Gå til innhold

Klagestorm mot Canal Digital ? nå krever ombudet svar


Anbefalte innlegg

Mer upload (og download) kommer nok snart (2014/2015?) med Docsis 3.1.

Da vil man teoretisk kunne oppnå 10/1 linje (Gigabit).

Hvis man sier 1000/100Mbit som et mer sannsynlig produkt til sluttbruker, så er det alikevel toppers. :)

http://www.tu.no/it/2013/08/12/snart-far-vi-10-gbits-fra-tv-kabelen

 

Og hvor i hekkefjell ble det av f.eks 30Mbit mere upload på denne dyre 100/10 linja. Linja er jo i følge CD fiberbasert fremtidsrettet superlinje :/

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IceBlitz: For eksisterende coax-kunder kan du sette fiberkostnaden = 0. Coaxen er for de aller fleste kunder nedbetalt om vi kunne regnet isolert på det. Jeg viste ikke at gjennomsnittslønnen i kundesenterne var så lav som 130-140 kr/time men skjønner ikke hva du skal frem til med dette uansett. Scervicekostnaden for kunder som har vært i mange år er uansett langt under det den er første året for nye kunder. Kunder blir som regel mange år så når CD har bygget opp en kundebase fra null så var det selvsagt mer kostbart i starten enn nå når de for det meste hviler på lauvbærene. De fleste kunder betaler fort 10 000 kr i året. (400 kr/mnd for internett og ca like mye for tv). Fiberkostnaden for en ny eneboligkunde er altså nedbetalt i løpet av to år. (2,5 år inkludert mediekonverter) Deretter kan CD hvile på lauvbærene ovenfor denne kunden.

 

Si meg betviler du at kostnaden per kunde synker med tida etter hvert som markedet mettes?

 

Når du sier du jobber i bransjen, betyr det Canal Digital eller for Canal Digitals eier?

 

Noen var fornøyd med det tidligere tilbudet og betaler mer enn nok for vedlikehold av en linje uten utvikling. Kunder som nå tvinges over på dyrere produkter uansett hvor lite de ønsker det. Hvorfor tvang? Jo, kun for å mette de stadig grådigere eierne og investere i nytt utstyr disse kundene ikke vil ha. CD burde latt folk få bestemme utviklingstakten selv, etter eget behov.

 

Hva ville du sagt om du hadde kjøpt en Mercedes for et par år siden, betalte på et billån også kom banken og bilforhandleren og sa til deg at vi inndrar bilen din fordi vi vil gi deg en nyere, raskere og bedre bil til en høyere pris? Mukket og sagt at "ok, dere vet sikkert bedre enn meg hva jeg trenger, bare forsyn dere av kontoen min"? "Bankansatte og bilselgere må jo også få lønnsøkning og økt omsetning så hvorfor ikke"? "Disse folkene trenger sikkert noen tusen kvadratmeter ekstra versågod"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Idioti satt i system dette her. Må bero på en udugelig sjef et eller annet sted. Hoderulling?

 

Jeg fikk valget om å gå fra 70/70 for 329,- ned til 50/50 for 349,-

 

Opp i pris, ned i hastighet. Helt utrolig. Da velger jeg heller å stemme med lommeboka og gå ned til 25/25 for 269,- og muligens lete etter alternativer, selv om borettslaget allerede betaler for Canal Digital.

Lenke til kommentar

Faen hvis CD ikke greier å ordne opp i denne saken så skal jeg faen meg SØRGE for at jeg som sitt i ledelsen i ett nabolag for 700 hus KUTTE UT med dette RÆVAAAA selskapet! Ikke nok med det jeg skal også få venninen min som sitter i ett annet styret på 400 hus til å kutte abbonemente til CD.

 

Skal faen meg si at dere er helt RÆVKJØRT nå CD. Holder dere med skitten spill skal jeg faen meg med glede joine dere!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Faen hvis CD ikke greier å ordne opp i denne saken så skal jeg faen meg SØRGE for at jeg som sitt i ledelsen i ett nabolag for 700 hus KUTTE UT med dette RÆVAAAA selskapet! Ikke nok med det jeg skal også få venninen min som sitter i ett annet styret på 400 hus til å kutte abbonemente til CD.

 

Skal faen meg si at dere er helt RÆVKJØRT nå CD. Holder dere med skitten spill skal jeg faen meg med glede joine dere!

 

Du har et godt poeng. Det kan være en god ide å mobilisere borettslags-styrene (f.eks i Oslo) til å kutte ut Canal Digital. Hvor lang bindingstid har borettslagene mon tro... Hvis storkundene begynner å rasle med sablene tipper jeg idiotene hos Canal Digital begynner å skjelve...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
...

 

Du sutrer over at andre reagerer på noe de ikke kan gjøre så mye med og som påvirker dem, mens du kan la være å lese tråd og ikke merke noe som helst - men likevel sutrer du. Snakk om å prate mot seg selv og det for ennå mindre grunn.

 

Edit: poenget er ikke hva det koster, men hva/hvordan de har gjort det. Det er altså prinsipp sak. Såpass prinsipp for meg at jeg nok kommer til å skifte ISP hvis de ikke revurderer sin elendige service/praksis på dette. Gjør ingenting å betale mer for mindre linje, så lenge man ikke har med en ISP som pisser deg i øret.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Simen1, ble litt overrasket over svaret ditt.

Trodde du hadde mer innsikt enn dette.

 

Visste du at gjennomsnittslønnen til kundesentere i Norge ligger på 130-140kr pr time?

Visste du at det koster i gjennomsnitt 20 000kr å bygge ut en enkelt fiberaksess, altså 20 000kr pr enebolig? Ikke fullt så mye på rekkehus eller borettslag, men alikevel laaaangt dyrere enn ADSL.

 

Bare mediekonverterne fra fiber til coax koster mellom 2-5000kr, og modemene mellom 500-2000kr.

 

Skjønner du ikke at for å kunne ansette folk til å svare på telefoner fra kunder, være seg enten fakturaspørsmål eller feil ved tjenesten koster mer penger?

 

Man kan ikke klage på service og pris samtidig.

 

Her får man TV og internett i pakker til svært gode priser generelt sett, samtidig som man har en ganske grei kundeservice hos CD. Og så klager man over 100kr pr mnd ekstra. Du snakker om prinsipp? Prinsipp taler mot imøtekommenhet, rasjonalitet og progresjon. Lukter frp-tilhengere her; bedre veier, bedre sykehus, bedre skoler, bedre ruspolitikk etc samtidig som at skatten skal ned. Det går ikke, regnestykket vil ikke gå opp på denne måten. Men det er jo prinsippet som gjelder eller hva?

 

Et samfunn vil ikke få stor vekst med positive uttellinger basert på prinsipp.

 

At du står og snakker om kostnadene CD har på nettet sitt, lånet deres osv viser jo bare hvor lite innsikt du har. Du mener altså at sålenge man får nedbetalt litt av nettet så har man mer penger tilgode og derfor ikke trenger å øke prisen? Hva med switcher, noder, routere (ikke hjemmerutere men ordentlige rutere som koster alt ifra 100 000 til 3 millioner), ERX-er, konvertere, systemutvikling, teknologiutvikling? Hvordan skal man kunne pumpe mer og mer data gjennom linjene uten oppgraderinger?

 

Trodde du virkelig at sålenge man har en linje og den er nedbetalt så er det ikke lengre kostnader ved den?

 

I gjennomsnitt pumper nordmenn ca 50 gigabit pr sekund gjennom norges infrastruktur og ut mot omverdenen. Hvis dette var mulig uten utstyrs- og teknologikostnader kunne man jo hatt 100/100 for 15 år siden over hele landet der det er bygd ut fiber/coax. Og krevd 199kr pr mnd.

 

Det er forskjellen mellom meg og deg/resten av sytepavene her inne. Jeg jobber i bransjen, og vet litt om den og ser derfor kostnadsmønstrene på en annen måte. Og det gjør at jeg lettere kan forstå situasjonen.

 

Når markedet er i utvikling med god sirkulasjon og vekst vil priser også øke, i tråd med tjenestens innholdsmengde. Og dette ser man overalt. Men klager du kanskje over at biler er dyrere nå enn for 10-20 år siden? Kanskje du også klager over at en mobiltelefon som kan gjøre MER enn datamaskiner for 15 år siden koster mer enn de usle telefonene man hadde for 5 år siden? Hvis du er fornøyd med teknologien og ønsker at markedet og utvikling skal stå på stedet hvil forstår jeg deg veldig godt på alle dine punkter. Men det ønsker ikke jeg.

 

Men at du sier at Canal Digital går og ler hele veien til banken pga de naive kundene sine er jo bare tåpelig. I fjor hadde Canal Digital 17 millioner kroner i underskudd og brukte en milliard kroner på utstyr.

FRP all the way :)

 

 

17 mill i underskudd? Hvor i allverden fikk du det fra? Mener jeg leste 200mill+ ett eller annet sted...?

 

edit: wikipedia opererer med driftsresultat på 600 m/datterselskaper

Endret av liealot
Lenke til kommentar

IceBlitz: For eksisterende coax-kunder kan du sette fiberkostnaden = 0. Coaxen er for de aller fleste kunder nedbetalt om vi kunne regnet isolert på det. Jeg viste ikke at gjennomsnittslønnen i kundesenterne var så lav som 130-140 kr/time men skjønner ikke hva du skal frem til med dette uansett. Scervicekostnaden for kunder som har vært i mange år er uansett langt under det den er første året for nye kunder. Kunder blir som regel mange år så når CD har bygget opp en kundebase fra null så var det selvsagt mer kostbart i starten enn nå når de for det meste hviler på lauvbærene. De fleste kunder betaler fort 10 000 kr i året. (400 kr/mnd for internett og ca like mye for tv). Fiberkostnaden for en ny eneboligkunde er altså nedbetalt i løpet av to år. (2,5 år inkludert mediekonverter) Deretter kan CD hvile på lauvbærene ovenfor denne kunden.

 

Si meg betviler du at kostnaden per kunde synker med tida etter hvert som markedet mettes?

 

Når du sier du jobber i bransjen, betyr det Canal Digital eller for Canal Digitals eier?

 

Noen var fornøyd med det tidligere tilbudet og betaler mer enn nok for vedlikehold av en linje uten utvikling. Kunder som nå tvinges over på dyrere produkter uansett hvor lite de ønsker det. Hvorfor tvang? Jo, kun for å mette de stadig grådigere eierne og investere i nytt utstyr disse kundene ikke vil ha. CD burde latt folk få bestemme utviklingstakten selv, etter eget behov.

 

Hva ville du sagt om du hadde kjøpt en Mercedes for et par år siden, betalte på et billån også kom banken og bilforhandleren og sa til deg at vi inndrar bilen din fordi vi vil gi deg en nyere, raskere og bedre bil til en høyere pris? Mukket og sagt at "ok, dere vet sikkert bedre enn meg hva jeg trenger, bare forsyn dere av kontoen min"? "Bankansatte og bilselgere må jo også få lønnsøkning og økt omsetning så hvorfor ikke"? "Disse folkene trenger sikkert noen tusen kvadratmeter ekstra versågod"?

 

Simen1, du skjønner jo rett og slett ingenting.

 

Så at folk betaler 10 000kr i året på internett og tv, så er fiberlinjen som kostet 20 000kr å koble opp nedbetalt?

Tror du virkelig at kostprisen for tv kanalene og internettproduktene er 0,-?

 

Tror du bør sette seg inn i hva forhandling av produkter menes.

Av 400kr for TV kanalene som kunden betaler tipper jeg 50-100kr maks går til CD.

 

Og ja, jeg nevner kundeservicen og timelønna fordi produktene finansierer kundeservicen.

Hvor skulle ellers pengene til å drive kundesenteret komme fra om ikke fra tjenestene CD forhandler til kundene? Bare her er det en stor kost som må dekkes av produktet, så nei, fiberlinjen/coaxen blir IKKE betalt ned på 2,5 år men på snarere 6-8 år. I tillegg trenger man regnskapsførere, markedsføring, lederutvikling og en hel del andre aspekter som kommer når man har en stor bedrift, som produktene også må finansiere. Derfor er det lite av pengene som produktene håver inn som kan gå til direkte nedbetaling av oppkoblingskostnadene.

 

Og disse andre kostnadene er nødvendige for å holde skuta oppe. Hva skjer uten markedsføring? Jo, andre selskaper tar over tid kundene og følgelig starter nedbemanning til det snart ikke er noe igjen.

 

Du snakker om dette som om det var mye enklere satt sammen, det blir litt 2+2 matematikk slik du fremstiller det. Du fremstiller det faktisk akkurat som om en bilbedrift som selger en bil til 400 000kr tjener 400 000kr på den når du påstår at fiberlinjen som koster 20 000kr betales ned på 2 år fordi produktene koster 10 000kr i året. Du glemmer alle kostnadene ved drift og utvikling samt kostprisen på varene som forhandles.

 

 

 

 

17 mill i underskudd? Hvor i allverden fikk du det fra? Mener jeg leste 200mill+ ett eller annet sted...?

 

edit: wikipedia opererer med driftsresultat på 600 m/datterselskaper

 

 

http://purehelp.no/company/account/canaldigitalkabeltvas/958957106

Lenke til kommentar

@IceBlitz:

 

Du leser feil tall - de 17 mill kr er "midler" tatt fra egenkapital for å dekke inn hele konsernbidraget til Telenor. Overskuddet etter skatt var på 234 mill kr (årsresultat). Men Telenor tok et konsernbidrag på 251 mill kr, hvorav 17 mill dekkes fra egenkapital.

 

 

Ja.

 

Utbyttet har en hel del for selskapet å si.

Dersom aksjonærer får svært lite utbytte fra et selskap de eier aksjer i, ville det være særdeles lite lønnsomt å investere aksjer i det selskapet. Og da faller verdiene på aksjene, som vil kunne få alvorlige følger for selskapet.

 

Så utbytte er dessverre også en nødvendig kostnad.

I tilfeller man ikke tar ut utbytte kan være dersom selskapet eget konsern overbeviser aksjonærer om at man må investere overskuddet i de og de prosjektene for så å få enda større overskudd senere etc etc etc. Og da blir som regel disse midlene brukt til nettopp dette, som til slutt fører til økt innhold og tyngde i produktet som kunden kjøper. Hvertfall i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

@IceBlitz:

 

Tullpreik. For det første er det her ikke snakk om utbytte, men konsernbidrag. Det er stor forskjell på disse to. Konsernbidrag er en overføring mellom selskaper i et konsern som gjøres for å gi selskapet de mest mulig gunstig skattemessig tilpasning. Om et konsern har to stk datterselskaper, hvor det ene går med skattemessig overskudd, og de andre med skattemessig underskudd kan man gjennomføre en skattemessig samordning i konsernet slik at skatten for konsernet totalt sett blir minst mulig. En slik overføring kaller vi konsernbidrag, og det er helt legalt.

 

Utbytte er heller ingen kostnad. Utbytte er en måte å disponere selskapet regnskapsmessige overskudd etter skatt på. Her er det primært to måter å gjøre dette på, betale ut utbytte til aksjonærene eller overføre midlene til selskapets egenkapital. I de siste tilfellet øker verdien av selskapet (og også kontantbeholdningen). Det normale for omtrent alle selskaper er at en del (ofte ca halvparten) utbetales i utbytte og resten tilføres egenkapitalen. Husk at selskapets overskudd etter skatt i realiteten ikke er selskapets penger, men aksjonærene sine. Derfor er det også kun generalforsamlingen som kan vedta hvordan overskuddet skal disponeres. Og det er korrekt at styret kan få generalforsamlingen med på å ikke utbetale utbytte, argumentert med at investeringer i selskapet kan gi høyere avkastning enn alternativet. Det er heller ikke tvil om at mange styrer/selskapsledelser har "stjelt" penger fra aksjonærer på denne måten.

 

Men poenget mitt var at tallet -17 mill har ingenting med hvor godt CD Kabel TV AS ble drevet i 2012. Det er det overskuddet som sier noe om. 17 mill er bare en overføring fra selskapet egenkapital (dvs balansepost) og har ingenting med drift å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@IceBlitz:

 

Drit i tall, drit i regnskap, drit i kostnader, drit i norske lønninger... det har faan meg ikke en dritt med dette å gjøre.

 

Det koker enkelt å greit ned til at CD bryter avtaler, oppjusterer pris automatisk der alternativer er ca 1/3 av linjen hvis du skal spare noen tikroner...

 

Hvis du ikke skjønner folk reagerer på dette må du (ikke vondt ment) enten være "stokk dum" eller ansatt av CD.

 

For å da utelukke ett alternativ gjenstår det da å spørre... jobber du i Canal DIgital?

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja.

 

Utbyttet har en hel del for selskapet å si.

Dersom aksjonærer får svært lite utbytte fra et selskap de eier aksjer i, ville det være særdeles lite lønnsomt å investere aksjer i det selskapet. Og da faller verdiene på aksjene, som vil kunne få alvorlige følger for selskapet.

 

Så utbytte er dessverre også en nødvendig kostnad.

I tilfeller man ikke tar ut utbytte kan være dersom selskapet eget konsern overbeviser aksjonærer om at man må investere overskuddet i de og de prosjektene for så å få enda større overskudd senere etc etc etc. Og da blir som regel disse midlene brukt til nettopp dette, som til slutt fører til økt innhold og tyngde i produktet som kunden kjøper. Hvertfall i de fleste tilfeller.

 

Telenor er 100% eier av Canal Digital gjennom Telenor Broadcast Holding.

 

Driftsresultatet var på over 200 mill, så ikke kom her og påstå at de ikke har til smør på brødskiva.

 

Nok om det, poenget her er vel at folk ikke godtar at de øker prisene på tilsvarende hastigheter, bortsett fra for de med det dyreste abonnementet.

 

Grunnen til at folk blir sinte, så vidt jeg forstår, er at de i praksis sitter uten alternativer, ettersom flere steder er det enten CD eller andre som har bygd ut nett. Eller et borettslag som har inngått avtaler, eller lignende. Så enten er det tilbake til ADSL eller godta.

 

I utgangspunktet burde jo kunder som er sinte bare bytte i et fritt marked, men i realiteten har de ikke muligheten.

 

Har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

@liealot: Overskuddet etter skatt var på over 200 mill kr. Driftsresultatet er på ca 330 mill kr. Ja de har til smør på brødskiva, men de leverer langt fra noen fantastiske resultater. Resultatgrad er ca 14 % og rentabilitet ca 11 %. Helt greitt i dag, men såpass må det være skal det være interessant butikk.

Lenke til kommentar

@IceBlitz:

 

Drit i tall, drit i regnskap, drit i kostnader, drit i norske lønninger... det har faan meg ikke en dritt med dette å gjøre.

 

Det koker enkelt å greit ned til at CD bryter avtaler, oppjusterer pris automatisk der alternativer er ca 1/3 av linjen hvis du skal spare noen tikroner...

 

Hvis du ikke skjønner folk reagerer på dette må du (ikke vondt ment) enten være "stokk dum" eller ansatt av CD.

 

For å da utelukke ett alternativ gjenstår det da å spørre... jobber du i Canal DIgital?

 

 

 

Nei, og dette har jeg svart på. Jobber IKKE i canal digital og har ingenting med dem å gjøre jobbmessig eller i andre sammenhenger. Er kun paraboltv kunde.

 

Stokk dum ja...

Nå vet man hvor seriøs du er hvertfall.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Telenor er 100% eier av Canal Digital gjennom Telenor Broadcast Holding.

 

Driftsresultatet var på over 200 mill, så ikke kom her og påstå at de ikke har til smør på brødskiva.

 

Nok om det, poenget her er vel at folk ikke godtar at de øker prisene på tilsvarende hastigheter, bortsett fra for de med det dyreste abonnementet.

 

Grunnen til at folk blir sinte, så vidt jeg forstår, er at de i praksis sitter uten alternativer, ettersom flere steder er det enten CD eller andre som har bygd ut nett. Eller et borettslag som har inngått avtaler, eller lignende. Så enten er det tilbake til ADSL eller godta.

 

I utgangspunktet burde jo kunder som er sinte bare bytte i et fritt marked, men i realiteten har de ikke muligheten.

 

Har jeg misforstått?

 

 

Og poenget mitt var først at jeg syntes det er både trist og patetisk at nordmenn som har det så greit er så prinsipielle og grådige. Det er snakk om hundre stusselige kroner, som er lite for oss men mye for canal digital samlet.

 

Og, er folk misfornøyde kan de gå tilbake til ADSL og holde munn.

Jeg har ADSL og hadde GLATT betalt langt mer enn CD krever pr i dag for 100 linjen, for 100 linjen. Uavhengig av om de endrer bittelitt på kontrakten jeg har med dem. Er fortsatt en fantastisk tjeneste de leverer.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Og poenget mitt var først at jeg syntes det er både trist og patetisk at nordmenn som har det så greit er så prinsipielle og grådige. Det er snakk om hundre stusselige kroner, som er lite for oss men mye for canal digital samlet.

 

100 kr er ikke mye men skal jeg GI BORT 100 kr kan jeg tenke meg andre som trenger det mer enn staten!!

 

Håper du etter hvert skjønner en ganske så bort i natta tankegang....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...