe linse til å begynne med.

Tar mye forskjellig bilder. Portretter, landskap, fast fotograf på diverse happenings (bryllup etc). Samt jeg tar et makro bilde i ny og ne.

Har heller aldri tatt mye portretter med 35mm. Har som regel vært mellom 55-90mm. Noen som har noen formening om det vil fungere greit?

Takker for hjelpen

Edit: vet også at det kommer en 85mm f1.8 snart og den hadde vært perfekt til portretter. Spørsmålet er vel da om jeg heller bare skulle gått for den kit linsa på 24-70mm. Men har hørt så mye rart om den.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Hei

 

Har bestemt meg for å oppgradere mitt a6000 til a7r mark ii.

 

Har dog noen spørsmål til linsekjøp da jeg bare har råd til en fullframe linse til å begynne med.

 

Tar mye forskjellig bilder. Portretter, landskap, fast fotograf på diverse happenings (bryllup etc). Samt jeg tar et makro bilde i ny og ne.

 

Har sett på nye fe 35mm f1.4 Linsa og lurer på om jeg bør gå for denne. Dog er jeg usikker på om denne kan oppfylle alle mine kritterier. Evt må det bli en linse i varianten 24-70mm evt 24-240mm. Da jeg trenger en tele linse senere. Men de virker jo nesten blasse i forhold til 35mm f1.4 linsa.

 

Har heller aldri tatt mye portretter med 35mm. Har som regel vært mellom 55-90mm. Noen som har noen formening om det vil fungere greit?

 

På sikt hadde jeg jo tenkt å ha en rask prime. En tele linse og en wide linse. Men akkurat nå har jeg bare råd til 1. Da kamerat ikke akkurat er gratis heller.

 

Takker for hjelpen

 

Edit: vet også at det kommer en 85mm f1.8 snart og den hadde vært perfekt til portretter. Spørsmålet er vel da om jeg heller bare skulle gått for den kit linsa på 24-70mm. Men har hørt så mye rart om den.

 

 

Om du trives med fastoptikk er nok 35/1,4 og 85/1,8 en svært god kombo.

 

Om du i første omgang må klare deg med ett objektiv kunne du jo også vurdert en brukt 55/1,8 som du eventuelt selger igjen når du får råd til 35+85mm. 55/1,8 er et flott objektiv med gode kontrast og skarphet på full åpning og vil være godt egnet til portretter/ bryllup.

 

24-70 mener jeg har fått mye ufortjent dårlig omtale, mitt eksemplar fungerer utmerket som standardzoom, men du vil nok savne mulighetene i forhold til liten dybdeskarphet til den brukene du skisserer.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har bestemt meg for å oppgradere mitt a6000 til a7r mark ii.

 

Har dog noen spørsmål til linsekjøp da jeg bare har råd til en fullframe linse til å begynne med.

 

Tar mye forskjellig bilder. Portretter, landskap, fast fotograf på diverse happenings (bryllup etc). Samt jeg tar et makro bilde i ny og ne.

 

Har sett på nye fe 35mm f1.4 Linsa og lurer på om jeg bør gå for denne. Dog er jeg usikker på om denne kan oppfylle alle mine kritterier. Evt må det bli en linse i varianten 24-70mm evt 24-240mm. Da jeg trenger en tele linse senere. Men de virker jo nesten blasse i forhold til 35mm f1.4 linsa.

 

Har heller aldri tatt mye portretter med 35mm. Har som regel vært mellom 55-90mm. Noen som har noen formening om det vil fungere greit?

 

På sikt hadde jeg jo tenkt å ha en rask prime. En tele linse og en wide linse. Men akkurat nå har jeg bare råd til 1. Da kamerat ikke akkurat er gratis heller.

 

Takker for hjelpen

 

Edit: vet også at det kommer en 85mm f1.8 snart og den hadde vært perfekt til portretter. Spørsmålet er vel da om jeg heller bare skulle gått for den kit linsa på 24-70mm. Men har hørt så mye rart om den.

Viss du skal berre kjøpe ein linse så tror eg ville styrt unna 35mm f/1.4 med det første, først og fremst pågrunn av størrelsen, men også prisen. Med 14590 så er det den nest dyraste linsen til FE mount. For den prisen kan du kjøpe ein 55mm f/1.8 for 8290 pluss eventuelt ein 28mm f/2.8 for 3890 eller kit linsen på 28-70mm f/3.5-5.6 (eg har sett ein del diskusjonar om 24-70mm f/4 tar bedre bilder enn den, og uten om fargene så er ingen enige om det) for rundt 4000 kr (eller 2600kr på finn.no). 35mm f/2.8 er også ein veldig god linse som er veldig liten, den koster rundt 6390, men kan ofte finnes for rundt 4000-5000 kr på finn.no.

 

Men sjekk størrelsen på 35mm f/1.4: http://i2.wp.com/www.stevehuffphoto.com/wp-content/uploads/2015/04/lenses.jpg.

 

Når du sammenligner den med  Sony FE 16-35mm f/4 OSS Zeiss, så er ikkje den så veldig mye større, men veldig stor for ein prime linse.

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene :)

 

Lurer på om 55mm f/1.8 + 28mm f/2.0 kunne vært en god combo til å begynne med. Da har jeg dekt mye av det jeg bruker kamera mest til, samtidig som at behovet for en kit linse er heller lav.

 

55mm f/1.8 hadde vært fin til bryllup og generelle bilder innendørs. Dog tror jeg den nye 85mm f/1.8 hadde vært flott å hatt til utendørs portretter der man har litt mer plass å bevege seg på. 85mm kan bli litt trangt innendørs/by.

 

Eventuelt kunne jeg bare gått for kit linsa og spart pengene så jeg kan få råd til å oppgradere senere. Her virker det som man kan gå for 28-70mm f/3.5-5.6 da det virker som den er nokså lik 28-70mm f/4

 

--------

 

Edit; Da har jeg bestemt meg.

 

Kjøper 55mm f/1.8 nå
Har også sendt mail til en på finn som selger 28-70mm f/3.5-5.6

 

På langsikt (innen et år), hadde jeg hatt lyst å hadde disse 3 linsene til å dekke all min fotografering

Zeiss Distagon 35mm f/1.4

Zeiss Sonnar 55mm f/1.8

Zeiss Batis 85mm f/1.8

 

Ikke noen kjempe wide angle, men tror 35mm skal holde fint.

 

Noen nevnte at jeg kunne bli kvitt 55mm når jeg har fått kjøpt meg 35mm og 85mm, men tror jeg blir å beholde det. Syntes 55mm er fint til by fotografering, samt portretter der det er trangt. Er vel ca 2m fra kamera til portrettet (fra navelen og opp med 55mm, tror det blir ca 4m avstand fra kamera til samme portrett med 85mm), og noen ganger har man ikke de 4m, spesielt i byen.

 

Så hva tror dere, starte med 55mm f/1.8 og kit lense, selge kit lense og på sikt skaffe seg 35mm og 85mm?

 

Sorry for "wall of text". Bare veldig ivrig her jeg sitter. Klør i fingra!

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Ja, 55mm er en fin start. Kitobjektivet er ganske sørgelig (hvertfall de resultatene jeg har sett av det). Jeg ville vurdert 28mm istede for kitobjektiv. 85mm Batis tror jeg er meget hyggelig og Distagon 35mm er kjent for fenomenal tegning med nydelig bokeh.

 

85mm Batis er det første AF objektivet jeg har vurdert seriøst selv etter jeg gikk over til bare å bruke obskur manuell optikk :whistle:

Lenke til kommentar

Ja, 55mm er en fin start. Kitobjektivet er ganske sørgelig (hvertfall de resultatene jeg har sett av det). Jeg ville vurdert 28mm istede for kitobjektiv. 85mm Batis tror jeg er meget hyggelig og Distagon 35mm er kjent for fenomenal tegning med nydelig bokeh.

 

85mm Batis er det første AF objektivet jeg har vurdert seriøst selv etter jeg gikk over til bare å bruke obskur manuell optikk :whistle:

 

Kitobjektivet er jo egentlig bare en midlertidig nødløsning til jeg har fått spart om mere penger til andre objektiver. De er jo ikke akkurat gratis heller :) Dog er jo 28mm f/2 ganske billig fra sony, men vil heller spare litt å gå for 25mm batis, sammen med 85mm av samme type.

 

Plukket opp 55mm f/1.8 i dag, så nå venter jeg bare på kamera. Selvom kit linsa er heller dårlig, virker det som den klarer seg bra mot zeiss 24-70 f/4 til en brøkdel av prisen. Jo mer jeg leser om den zeiss linsa, jo værre blir det.

 

"Ouch, the 24-70mm f/4 OSS is weaker than the 28-70mm OSS at the shortest focal length – only its mid-frame performance is better. The same thing happens at 50mm, with the 28-70mm showing better overall performance."

 

Er også greit å ha en kit linse bare for å se om jeg trenger 35mm, tror 25, 55 og 85 kanskje holder. Samtidig er den 35mm f/1.4 temmelig dyr også, så da er det greit med litt testing og se om jeg har noe behov for den.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Ein linse som er kanskje verdt å sjå på er Sony FE 90mm f/2.8 Macro. DXOmark har ein anmeldese av den , og der får den ein score på 40 (55mm har ein score på 42 og er den som er best rate av Sony sine linser), men den har ein skarpheit på 32 (av 36)  p-mpix (eg tror p'en står for perceptual), mens 55mm har 29. Noe som er veldig overraskande.

 

Den nye Sony Carl Zeiss Distagon FE 35mm F/1.4 fekk ein score på 38, med berre 23 p-mpix, men eg trur linser fra 35mm og nedover ofte er litt mindre skarpe ein 50mm og opp. F.eks. 28mm fekk ein score 24 p-mpix (men berre 34 overalt).

 

No er ikkje eg så veldig fan av DXOmark, og spesielt ikkje deiras bruk av perceptual megapixler. Les meir av deiras bruk av det her: http://www.dxomark.com/Reviews/Looking-for-new-photo-gear-DxOMark-s-Perceptual-Megapixel-can-help-you.

 

Aldrig lurt å følgje DXOmark religiøst, men kan ofte være eit godt utgangspunkt for å sjå kor god kvalitet ein linse er. Men det viktigste er jo bilde den tar, og DXOmark har jo ingen bilder og alle testene er gjort i ein lab, så du kan ikkje akkurat ta ein subjektiv vurdering om du liker bildene linsen tar ut frå anmeldelsene deiras.

Endret av Spøkelsefjes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...