Gå til innhold

Klagestorm mot Canal Digital ? nå krever ombudet svar


Anbefalte innlegg

 

100 kr er ikke mye men skal jeg GI BORT 100 kr kan jeg tenke meg andre som trenger det mer enn staten!!

 

Håper du etter hvert skjønner en ganske så bort i natta tankegang....

 

 

Vennen, det er du som ikke forstår ;)

 

Du forstår ikke at desto mer penger CD tjener desto mer kan de bygge ut nettet.

Det er dessverre ikke slik at pengene forsvinner ut i intet slik mange tror.

 

Jeg er for progresjon, det er ikke du og det er der vi er fundamentalt uenige i denne saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er du som ikke forstår. Det er stor forskjell på 70/10 for 329,- til 50/10 for 349,-

At man kan få 100/10 til en meget god pris i forhold til før er revnende likegyldig - det er vi med 70/10 som blir belastet for dette. At man kan få 100/10 for bare 120,-kr mer er 120 kr rett ut av vinduet når man ikke trenger eller vil ha det. Vil vi ikke ha det, så blir det sannelig mer for kraftig nedgradering også.

 

At de må tjene penger er jo en selvfølge, men det er ingen som presset 70/10 hastigheten over hodet på de - det var de som tilbød dette til sine kunder. Så lite pro er ikke CD(Telenor) at de ikke vet hva de holder på med og hele tiden har fortjeneste og videreutvikling i tanken. Så hvorfor ga de da 70/10 til en slik pris, istedet for å med en gang gi 50/10 til en høyere pris .... dette er nok nøye gjennomtenkt. De kaprer kunder gjennom god pris på 70/10 (samt eksisterende øker opp hastigheten sin pga en slik pris)
Folk skifter ikke ISP oftere enn bank, så hvis de først har de fanget, så holder mange seg i ro der - det må være ett annet 'supertilbud' som ev skal lokke de vekk. Samt når eksisterene og nye kunder er vandt til hastigheten, og automatisk økning til 100/10 blir på 'bare' 120,- så er det lett at mange sier nettopp det du sier - det er 'bare' litt penger. Dermed har CD fanget mange som ikke bruker kapasiteten i det hele tatt og som heller ikke kommer til å bruke T-We løsningen deres. Så de får betalt for 100 og de har masse kapasitet til overs på dem. Psykologisk spill og etter mitt syn ufint slik de har gjort det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vennen, det er du som ikke forstår ;)

 

Du forstår ikke at desto mer penger CD tjener desto mer kan de bygge ut nettet.

Det er dessverre ikke slik at pengene forsvinner ut i intet slik mange tror.

 

Jeg er for progresjon, det er ikke du og det er der vi er fundamentalt uenige i denne saken.

 

Hahahahahahahahahahahaha, vi fikk pristilbud på å bygge ut fiber i det forrige borettslaget mitt.

 

Det ble såååååååå mye at styret tok det ikke en gang videre, ja vi snakke millioner.

 

Så ja, da er vi fundamentalt uenige.

 

Skal hele Norge sponse CD med enorme summer mens de like vel skal ha fult betalt for utbygging...

 

Hahahahahahahahaha!!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

Hahahahahahahahahahahaha, vi fikk pristilbud på å bygge ut fiber i det forrige borettslaget mitt.

 

Det ble såååååååå mye at styret tok det ikke en gang videre, ja vi snakke millioner.

 

Så ja, da er vi fundamentalt uenige.

 

Skal hele Norge sponse CD med enorme summer mens de like vel skal ha fult betalt for utbygging...

 

Hahahahahahahahaha!!!

 

 

Wow, et mer usaklig menneske enn deg er det lenge siden jeg har sett.

Pleier du å le av folk slik som det når du snakker med dem personlig eller er det bare på nettet du er tøff?

Kanskje du faktisk er så uhøflig personlig med folk også, og derfor har et mindre trivelig sosialt liv?

 

Jeg ser ingen annen grunn til å diskutere på den måten enn akkurat det.

 

Du skjønner vel at ingen her tror på deg når du sier Canal Digital kom til dere med første initiativ og så presenterte en oppkobling som koster millioner. Ikke drit deg ut da...

 

 

 

 

Det er du som ikke forstår. Det er stor forskjell på 70/10 for 329,- til 50/10 for 349,-

At man kan få 100/10 til en meget god pris i forhold til før er revnende likegyldig - det er vi med 70/10 som blir belastet for dette. At man kan få 100/10 for bare 120,-kr mer er 120 kr rett ut av vinduet når man ikke trenger eller vil ha det. Vil vi ikke ha det, så blir det sannelig mer for kraftig nedgradering også.

 

At de må tjene penger er jo en selvfølge, men det er ingen som presset 70/10 hastigheten over hodet på de - det var de som tilbød dette til sine kunder. Så lite pro er ikke CD(Telenor) at de ikke vet hva de holder på med og hele tiden har fortjeneste og videreutvikling i tanken. Så hvorfor ga de da 70/10 til en slik pris, istedet for å med en gang gi 50/10 til en høyere pris .... dette er nok nøye gjennomtenkt. De kaprer kunder gjennom god pris på 70/10 (samt eksisterende øker opp hastigheten sin pga en slik pris)

Folk skifter ikke ISP oftere enn bank, så hvis de først har de fanget, så holder mange seg i ro der - det må være ett annet 'supertilbud' som ev skal lokke de vekk. Samt når eksisterene og nye kunder er vandt til hastigheten, og automatisk økning til 100/10 blir på 'bare' 120,- så er det lett at mange sier nettopp det du sier - det er 'bare' litt penger. Dermed har CD fanget mange som ikke bruker kapasiteten i det hele tatt og som heller ikke kommer til å bruke T-We løsningen deres. Så de får betalt for 100 og de har masse kapasitet til overs på dem. Psykologisk spill og etter mitt syn ufint slik de har gjort det.

 

 

Dette innlegget må være noe av det mest saklige her inne.

Jeg ser dine poeng veldig godt slik du presenterer dem, og kan være enig i at dette var en dårlig måte å gå frem på for å tjene mer penger. Det er det ingen tvil om igrunn.

 

Men syntes fortsatt det har vært mye syting over det, er kanskje meg som er veldig lite gjerrig og derfor ikke tenker så mye over det. For 100kr i måneden er jo fryktelig lite penger uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er hysteriet, det vanvittige hysteriet som kom av denne økningen i prisen jeg reagerer litt på, da jeg syntes det er rart at folk kan bli så regelrett sinte for noe så lite. Ser man det i en større kontrast og sammenligner eksempler fra andre land der folk må stjele mat er det jo fryktelig ille at vi klager over noe så lite som 100kr men lett bruker 2000kr på en kveld på byen. Det er mentaliteten jeg syntes er så destruktiv, IKKE at Canal Digital har gjort dette på en fin måte.

 

Men ja, JEG irriterer meg fortsatt ikke over det og ville ikke gjort det om jeg var kunde hos CD på fiber. Dog ser jeg som sagt dine poeng veldig godt, du hadde en særdeles fin formulering og fremtoning på hva som virker å være kjerneårsaken til det turbulente temperamentet til mange i tråden.

 

Takker for det, alltids interessant å komme til en felles enighet på noe :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

@liealot: Overskuddet etter skatt var på over 200 mill kr. Driftsresultatet er på ca 330 mill kr. Ja de har til smør på brødskiva, men de leverer langt fra noen fantastiske resultater. Resultatgrad er ca 14 % og rentabilitet ca 11 %. Helt greitt i dag, men såpass må det være skal det være interessant butikk.

Sammenlignet ed ufattelig mange andre bransjer er jo dette solid lukrativ butikk.

Lenke til kommentar

Hadde 70mb nedlasting, fikk brev hvor det sto at jeg hadde fått et bedre tilbud, høyere hastighet med høyere pris, eller lavere hastighet med samme pris som før. Hvordan noen klare å få dette til å lyde som et godt tilbud er helt utrolig.

Mine valg var høyere hastighet til høyere pris, eller lavere hastighet til høyere pris.
Lenke til kommentar

 

 

Wow, et mer usaklig menneske enn deg er det lenge siden jeg har sett.

Pleier du å le av folk slik som det når du snakker med dem personlig eller er det bare på nettet du er tøff?

Kanskje du faktisk er så uhøflig personlig med folk også, og derfor har et mindre trivelig sosialt liv?

 

Jeg ser ingen annen grunn til å diskutere på den måten enn akkurat det.

 

Du skjønner vel at ingen her tror på deg når du sier Canal Digital kom til dere med første initiativ og så presenterte en oppkobling som koster millioner. Ikke drit deg ut da...

 

 

Tøff på nettet... etter hva jeg ser er jeg faktisk en av de få her som tør å stå frem med fult navn, kan ikke si det om deg.

 

Å ja, millioner... selv om det ikke ble det på hver beboer så bryr jeg meg lite om hva du tror. Mange andre her skjønner jeg snakker sant da de sikkert har fått lignende tilbud.

 

Skjønner du ikke ser noen grunn til å diskutere videre ja... er egentlig ikke så mye å diskutere!!

 

Edit:

Du sier du er for progresjon... har du noe som helst eksempel på at CD bygger ut gratis nett for de midlene de får fra andre? Du skjønner... tviler på at CD driver med veldedighet.

 

Å ja... å bygge ut fiber til hele borettslag det koster millioner mange plasser og det skal litt mer til enn 3-5 års binding/avtale for å dekke opp dette. Håper du forstår!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det er interessant å lese om at det ikke er alle som har valgfrihet samtidig som de blir behandlet så dårlig. Da forstår jeg at trykket økes litt i topplokket.

 

Men, egentlig så skyter Canal Digital seg selv i foten ved å ikke tilby informativt opplegg lenge i forkant (slik tolker jeg opplegget, så korriger om jeg sier noe uriktig), og tilby kunden en enkel måte å eventuellt endre kontrakten til f.eks. lavere hastighet, oppsigelse med mere.

 

At folk godtar sånn behandling! Hvorfor skal kundene måtte sitte i en kø for å gjøre endring, det må jo være den aller værste løsningen CD kunne kommet opp med. Amatører! Det må jo finnes smidigere og mer effektive måter å hente inn ny status fra kundene på?

Endret av G
Lenke til kommentar

I praksis er det monopol for de aller fleste, da de fleste operatører eier kablene sine selv, (Lyse, Canal Digital, Get, etc), mens bredbånd over kobberkabel er det fritt frem for.

Jeg bor i ett boligkompleks hvor vi har Canal Digital, og det finnes ikke mulighet for andre leverandrører her, så jeg kan enten gå ned 30% kapasitet for de 199,- jeg betaler ekstra i måneden, eller gå opp til 100mbit for 100,- ekstra i måneden. Vi blir tvunget til lavere hastighet til samme/noe økt pris, eller bedre kapasitet til en vesentlig økt pris.

 

Telenor gjør minst mulig med det eldgamle kobberet, og er nok overmodne på å gå over til ny teknologi. Jeg har bodd på 5 forskjelllige adresser hvor jeg benyttet kobberet, samt hørt fra andre at Telenor gjør så lite som mulig med kobberet som ligger.

 

Det har resultert i at jeg har hatt ustabilt internett på alle 5 adressene, selv om jeg har byttet på bredbåndsmodem og routere både kablet og WiFi mange mange ganger. Når det har vært ustabilt så har det også alltid vært ustabilt på det kablede, selv om WiFi har lidd noe mer.

 

Jeg har gått over til fiber fordi jeg hadde muligheten. Skulle ha gjort det betraktelig mye tidligere, men sånt kan man jo ikke gå å tenke på. Man får nyte det man i dag har tilgang på. :)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Yeez ... du har fått med deg ca null(0) av info gitt i tråden

Jeg leser generell syting over en prisregulering som er helt vanlig å gjennomføre hos alle type tjenesteleverandører etterhvert som markedet endrer seg.

 

Det faktum at forbrukerombudet har blitt blandet inn gjør bare saken enda mer tåpelig.

Jeg hadde ikke brydd meg hvis jeg bare kunne hoppet over til en annen leverandør, f.eks. Altibox. Men mange med CD sitter fast i borettslagsavtaler, og her hos meg er alternativet bare dårlige ADSL-linjer, og jeg ville uansett vært nødt til å betale til Canal Digital i TILLEGG gjennom borettslaget. Det er altså ikke ukomplisert å bytte til en konkurrent. Hadde gjort det TVERT hvis det hadde vært mulig. Derfor føler mange seg fanget med CD i hvert fall på middels lang sikt.

 

Borettslag og CD inngikk avtaler basert på produktene de leverte akkurat da. Nå er produktene endret til det verre, men å komme seg ut av avtalene er komplisert.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke brydd meg hvis jeg bare kunne hoppet over til en annen leverandør, f.eks. Altibox. Men mange med CD sitter fast i borettslagsavtaler, og her hos meg er alternativet bare dårlige ADSL-linjer, og jeg ville uansett vært nødt til å betale til Canal Digital i TILLEGG gjennom borettslaget. Det er altså ikke ukomplisert å bytte til en konkurrent. Hadde gjort det TVERT hvis det hadde vært mulig. Derfor føler mange seg fanget med CD i hvert fall på middels lang sikt.

 

Borettslag og CD inngikk avtaler basert på produktene de leverte akkurat da. Nå er produktene endret til det verre, men å komme seg ut av avtalene er komplisert.

 

Det med borettslagavtalene mener jeg at noen bør kikke nærmere på... skal be styret om å sende meg avtalen i mitt borettslag.

 

Å ikke tilby Super70 kan jo være avtalebrudd med borettslaget og da er man kanskje ikke bundet mer.

 

Edit:

Hadde vært fantastisk om dette kunne ende i at advokatfullmektig i TOBB og OBOS sendte ett brev til Canal Digital om at de ser på alle avtaler som brutt fra CD sin side og at de da lar det være opp til hvert enkelt borettslag om du vil la CD forstette å levere tjenester.

 

DA hadde vi nok sett en vending fra CD... kanskje er det eneste løsningen?

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men syntes fortsatt det har vært mye syting over det, er kanskje meg som er veldig lite gjerrig og derfor ikke tenker så mye over det. For 100kr i måneden er jo fryktelig lite penger uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er hysteriet, det vanvittige hysteriet som kom av denne økningen i prisen jeg reagerer litt på, da jeg syntes det er rart at folk kan bli så regelrett sinte for noe så lite.

 

Isolert sett er ikke 120,- kr mye nei, men prinsipielt og i % er det det. (som vel er ca 36%)

Så er det slik at mange er bundet til denne ISP'en av ulike årsaker.

For å prøve en illustrere med et eksempel (ikke særlig reelt, men dog)

Du har en borettslagsleilighet på 70kvm og trives både med plass og pris i mnd. (du bruker hele arealet innimellom, og da er det veldig greit å ha denne størrelsen og det passer deg perfekt)

Så bestemmer styret at du skal få utvide leiligheten til 100kvm - noe du ikke trenger eller har lyst på, husleien øker fra 10000 til 13600 (36%)

Da får du kun valg med å senke antall kvm og det til 50kvm(~29% mindre), for en økning på 600,- kr (6%) mnd.

 

Så jeg syns det er på sin plass å reagere, for det er få aktører uansett område, som tar seg slik til rette og setter sine kunder/brukere/mm i en slik situasjon. (men tror ikke de fleste folk reagerer veldig mye, det er mest på fora, og der er ikke så mange totalt sett)

Eksemplet og CD, begge pisser i øret ditt - hvorfor skal man ikke reagere, bare for at summen er anderledes. Adferden deres er uansett helt lik.

 

ps: lenge siden jeg regnet %, så ta høyde for det :)

Edit: 10k ble tatt som eksempel iom det blir mer synlig poeng.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

IceBlitz: Er det trolling du driver med? Ser du ikke at ingen er på din side? Vi har forstått ditt syn og er totalt uenige. Kan du være så snill å slutte å prøve å overbevise oss om ditt syn, takk!

 

Jeg avventer og ser an saken en ukes tid til før jeg ringer CD og krever lavere pris på 50 eller 100 til samme pris som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IceBlitz: Er det trolling du driver med? Ser du ikke at ingen er på din side? Vi har forstått ditt syn og er totalt uenige. Kan du være så snill å slutte å prøve å overbevise oss om ditt syn, takk!

 

Jeg avventer og ser an saken en ukes tid til før jeg ringer CD og krever lavere pris på 50 eller 100 til samme pris som før.

 

 

Vel, det har gått 3 dager uten at jeg har sagt et eneste ord, og jeg diskuterte kun i én dag i tråden. Resten står dere andre for. Så hvorfor spør du meg i dag, tre dager siden sist jeg deltok, om jeg kan slutte å prøve å overbevise dere om mitt syn?

 

Det er jo akkurat det jeg har gjort, ved å ikke si noe mer, selv om folk kommenterer og spør om ting direkte til meg.

 

Og nei, jeg troller ikke. Er det slik at dersom en er uenig i holdningen over noe så lite som en hundrelapp så regnes det for trolling?

 

Jeg har mine litt mer rasjonelle meninger og så har enkelte av dere en mening i andre siden av spektrumet, thats it. Og jeg har gitt meg i diskusjonen for lengst som sagt.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Havnet i samme situasjon selv der jeg fikk post i kassen den 25 august om at det skulle bli endringer i hastighet på canal digital. Ringte inn samme dagen som jeg fikk dette brevet og forklarte til en ung dame som satt i telefonen at hun måtte endre hastigheten min sånn at jeg betaler noelunde det samme som jeg har gjort i 2 år. Dette skulle ho ordne og sa at det var bra jeg ringte inn og at alt va fikset og jeg hadde fått en ny hastighet på 50\10 på mine sider.

 

2.sep kommer det en faktura i posten om at jeg må betale 449,-. Ringte inn igjen, fikk en mannlig support denne gangen. Sa at jeg hadde fått feil regning fordi jeg hadde fått nedgratert hastigheten før august va omme. Fikk til svar at dette var ikke noe dem kunne gjøre med, og regningen måtte betales ellers ville det komme purring og sendt videre til innkasso.

 

Fyren virket sur og lei, så tydligvis var det ringt inn flere og klagde før meg. Men at dem har en kundebehandler som oppfører seg uakseptabelt er litt hårreisende med tanken på at CD har fått skryt for kundebehandlingen dem gir. Litt oppgitt her og no, og må vel bare bite i det sure eple og betale den fordømte regninga og bli ferdig med det. Bare synd at CD er det eneste som leverer nett til oss, ellers hadde jeg jo byttet på stedet... Tragisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Havnet i samme situasjon selv der jeg fikk post i kassen den 25 august om at det skulle bli endringer i hastighet på canal digital. Ringte inn samme dagen som jeg fikk dette brevet og forklarte til en ung dame som satt i telefonen at hun måtte endre hastigheten min sånn at jeg betaler noelunde det samme som jeg har gjort i 2 år. Dette skulle ho ordne og sa at det var bra jeg ringte inn og at alt va fikset og jeg hadde fått en ny hastighet på 50\10 på mine sider.

 

2.sep kommer det en faktura i posten om at jeg må betale 449,-. Ringte inn igjen, fikk en mannlig support denne gangen. Sa at jeg hadde fått feil regning fordi jeg hadde fått nedgratert hastigheten før august va omme. Fikk til svar at dette var ikke noe dem kunne gjøre med, og regningen måtte betales ellers ville det komme purring og sendt videre til innkasso.

 

Fyren virket sur og lei, så tydligvis var det ringt inn flere og klagde før meg. Men at dem har en kundebehandler som oppfører seg uakseptabelt er litt hårreisende med tanken på at CD har fått skryt for kundebehandlingen dem gir. Litt oppgitt her og no, og må vel bare bite i det sure eple og betale den fordømte regninga og bli ferdig med det. Bare synd at CD er det eneste som leverer nett til oss, ellers hadde jeg jo byttet på stedet... Tragisk!

 

La det bare gå til inkasso... kontakt deretter inkassoselskapet og si dere er uenige om kravet, da kan de ikke gjøre noe.

 

IKKE LA CD VINNE!!

Lenke til kommentar

2.sep kommer det en faktura i posten om at jeg må betale 449,-. Ringte inn igjen, fikk en mannlig support denne gangen. Sa at jeg hadde fått feil regning fordi jeg hadde fått nedgratert hastigheten før august va omme. Fikk til svar at dette var ikke noe dem kunne gjøre med, og regningen måtte betales ellers ville det komme purring og sendt videre til innkasso.

 

Merket meg at jeg hadde en regning på 474,-kr fra dem idag i nettbanken jeg også - en regning som skal være på 294,-kr. (25/5 og et dekoder-kort) Jeg nedgraderte 29.08.13.

Sendte de beskjed nå idag ca kl 14.00 og jeg endret til det riktige beløpet i nettbank. Om de begynner å tro jeg skal betale 474,- så får de tro om igjen. Jeg kjører saken hele veien i så fall.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...