Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

 

Faktum er at "går med våpen" er noe annet enn "blir beskyttet med våpen".

 

At du plutselig endrer formulering gjør ikke dine tidligere påstander noe mer rett. Tvert i mot.

I dette tilfellet er det det samme.

 

 

Hvis vi snakker om "blir beskyttet av våpen" er kravet at trusselen mot deg skal være usedvanlig høy. Samt at det åpenbart er uhensiktsmessig at du møter trusselen ved å holde deg skjult en ukes tid til den høye trusselen går over.

Skal vi anbefale Statsministeren å gjemme seg i 4 år?

 

 

Regelverket for hvem som får politibeskyttelse går primært på trusselnivå, ikke på om man er politiker eller ikke.

Regelverket og praksis skiller da lag

 

Har ikke så mye med verken virkelighetsoppfattelse eller enighet, men å vrenge på ting...

Da får du slutte å vrenge på ting :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kan du formulere nøyaktig hvilken rett du mener Stoltenberg krever for seg selv men nekter andre?

 

Den retten du så vidt jeg forstår ønsker er retten til å gå rundt med revolver kun fordi du selv synes det er "tøft" - og ikke fordi du reelt er truet. Og det er noe helt annet enn det Stoltenberg gjør.

 

Det Stoltenberg gjør på bildet er at han har to bevæpnete politimenn i nærheten, som beskyttelse mot en relativt høy trussel. På det punktet har du samme rett som Stoltenberg: Du kan fortelle politiet om trusselbildet mot deg. Og dersom politiet mener det er nødvendig å gi deg væpnete vakter, så får du det.

Retten til selvforsvar med de mest egnede midler.

 

Ja, jeg kan selvsagt søke, men det eneste jeg kommer til å få tillatelse til i beste fall er å gå rundt en en luftpistol.

 

Høy trussel ja, kanskje han burde fokusere på å være litt mindre korrupt så hadde det kanskje vært mindre folk som hadde lyst til å skade han. Ingen som har tvingt han til å bli statsminister heller.

Lenke til kommentar

Oslo blir mer utrygt for sivile borgere daglig , er det vi som burde bevæpne oss ? eller som en kampsport utøver skriver her inne bare la oss bli ranet og banket opp ?

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/16-personran-paa-fire-dager-i-oslo-4137799.html

 

Jeg skjønner selvfølgelig hvem du hinter til.

 

Det kommer frem i artikkelen at ingen er skadet. Jeg tror fremdeles det er bedre (om man først skulle være så uheldig at man ble ranet) å gjøre som raneren gir deg beskjed om. Gi fra deg lommeboka og mobilen, i de fleste tilfeller blir du ikke banket opp en gang som du påstår, i innlegget ditt over... - dette beviser jo bare igjen at du prøver å vri på den faktiske sannheten for å sette meg og mine teite meninger i ett dårlig lys.

 

Hva ville du gjort da? Om du ble ranet og hadde våpen for hånd, ville du tatt risikoen å skutt etter raner? Hva som du sikta på foten, men treffer han i hodet og dreper han?

 

Er det verd å bli tiltalt for drap, for en så idiotisk grunn at noen stakk av med lommeboka og telefonen din?

Om du har en så lav terskel for å avfyre våpen, er du en av dem som aldri skulle hatt bæretillatelse uansett.

 

Jeg har aldri sagt at vi skal la oss bli banket opp. Du vrir på de tingene jeg har sagt, jeg har aldri sagt at man trenger å bli banket opp under ett ran.

 

I 9 av 10 ran på åpen gate vil man slippe unna, en lommebok fattigere om man gjør som raner sier. Ja, det er nok en stor kamel å svelge for de fleste. Men helsa er i behold, og den vil jeg påstå er mer verd enn en lommebok.

 

 

 

[email protected]

[email protected]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, ikke nødvendigvis. Mange av disse tullingene i gjeng baserer seg på å være mange og fremstå som truende. Kniv kan gjøre susen da. Evnt. et balltre. Og om en eller flere i den gjengen har skytevåpen endrer det ikke det at den som blir truet har mulighet til å forsvare seg med sitt våpen.

Har du noensinne lest én artikkel eller sett ett program om gategjenger i USA? Jeg tror ikke du trenger ofre mer tid på å lure på om kjeltringene vil ha våpen.

 

De som lever på feil side av loven er alltid de første til å skaffe seg våpen. Punktum. Det kan du se i hvilket som helst land i hele verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 9 av 10 ran på åpen gate vil man slippe unna, en lommebok fattigere om man gjør som raner sier. Ja, det er nok en stor kamel å svelge for de fleste. Men helsa er i behold, og den vil jeg påstå er mer verd enn en lommebok.

 

Og den lommeboka og mobilen tar reiseforsikringa seg av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og den lommeboka og mobilen tar reiseforsikringa seg av.

 

Jepp. Reiseforskikringen din er sktiv så lenge man beveger seg ut døren av sitt eget hjem.

 

Jeg mener at man ikke har "gyldig" grunn til å skyte å eventuelt risikere å drepe en mann som stjeler fra deg lommeboken. Man vil jo ikke en gang merke noe økonomisk tap på grunn av dette.

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det noen legger opp til er i praksis å innføre dødsstraff for tyveriforsøk. Og rollen som dommer og bøddel skal innehas av hvem som helst med våpen - altså hvilken som helst paranoid våpenentusiast. (Det er kombinasjonen frykt og våpeninteresse som ligger bak ønsket om bevæpning.) Det vil ikke gi et tryggere samfunn for de fleste, men heller økt risiko for å enten bli skutt av en raner som vil være sikker på å skyte først, eller bli skutt av en gærning med bæretillatelse som tror du skal rane dem.

 

Jeg har blitt ranet selv en gang. (I Sør-Amerika, ikke i Norge. Nei, Norge er ikke farlig.) Det var utrivelig, og det hender jeg drømmer om at jeg hadde satt meg mer til motverge, men jeg ønsker egentlig ikke at jeg hadde drept de som ranet meg. Og selv om jeg hadde hatt en pistol tviler jeg på at jeg hadde hatt glede av dem - de kom bakfra, og jeg var tett omgitt av tre-fire stykker før jeg skjønte hva som skjedde. Om jeg hadde prøvd å fikle en pistol ut av lommen da ville resultatet antagelig bare blitt at de hadde tatt den pistolen og.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner selvfølgelig hvem du hinter til.

 

Det kommer frem i artikkelen at ingen er skadet. Jeg tror fremdeles det er bedre (om man først skulle være så uheldig at man ble ranet) å gjøre som raneren gir deg beskjed om. Gi fra deg lommeboka og mobilen, i de fleste tilfeller blir du ikke banket opp en gang som du påstår, i innlegget ditt over... - dette beviser jo bare igjen at du prøver å vri på den faktiske sannheten for å sette meg og mine teite meninger i ett dårlig lys.

 

Hva ville du gjort da? Om du ble ranet og hadde våpen for hånd, ville du tatt risikoen å skutt etter raner? Hva som du sikta på foten, men treffer han i hodet og dreper han?

 

Er det verd å bli tiltalt for drap, for en så idiotisk grunn at noen stakk av med lommeboka og telefonen din?

Om du har en så lav terskel for å avfyre våpen, er du en av dem som aldri skulle hatt bæretillatelse uansett.

 

Jeg har aldri sagt at vi skal la oss bli banket opp. Du vrir på de tingene jeg har sagt, jeg har aldri sagt at man trenger å bli banket opp under ett ran.

 

I 9 av 10 ran på åpen gate vil man slippe unna, en lommebok fattigere om man gjør som raner sier. Ja, det er nok en stor kamel å svelge for de fleste. Men helsa er i behold, og den vil jeg påstå er mer verd enn en lommebok.

 

 

 

[email protected]

[email protected]

 

Hadde sett an situasjonen selv, jeg er ikke typen som blir forsøkt ranet er både gatesmart og har en del livserfaring som tilsier at jeg ikke er et tydelig mål, heldig der..

 

Men utifra mine erfaringer vet jeg hvor feige de er så uansett med våpen kan man sjeldent få gjort noe som helst, de kommer jo ofte når man minst venter det eller er for mange til at et våpen kan ha noe betydning..

 

Hva jeg tenker på er vitner som ser det, hadde jeg vært vitne til noen raner en person hadde jeg lett gjort alt jeg kan for å stoppe det når det skjer..Politiet er i mine øyne ofte en flask trygghet og de er ofte langt mer feige en mannen i gata..

 

Respekterer dine synspunkter så det er sagt men jeg føler vi borgere burde ha en større mulighet til å kunne forsvare oss..

Lenke til kommentar
– Trenger ikke være Einstein for å se at politibevæpning gjør at det skytes mer

Politiforsker Johannes Knutsson mener det er «rimelig å forvente» at flere blir drept og skadd i skuddvekslinger, dersom politiet i Norge bevæpner seg. Begrunnelsen finner han i Sverige.

 

http://www.nrk.no/norge/politiet-i-sverige-skyter-mye-mer-1.11294984

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Jeg tror fremdeles det er bedre (om man først skulle være så uheldig at man ble ranet) å gjøre som raneren gir deg beskjed om. Gi fra deg lommeboka og mobilen, ...

1. Du forstår muligens at ikke alle er enige i at det er greit å la seg bli ranet?

 

2. Du kan fortsatt la deg selv bli ranet om du vil, selv om andre går bevepnede og ikke vil la seg bli ranet.

Lenke til kommentar

1. Du forstår muligens at ikke alle er enige i at det er greit å la seg bli ranet?

 

2. Du kan fortsatt la deg selv bli ranet om du vil, selv om andre går bevepnede og ikke vil la seg bli ranet.

Syns du dødsstraff er passende straff for å stjele en lommebok og en mobil? Syns du offeret i en sak også skal være jury, dommer og bøddel? Syns du det er værdt å risikere livet ditt for din lommebok og mobil? Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns du dødsstraff er passende straff for å stjele en lommebok og en mobil?

Nei

 

Syns du offeret i en sak også skal være jury, dommer og bøddel?

Med andre ord om jeg syns selvforsvar bør tillates .... JA

 

Klart den som hevder å ha handlet i selvforsvar kan godt selv deretter havne foran jury, dommer og bøddel.

 

 

 

Syns du det er værdt å risikere livet ditt for din lommebok og mobil?

Nei, så jeg hadde antagelig gitt fra meg lommeboka selv om jeg gikk bevepnet, om det var alt kjeltringen ville. Ikke det at det er sannsynlig at jeg hadde gått bevepnet selv om det var lov.
Lenke til kommentar

Jeg synes denne holdningen om at det er bedre å overgi seg er fascinerende. Kvinner bør vel la seg bli voldtatt også etter samme logikk og kanskje vente på at overgriper(ene) dreper dem når de er ferdige... i stedet for å muligens eskalere situasjonen og gjøre overgriperen forbannet.

 

Å sympatisere med overgriperen før forbrytelsen i det hele tatt er begått er ganske veikt.

 

Minnes bildet av den svenske jenta som ble voldtatt og drept av en apekatt sosialdemokratene hadde invitert inn til landet uten befolkningens samtykke.


Hot_Pink_Pepper_Spray_Defense_FlipTop803

 

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Ikke en stråmann, om du hadde lest tråden i stedet for å utelukkende øke postcounten din med svada så hadde du sett at det er de som faktisk mener at det er bedre å la gjerningsmannen gjøre seg ferdig, ikke nok med det, de mener også at våpen vil eskalere situasjonen, at våpen er dumt fordi at det kan bli brukt mot deg etc.

 

Altså envher lame unnskyldning under solen blir benyttet.

 

Har du noe ny informasjon om hvordan belære isbjørner med trepinner forresten?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke en stråmann, om du hadde lest tråden i stedet for å utelukkende øke postcounten din med svada så hadde du sett at det er de som faktisk mener at det er bedre å la gjerningsmannen gjøre seg ferdig, ikke nok med det, de mener også at våpen vil eskalere situasjonen, at våpen er dumt fordi at det kan bli brukt mot deg etc.

 

Altså envher lame unnskyldning under solen blir benyttet.

 

Har du noe ny informasjon om hvordan belære isbjørner med trepinner forresten?

Takk for tilbakemeldingen din, den hjalp dessverre ikke, men du skal nå likevel ha en slags takk ;)

 

Og jeg er helt enig med de som sier at man helst bare skal la seg rane i fred, fordi det å yte motstand kan like gjerne ende med katastrofe. Så lurer jeg på om du selv har vært i såpass farlige situasjoner, hvor det å bruke våpenmakt er forståelig og riktig, og hvis du har, kan du si litt om situasjonen eller situasjonene?

 

På meg virker det ikke som du har opplevd særlig til fare, men heller liker å sikre deg maksimalt for alle mulige og umulige oppdukkende situasjoner

 

Og isbjørnene klarer seg fint de, bare du holder deg unna .. :p

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke rart dette landet blir rent over av kriminelle. Her er det lette og naive offer over alt.

Ja, og ett og annet trollignende vesen som konsekvent ikke svarer på konstruktive spørsmål, men heller slenger ut stråmenn og generelt tøv - samt klager på de andres mangel på debattskikk

 

Har du tenkt å svare, eller pingler du ut - gi bare beskjed, så skal jeg la være å spørre deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...