Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, den er laget for NEX-linjen, altså crop, men fjerner du denne plastsaken i videoen vil du få dekket nesten hele bildebrikken. Med nær fokus har du lett vignettering, på uendelig fokus mister du litt mer av bildet. Vignetteringen blir mer definert jo høyere blender du har, men på f2.8 er det lite å bry seg med.

 

Cropper du bort vignetteringen, ender du opp med noe tilsvarende 35mm.

 

Vedlagt har du et eksempel. Dette er ikke croppet, og vignetteringen er ikke fjernet i LR.

post-5643-0-24110900-1430175363_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nei, den er laget for NEX-linjen, altså crop, men fjerner du denne plastsaken i videoen vil du få dekket nesten hele bildebrikken. Med nær fokus har du lett vignettering, på uendelig fokus mister du litt mer av bildet. Vignetteringen blir mer definert jo høyere blender du har, men på f2.8 er det lite å bry seg med.

 

Cropper du bort vignetteringen, ender du opp med noe tilsvarende 35mm.

 

Vedlagt har du et eksempel. Dette er ikke croppet, og vignetteringen er ikke fjernet i LR.

 

På et sånt motiv har det absolutt ingen betydning. Hjørnene er uansett bare "fyllstoff" og effekt. 

I "gamle dager" , i mørkerommene, la vi gjerne litt mindre skygger i hjørnene uansett, så at objektivet har litt av den effekten selv spiller absolutt ingen rolle. Det finnes selvsagt motiver som ikke tåler det, men da får man i tilfelle bruke andre objektiv.

Lenke til kommentar

Ah, OK :) Da kan det hende jeg ser denne an litt. Fant den som sagt i prisguiden, men det var ingen som hadde den på lager så den er kanskje utgått? Hvis jeg finner den brukt og billig en gang så kan det jo være interessant.

 

Søt hund :)

 

Ja, det var en del kampanjer på disse Sigma-objektivene for litt siden, hvor man fikk 19mm og 30mm for.. 1500kr totalt, tror jeg. De har lansert nye utgaver, "Art", så det var nok for å rydde ut lagerne.

 

https://prisguiden.no/produkt/MjYyXjE3MDE3OQ

 

Her har du den nye utgaven, tror ikke det er noen forskjell på dem annet enn nytt design. Det er fortsatt 5000kr spart fra Sony sin, og selv om det ikke nødvendigvis er like bra, er det 5000kr du kan bruke på noe annet. Haugevis med gammel, manuell optikk og adaptere. Eller smågodt. Jeg er iallefall godt fornøyd med Sigmaen.

 

Du kan jo legge ut en ønskes-kjøpt-annonse på foto.no og håpe at det er noen med NEX-5/7/A6000 som har en liggende.

 

 

 

 

På et sånt motiv har det absolutt ingen betydning. Hjørnene er uansett bare "fyllstoff" og effekt. 

I "gamle dager" , i mørkerommene, la vi gjerne litt mindre skygger i hjørnene uansett, så at objektivet har litt av den effekten selv spiller absolutt ingen rolle. Det finnes selvsagt motiver som ikke tåler det, men da får man i tilfelle bruke andre objektiv.

 

 

Ikke sant? Jeg bruker uansett ofte radial filter i LR for å undereksponere bakgrunnen svakt slik at hovedmotivet får litt mer fokus, så dette gjør ingenting. Man kan vel også sette opp LR slik at bilder tatt med dette objektivet får en anti-vignettering lagt til automatisk når de importeres.

Lenke til kommentar

Batis 1,8/85 samples

Digilloyd: Zeiss Batis 85mm f/1.8 Sonnar: MTF Series from f/1.8 - f/16 + Distortion

 

Batis 2/25 samples

Digilloyd: Zeiss Batis 25mm f/2 Distagon: MTF Series from f/2 - f/16 + Distortion

 

Eksempelbildene fra 1,8/85 ser strålende ut, vanskeligere å mene noe om 2/25 eksemplene, men MTF-chartet viser god skarphet helt ut i hjørnene og antyder også god bokeh.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Det var en som fortalte meg engang at dersom han bare skulle sitte igjen med en fastoptikk så måtte det være Distagon 35mm f/1.4.  :)

....men hvilken skal man velge, har allerede én, men nå finnes det jo minst fire å velge mellom. :hmm:

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Noen som kan har tips til rimelige Leica M - FE adaptere? Jeg har et Voigtlander close focus adapter, men skulle gjerne hatt et til. Gjerne et close focus, men kan også være fast. Voigtlanderen fungerer bra, men jeg vil ikke bruke så mye penger på ett til.

 

Har et rimelig ebay-adapter, men det er så slarkete.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...