Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-311024

bruker politiet i Norge tasers?

 

jeg har aldri sett at dem har tatt det i bruk eller gått rundt med det i beltet...

 

er taser lovlig i Norge? hvis ikke hvorfor?

 

er jo mye mindre farlig og har stor effekt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, og takk og lov for det. Spesielt ikke når man ser hvordan slike tasers blir brukt i andre land, spesielt i USA, hvor terskelen er veldig lav for å ta dem i bruk. Fordi de er "non lethal".

Jeg vil ikke at politiet skal gå rundt med disse torturredskapene.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

bruker politiet i Norge tasers?

 

jeg har aldri sett at dem har tatt det i bruk eller gått rundt med det i beltet...

 

er taser lovlig i Norge? hvis ikke hvorfor?

 

er jo mye mindre farlig og har stor effekt!

 

Nei, de vurderte innføre det..Jeg skriver det som et alternativ til pistol..

 

Jeg vil ikke at de skal ha noen av delene så det er sagt..

Lenke til kommentar

Nei, og takk og lov for det. Spesielt ikke når man ser hvordan slike tasers blir brukt i andre land, spesielt i USA, hvor terskelen er veldig lav for å ta dem i bruk. Fordi de er "non lethal".

Jeg vil ikke at politiet skal gå rundt med disse torturredskapene.

Tasers har reddet utrolig mange liv i USA. Dødsraten ved bruk av taser er ekstremt lav, og mye lavere enn andre "ikke-dødlige" eller "mindre dødlige" våpen som f.eks batong, gummikuler, ol. Og en taser er i mange tilfeller mye mer effektiv enn en pistol i å stoppe en voldelig kriminell. Med mindre man blir skutt i hodet så kan man som regel fortsette et angrep etter å ha blitt skutt med pistol, spesielt hvis du er "dopet", mens en taser vil i nesten alle tilfeller forutsatt at du treffer riktig og ikke nålene stopper i klærne legge deg rett i bakken, og det attpåtil uten å drepe deg.

 

Taser er et ekstremt bra våpen for politiarbeid. Og eneste ulempen med det er begrenset rekkevidde og treg omlading. Men de fleste pågripelser fra politi som krever slik maktbruk er uansett på nær avstand så det er som regel ikke noe problem. Også finnes det jo teknologi under utvikling som tar seg av disse issuene også ved å ha en taser i en haglepatron som man kan skyte på folk på lang avstand fra en normal hagle.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024

 

Nei, de vurderte innføre det..Jeg skriver det som et alternativ til pistol..

 

Jeg vil ikke at de skal ha noen av delene så det er sagt..

 

men, er det lov å bruke det? står det noe i lovverket som ikke tillater bruken av taser? hvis ikke syns jeg det er dumt av politiet å ikke ta i bruk en så effektiv 'våpen'!

Lenke til kommentar

Jeg er mere for generel beværpning av politiet i form av at tjenestemenn kan bære tasers.

 

Fremdeles menere jeg at Taser ikke er noe som Ola og Kari Nordmann trenger å løpe rundt med (hvertfal ikke uten GRUNDIG kursing om bruk - da også i form av at man selv har blitt taset under kurset).

Om ikke ser jeg for meg mange stygge ulykker i form av at utrent personell har leket seg med en taser (den dreper jo ikke, og er jo derfor ikke så farlig), og skutt naboen mens han maler husveggen og gamle damer på veg opp rulletrappa på et kjøpesenter.

 

Men ja, kan absolutt se for meg at tasers har en positiv effekt på arbeidet som politiet utfører, da det gir tjenestemenn (og kvinner) muligheten til å legge store mennesker i bakken, uten å ty til andre midler..

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

 

men, er det lov å bruke det? står det noe i lovverket som ikke tillater bruken av taser? hvis ikke syns jeg det er dumt av politiet å ikke ta i bruk en så effektiv 'våpen'!

 

Det står i våpenforskrifta.

 

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

[...]

 

Slike våpen er altså ulovlig for privatpersoner, men politiet og forsvaret kan anskaffe seg slike våpen dersom dei vil ha det.

 

 

Det store problemet i dei landa der politiet har utstyrt seg med elektrosjokkvåpen er at terskelen for å bruke våpenet fort blir veldig lav. Våpenet er effektivt, det er svært skjeldan farlig og det etterlater seg minimalt med skader.

 

For min del kunne politiet hatt slike våpen dersom dei blei brukt på samme måte som skytevåpen (med tilhøyrande papirarbeid dersom våpenet blir avfyrt eller trua med). Men erfaringa frå andre land er at elektrosjokkvåpenet fort blir eit verktøy for å lette tjenesten.

Kvifor stå å diskutere/krangle med ein full mann i 5-10 min når du kan "berolige" han med eit straumsjokk mot tinningen? Polititjenestemannen kan jo berre hevde at mannen oppførte seg truande og har dermed alt på det reine.

 

Eg har svært lite lyst til å bli utsatt for 50 000 volt dersom eg ein kveld skulle være full og dum og dermed ikkje klarte å unngå å forstyrre politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tasers har reddet utrolig mange liv i USA. Dødsraten ved bruk av taser er ekstremt lav, og mye lavere enn andre "ikke-dødlige" eller "mindre dødlige" våpen som f.eks batong, gummikuler, ol. Og en taser er i mange tilfeller mye mer effektiv enn en pistol i å stoppe en voldelig kriminell. Med mindre man blir skutt i hodet så kan man som regel fortsette et angrep etter å ha blitt skutt med pistol, spesielt hvis du er "dopet", mens en taser vil i nesten alle tilfeller forutsatt at du treffer riktig og ikke nålene stopper i klærne legge deg rett i bakken, og det attpåtil uten å drepe deg.

 

Taser er et ekstremt bra våpen for politiarbeid. Og eneste ulempen med det er begrenset rekkevidde og treg omlading. Men de fleste pågripelser fra politi som krever slik maktbruk er uansett på nær avstand så det er som regel ikke noe problem. Også finnes det jo teknologi under utvikling som tar seg av disse issuene også ved å ha en taser i en haglepatron som man kan skyte på folk på lang avstand fra en normal hagle.

Jeg synes tasere blir misbrukt i stor grad der de brukes i politiarbeid. Det er få dødsfall, men ikke få skader. Du kan bare tenke deg hvordan det er å bli skutt med et slikt våpen, du mister all kontroll på musklene og har ingen mulighet til å ta deg i mot i det du tryner i bakken.

Jeg har sett nok eksempler på svake individer, som lett kan håndteres på andre måter, bli taset fordi det er den enkleste måten. Jeg sier ikke at norsk politi ville ha brukt et slikt våpen på en slik måte, men når jeg ser hvordan andre politistyrker har tatt de i bruk, så er jeg veldig kritisk til innføring av et slikt våpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes tasere blir misbrukt i stor grad der de brukes i politiarbeid. Det er få dødsfall, men ikke få skader. Du kan bare tenke deg hvordan det er å bli skutt med et slikt våpen, du mister all kontroll på musklene og har ingen mulighet til å ta deg i mot i det du tryner i bakken.

Jeg har sett nok eksempler på svake individer, som lett kan håndteres på andre måter, bli taset fordi det er den enkleste måten. Jeg sier ikke at norsk politi ville ha brukt et slikt våpen på en slik måte, men når jeg ser hvordan andre politistyrker har tatt de i bruk, så er jeg veldig kritisk til innføring av et slikt våpen.

Vel det er rimelig mange dødsfall og veldig mange skader også i Norge som følge av at politiet legger folk i bakken på "vanlig" måte så du må nokk underbygge påstanden din om at dette skulle ha blitt noe værre med elektrosjokk våpen.

Vi har f.eks hatt noen dødsfall i Norge som følge av at politiet bruker mageleie under pågripelser.

Lenke til kommentar

Vel det er rimelig mange dødsfall og veldig mange skader også i Norge som følge av at politiet legger folk i bakken på "vanlig" måte så du må nokk underbygge påstanden din om at dette skulle ha blitt noe værre med elektrosjokk våpen.

Vi har f.eks hatt noen dødsfall i Norge som følge av at politiet bruker mageleie under pågripelser.

Du kan lese litt her, ikke akkurat hyggelig lesning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Taser_safety_issues

 

Designation as torture device[edit]

The United Nations Committee Against Torture (UNCAT), an agency charged with overseeing the application of the Convention Against Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment, arrived at the conclusion on November 23, 2007, that the use of the electric pulse Taser gun constitutes a "form of torture" and "can even provoke death." The UN has declared: "TASER electronic stun guns are a form of torture that can kill.[12] 'RESIST CARDIAC ARREST' (RCA), a British Human Rights campaigning group was inaugurated in February 2010 to encourage the British Government to ratify the UNCAT and discontinue taser usage in Britain. To date, the British Government and Police have been unwilling to communicate with RCA on the issue of the UNCAT.[citation needed]

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024

hvorfor er folk så kritiske til politiet og våpen og non lethal våpen?

 

ser dere for mye på cops eller?

 

dere får det til å høres ut som politiet vil gå rundt og sjokke folk med elektro pistol ved enhver anledning eller skyte her og der på folk de mener er farlige. anbefaler dere å se på repriser som finnes i youtube som "politiet" (gikk på TvNorge) og nattpatruljen (MAX). så får dere sett hvordan arbeidsdagen til politiet er.

 

er en vesentlig forskjell mellom Norge og "hvilken som helst land hvor politiet tyr lettere til voldsmidler for å løse enhver situasjon". hva får dere til å tro at politiet vil ty til taser eller pistol lettere når det er tillat en når det ikke er? har det blitt gjort undersøkelser som tilsier det? så vidt jeg vet har ikke politiet i Norge prøvd ut en slik ordning før.. hvorfor skal folk gå rundt og sette USA som et eksempel da? jeg vil gjerne se en undersøkelse gjort i Norge hvor politiet har vært involvert som kan bekrefte at politiet tyr lettere til våpen når de har det synlig.

Lenke til kommentar

hvorfor er folk så kritiske til politiet og våpen og non lethal våpen?

 

ser dere for mye på cops eller?

 

dere får det til å høres ut som politiet vil gå rundt og sjokke folk med elektro pistol ved enhver anledning eller skyte her og der på folk de mener er farlige. anbefaler dere å se på repriser som finnes i youtube som "politiet" (gikk på TvNorge) og nattpatruljen (MAX). så får dere sett hvordan arbeidsdagen til politiet er.

 

er en vesentlig forskjell mellom Norge og "hvilken som helst land hvor politiet tyr lettere til voldsmidler for å løse enhver situasjon". hva får dere til å tro at politiet vil ty til taser eller pistol lettere når det er tillat en når det ikke er? har det blitt gjort undersøkelser som tilsier det? så vidt jeg vet har ikke politiet i Norge prøvd ut en slik ordning før.. hvorfor skal folk gå rundt og sette USA som et eksempel da? jeg vil gjerne se en undersøkelse gjort i Norge hvor politiet har vært involvert som kan bekrefte at politiet tyr lettere til våpen når de har det synlig.

Politiet i Norge bærer ikke våpen, med mindre det er behov og de har fått tillatelse fra sin overordnede. Hvis alle politimenn/kvinner vil få sjokkvåpen i beltet, så vil det være en lav terskel for å ta det i bruk. I motsetning til hvordan politiet bruker skytevåpen i dag, hvor de vet hva saken gjelder og de velger å bevæpne seg på forhånd.

Det er bare å se på våre naboland Sverige og Danmark, hvor politiet alltid har skytevåpen i beltet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norsk-politi-losnet-ett-skudd-i-2011-Svensk-politi-losnet-76-6978831.html#.UlgQP4a-2G4

 

Er virkelig det norske politiet og det svenske politiet så annerledes, at ikke det norske politiet ville tatt i bruk skytevåpen i like stor grad hvis de alltid hadde det i beltet?

Tør ikke å tenke på hvor mye sjokkvåpen ville ha blitt brukt.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Ingen av politimesterne vil ha mer bevæpning

22 «nei». 5 «vet ikke». 0 «ja». Slik svarer politimesterne på de borgerliges forslag om generell bevæpning i deres distrikt.

Dette ser veldig tydelig ut for meg .. og hvis de ikke trenger våpen, ser jeg ingen grunn for at jeg skal bevæpne meg med annet enn sunt vett og vanlig norsk folkeskikk

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg støtter samme type våpenlov som de har i USA. Det gjør ingenting om samfunnet blir litt farligere, fordi samfunnskontrakten vil stramme seg inn og revolvere mye tettere rundt moral.

 

At det blir livsfarlig å mobbe noen, stjele, lure noen (hei bilselgere), spille folk ut i fattigdom etc er bare bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter samme type våpenlov som de har i USA. Det gjør ingenting om samfunnet blir litt farligere, fordi samfunnskontrakten vil stramme seg inn og revolvere mye tettere rundt moral.

 

At det blir livsfarlig å mobbe noen, stjele, lure noen (hei bilselgere), spille folk ut i fattigdom etc er bare bra.

 

håper virkelig for din del at dette er ironi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så grunnen er til selvforsvar. Jeg har levd i 32 år nå og jeg har aldri hatt bruk for våpen bortsett fra til jakt. Jeg mener at det å bære våpen vil føre til flere skyteepisoder og det vil bli lettere å bruke det i situasjoner hvor man kanskje ikke skulle ha brukt ett våpen.

 

Svaret mitt blir nei foreløpig.

 

 

1) Er det noen egenskaper ved din person eller din livssituasjon som gjør at det kan tenkes at du er mindre utsatt for å havne i situasjoner hvor du befinner deg i livsfare?

 

2) Er behovet for beskyttelse det samme for alle andre, som det er for deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...