Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen som har vurdert Speedmaster 85mm f/1.2 kontra Canon FD 85mm f/1.2?

Jeg vurderte forsåvidt begge. Men, men ble bare middels imponert over speedmasteren her: http://bokeh.digitalrev.com/article/zhongyi-opticssamt at jeg fikk Canon-en en god del rimeligere.

 

Men, Mitakon 50mm f/0.95 er kommet i en versjon II som frister: http://www.stevehuffphoto.com/2015/06/08/the-mitakon-dark-night-50-0-95-by-isi-akahome/

Lenke til kommentar

Ingen som har vurdert Speedmaster 85mm f/1.2 kontra Canon FD 85mm f/1.2?

 

Vurderte det den gang jeg kjøpte FD85/1.2, men kom frem til at Mitakonen ble veldig stor og tung. FD85/1.2 er jo faktisk ganske liten og lett (i forhold til lysstyrken). Nå solgte jeg FD85/1.2 ganske kjapt igjen da den ikke var helt det jeg var ute etter, men det kunne vært moro å teste Mitakonen egentlig.

Lenke til kommentar

 

Ingen som har vurdert Speedmaster 85mm f/1.2 kontra Canon FD 85mm f/1.2?

 

Vurderte det den gang jeg kjøpte FD85/1.2, men kom frem til at Mitakonen ble veldig stor og tung. FD85/1.2 er jo faktisk ganske liten og lett (i forhold til lysstyrken). Nå solgte jeg FD85/1.2 ganske kjapt igjen da den ikke var helt det jeg var ute etter, men det kunne vært moro å teste Mitakonen egentlig.

 

Hva var det du savnet ved FD 85mm da?

Lenke til kommentar

Tja, savnet og savnet. Jeg syntes den manglet en del for å være verdt pengene. Jeg syntes kun den var skarp helt i senter, sånn at komposisjoner litt utenfor senter var vanskelig. Jeg likte heller ikke bokehen som jo er vesentlig på et sånt objektiv. I tillegg ha jeg aldri sett verre CA på noe objektiv.

 

Høres ut som jeg svartmaler det veldig nå og det er ikke meningen. Det er et flott objektiv på mange måter, men det ga ikke meg hva jeg vil ha av en 85 mm.

Lenke til kommentar

 

 

 

Lær litt om markedsføring så kanskje grunnlaget blir mer rett selv om du burde sett det kun fra en fotografs vinkel... såpass mener jeg du bør forstå som ivrig fotograf.

Nå må du forklare litt nærmere ...

 

 

Som sagt tidligere... dette er en tråd for Sony A7, send meg gjerne en PM eller start er ny tråd hvis du vil ha mer forklaring så skal jeg gjerne svare.

 

 

I mellomtiden kan du kanskje jekke ned tonen din noe 20 hakk e.l. - umiddelbart inntrykk er at A7 sikkert hadde holdt for dine behov. Grei oppløsning, fin evne mtp støy og ellers veldig kurrant og enkel. Ja jeg har hatt den om du skulle finne på det :)

Føler du for å svare i nærheten av måten du har svart Tomsi, så tenker jeg du kan finne på noe bedre :)

 

 

Synes ikke jeg er frekk i tonen, hvis du har lest alle innleggene mine der jeg faktisk prøver å få en diskusjon rundt Sony A7 og ikke om M43 er bra nok for meg så hadde du nok sett en sammenheng.

 

Jekk deg ned selv og finn noe annet å gjøre enn å liksom leke politi!!

Lenke til kommentar

Har hatt A7 ca 1 år nå og er fortsatt fornöyd. Ibland sliter jeg dog litt med fargene i Lightroom, spesielt grönne toner og hudfarger, men så fant jeg dette tipset:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1383401/1#13171573

Likte godt fargene når jeg hadde Canon 5D, så jeg valgte den profilen og for min smak ble det en klar forbedring for mange typer av motiver! (Ikke for alle bilder selvfölgelig - ibland passer Sony-profilene bedre.)

 

Tipset funker for Nikon-profiler også, men ikke Fuji ifölge han som skrev inlegget.

Endret av HelenaN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke jeg er frekk i tonen, hvis du har lest alle innleggene mine der jeg faktisk prøver å få en diskusjon rundt Sony A7 og ikke om M43 er bra nok for meg så hadde du nok sett en sammenheng.

Det var akkurat det jeg lurte på - hva er det A7 serien har som er så fantastisk at det funker for de som holder på med markedsføring, og som µ-4/3 ikke har?

 

Mitt inntrykk er at de har hengt seg opp i at skal være stort og sort og ha Nikon eller Canon på fronten ... De som klarer å se forbi merket, er like komfortable med m-4/3 som Sony A7.

Lenke til kommentar

Det A7 har for seg her framfor mFT er blant annet at tråden er om A7 og ikke mFT. Derfor synes jeg det er helt naturlig at Nasciboy her heller prøver å få i gang en diskusjon om A7, og ikke "om mFT er bra nok for vedkommende".

Det er forsåvidt et poeng. Det jeg har reagert på er at Nasciboy har fokusert på feil momenter i forhold til hvorfor en A7 modell er best for han; og samtidig avskriver da µ-4/3 som ubrukelig. Det er noe med å bla frem buzzwords som "Social Media Marketing" som trigger en ...

 

Tilbake til A7; så ville jeg startet med å se på hvilke objektiver som gir den effekten jeg er ute etter; f.eks. tenke tilbake på hva man selv har likt med gammelt utstyr. Så kommer spørsmålet om man må ha AF, eller om MF er helt OK. Så er det bare å se om du finner de objektivene du trenger. Personlig ville jeg nok gått for A7II, og heller brukt penger på optikk fremfor å velge A7RII.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Har hatt A7 ca 1 år nå og er fortsatt fornöyd. Ibland sliter jeg dog litt med fargene i Lightroom, spesielt grönne toner og hudfarger, men så fant jeg dette tipset:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1383401/1#13171573

Likte godt fargene når jeg hadde Canon 5D, så jeg valgte den profilen og for min smak ble det en klar forbedring for mange typer av motiver! (Ikke for alle bilder selvfölgelig - ibland passer Sony-profilene bedre.)

 

Tipset funker for Nikon-profiler også, men ikke Fuji ifölge han som skrev inlegget.

Takk for tips!

 

Fikk med litt møye mekket meg en D800 og 5DII profil som jeg kan bruke på A7r-filer, i tillegg har jeg lastet ned noen Huelight-profiler, så nå har jeg litt av hvert å teste. Interessant å se hvordan de ulike profilene gir ulike utslag for ulike farger. Forløpig synes jeg D800-profilen virker lovende.

Lenke til kommentar

 

Ingen profiler som ser ut til å være løsningen for alt:-)

Det finnes kanskje noen som har laget Custom profiler?

 

Joda:

 

Disse er gratis, men etter min mening ikke så gode.

 

Huelight har laget profiler for de fleste kameraer, jeg har kjøpt et sett til A7r, og de ser brukbare ut.

 

Så tilsammen har jeg nå altfor mye å velge i, og regner med at jeg må bruke litt tid på å finne ut hva som funker for meg til ulike motivtyper.

 

Jeg har som Helena vært mellomfornøyd med grønntoner og hudtoner fra A7-serien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...