Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Det er jo bare tragisk... Var ellers blitt gira på å handle en A7ii, men føler det er en litt for stor deal breaker for min del.

Tar du mye astrofoto? Jeg har kjøpt A7RII brukt for et par uker siden og kan ikke si at jeg har merket noe ved det problemet. Er liksom ikke noe å sammenligne med heller. Tar lite astrofoto, men selv om jeg skal teste meg på det så tror jeg at man får gode nok bilder selv med dette. Kanskje ikke hvis man skal gjøre det profft. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye og mye, jeg liker å ha muligheten til å kunne peke kameraet oppover. Ikke at jeg har så mye erfaring med astrofoto, men det er absolutt noe jeg har lyst til å bli flinkere til.

 

Ref. denne posten her: https://community.sony.com/t5/Alpha-SLT-DSLR-Cameras/star-eater-algorithm-in-Bulb-mode-shots-please-offer-alternative/m-p/626766/highlight/true#M10564

 

Det virker jo litt seriøst da?

 

Lest noen andre kommentarer som poengterer at det stort sett er de mer "hardcore" astrofotografene som får lide av dette.

 

F.eks i kommentarfeltet her: https://www.sonyalpharumors.com/specific-a7sii-astrophotography-fix-request/#disqus_thread

 

Why construct problems instead of doing tests yourself or refer to what others have found? Oh, I forgot, this is the web ...

 

The star eater is for hot pixel removal, which is at pixel level, so this does not visually affect fine detail for ordinary pictures, like nightscapes or other kind of ordinary long exposure stuff, not even when large format prints are studied at a very close distance. Actually, I am sure you would prefer pictures without hot pixels! So there is no need to worry about the star eater issue, except for serious deep sky astro photo - and those heavily into this probably will use cooled cameras with increased near infrared sensitivity (Ha) anyway.

Vet ikke helt hva jeg skal tro. Det skrives i hvert fall ikke så fryktelig mye positivt om disse kameraene i astrofoto-verdenen.

Lenke til kommentar

 

Why construct problems instead of doing tests yourself or refer to what others have found? Oh, I forgot, this is the web ...

 

Jeg vet ikke hvor mange som har mulighet til å kjøpe en haug forskjellige kamera for å teste ut alle mulige scenarier, og beholde det eller de kameraene som har de spesielle funksjonene og egenskapene de trenger eller ønsker. Jeg har ikke. 

Lenke til kommentar

Ja, det virker ikke helt bra... 

 

Men jeg føler det blir et kompromiss. Fullformat fra Canon, Pentax og Nikon blir fort en ~2kg før man er klar til å dra på tur. A7ii virker det som man kan ligge på rundt 1kg +/- avhengig av objektiv og hvor mange batterier man har med. 

 

Also, jeg er veldig fornøyd hvis det klarer å produsere liknende bilder som jeg har lagt ved. Om det så mangler noen stjerner ved 100% crop og forstørrelsesglasset blir tatt frem, så får det heller være. 

post-60576-0-04424100-1510660863_thumb.jpg

post-60576-0-33202700-1510660876_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, det virker ikke helt bra... 

 

Men jeg føler det blir et kompromiss. Fullformat fra Canon, Pentax og Nikon blir fort en ~2kg før man er klar til å dra på tur. A7ii virker det som man kan ligge på rundt 1kg +/- avhengig av objektiv og hvor mange batterier man har med. 

 

Hvordan klarer du å få 1 kg forskjell? Begge er fullformat, objektivene til Sony er da vel ikke så mye lettere? Det er 241 gram forskjell i vekt på D750 og A7ii, for å sammenligne med ett fra Nikon, som ikke har dette problemet. 

Det er under 2 cm forskjell i størrelsen på D750 og A7ii, hva har det egentlig å si i praksis? 

Endret av tow
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja, det virker ikke helt bra... 

 

Men jeg føler det blir et kompromiss. Fullformat fra Canon, Pentax og Nikon blir fort en ~2kg før man er klar til å dra på tur. A7ii virker det som man kan ligge på rundt 1kg +/- avhengig av objektiv og hvor mange batterier man har med. 

 

Also, jeg er veldig fornøyd hvis det klarer å produsere liknende bilder som jeg har lagt ved. Om det så mangler noen stjerner ved 100% crop og forstørrelsesglasset blir tatt frem, så får det heller være. 

 

Det er vel ingenting som tilsier at å fikse dette skulle gå utover vekten, det virker som et rent softwareproblem? Og det virker som om det kun forekommer ved lengre lukkertider (>= 4 s)?

Lenke til kommentar

 

Ja, det virker ikke helt bra... 

 

Men jeg føler det blir et kompromiss. Fullformat fra Canon, Pentax og Nikon blir fort en ~2kg før man er klar til å dra på tur. A7ii virker det som man kan ligge på rundt 1kg +/- avhengig av objektiv og hvor mange batterier man har med.

 

Hvordan klarer du å få 1 kg forskjell? Begge er fullformat, objektivene til Sony er da vel ikke så mye lettere? Det er 241 gram forskjell i vekt på D750 og A7ii, for å sammenligne med ett fra Nikon, som ikke har dette problemet. 

Det er under 2 cm forskjell i størrelsen på D750 og A7ii, hva har det egentlig å si i praksis?

 

 

Nå har jeg ikke sammenliknet samtlige fullformatkameraer, men jeg tok en rask titt på Nikon D610 (850g), Pentax K-1 (1010g) og A7ii (600g). Jeg ser at 1kg i differanse, inkl objektiv, var å ta i litt.. Uansett, det er en vektbesparelse å hente ved å kjøre A7ii framfor andre FF kameraer. Størrelse og vekt, har i hvert fall for meg, en del å si når jeg pakker sekken for å dra på tur. Da jeg prøvde å holde i en A7ii, så virket det en del mindre enn mitt nåværende Pentax K5, både når det kommer til vekt og størrelse.

 

 

Ja, det virker ikke helt bra... 

 

Men jeg føler det blir et kompromiss. Fullformat fra Canon, Pentax og Nikon blir fort en ~2kg før man er klar til å dra på tur. A7ii virker det som man kan ligge på rundt 1kg +/- avhengig av objektiv og hvor mange batterier man har med. 

 

Also, jeg er veldig fornøyd hvis det klarer å produsere liknende bilder som jeg har lagt ved. Om det så mangler noen stjerner ved 100% crop og forstørrelsesglasset blir tatt frem, så får det heller være.

 

Det er vel ingenting som tilsier at å fikse dette skulle gå utover vekten, det virker som et rent softwareproblem? Og det virker som om det kun forekommer ved lengre lukkertider (>= 4 s)?

 

 

Det har du rett i. Ved fotografering av stjerner går man jo gjerne over 4s i lukkertid. 

 

Dog, som vist i linken over her, så virker det ikke som at sony bryr seg så veldig som astrofotografering. Etter hva jeg har lest, så har 6000 fotografer skrevet under på en kampanje, der de etterspør en funksjon som gjør at kameraet ikke fjerner hot pixels (varme piksler?) automatisk. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Dog, som vist i linken over her, så virker det ikke som at sony bryr seg så veldig som astrofotografering. Etter hva jeg har lest, så har 6000 fotografer skrevet under på en kampanje, der de etterspør en funksjon som gjør at kameraet ikke fjerner hot pixels (varme piksler?) automatisk. 

 

Egentlig bør det jo det, men det burde være en forutsetning at den fjerner dem først når det er samme piksel på mange bilder, ikke fra enkeltbilder uten at det har vært detektert flere ganger.

Lenke til kommentar

Hvordan opplever dere batteritiden på A7ii? Og er det mulig å koble til ekstern batteribank? Ser at kameraet kan lades via USB(?).. 

Nå har jeg A7rii men de er vel lik i batteri går jeg utifra. Og den er ganske forferdelig for oss som kommer fra speilrefleks (Canon for meg). Med Canon-kameraet trengte jeg nesten ikke å tenke på lading, skru av kameraet når det ikke brukes og så videre. Med Sonyen så er jeg bevisst på å skru av kameraet med en gang det ikke brukes lengre, samt å ha med en del ekstra batterier. Med det sagt, så har jeg ingen problemer da jeg har med 5-6 batterier i baggen og har foreløpig ikke brukt mer enn 2-3 på en kveld. Så ja batteritiden er dårlig, men har man en del reserverbatterier så ordner det seg.

 

Og alle A7ii/rii/sii skal kunne lades ved micro-usb mens det brukes. Powerbank er populært på disse.

 

Lenke til kommentar

 

Hvordan opplever dere batteritiden på A7ii? Og er det mulig å koble til ekstern batteribank? Ser at kameraet kan lades via USB(?).. 

Nå har jeg A7rii men de er vel lik i batteri går jeg utifra. Og den er ganske forferdelig for oss som kommer fra speilrefleks (Canon for meg). Med Canon-kameraet trengte jeg nesten ikke å tenke på lading, skru av kameraet når det ikke brukes og så videre. Med Sonyen så er jeg bevisst på å skru av kameraet med en gang det ikke brukes lengre, samt å ha med en del ekstra batterier. Med det sagt, så har jeg ingen problemer da jeg har med 5-6 batterier i baggen og har foreløpig ikke brukt mer enn 2-3 på en kveld. Så ja batteritiden er dårlig, men har man en del reserverbatterier så ordner det seg.

 

Og alle A7ii/rii/sii skal kunne lades ved micro-usb mens det brukes. Powerbank er populært på disse.

 

 

 

-og poof! der gikk vektfordelen...

Lenke til kommentar

-og poof! der gikk vektfordelen...

For de som bryr seg om slikt så er det nok en liten fordel med speilløse systemer til tider. Og vekten til batteriene er ikke rare vekten. Powerbanken brukes til både telefon og kamera så den er med selv om jeg har Canon-kamera. Personlig driter jeg langt i vekt og kjører på med batterigrep og slikt. Kamerabaggen er fylt opp selv om jeg bare trenger kamera + objektivet som står på. 

 

Vekt var aldri et kriterie når jeg byttet til Sony. Var så mange andre faktorer med.

Lenke til kommentar

 

-og poof! der gikk vektfordelen...

For de som bryr seg om slikt så er det nok en liten fordel med speilløse systemer til tider. Og vekten til batteriene er ikke rare vekten. Powerbanken brukes til både telefon og kamera så den er med selv om jeg har Canon-kamera. Personlig driter jeg langt i vekt og kjører på med batterigrep og slikt. Kamerabaggen er fylt opp selv om jeg bare trenger kamera + objektivet som står på. 

 

Vekt var aldri et kriterie når jeg byttet til Sony. Var så mange andre faktorer med.

 

 

Er ikke uenig med deg. Jeg mener, jeg dro med meg D4 for å ha et kamera med meg på jakttur...

 

Viser til de som finteller gram for å finne en fordel ved speilløst.

Lenke til kommentar

Er ikke uenig med deg. Jeg mener, jeg dro med meg D4 for å ha et kamera med meg på jakttur...

 

Viser til de som finteller gram for å finne en fordel ved speilløst.

 

 

Haha, sant!

 

I stedet for å telle gram på kamerautstyret burde man heller dra på treningsstudioet. Blir man sterkere så veier kameraet ingenting i forhold til før. Bedre helse får man også.

Lenke til kommentar

Tjo, kanskje det er hysterisk. Batteribanken er forøvrig alltid med, så jeg teller ikke den i regnestykket.

Ikke at jeg er så spesielt dårlig trent heller, men jeg liker å holde vekten nede. Og når jeg er ute på lange turer, så har jeg gjerne med mye annet utover kamerautstyr. 

 

Kanskje jeg heller skal se på noe annet, hmm hmm :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...