Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan sette omtrent alt av glass på A7 serien. Tenk heller fatning. Dersom du finner adapter til denne fatningen dekker den brikken med unntak av C-fatning, Pentax 110 fatning og Pen F fatning :)

 

Takk for tips! Har et Minolta MD-objektiv (og et annet på vei i posten), disse vil med andre ord passe med et SR til E-mount adapter?

Lenke til kommentar

Ja, det burde ikke koste deg mye over 50 lappen :)

 Så man trenger ikke å kjøpe Novoflex eller de andre dyre? Har en billig sak (Fotasy) på Olympusen og har ingenting å utsette på den, men de dyrere utgavene har kanskje noen ekstra funksjoner?

 

Hvilke og hva slags adaptere bruker dere her på forumet?

Lenke til kommentar

Har en Viltrox EF-Nex som er aktiv (AF + kontroll av blender), men som vignetterer ganske merkbart. Den gir heller ikke full blender på alle objektiver, en f2.8 blir til f3.5 eller noe sånt. Ellers har jeg en Metabones Nikon-Nex som er passiv med manuell blenderring. Fotga m42-Nex og K&F Concept OM-Nex. Ingenting fancy eller dyrt, men alt fungerer helt ok. Noen adaptere sitter tightere enn andre (litt metall-mot-metall-skraping når du bytter på ting), og har lest om enkelte som ikke løser ut objektiver uten mye knoting.

 

Om du kjøper A7, kan du se etter Sigma sitt 30mm f2.8 DN. Det er egentlig laget for Nex (crop), men det fungerer fint på A7, med autofokus og og blender. Du kan skru ut en plastdel fra bakdelen av objektivet, og du fjerner da mesteparten de svarte kantene i bildet. Tror jeg betalte 700kr for mitt, brukt.

Lenke til kommentar

Den glapp, gitt. For ikke å sitte med alt for mye kamerautstyr så har jeg bestemt meg for å selge Pentax K-3'en før jeg kan tillate meg å kjøpe noe nytt. Tror ikke det er så dumt, men jeg ser nå at den jeg lurte på er solgt. Jaja, det går vel flere tog :) De stiger vel ikke i verdi akkurat, så jeg finner nok flere muligheter, kanskje til og med en A7ii dukker opp :)

 

Det ser ut som det er vanskelig og dyrt å finne objektiver i teleenden. Da jeg sorterte på 'tele' på japanphoto kom et par 50mm opp, det er vel ikke akkurat for tele å regne på fullformat.. Kanskje jeg bare skal kjøpe huset, et adapter og heller slå meg løs på gamle og billige objektiver på Ebay? :D

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar

Har en Viltrox EF-Nex som er aktiv (AF + kontroll av blender), men som vignetterer ganske merkbart. Den gir heller ikke full blender på alle objektiver, en f2.8 blir til f3.5 eller noe sånt. Ellers har jeg en Metabones Nikon-Nex som er passiv med manuell blenderring. Fotga m42-Nex og K&F Concept OM-Nex. Ingenting fancy eller dyrt, men alt fungerer helt ok. Noen adaptere sitter tightere enn andre (litt metall-mot-metall-skraping når du bytter på ting), og har lest om enkelte som ikke løser ut objektiver uten mye knoting.

 

Om du kjøper A7, kan du se etter Sigma sitt 30mm f2.8 DN. Det er egentlig laget for Nex (crop), men det fungerer fint på A7, med autofokus og og blender. Du kan skru ut en plastdel fra bakdelen av objektivet, og du fjerner da mesteparten de svarte kantene i bildet. Tror jeg betalte 700kr for mitt, brukt.

 

Flott at det er mulig å anskaffe trefjeparts adaptere med blenderstyring for litt nyere optikk , men AF hastigheten er vel litt så som så. Hvorfor får du ikke full blender med noen objektiver på Viltrox adapteret?

Lenke til kommentar

 

Ja, det burde ikke koste deg mye over 50 lappen :)

 Så man trenger ikke å kjøpe Novoflex eller de andre dyre? Har en billig sak (Fotasy) på Olympusen og har ingenting å utsette på den, men de dyrere utgavene har kanskje noen ekstra funksjoner?

 

Hvilke og hva slags adaptere bruker dere her på forumet?

 

 

Du vil ikke merke rare forskjellen i byggekvalitet på billige kinaadaptere og dyrere varianter, ikke nok til å forsvare prisforskjellen etter min mening. Av et tyvetalls billigadapter har jeg hatt et par stykker som jeg har vært mindre fornøyd med.

 

For min del så går det mest i LTM RF optikk, men også mye fra SLR fatninger, halvformat og mellomformat. Alt kler den smukke :)

Lenke til kommentar

 Hvilke og hva slags adaptere bruker dere her på forumet?

 

Har litt ymse erfaringer. Har et Zeiss 100/2 objektiv som aldri fungerte skikkelig før jeg fikk tak i et Novoflex adapter. Testet med to billige før jeg ikke gadd mer. Problemet var at det ble refleksjoner inni adapteret som skapte lyse felter i bildene. Etter at jeg byttet til Novoflex er problemet helt borte. I tillegg har jeg et billig Leica M adapter som ikke er helt lystett så ved sterkt sidelys (for eksempel sol fra siden) så får jeg litt lyse felter i bildet.

 

Har også et par billigadaptere som fungerer helt utmerket både til M42 og Leica M.

 

 

Et tips for de som ikke kjenner til det er såkalt close focus adpatere som fungerer som en justerbar mellomring. Dette er genialt med tanke på å forkorte nærgrensen på Leica optikk som gjerne har litt lang nærgrense.

Lenke til kommentar

Lurer litt på denne, men synes han legger seg litt høyt. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57456903&searchclickthrough=true&searchQuery=sony+a7

 

Noen tanker om hva jeg kan overtale ham til å gå med på, og hvilke argumenter jeg kan legge til grunn?

Det vil jo være rimeligere å kjøpe en ny A7II og en brukt 35mm: https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=sony%2035mm&id=236002 Endret av krister461
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

CV 15mm III er på veg i posten også, Scandinavian foto fikk det på lager idag :roll: I skrivende stund er faktisk objektivet billigere på kampanje i Norge sammenlignet B&H.

 

 

Fått den i hus ennå? Liker tanken på en superkompakt vidvinkel, men den bør jo fungere greit også.

 

 

Ja! Tipper den får fast plass i veska :)

Den krangler dog litt med sensorene på A7 og A7 II i form av rare refleksjoner fra sterke lysskilder.

 

La ut en videosnutt her som viser ovennevnte:

Endret av Nordentro
Lenke til kommentar

Ja! Tipper den får fast plass i veska :)

Den krangler dog litt med sensorene på A7 og A7 II i form av rare refleksjoner fra sterke lysskilder.

 

Takk for info! Så ikke ut til å være et enormt problem i vanlig bruk, men det er selvsagt irriterende når det dukker opp. Har ikke sett noe om dette på nettet er det et omdiskutert problem?

 

Får tenke litt på det. Prisene på Voigtlander er jo egentlig latterlig lave i Norge nå, men jeg har vel egentlig nok optikk :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...