Gå til innhold

Microsoft kjøper Nokia


Anbefalte innlegg

 

Hadde de nå egentlig solgt så altfor mye mer med å lage en Android telefon, som strengt tatt ikke skiller seg ut i markedet annet enn kamera ?

 

 

 

Svaret er ja, tydelig og klart ja.

 

Selv ZTE og Lenovo solgte hver for seg flere Android-telefoner i forrige kvartal enn Nokia solgte Windows-telefoner. (IDC/Gartner).

 

Hele Android-markedet minus Samsung selger i år like mye som markedet inklusive Samsung gjorde i fjor. Alle vokser.

 

Nokia kunne sluppet en eneste Android-modell, og om produktet traff kunne de solgt minst fire millioner enheter, kanskje ti. Det er nesten ingen som tviler på det engang. Det hadde gjort seg flott på toppen av de 6-10 millioner Windows-telefonene de kunne slitt seg til å selge samtidig.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle ønske jeg hadde kjøpt aksjer i Opera da jeg sa til medarbeideren min at nå er et bra tidspunkt å kjøpe aksjer i Opera :)

 

Det er ikke sånn det fungerer med aksjer. Man bør kjøpe når ingen tror man bør kjøpe. :B Hvis det skal være ekstra gøy, altså.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hehe, ja det er lett å være etterpåklok. Hadde jeg hatt tidsmaskin skulle jeg selvsagt reist frem og hentet ut noen aksjegrafer, reist tilbake og handlet Nokia for 1,69 den 17. juli i fjor og solgt for 5,435 i morges kl 09.35. Problemet er "bare" at jeg ikke har tidsmaskin og ikke kan vite om jeg hadde opplevd det samme som de som kjøpte i april 2000 for 56,06 og solgte 17. juli i fjor for 1,69.

 

Det bør kanskje være et lite apropos Nokia nå etter oppgangen fortsatt er under halve verdien av det laveste den var i hele tiåret 1998-2008 og under en tiendel av det høyeste.

 

Nokia stupte fra 2007 til Elop ble ansatt i 2010 (røffly -75%), men nedgangen stoppet på ingen måte da. Nokia har fluktuert videre nedover til en brøkdel av det og nå "pumpet" opp til halvparten av 2010-verdien. Hadde jeg vært Nokia-aksjonær ville jeg mest sannsynlig vært veldig glad for å komme ut av selskapet nå med begrenset tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, Nokia kan begynne og selge Nokia mobiler fra og med 2016 og MS skal raskt fase ut Nokia navnet i følge div skriverier av journalister.

 

Er det så at det var enkleste og komme ut av ekteskapet ved og la MS stikke av med avkommet og eventuelt begynne på nytt?

Det ville vel vært dumt å selge den Nokia-divisjonen som kan lage mobiltelefoner dersom rest-Nokia ser for seg å begynne med mobiltelefoner igjen om 3 år ...?

 

Nei, den datoen er nok først og fremst satt for at Microsoft ikke skal kunne bruke Nokia-navnet i forbindelse med mobiltelefoner etter den datoen.

Lenke til kommentar

Det er jo helt utrolig at Nokia, som for få år siden var ledende på mobilmarkedet, har fått gå så ettertrykkelig på ræva.

 

Det er utrolig at aksjonærene har latt dette få skje. Stephen 'Eflopp' Elop har fått lov til å sitte, selv om Nokia har vært i fritt fall på smarttelefonsiden Så kommer det fram spørsmål om dette er gjort med hensikt. At Eflopp kommer fra Microsoft, får lenket Nokia til Windows Phone, Microsoft kjøper det som er igjen av mobildivisjonen til en grei pris, og så returnerer Eflopp til Microsoft, som toppleder der. Mission completed, eller?

 

Uansett er dette trist for den finske storheten. Om Windows Phone blir en suksess når Microsoft får hånd om hele pakka, gjenstår å se. WP er ennå lite, men det er på fremgang i enkelte markeder.

 

Slik WP er i dag, er det for umodent for den store suksessen, men ting kan endre seg. Blant annet vil flere (og til dels bedre) apper og hyppigere oppdateringer kanskje kunne hjelpe. Et noe mindre låst OS vil også være positivt, men det trenger ikke dermed være så åpent som Android.

 

Blir spennende å følge med på hva som skjer.

Lenke til kommentar

Er overraskende fornøyd med min nye Nokia Lumia, med Win8 på. Funker helt sjef sammen med f.eks Xbox 360 (og One), samtidig som den ikke blir tregere jo flere apper jeg installerer, som alle Android-mobilene jeg har slitt med gjennom årene alltid har blitt.

Win8 Mobile er KNALL! ;) Lumia serien anbefaler jeg trygt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mission completed, eller?

Du kan ikke ha særlig høye tanker om Nokia-styret - eller aksjonærene - hvis du tror at de har sittet der, døve og blinde, mens Elop har drevet sitt renkespill.

 

Men det kan godt hende at smartphone-markedet vil regjeres av iPhone og Android, akkurat som PC-markedet regjeres av Microsoft og Apple. Røkla må slåss om smulene.

Lenke til kommentar

Det er jo bare bra dersom markedet ikke fullstendig domineres av Apple og Android. WP er et meget bra operativsystem, men har ennå til gode å vinne de store massene. På den annen side har IOS/Android lengre fartstid enn det Windows for mobiler vi kjenner i dag, som versjon 7.5 og 8.

 

Har personlig erfaring med Lumia 800 og 920, og følger med spenning med på hva som skjer med WP :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et evt salg til Microsoft var hovedgrunnen til at Nokia tok in Elop i det hele tatt. Det har jo ligget i kortene hele tiden. At såkalte eksperter nå kommer med konspirasjonsteorier om ditt og datt, beviser at de ikke skjønte spillet, eller at de spiller dumme.

 

Jeg er mest overrasket over at Nokia ikke solgte seg ut fullstendig, men beholder godbitene selv, nemlig patentene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vi kan vel også kalle Elop for en gjøkunge. Gjøkemor Microsoft trengte et reir å legge egga i, og valgte Nokia. Som andre gjøunger kastet Elop de andre ungene (Meego & co.) ut av reiret, og vokste seg feit. Og resten er historie.

 

Edit: gjøkungen spiste reiret sitt og flyttet hjem til mamma.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

de satset på feil hest nokia lagde en gang bra tlf. synd de lager windows phone . et merke mindre

Feilen var vel like mye å tro at det utdaterte Symbian kunne konkurrere med iOS/Android på smarttelefoner. Da de byttet til WP hadde skaden allerede skjeddd, de var akterutseilt i markedet. Endret av Saftis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjøkemor Microsoft trengte et reir å legge egga i, og valgte Nokia.

For å bruke din analogi, så var det vel reiret som valgte gjøkungen i dette tilfellet ...

 

Hvis Nokia var så dumme at de med åpne øyne valgte Elop, så kan man vel lure på om de hadde gjort det så mye bedre uten Elop ... Vent, vi vet faktisk hvordan Nokia gjorde det før Elop ble CEO; alle piler pekte nedover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. og "redningsmannen" lot bunnpluggen i Nokia-skipet være ute sånn at den tidligere arbeidsgiveren kunne kjøpe det for røverpris kort tid før det bukket helt under. Neida, det stinker ikke gjøkunge i det hele tatt her... :roll:

 

Der man godt kan omtale Nokias opprinnelige aksjonærer som de andre ungene i reiret. Nå er de kastet ut. Eller rettere sagt tatt på seg redningsvesten og gått i livbåtene. Det gjalt å redde stumpene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det gjalt å redde stumpene.

"Stumpene" ... eller 43 milliarder kroner, om man vil.

Man kan få til ganske mye med en sånn slump penger - og Nokia har vist omstillingsvilje og -evne før.

 

IBM har heller ikke akkurat vansmektet eller at de solgte PC-divisjonen sin (til Lenovo). General Dynamics tjente gode penger på å utvikle og produsere F-16, og de tjente enda mer på å selge hele divisjonen til Lockheed Martin.

 

Men, jeg registrerer at "gjøkungesnakket" er populært i kretser som sjelden eller aldri har noe positivt å si om Microsoft. Ikke veldig overraskende, med andre ord.

 

edit: Kanskje noen kunne ta på seg å orientere om alle de andre "gjøkungene" Microsoft har plassert i andre reir rundt omkring? Det er jo en hel bråte med ex-Microsoft executives i andre bedrifter nå, og MIcrosoft kan da vel ikke ha nøyd seg med en eneste "gjøkunge"?

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Stumpene ja. Selskapet var verd rundt 100 milliarder når Elop overtok roret og rundt 200 milliarder et par år før det. "Redningsmannen" Elop har klart å fortsette å synke skuta så Microsoft skulle få selskapet for "småpenger" i kontekst av verdiene i selskapet.

 

Gjøkunge er en treffende analogi. At Microsoft roter seg borti saker de kan omtales som gjøkunge er ikke min feil. Don't shoot the messenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...