Gå til innhold

Microsoft kjøper Nokia


Anbefalte innlegg

Dessverre ingen overraskelse dette. Hvor Nokias seilas kom til å ende ble dessverre mer og mer tydelig. Det å vrake migrasjonsstrategien fra Symbian -> Symbian +QT -> MeeGo signerte skjebnen til firmaet. So long, and thanks for all the fish

 

Neste trinn blir at Elop avanserer i hierarkiet og får avtroppende Steve Ballmers stilling. Sitér meg på det om x måneder.

Det er vel mulig at det er det som ligger i kortene. Dog vil jeg mene at Elop ikke bør være leder av så mye som en barnehage, langt mindre et multinasjonalt konsern. Mannen har vist at han enten er dundrende inkompetent, eller svært kynisk dersom han har posisjonert Nokia for oppkjøp gjennom å kjøre firmaet i grøften.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel mulig at det er det som ligger i kortene. Dog vil jeg mene at Elop ikke bør være leder av så mye som en barnehage, langt mindre et multinasjonalt konsern. Mannen har vist at han enten er dundrende inkompetent, eller svært kynisk dersom han har posisjonert Nokia for oppkjøp gjennom å kjøre firmaet i grøften.

Historieløst å si Elop kjørte Nokia i grøften. Ser det mange plasser her i dag, men Nokia var allerede på kjøret lenge før Elop kom på banen. Om noe har Nokia i det minste blitt relevante igjen med sine nye Lumia modeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@ Simen1

Sony Xperia Z1(Honami)? :)
Den blir lansert på onsdag og virker særdeles lovende hittil.
Ryktene om at det også blir en mini-versjon med like bra prosessor og kamera gjør det bare enda mer interessant. Mindre batteri og 720p-skjerm i stedet for 1080p er de eneste nedgraderingene.

Endret av StigtriX
Lenke til kommentar

Dette var som mange skriver ikke akkurat et usannsynlig scenario, men vi skal huske at det ikke er noe som direkte tyder på at dette har vært en langvarig agenda for hverken MS, Balmer eller Elop.

 

Det kan være mange årsaker til at MS kjøper Nokia. Den ene er likviditet. Ikke bare når det gjelder utvikling og produksjon av enheter, som i seg selv er en risiko i et usikkert marked. Men også reklame og markedsføring.

 

MS er ivrige på å promotere sitt OS, men det betyr også promotering av mobile enheter. Men på en annen side får MS kun en liten lisens for hvert salg. De får med andre ord ikke noe spesielt ekstra ved å promotere visse enheter (sannhet med modifikasjoner så klart).

 

På andre siden har vi Nokia som burde promotert og fått sine enheter tilgjengelig for brukeren. Men Nokia har rent markedsmessig likviditetsproblemer når det kommer til å utvikle og produsere med ny og dyr HW, samtidig som de skal produsere nok til å nå flere markeder med kortere mellomrom, og nok til at det ikke blir store leveringsproblemer i disse markedene. En gedigen utgift som kan ta tid å hente inn. Spesielt om en modell ikke umiddelbart slår ant.

 

MS tar nok ikke denne regningen uten å ha mer igjen for innsatsen. Og da er en "sammenslåing" av disse to selskapene kanskje naturlig også.

 

Jeg tror dette er en positiv ting, for det betyr at Nokia får mer handlingsrom (potensielt) til å ta opp kampen med andre produsenter på HW-siden. Samtidig som MS i større grad kan skreddersy brukeropplevelsen for HW.

Lenke til kommentar

Historieløst å si Elop kjørte Nokia i grøften. Ser det mange plasser her i dag, men Nokia var allerede på kjøret lenge før Elop kom på banen. Om noe har Nokia i det minste blitt relevante igjen med sine nye Lumia modeller.

Nokia hadde problemer før Elop kom på banen i den grad at de var litt bakpå mtp. platformen sin. Dette var de dog iferd med å korrigere. Nokia solgte svært godt før Elop overtok skuten, og hadde høy konverteringsrate hos kundene sine fra dumtelefoner til smarttelefoner. Ting fortsatte å bedre seg under Elop, helt til han sendte sitt berømte "Burning Platform" memo som utløste en katastrofal svikt i markedet. Hadde Nokia utfordringer før Elop? Absolutt. Hjalp Elop? Så langt derifra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

de satset på feil hest nokia lagde en gang bra tlf. synd de lager windows phone . et merke mindre

 

Hadde de nå egentlig solgt så altfor mye mer med å lage en Android telefon, som strengt tatt ikke skiller seg ut i markedet annet enn kamera ?

 

Det blir dessuten ikke ett merke mindre, det blir samme antall som før, med mindre Microsoft legger ned avdelingen ;)

 

Selv så synes jeg offline maps, trådløs lading, og Windows Phone (som etter min mening er et strålende OS) er nok til å kjøpe dette også neste gang..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...