Gå til innhold

Klagestorm mot Canal Digital ? nå krever ombudet svar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men for all del, vi får jo T-We så skal vel ikke klage.

T-We er sikkert greit nok, men ingenting vi her i hjemmet ser helt den store nytteverdien i - vi ser mer enn nok TV fra før, selv om vi sjeldent tar opp noen sendinger.

De lurte folk inn på 70/10, for så å legge det klart til sin nye T-We tjeneste - Så senket de 100 hastighetens-prisen slik at flere kunne bruke og kjøpe T-We tjeneste og kjøpe deres dekoder - her skrur de opp alle(70/10) i den hastigheten og forteller i brev at regning begynner fra den og den datoen. Så mange vil nok bare *jaja, det er da bare 120kr* og dermed får de med mange som ikke egentlig trenger hastigheten/kapasiteten. (om de vil ned til 50/10, så må de uansett betale mer enn før (70/10), og da blir det 'bare' 100kr forskjell på nedgradering og 100/10, som er dobbel fart, dermed selger de 100/10 som hakka møkk på det psykologiske sjakktrekket.

Rett og slett skittent knep hele greia ovenfor kunder med 70/10 fra før.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Bestilte akkurat Super 70 (499 kr pr.mnd.) like før de offentliggjorde dette og kan ikke si jeg blir spesielt imponert over dette nye "oppgraderte" nettet deres. Hadde jeg derimot bestilt 100/10 til å begynne med hadde jeg nok vært fornøyd, det abonnementet har jo gått ned med 400 kr pr .mnd. (fra 999 kr til 599 kr)

Lenke til kommentar

 

Men så er det også viktig at staten vil føle seg pliktet til å blande seg inn.

 

Forbrukerombudet har da ingenting med staten å gjøre. Det er et ombud som skal ivareta forbrukernes rettigheter. Siden det er mulig at avtaleloven og markedsføringsloven er blitt brutt fra nettilbyderens side, så har de en plikt til å undersøke saken på vegne av forbrukerne.

heh. Forbrukerombudet ER faktisk en del av staten. Forbrukerombudet er offentlig myndighet, og Forbrukerombudets leder,som fiffig nok også går under tittelen forbrukerombudet, blir utnevnt av Kongen i statsråd.

 

Du blander nok sammen Forbrukerombudet med Forbrukerrådet. Sistnevnte er en interesseorganisasjon finansiert av staten, og stiftet gjennom kongelig resolusjon, men er å betrakte som uavhengig.

Lenke til kommentar

I praksis er det monopol for de aller fleste, da de fleste operatører eier kablene sine selv, (Lyse, Canal Digital, Get, etc), mens bredbånd over kobberkabel er det fritt frem for.

Jeg bor i ett boligkompleks hvor vi har Canal Digital, og det finnes ikke mulighet for andre leverandrører her, så jeg kan enten gå ned 30% kapasitet for de 199,- jeg betaler ekstra i måneden, eller gå opp til 100mbit for 100,- ekstra i måneden. Vi blir tvunget til lavere hastighet til samme/noe økt pris, eller bedre kapasitet til en vesentlig økt pris.

Lenke til kommentar

Nett er blitt så viktig, at tilbyderne kan gjøre hva f*** de vil. Spesielt når det gjelder hva de faktisk leverer er jeg overbevist om at det er mye lurendreier

 

Er latterlig idiotisk at når en binder seg til en tjeneste at selskapet du binder deg til kan plutselig føle for at du har for kjapp hastighet eller vil ha mer penger. Dette er noe de kunne gjort etter bindingstiden var over og kunden står fritt fram hvor og hva de skal velge.

 

Mobiltelefon abonnemang fungerer jo på denne måten, de lar det eksisterende abonnemanget være det samme helt til bindingstiden er over, uansett om de fjerner dette abonnemanget i løpet av bindingstiden.

Lenke til kommentar

Jeg blir rasende bare jeg leser navnet Canal Digital.

 

Skulle kjøpe en HD-mottaker som gave til mine foreldre og ringte kundeservice å forklarte at jeg skulle betale og at HD-mottakeren skulle registreres i mine foreldres navn. Dette var ifølge kundebehandleren NULL PROBLEM, å jeg fikk regning som avtalt.

Problemet var bare at etter et par uker fikk også mine foreldre regning på samme mottaker. Hadde et HELVETE med å ordne dette med kundeservice, og fikk ikke ting i orden før jeg truet med oppsigelse av både mitt eget å mine foreldres abbonement.

 

Min andre erfaring (som gjør at jeg ALDRI I MITT LIV skal ha noe mer å gjøre med CD), var da jeg skulle gi min egen HD-mottaker til min bror, fordi jeg gikk over til fiber fra Altibox. Ringte kundeservice og forklarte situasjonen, og det var selvfølgelig NULL PROBLEM denne gang også. Noen uker etter fikk brodern regning i posten på full pris på HD-mottakeren jeg allerede hadde betalt for og hatt i flere år. Samme helvete med kundeservice denne gang også.

 

Etter dette er ikke CD oppe til vurdering i noen som helst sammenheng, å jeg fraråder alle venner og kjente å benytte seg av deres tjenester!

Endret av TXD1979
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde selv super 70 og var fornøyd med den farten. Har nå valgt å gå ned til 25/5. Kan klare meg med 25 ned men 5 opp blir noe vanskelig:(

 

Men ikke aktuelt å gå opp til 600 kr pr mnd for litt mer fart, spesielt med tanke på at hovedkortet mitt ikke takler 70 ned en gang. Dette er vel like mye en prinsippsak som om fart og penger.

Lenke til kommentar

[..] spesielt med tanke på at hovedkortet mitt ikke takler 70 ned en gang. Dette er vel like mye en prinsippsak som om fart og penger.

Hvilket nettverkskort har du siden det ikke takler 70 Mbit engang? Sikker på at du ikke har regnet feil, for du skal ha rimelig gammelt om det ikke engang har 100 Mbit.

Lenke til kommentar

Sånn på papiret er telenor er delprivatisert aksjeselskap.Men ja det er høl i hue

 

Nordmenn blir også svindlet på pris. I Sverige tar Telenor 350 NOK/mnd. for 250 Mbit/s. I Danmark tar Telenor 290 NOK/mnd. for 30 Mbit/s. I Norge tar de 500 NOK/mnd. for 25 Mbit/s og 900 NOK/mnd. for 70 Mbit/s. Men jeg glemte at Svensker og Dansker tjener 10 000 ganger mer enn oss og dermed er det rettferdiggjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem eier Canal Digital? Telenor. Hvem eier Telenor? Staten. Og folk er overrasket over at de blir regelrett rævkjørt? Nordmenn er så naive at det er til å le av.

 

Så lenge Telenor er et børsnotert allmennaksjeselskap så spiller det ingen rolle om Staten eier ca 54 % av aksjene. Telenor (og Canal Digital) må da forholde seg til verden som ett hvert annet selskap. Fordelen med at Staten er stor eier, er at det norske samfunnet får utbytte av det Telenor tjener utenfor Norge. Ca halvparten av overskuddet til Telenor, og en stadig økende andel kommer fra andre land.

 

Det reelle problemet her er regionale monopol, enten det gjelder fiber eller coax. Så lenge ikke myndighetene åpner for andre aktører sin tilgang på f.eks GET, Canal Digital, AltiBox eller andre sine nett til ikke diskriminerende priser vil vi ikke få reell konkurranse og leverandørene kan oppføre seg slik som dette. Kritikken bør altså primært ikke gå til Canal Digital (selv om det er håreisende kundebehandling), men til myndighetene som lar aktørene sitte med regionale monopol.

 

Når det gjelder prisforskjeller mellom Norge, Danmark og Sverige må man ta i betraktning store forskjeller i grunnleggende infrastruktur og kostnaden med utbygging av denne. I Danmark har man ikke monopol på nettet samt at utbyggingkostnadene pr potensiell abonnent er svært mye lavere enn i Norge. I Sverige er det bygd ut betydelig med subsidiert infrastruktur samt at utbyggingskostnadene pr potensiell abonnent også er mye lavere enn i Norge. Norge vil aldri kunne oppnå samme priser som i Danmark og Sverige uten en kraftig statlig subsidiering. Noe som i realiteten bare betyr at betalingen flyttes til skatteseddelen. Så vidt jeg vet så har også TeliaSonera omtrent samme %-vis avkastning på sitt bredbåndsnett i Sverige som Telenor og CD har i Norge.

 

Personlig har jeg minimal sans for det CD har gjort, og hadde jeg hatt alternativ så hadde jeg skiftet tvert. Men jeg bor en plass hvor Telenor også har pilot på "skraping" av selve kobbernettet og fiber fra andre er ikke akkurat nært forestående.

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bor på byggda i Sverige, en liten by med noen hundre inbyggere. Her har nabolaget gått sammen å alle har investert 15.000kr så til jula så har vi alle fiber.

 

Kan

 

Hadde betalt 15 000 kr for fiber any day!!

 

HUsker når jeg en gang kjøpte ny leilighet på Tiller... da begynte folk å sutre å klage på grunn av 3500 kr påslag for fiber!! :p:)

 

En ting at man ikke trenger det men da forstår man ikke at fiber øker prisen... mer enn 3500 kr :)

Lenke til kommentar

 

Så lenge Telenor er et børsnotert allmennaksjeselskap så spiller det ingen rolle om Staten eier ca 54 % av aksjene. Telenor (og Canal Digital) må da forholde seg til verden som ett hvert annet selskap. Fordelen med at Staten er stor eier, er at det norske samfunnet får utbytte av det Telenor tjener utenfor Norge. Ca halvparten av overskuddet til Telenor, og en stadig økende andel kommer fra andre land.

 

Det reelle problemet her er regionale monopol, enten det gjelder fiber eller coax. Så lenge ikke myndighetene åpner for andre aktører sin tilgang på f.eks GET, Canal Digital, AltiBox eller andre sine nett til ikke diskriminerende priser vil vi ikke få reell konkurranse og leverandørene kan oppføre seg slik som dette. Kritikken bør altså primært ikke gå til Canal Digital (selv om det er håreisende kundebehandling), men til myndighetene som lar aktørene sitte med regionale monopol.

 

Det er nettopp staten som er problemet. De eier 58% sist jeg sjekket, og de har hatt godt tid til å forme selskapet til å bygge ut infrastruktur og bedre tilbudet til nordmenn. Dessverre har de bidratt til det motsatte, melke nordmenn for penger og bevilge minimalt av pengene på å bedre tilbudet. Mye slik som staten ellers. Pengene blir heller sendt til utlandet som f.eks. India. Telenor må konkurrere i mange land, som f.eks. i Danmark og Sverige, der man lett kan få 30 Mbit/s for 200 kr. I Norge har de derimot monopol og det er nesten ingen satsing på utbygging av fiber med reelle hastigheter og priser. Telenor bør deles opp i to; ett for mobil og ett for bredbånd. Deretter total-privatisert slik at det skaper bedre konkurranse som igjen bedrer tilbudet til nordmenn.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Herregud for en drittfirma Canal Digital er... endret abonnement til 70/10 for 399,- for noen måneder siden, nå har jeg valget mellom å betale 449,- for 50/10 (altså ~10% MER penger for ~30% DÅRLIGERE linje) eller 549,- for 100/10...

 

Har sagt opp alt av tilleggstjenester i protest, slik at de i hvert fall ikke sitter igjen med mere penger fra meg etter dette blåskjortestuntet. Dessverre er det vanskelig å få byttet leverandør, da må man få til en prosess i boligsameiet.

 

Er det forresten noen som vet hva som skal til for å havne på "Komplett"-avtalen i stedet for UGMI-avtalen? Det ser jo ut som om de kan få nesten brukbare priser igjen: https://kabel.canaldigital.no/Produkter/Bredband/Produktsammenligning/Priser-og-produkter-for-fellesavtaler/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...