Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har testet det nye Zeiss 35mm FE f/1.4 på A7-serien enda?

http://www.japanphoto.no/sony-fe-35mm-14-zeiss-0458736001961-007#.VTdVFmccSUk

 

Jeg har hatt objektivet noen dager nå men har ikke hatt tid til å teste det enda. Forhåpentligvis kan jeg få knipset noen bilder til helgen i kombinasjon med A7ii. Jeg har troen på ekstremt skarpe bilder og god fargegjengivelse i ekte Zeiss stil.

Lenke til kommentar

Zeiss press release.

 

Technical data ZEISS Batis 2/25

Focal length 25 mm

Aperture range f/2 – f/22

Lens elements/groups 10/8

Focusing range 0.2 m (0.65 ft) – infinity

Working distance 0.13 m (0.42 ft) – infinity Image field (diag./horiz. / vert.) 82° / 72° / 51°

Image circle diameter 43.3 mm 

Object field at minimum object distance** 12.4 mm × 18.7 mm

Magnification ratio at minimum object distance 1:5,2

Filter thread M67 × 0.75 Diameter (max.) 81 mm 

Diameter of the focusing ring 78 mm 

Length (without lens caps) 78 mm

Length (with lens caps) 92 mm

Weight (without lens caps) 335 g

Camera mounts E-Mount
 

 

Technical data ZEISS Batis 1.8/85

Focal length 85 mm

Aperture range f/1.8 – f/22

Lens elements/groups 11/8

Focusing range 0.80 m (2.6 ft) – infinity Working distance 0.71 m (2.3 ft) – infinity Image field (diag. / horiz. / vert.) 29° / 24° / 16°

Diameter circle diameter 43.3 mm (1.7 ″) 

Object field at minimum object distance** 18.9 mm × 28.3 mm (7.4 x 11.1 ″)

Magnification ratio at minimum object distance 1/7.9

Filter thread M67 × 0.75

Diameter (max.) 81 mm (3.2 ″)

Diameter of the focusing ring 78 mm (3.1 ″)

Length (without lens cap) 92 mm (3.6 ″)

Length (with lens caps) 105 mm (4.1 ″)

Weight (without lens caps) 475 g (1.0 lbs)

Camera mounts E-Mount
 

....og 1,8/85 har også OS:

 

ZEISS Batis 1.8/85

The ZEISS Batis 1.8/85 is a moderate tele lens which offers 11 lens elements in eight groups and features the ZEISS Sonnar optical design. The lens elements are made from special types of glass and designed to ensure superior image quality. The ZEISS Batis 1.8/85 is a particularly good choice for wedding photography and portrait shots, offering the high speed which provides plenty of creative scope to bring out the main subject. Thanks to its optical image stabilization, the ZEISS Batis 1.8/85 can capture outstanding images even under difficult, shifting light conditions.

 

 

 

Available from summer 2015

The ZEISS Batis 2/25 and ZEISS Batis 1.8/85 lenses will be available for purchase now and starts shipping in July 2015. The recommended retail prices are €1,092 or US$1,299 (excl. VAT)* for the ZEISS Batis 2/25 and €1,008 or US$1,199 (excl. VAT)* for the ZEISS Batis 1.8/85.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Da er mitt etter sigende pent brukte A7ii på vei i posten! Håper bare MD-NEX-adapteret jeg har kjøpt på Ebay ikke drøyer noe lenger enn kameraforsendelsen, for jeg har ennå ingen objektiver med E-fatning :p

 

Hvis jeg likevel skulle gå til anskaffelse av et E-fattet fullformatsobjektiv, hva anbefales av god optikk til en lav penge? Finnes det gode tredjeparts-objektiver som ikke er så godt kjent? Både fast brennvidde og zoom kan være av interesse :)

Lenke til kommentar

Da er mitt etter sigende pent brukte A7ii på vei i posten! Håper bare MD-NEX-adapteret jeg har kjøpt på Ebay ikke drøyer noe lenger enn kameraforsendelsen, for jeg har ennå ingen objektiver med E-fatning  :p

 

Hvis jeg likevel skulle gå til anskaffelse av et E-fattet fullformatsobjektiv, hva anbefales av god optikk til en lav penge? Finnes det gode tredjeparts-objektiver som ikke er så godt kjent? Både fast brennvidde og zoom kan være av interesse  :)

 

 

28-70mm kit-zoomen er rimelig, men har fått blandet mottagelse,  trolig en del eksemplarvariasjon. 

 

Sony FE 28mm f2 ser ut til å være et svært godt objektiv til en fornuftig pris.

 

Ellers har Samyang laget versjoner av mye av sin speilrefleksoptikk med E-fatning, rimelige manuellfokus objektiver.

Endret av twoeyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer :)

 

Mitt forrige ebay adapter (fra Kina) dukket opp etter nøyaktig ei uke og samtidig med objektivet jeg kjøpt (fra Nord Norge). God timing :)  Dessverre er det ikke ofte jeg har den erfaringen fra ebay.

 

Jeg har ikke testet all verdens E-mount optikk, men liker både 16-35 mm f4 og 55 mm f1.8. Førstnevnte bruker jeg i hovedsak nedblendet, mens den siste har jeg brukt mye på full åpning. Syntes begge har vært veldig gode til mitt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZyWaQ24q

 

FE 28-70mm er egentlig ganske bra for prisen. Skarp og fin over f5.6. 

 

Takk for innspill! Fant et til 2000,- på finn.no, sendte ham et forslag nå :)

 

 

Er det pent brukt er det verdt minst 2000 ;)

Lenke til kommentar

Batis er gode nyheter. Det er bra det tettes noen hull i objektivrekka slik at det ikke er mangel på god optikk som skremmer folk vekk fra E-fatning :whistle:

Det blir spennende å se hvor bra de fungerer. Fin vekt, pent design. Det hadde vært fint med noe større blender på vidvinkelen.

 

Hvordan blir det med stabilisator i objektivet _og_ i A7II (evt "A7rII"/"A9")? Jeg har forstått det slik at huset i så fall bruker sensor-stabilisering til noen frihetsgrader og objektivet til andre frihetsgrader?

 

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZyWaQ24q

 

Batis er gode nyheter. Det er bra det tettes noen hull i objektivrekka slik at det ikke er mangel på god optikk som skremmer folk vekk fra E-fatning :whistle:

Det blir spennende å se hvor bra de fungerer. Fin vekt, pent design. Det hadde vært fint med noe større blender på vidvinkelen.

 

Hvordan blir det med stabilisator i objektivet _og_ i A7II (evt "A7rII"/"A9")? Jeg har forstått det slik at huset i så fall bruker sensor-stabilisering til noen frihetsgrader og objektivet til andre frihetsgrader?

 

-k

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...