Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

 

På min tidligere 5D MkIII hadde jeg stort hell med Samyang 14mm f2.8, men Samyang har vel heller ikke modeller som passer A7 uten adapter?

 

Noen andre tips til gode vidvinkler som kan passe uten adapter med brennvidde mellom 14mm og 24mm ?

http://www.japanphoto.no/samyang-14mm-28-sony-e-#.VXqC2PnzqM8

 

http://www.japanphoto.no/sony-e-16-35mm-f4-za-oss-zeiss-4905524989212-007#.VXqCh_nzqM8

 

Går den Samyang'en rett på A7 uten adapter altså :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

For en uviten sjel......finnes for eksempel Sigma Art 24mm f1.4 og Sigma Art 35mm f1.4 i versjoner som passer på disse A7 husene uten adapter?

Nope

 

Hmm, det var synd.

 

Jeg er veldig fornøyd med Olympus EM-1 og optikken, men jeg må si at GAS syndromet trekker meg til et kamera nummer to for de stooore landskapsbildene  :hmm:

 

Denne nye A7 modellen er forlokkende på grunn av oppløsning og antakelig stooort DR. Men jeg trenger da i allefall en vidvinkel som har god oppløsningevne.

 

På min tidligere 5D MkIII hadde jeg stort hell med Samyang 14mm f2.8, men Samyang har vel heller ikke modeller som passer A7 uten adapter?

 

Noen andre tips til gode vidvinkler som kan passe uten adapter med brennvidde mellom 14mm og 24mm ?

 

 

Samyang har laget versjoner med E-fatning av flere objektiver.

 

 

er et annet alternativ, men jeg tror jeg ville valgt FE 16-35 foran denne dersom du ikke primært er på jakt etter en kompakt og lyssterk moderat vidvinkel med vid vidvinkelmulighet som bonus.

 

 

Endret av twoeyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

For en uviten sjel......finnes for eksempel Sigma Art 24mm f1.4 og Sigma Art 35mm f1.4 i versjoner som passer på disse A7 husene uten adapter?

Nope

 

Hmm, det var synd.

 

Jeg er veldig fornøyd med Olympus EM-1 og optikken, men jeg må si at GAS syndromet trekker meg til et kamera nummer to for de stooore landskapsbildene  :hmm:

 

Denne nye A7 modellen er forlokkende på grunn av oppløsning og antakelig stooort DR. Men jeg trenger da i allefall en vidvinkel som har god oppløsningevne.

 

På min tidligere 5D MkIII hadde jeg stort hell med Samyang 14mm f2.8, men Samyang har vel heller ikke modeller som passer A7 uten adapter?

 

Noen andre tips til gode vidvinkler som kan passe uten adapter med brennvidde mellom 14mm og 24mm ?

 

 

Samyang har laget versjoner med E-fatning av flere objektiver.

 

 

er et annet alternativ, men jeg tror jeg ville valgt FE 16-35 foran denne dersom du ikke primært er på jakt etter en kompakt og lyssterk moderat vidvinkel med vid vidvinkelmulighet som bonus.

 

 

 

Takk for svar, dette var interessant.

 

Skal vente å se til den nye modellen kommer, hvis folk er desperat nok så kan man jo kanskje gjøre et kupp på bruktmarkedet også. Siden et slikt nummer to kamera for min del primært blir brukt med stativ, så kunne jeg klart meg med den "gamle" modellen med 36 mp.

Lenke til kommentar

Skal vente å se til den nye modellen kommer, hvis folk er desperat nok så kan man jo kanskje gjøre et kupp på bruktmarkedet også. Siden et slikt nummer to kamera for min del primært blir brukt med stativ, så kunne jeg klart meg med den "gamle" modellen med 36 mp.

 

For den som er interessert i vidvinkel kan den nye modellen potensielt løse en del problemer. Siden det er BSI-sensor med jevnere overflate er det mulig at kameraer takler en del vidvinkler som har gitt problemer ut mot hjørnene bedre. Her er stikkordet "mulig", om det er slik får vi først vite sikkert når folk begynner å teste.

Lenke til kommentar

 

Skal vente å se til den nye modellen kommer, hvis folk er desperat nok så kan man jo kanskje gjøre et kupp på bruktmarkedet også. Siden et slikt nummer to kamera for min del primært blir brukt med stativ, så kunne jeg klart meg med den "gamle" modellen med 36 mp.

 

For den som er interessert i vidvinkel kan den nye modellen potensielt løse en del problemer. Siden det er BSI-sensor med jevnere overflate er det mulig at kameraer takler en del vidvinkler som har gitt problemer ut mot hjørnene bedre. Her er stikkordet "mulig", om det er slik får vi først vite sikkert når folk begynner å teste.

 

Jeg visste ikke at A7 modellene hadde problemer med vidvinkler. Det er absolutt vidvinkel som er av interesse for min del.

Lenke til kommentar

 

 

Skal vente å se til den nye modellen kommer, hvis folk er desperat nok så kan man jo kanskje gjøre et kupp på bruktmarkedet også. Siden et slikt nummer to kamera for min del primært blir brukt med stativ, så kunne jeg klart meg med den "gamle" modellen med 36 mp.

 

For den som er interessert i vidvinkel kan den nye modellen potensielt løse en del problemer. Siden det er BSI-sensor med jevnere overflate er det mulig at kameraer takler en del vidvinkler som har gitt problemer ut mot hjørnene bedre. Her er stikkordet "mulig", om det er slik får vi først vite sikkert når folk begynner å teste.

 

Jeg visste ikke at A7 modellene hadde problemer med vidvinkler. Det er absolutt vidvinkel som er av interesse for min del.

 

A7-modellene har hatt problemer med vidvinkler bygget for rangefindere (Leica M) pga. kort avstand fra objektivet til sensor, noe som gir skrått innfallende lys som sensoren og sensorglasset har problemer med. Ordinær speilrefleksoptikk er konstrukert med større avstand fra sensor til objektiv for å få plass til speilet og gir ikke problemer.

 

Om A7rII med sin nye bakbelyste sensor vil gi mindre problemer gjenstår å se.

Endret av twoeyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at A7 modellene hadde problemer med vidvinkler. Det er absolutt vidvinkel som er av interesse for min del.

 

De har ikke problemer med vidvinkler designet for A7, eller speilrefleksvidvinkler med adapter. Problemene er først og fremst knyttet til en del kompakte vidvinkler (f.eks Leica) med adapter. Problemene skyldes (i hvert fall delvis) at de ble designet for kort registeravstand og film som er helt flat. Siden sensoren ikke er helt flat blir det problemer ut mot kantene hvor lyset kommer veldig på skrå inn mot sensoren. Leica buker eget microlinsedesign ut mot kantene for å motvirke dette, mens spesielt A7r sliter med denne type objektiv.

 

Samme problemet oppstår med nye objektiv hvis man lager så kompakte design som den korte registeravstanden gir mulighet for. Med BSI sensor får man flatere sensor og protensielt bedre ytelse med denne type objektiv, men som jeg skrev er det ikke gitt at det vil løse (alle) disse problemene. Uansett, holder du deg til optikk designet for A7r bør det ikke være problemer, men tenker du adapter og optikk for rangefinder kameraer bør du sjekke om noen har testet ytelsen på det objektivet du tenker på. Det finnes masse diskusjoner og artikler om dette på nettet hvis du vil ha litt mer generell info.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg visste ikke at A7 modellene hadde problemer med vidvinkler. Det er absolutt vidvinkel som er av interesse for min del.

 

De har ikke problemer med vidvinkler designet for A7, eller speilrefleksvidvinkler med adapter. Problemene er først og fremst knyttet til en del kompakte vidvinkler (f.eks Leica) med adapter. Problemene skyldes (i hvert fall delvis) at de ble designet for kort registeravstand og film som er helt flat. Siden sensoren ikke er helt flat blir det problemer ut mot kantene hvor lyset kommer veldig på skrå inn mot sensoren. Leica buker eget microlinsedesign ut mot kantene for å motvirke dette, mens spesielt A7r sliter med denne type objektiv.

 

Samme problemet oppstår med nye objektiv hvis man lager så kompakte design som den korte registeravstanden gir mulighet for. Med BSI sensor får man flatere sensor og protensielt bedre ytelse med denne type objektiv, men som jeg skrev er det ikke gitt at det vil løse (alle) disse problemene. Uansett, holder du deg til optikk designet for A7r bør det ikke være problemer, men tenker du adapter og optikk for rangefinder kameraer bør du sjekke om noen har testet ytelsen på det objektivet du tenker på. Det finnes masse diskusjoner og artikler om dette på nettet hvis du vil ha litt mer generell info.

 

 

Det er i så fall godt nytt for meg, for jeg har mange RF vidvinkler liggende. Utrolig mye spennende også på denne modellen, men jeg venter å ser hva som eventuelt dukker opp i A7S II før jeg lar meg friste til enda et bytte :grin2:

Lenke til kommentar

Siden sensoren ikke er helt flat blir det problemer ut mot kantene hvor lyset kommer veldig på skrå inn mot sensoren.

Litt upresis formulering der, vel? Ser man på sensoren, så er jo den like flat som film ...

 

Problemet er at den lysfølsomme delen ligger langt nede i de vanlige sensorene, slik at man må bruke microlinser for å samle lyset og sende det ned. Og det er mikrolinsene i kantene som gir fargebrytningsfeilene. Med den nye BSI sensoren til Sony, så kan mikrolinsene lages enklere og det vil være et mye mindre problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt upresis formulering der, vel? Ser man på sensoren, så er jo den like flat som film ...

 

Mulig det, ellers så bruker vi begrepene litt forskjellig. Med sensor tenker jeg på hele saken, de enkelte pikslene er jo flate, men hele sesnoren har masse fordypninger for pikslene. Den er jo da flat i forhold til en kurvet sensor, men har ikke en jevn overflate.

 

Her er en av Sonys plansjer, hentet fra Imaging Resources og den viser uansett det jeg prøvde å si.

 

post-13168-0-25068400-1434442682_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Var vel som forventet. Man kan stort sett gange dollarprisen med 10 på fotoutstyr. :S

 

Dessverre, 10-gangen stemmer ofte bra. Men Sony har ofte kampanjer og reduserte priser relativt raskt, vil tro prisen har sunket en del i løpet av et halvt år. A7RII er imidlertid så spesielt, både mht funksjonalitet og pris (for et Sony kamera) at det er vanskelig å spå hva som vil skje med prisene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...