Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ok. Det var da enda bra.

 

Generell væpning av så vel politiet som landets borgere (for selvforsvar) vil sannsynligvis føre til at flere får våpen pekt mot seg, og det vil føre til at flere skudd løsnes mot folk. Og da vil flere folk treffes, skades og dø.

 

Det er ren statistikk.

Enn så lenge er det ren spekulasjon, inntil du fremlegger din statistikk som beviser dine påstander.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bruker den når ulykken intreffer. Det underbygger fortsatt ikke grunnlaget for at Simon Aldra sin uttalelse er feil.

 

Men vi kan vise til statistikk, selvfølgelig.

 

 

I Norge var det 30 drap i 2012.

 

I Usa ser du statistikken frem til 2004. Kan sikkert finne nyere viss du ønsker.

 

Så kan man slå opp i kriminalstatistikken til amerikanerene. Dem avfyrer mer skudd i en enkelt veksling enn det Norske politiet gjør i løpet av ett år.

 

Slik du ønsker det?

 

846px-Ushomicidesbyweapon.svg.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men vi kan vise til statistikk, selvfølgelig.

 

Må også huske på at flertallet av de ca. 10.000 drapene er relatert til gjengkriminalitet. Da står man igjen med resten som utgjør en svært liten del i forhold til antall innbyggere til tross for liberale våpenlover.

 

In fact, a staggering 80% of gun homicides are gang-related. According to the Center for Disease Control (CDC), gang homicides accounted for roughly 8,900 of 11,100 gun murders in both 2010 and 2011. That means that there were just 2,200 non gang-related firearm murders in both years in a country of over 300 million people and 250 million guns.

 

http://usconservatives.about.com/od/capitalpunishment/a/Putting-Gun-Death-Statistics-In-Perspective.htm

Lenke til kommentar

 

Du bruker den når ulykken intreffer. Det underbygger fortsatt ikke grunnlaget for at Simon Aldra sin uttalelse er feil.

Nei, men jeg påsto heller ikke at den var FEIL, jeg påpekte kun at sålenge han ikke har noen statistikk som bygger opp om hans påstand så er den samme kun spekulasjon, eller fantasi om du vil.

 

Det er nå engang slik at det er han som har bevisbyrden for de påstander han fremlegger, og ikke jeg som må motbevise alle hans påstander.

Lenke til kommentar

OK...

 

Er det noen statistikk som viser at samfunn med høyere privat bevæpning, fører til mindre vold? :)

Det finnes en del som har prøvd... stort sett ender det med "ingen tydelig sammenheng" (linker til noen av disse finnes bakover i tråden), og en helt fraværende sammenheng mellom strenge våpenlover og (volds)kriminalitet (logisk nok, da du blir like død av kulene fra ett uregistrert våpen). F.eks på Svalbard er det påbudt å være bevæpnet (og mange er det også når de er dritings), likevel er det mindre kriminalitet der enn i Oslo hvor våpentettheten er mye lavere.

 

 

Slik jeg har skjønt det, har det å ta vekk AG3 fra de 1000 hjem, ført til at det skjer færre drap med AG3 i de tusen hjem...

Joda, men med mindre det er morsommere å bli drept med hagle eller stekepanne, er vel ikke det at akkurat AG3 ikke blir brukt så interresent (untatt for HV sitt omdømme)?

Lenke til kommentar

Hvor i alle dager har du hørt noe så dumt som at det er påbudt å bære våpen?

 

For ordens skyld: Våpenloven gjelder 100% på Svalbard. Det er blant annet forbudt å bære ladd våpen i Longyearbyen, det er forbudt å skyte i nesten alle tilfeller, og man må ha våpenkort for å bære våpen.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

 

Ok. Det var da enda bra.

 

Generell væpning av så vel politiet som landets borgere (for selvforsvar) vil sannsynligvis føre til at flere får våpen pekt mot seg, og det vil føre til at flere skudd løsnes mot folk. Og da vil flere folk treffes, skades og dø.

 

Det er ren statistikk.

Enn så lenge er det ren spekulasjon, inntil du fremlegger din statistikk som beviser dine påstander.

 

Påstanden er basert på logisk resonnement. Dersom vi forutsetter at det per en million våpen i offentligheten avfyres ett skudd hver syvende måned (tall kun for argumentets del), så vil det avfyres flere skudd om man har to millioner våpen enn en million våpen i offentligheten.

 

Det tør kunne belegges at de nærmeste nabolandenes politifolk skyter betraktelig mer per hode enn våre egne. Det samme gjelder danskene.

 

Tallene for 2011 er ett mot 76. Du kan lese mer om det her.

 

Det fremgår også at svensk politi skyter mer i nødverge, og i reaksjon til handlinger, mens den norske modellen fungerer bra ved at politiet trekker seg tilbake og kommer tilbake med en planlagt reaksjon. Om noe viser det norske systemet at ideen om at man må reagere så raskt som overhode mulig på en våpenmann i beste fall er problematisk. På den ene siden har man tilfeller som Utøya, på den andre siden har vi 365 dager hvert år når politiet bare er ute og går på gata.

 

Jeg stoler på at politiet kan håndtere skytevåpen, at de alltid forsøker å bruke så lite makt som mulig, og at de er tilbakeholdne. Likevel er jeg overbevist (blant annet ut fra sammenligning med Sverige og Danmark) om at det å ha våpen i beltet betyr at det brukes mer, med resultater deretter.

 

Og om jeg ikke ønsker at politiet, som tross alt alle er opplært i skyting, taktisk bruk av våpen og rammene for bruk av dødelig makt, skal bære våpen, så kan du forestille meg hva jeg mener om at du skal bære våpen.

 

Sorry, skjer ikke, ikke om jeg får bestemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor i alle dager har du hørt noe så dumt som at det er påbudt å bære våpen?

 

For ordens skyld: Våpenloven gjelder 100% på Svalbard. Det er blant annet forbudt å bære ladd våpen i Longyearbyen, det er forbudt å skyte i nesten alle tilfeller, og man må ha våpenkort for å bære våpen.

Men det er da ikke våpenoven som hindrer at du går bevæpnet på gata? Nærmeste du kommer er våpenforskriften:

§ 19.Erverv av skytevåpen til beskyttelse

Tillatelse til erverv av skytevåpen til beskyttelse gis bare hvor det foreligger et påtrengende behov for våpen av den art det søkes om.

og

§ 84.Transport av skytevåpen

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

I denne paragrafen regnes uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990, som skytevåpen.

Denne paragrafen gjelder ikke for Svalbard. (min utheving)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...