Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har dessverre ikke hatt tid til å bli skikkelig kjent med mitt A7ii ennå, men en ting jeg har lagt merke til de gangene jeg har lagt inn bilder fra det er at det er stor forskjell på RAW-utgavene og JPG-utgavene av bildene (jeg skyter i begge formater nå i en periode).

 

Når jeg åpner bildene i FastStone Image Viewer så er for det første RAW-bildene mye større, de blir også mye mindre skarpe, det ser nesten ut som jeg har bommet helt på fokus. JPG-bildene ser vesentlig bedre ut så jeg får bekreftet at det ikke var ute av fokus.

 

Jeg har ingen erfaring med oppskarping av bilder i etterbehandlingen ettersom ingen av mine andre kameraer har gitt uskarpe og dosne RAW-filer.

 

Noen som har opplevd liknende, eller som har noen tips til hva det kan komme av og hvordan det kan løses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper at FastStone viser jpeg-en som er inne i RAW filene, og at Sony lager "dårligere" jpeg previews enn andre.

 

Er dette også grunnen til at bildene i Lightroom er litt "sløve" i begynnelsen til PC'en får tenkt seg litt om? Altså at den innebygde JPG'en vises frem til raw-fila er lastet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Etter å ha gått på nok en smell på adapterfronten vil jeg advare mot adaptere av merket Fotga. Jeg husket ikke at jeg hadde hatt dette tidligere og bestilte to stykker (til OM og MD) og har foreløpig har jeg bare mottatt det til OM fatning. Dette ga (som det forrige jeg testet) lyse felter i bildet som nok skyldes refleksjoner inni adapteret. Som en liten bonus evnet heller ikke adapteret å låse fast noen av objektivene jeg testet det med.

 

Ikke det at de koster så mye disse adapterne, men man må jo vente så lenge på dem.

Lenke til kommentar

NEW ITEM - COMING SOON

 

A7rII:

  • PRODUCT HIGHLIGHTS

    • 42MP Full-Frame Exmor R BSI CMOS Sensor
    • BIONZ X Image Processor
    • 5-Axis SteadyShot INSIDE Stabilization
    • 399 Phase-Detect AF Points & 5 fps Burst
    • Internal 4K XAVC S Video & S-Log2 Gamma
    • XGA OLED Tru-Finder EVF
    • ISO 102,400 and Silent Shutter Mode
    • Durable Reduced-Vibration Shutter Design
    • Built-In Wi-Fi Connectivity with NFC

 

Sonyalpharumours

 

ILCE-7RM2_wFE35F14Z_right-700x525.jpeg

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

 

NEW ITEM - COMING SOON

 

A7rII:

  • PRODUCT HIGHLIGHTS

    • 42MP Full-Frame Exmor R BSI CMOS Sensor
    • BIONZ X Image Processor
    • 5-Axis SteadyShot INSIDE Stabilization
    • 399 Phase-Detect AF Points & 5 fps Burst
    • Internal 4K XAVC S Video & S-Log2 Gamma
    • XGA OLED Tru-Finder EVF
    • ISO 102,400 and Silent Shutter Mode
    • Durable Reduced-Vibration Shutter Design
    • Built-In Wi-Fi Connectivity with NFC

 

Solgte min 5Diii igår så jeg er klar   :eek:  :eek:  :eek:  :dribble:  :dribble:  :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut til å ha det meste man kan ønske seg, raskere AF, bildestabilisering i huset, reduserte lukkervibrasjoner/ silent mode, ny og bedre/ større søker.

 

Mest spennende er den helt nye sensoren, sensoren i A7r har forbedringspotensiale i forhold til sensorrefleksjoner, hjørneskarphet/ smearing og etter min mening også farger. Kan faktisk se ut som Sony tar tak i dette.

Endret av twoeyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest rykter på dprewiev at Sony ville prise denne veldig aggressivt for å legge press på dette segmentet.

 

Det kan jo bli spennede for de rimeligere modellene av A7 også. 

 

For meg virker det snarere som Sony A7/A7r var aggresivt priset mens de nå har kunnet priset seg noe høyere fordi konkurransen i segmentet er minimal.

Lenke til kommentar

 

For en uviten sjel......finnes for eksempel Sigma Art 24mm f1.4 og Sigma Art 35mm f1.4 i versjoner som passer på disse A7 husene uten adapter?

Nope

 

Hmm, det var synd.

 

Jeg er veldig fornøyd med Olympus EM-1 og optikken, men jeg må si at GAS syndromet trekker meg til et kamera nummer to for de stooore landskapsbildene  :hmm:

 

Denne nye A7 modellen er forlokkende på grunn av oppløsning og antakelig stooort DR. Men jeg trenger da i allefall en vidvinkel som har god oppløsningevne.

 

På min tidligere 5D MkIII hadde jeg stort hell med Samyang 14mm f2.8, men Samyang har vel heller ikke modeller som passer A7 uten adapter?

 

Noen andre tips til gode vidvinkler som kan passe uten adapter med brennvidde mellom 14mm og 24mm ?

Lenke til kommentar

På min tidligere 5D MkIII hadde jeg stort hell med Samyang 14mm f2.8, men Samyang har vel heller ikke modeller som passer A7 uten adapter?

 

Noen andre tips til gode vidvinkler som kan passe uten adapter med brennvidde mellom 14mm og 24mm ?

http://www.japanphoto.no/samyang-14mm-28-sony-e-#.VXqC2PnzqM8

 

http://www.japanphoto.no/sony-e-16-35mm-f4-za-oss-zeiss-4905524989212-007#.VXqCh_nzqM8

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...