Gå til innhold

Klagestorm mot Canal Digital ? nå krever ombudet svar


Anbefalte innlegg

Herregud for en drittfirma Canal Digital er... endret abonnement til 70/10 for 399,- for noen måneder siden, nå har jeg valget mellom å betale 449,- for 50/10 (altså ~10% MER penger for ~30% DÅRLIGERE linje) eller 549,- for 100/10...

 

Har sagt opp alt av tilleggstjenester i protest, slik at de i hvert fall ikke sitter igjen med mere penger fra meg etter dette blåskjortestuntet. Dessverre er det vanskelig å få byttet leverandør, da må man få til en prosess i boligsameiet.

 

Er det forresten noen som vet hva som skal til for å havne på "Komplett"-avtalen i stedet for UGMI-avtalen? Det ser jo ut som om de kan få nesten brukbare priser igjen: https://kabel.canaldigital.no/Produkter/Bredband/Produktsammenligning/Priser-og-produkter-for-fellesavtaler/

 

Er nettopp det jeg planlegger nå... skal starte en ond plan for å la borettslaget få en skikkelig TV/internett leverandør og da samtidig gjøre at CD mister 100-vis av kunder på en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@FrihetensRegn:

 

Du bør kanskje lære deg litt om hvordan et børsnotert ASA fungere (aksjeselskap generelt). Staten eier direkte 54 %, og så eier Folketrygdfondet knappe 5 %. Men i realiteten spiller det ingen rolle hvem som er eier.

 

Et børsnotert aksjeselskap har primært et formål, nemlig å skaffe eierne størst mulig avkastning/verdi på sine aksjer/eierandeler. Om en eier sitter med 54 % så endres ikke det faktumet. Majoritetseieren har faktisk ikke lov til å styre/påvirke selskapet på noen som helst måte som kan påvirke verdien negativ, om det skjer så vil de andre aksjonærene kunne saksøke majoritetseieren. Så den norske stat kan ikke pålegge Telenor å bygge ut infrastruktur i det hele tatt. Den norske stat kan heller ikke bevilge penger til Telenor.

 

Det er også helt feil at vi i Norge subsidierer Telenor sin virksomhet i utlandet. Faktisk så tjener Telenor mer penger i utlandet enn i Norge, faktisk betydelig mer. I Norge har Telenor + CD etc et driftsresultat på 7,8 mrd kroner. I Telenor sin virksomhet i andre land er summen av driftsresultatene - inklusive eierandelen i VimpelCom på 15,5 mrd kr. Jeg har da justert goodwillavskrivningen i Danmark og ikke tatt hensyn til avskrivningene i India (forventer at også her vil man tjene penger på sikt). Avkastningsgraden er omtrent like høy i de andre landene som Telenor driver virksomhet. 72 % av Telenor sine brutto inntekter kommer fra andre land enn Norge.

 

Om du splitta opp Telenor i to selskaper og solgte staten sine aksjer (et aksjeselskap kan ikke privatiseres - det er privatisert i utgangspunktet - uansett eiersammensetning) så ville det ikke endret konkurransesituasjonen i Norge når det gjelder mobil (hvor vi har tre store aktører alt) eller bredbånd - hvor vi faktisk har minst 3 aktører med egne nett. De to nye selskapene ville overfor sine nye eiere måtte drive for å få størst mulig avkastning - altså neppe særlig bedre priser. Bredbåndsselskapet ville også bli et relativt lite selskap med en årlig omsetning på en 4 - 5 mrd kroner, dvs ikke særlig med finansielle muskler for bredbåndsutbygging.

 

Som tidligere skrevet er utbyggingskostnaden pr potensiell abonnent i Danmark og Sverige mye lavere enn i Norge. Det har med hele bosettingstrukturen å gjøre, tildels enklere grunnforhold og geografi og lavere lønnsnivå (samt et par politiske valg). Utbyggingskostnaden er den viktigste faktoren knyttet til hva prisen blir - og er f.eks utbyggingkostnaden pr abonnent i Norge omtrent det dobbelte (noe jeg regner med at den minst er), så vil prisen også bli relativt nært det dobbelte. Personlig kunne jeg godt tenkt meg svenske priser, men jeg vet at det faktisk ikke er realistisk i overskuelig framtid. Vi vil kunne redusere prisen med 10 - 20 % om vi gjør som i Danmark (noe som trolig blir EU-regler om noen år), nemlig gjør at alle kan kjøpe seg tilgang til en annen aktør sitt nettverk for ikke diskriminerende priser. Dette gjorde i alle fall at prisene på fasttelefoni og ADSL falt da kobberen ble "fri". Men samtidig kan dette medføre at utbygging stopper helt opp, da risikoen for ikke å tjene på investeringene blir stor.

 

Ellers legges det svært mye fiber i Norge, Telenor legger kun fiber når de legger nye eller oppgraderer infrastruktur og Lyse Tele med mange flere legger ut betydelig med km i året. Problemet er at store deler av befolkningen er fornøyd med slik de har det i dag, og ikke ønsker å betale noen tusen t tiknytningsavgift for å få koblet opp fiber. Lyse Tele regner med at de har ca 200 000 potensielle kunder som kan kobles opp (fordi kabelen går i gata utenfor) til en pris på 3 500 kr pr abonnent.

 

@Nasciboy:

 

Det er helt rette måten å gjøre det på. De som har potensiell mulighet til å skaffe seg andre leverandører bør gjøre dette. Da reduseres effekten av de regionale monopolene. Men man bør være klar over at konkurrentene ikke har særlig bedre priser.

Endret av Bolson
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@FrihetensRegn:

 

Et børsnotert aksjeselskap har primært et formål, nemlig å skaffe eierne størst mulig avkastning/verdi på sine aksjer/eierandeler. Om en eier sitter med 54 % så endres ikke det faktumet. Majoritetseieren har faktisk ikke lov til å styre/påvirke selskapet på noen som helst måte som kan påvirke verdien negativ, om det skjer så vil de andre aksjonærene kunne saksøke majoritetseieren. Så den norske stat kan ikke pålegge Telenor å bygge ut infrastruktur i det hele tatt. Den norske stat kan heller ikke bevilge penger til Telenor.

 

Slik de ikke bevilget penger til SAS... som ble, ja, kamuflert som en investering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mine erfaringer med Canal Digital har gitt meg post-traumatisk stress-syndrom. Når jeg leser saker om CD får jeg flashbacks, angst og hodepine. Jeg lagde en tråd om hvordan jeg opplevde det å bestille en dekoder av dem i 2008. Et sammendrag av denne erfaringen legger jeg i spoiler.

 

 

 

Jeg vil bare legge til en detalj. Dekoderen ble bestilt noen timer før broren min bestilte nøyaktig samme type dekoder, med levering til samme by, og da jeg bestilt fikk jeg høre på telefonen at den ville bli sendt i løpet av noen dager. Broren min fikk sin før det var gått en uke. Det tok lengre tid for meg...

Ser ut som om "salgssjefen" også er full av svada. Her er den nydelige historikken min.

 

29. juni: Legger inn bestilling på nett.

30. juni: Ikke mottatt noen bekreftelse av bestillingen så jeg tar kontakt. Ingen bestilling er registrert så jeg foretar bestillingen på nytt over telefon.

04. juli: Første dagen jeg sjekker postkassen med et realistisk håp om at dekoderen var kommet (hadde jeg bare visst hva som ville følge)

14. juli: Første henvendelse til CD. Får høre generelt viss-vass om leveringstid o.l. Ingen forklaring på hvorfor min brors dekoder hadde ankommet for en uke siden på tross av nøyaktig samme bestillingsdato og at vi bor i samme by.

21. juli: Samme som sist. Jeg ber om at ordren sjekkes for feil, CD sier at alt ligger riktig registrert.

28. juli: Skriftlig henvendelse denne gang. Jeg TRYGLER om at de sjekker ordren for feil, men mottar et generisk svar samt noen nedlatende kommentarer. Svaret er også gjennomsyret av skrivefeil til den grad av at det alene er alarmerende.

02. august: Snakket med en som skulle sjekke ordren nøye og ringe meg tilbake i løpet av en time. Han ringte aldri.

04. august: En jente svarer bekreftende på at dekoderen er sendt. Hun klarer derimot ikke å oppdrive et sporingsnummer og fremtoner samtidig stor usikkerhet vedrørende hennes evne til å bruke datasystemet til CD. Jeg overtaler henne til å sjekke med en mer erfaren kollega og ringe meg tilbake. Hun ringer tilbake etter bare 10-15 minutter og sier at det var noe feil med ordren men at dette nå er rettet. Jeg ber om at jeg ikke legges inn i den ordinære køen siden de på nå i motsetning til på bestillingstidspunktet opererte med ca fire ukers leveringstid. Hun regnet med at dette skulle ordne seg.

06. august: Fortsatt ikke sendt, men han på telefonen sier at han ser at en feil i bestillingen har blitt rettet så dekoderen vil bli sendt etter hvert. Jeg spør om jeg må vente på den ordinære køen, eller om jeg blir prioritert. Han sier at det ikke er mulig å skyve en bestilling fremst i køen. Jeg er på grensen til å miste besinnelsen og ber om å få snakke med salgslederen. Jeg får snakke med en annen person (uvisst hvilken funksjon han har) som etter å ha satt meg på hold i noen minutter sier at det hadde skjedd en feil med en filoverførsel som inkluderte flere bestillinger (oppdiktet?). Han sier videre at de bestillingene som er rammet av feilen vil bli behandlet i løpet av tre virkedager.

14. august: På spørsmål om dekoderen er sendt tar det relativt sett lang tid før han sier at det er noe med bestillingen som gjør at sendingsnummeret ikke kommer frem. Jeg lukter en løgn og sier at han ikke ser sendingsnummeret fordi dekoderen ikke er sendt. Jeg ber ham sjekke opp hvorfor den ikke er sendt. Han tar i mot epostadressen min og sier han skal sende en mail.

15. august: Ikke mottatt noe på mail så jeg ringer igjen. Hun jeg prater med kan i løpet av to sekunder slå fast at dekoderen ikke er sendt (dermed er løgnen fra gårsdagen bekreftet).

19. august: Sendt! Eller, det er opprettet et sporingsnummer, men Posten har kun mottatt info om sendingen altså ikke mottatt noe fysisk. For alt jeg vet er det en hos CD som har blitt lei av maset mitt, så han har opprettet en fiktiv sending i EDI-systemet bare for å ha et sporingsnummer på bestillingen min. Når jeg så fortsetter å mase, så kan de påstå at Posten har rotet bort pakken. Ja, jeg er en naturlig skeptiker.

22. august: Posten har FORTSATT ikke mottatt noen sending, kun melding. Min mistanke styrkes ytterligere.

 

Konklusjonen så langt er vel at de fleste av de ansatte på Canal Digitals callsenter er folk som ikke er interessert i å gjøre annet enn å ta flest mulig samtaler (de blir sikkert målt på dette) og besvare enkle spørsmål hvor de kan finne svaret i manualene til de diverse produktene. Så snart de mottar en samtale som dreier seg om noe de er usikre på, da vil de bare bli kvitt kunden og håper at han havner hos noen andre neste gang han ringer. Videre kan jeg konkludere med at rutinene til CD ikke er av den profesjonelle art. Jeg påstår ikke at et selskap aldri skal gjøre feil, for det er uunngåelig, men de skal ha rutinene til å oppdage og rette opp feilene som er begått. Jeg jobber selv i en bedrift hvor vi tar i mot bestillinger, overfører disse til et lager som igjen sender ut varene. Hvis vi mottar en telefon fra en kunde som savner varene sine og vi finner ut at vi har unnlatt å overføre bestillingen, da sørger vi for at varene blir sendt samme dag uansett hva som måtte ligge i kø.

 

Det tok fem henvendelser før Canal Digital oppdaget feilen. 11 dager senere er dekoderen fortsatt ikke sendt. Dette sier egentlig ganske mye

 

 

 

 

 

Photoshopet bilder er fy-fy til pressebruk.

Nå ble jeg nysgjerrig. Postet du dette i feil tråd?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Bolson: Hvorfor tror du Telenor tjener mer i utlandet enn i vårt eget land nå? Fordi de tar pengene de har tjent på monopol her hjemme opp gjennom tiårene til å vokse som selskap i utlandet. Det er litt som staten, som tar inn 65 milliarder per år fra bilister men bare bruker 12 på vei. Ingen vet hva resten går til, det vil de ikke ut med. Det blir med andre ord bare gjetting. Men hos Telenor er det enklere å se, og det er at de ønsker å ta inn mest mulig penger ved å utnytte monopolet og ikke investere i infrastruktur. Svært mnage nordmenn betaler fortsatt dyre dommer for 2 Mbit/s i dag som de gjorde for ti år siden. Telenor = staten = monopol = du og andre forbrukere taper.

Lenke til kommentar

Synes hele saken stinker litt over at de ikke infomerer i forkant og lar forbrukerne velge hva de vil ha. Tidligere har vi bare fått økt hastighet og ferdig med det.

Ikke helt. De satt også opp prisen for kabel-tv med 29 kr/mnd, tilfeldigvis månedsprisen for abbonement på Wimp, og inkluderte Wimp i kabel-tv tjenesten slik at alle måtte betale for det uansett hvor lite de trengte Wimp. De er noen grådige svin. Som om ikke det var nok pålegger de alle internett via kabel-kundene sine å betale for en programpakke selv om man ikke eier tv. Det siste sprellet føyer seg bare inn i rekken av det stadig grådigere selskapet. I praksis tredd ned over hodet på folk via monopol på internett i visse områder. Mange av kundene har enten for langt til nærmeste ADSL-sentral eller er tilknyttet en sentral med sprengt kapasitet.

Lenke til kommentar

Er det forresten noen som vet hva som skal til for å havne på "Komplett"-avtalen i stedet for UGMI-avtalen? Det ser jo ut som om de kan få nesten brukbare priser igjen: "link"

 

Komplett er en egen avtale borettslaget/sameiet har med CD, på lik linje med UGMI-avtalen. Komplett-kunder har KabelTV med dekoder og internett (2 eller 12mbit) inkludert i felleskostnadene/leie.
Lenke til kommentar

Hysterisk morsom måte å lansere T-We på

 

Jeg satt på jobben med brevet fra CD og frådet rundt munnen, da en dame fra CD ringte og ville selge meg noen ekstra TV kanaler. Takket høffelig nei, tror ikke hun fikk så mange salg denne dagen. Ikke i humør til å gi mer penger til CD nå.

Lenke til kommentar

Når jeg leser saker om CD får jeg flashbacks, angst og hodepine.

 

Hadde de for mange år siden også. Den gangen 512Kb/s var noe stort(kabel-TV). Plagdes hele tiden med alt for lite hastighet og klagde til jeg så mannen med ljåen. Til slutt kom det endelig en teknikker som fortalte sannheten - de solgte hastighet de ikke hadde kapasitet til, derav fikk folk problemer med å oppnå det de betalte for. Altså de solgte et produkt de ikke klarte å levere. Samt linja var utrolig ustabil

Skifta til NGT og fikk dønn stabil linje som ga litt under, men det var pga avstand til sentral.(ADSL)

Nå skiftet jeg tilbake til dem, pga pris på 70/10 og jeg logget linja deres (2/1 gjennom borettslag) og de hadde blitt dønn stabil nå. Men nå føler jeg meg lurt med lokke prisen deres - kapret kunder, for så å skru opp - og plutselig er 100/10 noe alle og ikke bare iherda nedlastere trenger. (for intensjonen deres er vel ganske innlysende)

Lenke til kommentar

CD har rotet det til for seg selv her. Jeg og sikkert mange andre har vært fornøyd med pris og hastighet. Med et pennestrøk har de gjort opp ned på dette. Selv om de fremdeles er billigere enn de fleste andre er en slik tvansgsmessig prisøkning veldig provoserende.

 

Jeg nedgraderte nettopp fra 70/10 til 25/5 og sa opp mitt CMore total abonnement. Trenger det strengt tatt ikke og betaler ikke mer enn jeg må til et selskap jeg er blitt misfornøyd med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Komplett er en egen avtale borettslaget/sameiet har med CD, på lik linje med UGMI-avtalen. Komplett-kunder har KabelTV med dekoder og internett (2 eller 12mbit) inkludert i felleskostnadene/leie.

Med andre ord blir det da tvang for alle beboerne å implisitt betale for dårlig internett og digital-tv, for å ev. sponse de andre sine bedre linjer litt?

 

I dag har vi analog kabel-tv til alle via felleskostnadene, for å få digital kabel tv må man skaffe en dekoder/idtv samt et programkort til 25 kr/mnd.

 

Savner for øvrig svar fra CD på dette relevante spørsmålet angående UGMI-kunder: https://www.facebook.com/CanalDigitalKabel/posts/530263320374841

Lenke til kommentar

Får håpe at Canal Digital leser denne tråden.

 

Kan forøvrig nevnte at en jeg snakket med på kundesenteret deres sa seg enig når jeg sa jeg syns ikke noe om endringene og at uansett hva jeg velger kommer jeg dårligere ut i situasjonen. Litt morsomt at selv en ansatt kan si seg enig i at endringene er ræva.

Lenke til kommentar

Hele Canal Digital er bare tragisk.

 

Flyttet for en stund siden til et annet borettslag, og flytting skulle jo være gratis ifølge CD. Men det er ikke så enkelt, måtte innom 4 forskjellige kundebehandlere hos dem og måtte punge ut med 300 kroner for "etablering".

 

Hadde altså 12/5mbit for 349,- mnd og oppgraderte til 50/10 for 449,- mnd. De bestilte nytt modem helt uten vidre (hadde jo et fra før) og nei det var absolutt ikke mulig å få 50/10 mbit med det modemet jeg allerede hadde.

Men 3 kundebehandlere senere så klarte dem å få det til, mot en avgift på 300.

 

INGEN kommunikasjon internt hos CD, latterlig kundeservice og tjenester.

Lenke til kommentar

De burde jo absolutt ikke sette opp prisene innenfor bindingstid. Ellers har de vel egentlig sitt på det tørre.

Problemet (som nevnt av andre) er monopol på lokal infrastruktur. Hadde det vært fritt for flere ISPer og heller en linjeleie a'la kobberavgiften, så ville man hindret slike prisøkninger og utilbørlig press fra en ISP.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Det er i realiteten en monopolsituasjon de fleste har når det gjelder Internettilknytning. Derfor bør forbrukere normalt tilgodeses mer og bedre enn i en forverdig markedsøkonomisk situasjon. Den eneste mekanismen som gjelder i et åpent marked er at man går til neste tilbyder. Dette kan man ikke, ergo må det være reguleringer som forhindrer at tilbyder gjør som de vil. så enkelt er det!

Man kan ring å klage, men det et tydeligvis bare når kjøttvekta av misfornøyde brukere blir tung nok at det kanskje hjelper å klage. Nå får vi se om dette hjelper denne gang.

Lenke til kommentar

@FrihetensRegn:

 

Telenor har ikke hatt monopol på kopperen (telefonnettet) de siste 15 årene og kan således ikke ha gjort enorme inntekter på denne. Telenor ble pålagt å leie ut kapasitet i telefonnettet til hvilken som helst aktør til såkalt selvkost (ikke diskriminerende priser) gjennom. Prisen ble faktisk satt av Post- og teletilsynet og er nedregulert jevnlig siden. Personlig har jeg hatt ISDN og ADSL siden 98 og ennå ikke vært kunde av Telenor på den biten.

 

Telenor ble heller ikke gitt en enorm kontantbeholdning da de ble etablert som statsaksjeselskap i 1994 og da det ble børsnotert i 2000. Telenor har vokst i utlandet fordi det faktisk var de mest lønnsomme investeringene selskapet kunne gjøre, ikke fordi det er overført store summer til utlandet. Om Telenor ikke hadde satset på utlandet hadde det i dag vært et lite selskap med ca 2 mill mobilkunder og litt bredbåndsvirksomhet. Det hadde vært et stagnerende selskap som hadde skapt null merverdi for det norske samfunnet. Og som ikke hadde hatt muskler til hverken å bygge ut bredbånd eller mobilnett. Det at Telenor er en av gigantene innen telekomsektoren er en viktig grunn til at vi i Norge ligger så langt framme på mobil. At vi ikke ligger like langt framme på kablet bredbånd har andre årsaker, hvorav Telenor ikke er den viktigste.

 

Telenor har i dag en markedsverdi på nesten 210 mrd norske kroner, dvs at bare Statens andel er ca 124 mrd kroner. TDC A/S, det gamle danske statlige Televerket, er f.eks bare verdt 41 mrd kr og TeliaSonera (Finland og Sverige) bare 190 mrd kr. Telenor er regnet som en av de mest suksessfulle omdannelsen av et statlig verk til en internasjonal bedrift i verden.

 

Telenor har også investert betydelig i infrastruktur i Norge, men hovedelen har nok gått til stamnett og mobilnett. I 2012 investerte Telenor langt over 4 mrd kroner i Norge, summen er ikke mye mindre i år. Hvor mye de har investert siden år 2000 i Norge, ja det vet jeg ikke - men det er ikke småpenger.

 

At folk betaler dyrt for dårlig kapasitet - ja det stemmer. Men det gjør de faktisk i de fleste land, også Sverige (hvor den svenske og finske stat eier 51 % av TeliaSonera). Men at det skyldes at staten er majoritetseier i Telenor er bare tull. Det er også tull at det skyldes monopol - fordi akkurat det monopolet ikke eksisterer.

 

Men du har tydeligvis gjort deg opp en mening om hvordan verdenen ser ut, selv om realiteten er en helt annen.

 

@Nasciboy:

Konkurransetilsynet har nok ingen mulighet til å se på dette, rett og slett fordi dette ikke faller innenfor deres virkeområde. I tillegg så eksisterer konkurransen innen bredbåndsmarkedet, det er faktisk betydelig konkurranse mellom Telenor, TeliaSonera, Lyse Tele (Altibox), GET og en del andre lokale leverandører når vi ser på totalmarkedet. Problemet er at akkurat dette markedet har såkalte lokale/regionale imperfeksjoner. Som et eksempel, der jeg har kontoret mitt kan jeg få fiber fra 3 ulike leverandører + Canal Digital (coax). Der jeg bor er det kun CD og ADSL som kan leveres. Og jeg bor ikke på bygda.

 

Løsningen er som sagt å regulere nettene, men det krever endring av lovverk og det vil være Post- og teletilsynet som vil håndtere konsekvensene av en slik lovendring. Men jeg tviler på om det vil påvirke prisene mye på kort sikt.

 

Staten bevilget ikke penger til SAS - de har gjort to ting. De var med i en emisjon (økning av aksjekapitalen), samt at de laget et garantikonsortium sammen med Sverige og Danmark. Om Telenor hadde sagt at de ville øke aksjekapitalen så kunne staten vært med der også. Men Telenor har penger nok - så det har ingen hensikt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Er en av 70-kundene, og er en av de 80 som klaget. Kjempepositivt å se at det blir tatt tak i.

 

Det jeg reagerte mest på var måten dette ble fremmet som en hastighetsøkning "av alle våre bredbåndsprodukter" - ikke ett eneste av deres bredbåndsprodukter opplevde noen hastighetsøkning.

 

Deretter ble alle 70-kundene som klaget til CD tilbudt ett kjipt klipp&lim-svar som forklarte at Super 70 kun var ett kampanjeprodukt. Når vi så påpekte at S70 aldri ble omtalt som ett kampanjeprodukt under lansering eller siden fikk vi aldri noe svar før Catharina Kokkim ble irettesatt av en nettavis på akkurat dette, og innrømte at det ikke hadde vært ett kampanjeprodukt. Kundeservice fortsatte forøvrig med kampanje-forklaringen også etter dette.

 

Det som til slutt gjorde at jeg sendte inn klagen var at de valgte å automatisk flytte samtlige 70-kunder til en 20% dyrere pakke, for så å la oss kontakte kundeservice for å få tilbake det abonnementet vi egentlig bestilte (nå med 20Mbps lavere hastighet).

 

Det at enkelte allerede har blitt fakturert for denne hastighetsøkningen er bare vanvittig.

 

Jeg har hatt bredbånd i ganske nøyaktig 10 år nå i høst, helt siden jeg var 18. Det er første gang jeg har fått hastigheten min senket. Det er første gang jeg har opplevd en så arrogant kundebehandling.. Det er første gang jeg har klaget ett selskap inn til forbrukerombudet. Det er siste gang jeg forsvarer Canal Digital når bofellesskapet vurderer fiber fra en konkurrent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...