Gå til innhold

Vil stoppe pirater fra å bruke 3D-skrivere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe.

 

Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse.

 

Bare tenk på hvor mye galt man kan gjøre med en vanlig printer. Skrive ut falske sedler, falske dokumenter, falske sjekker og generelt mye skummelt.

Rart de ikke forbyr den for privatpersoner.

Litt forskjell å lage våpen på 3D skriver, enn falske sedler, dokumente og sjekker på vanlig skriver.

Våpen kan jeg lage av deler fra jernvarehandelen, rart de ikke forbyr jernvarehandel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Litt forskjell å lage våpen på 3D skriver, enn falske sedler, dokumente og sjekker på vanlig skriver.

Helt ærlig, så er jeg faktisk 100% sikker på at jeg kan mye enklere og mye 'bedre' lage et våpen etter en kort tur innom Biltema eller Clas Olshon, enn hva jeg kan gjøre med min egen 3D printer..

 

nei, jeg tror enhver politiker må få donert seg en low cost 3D printer som de kan leke seg litt med, så skal de se at det faktisk ikke er så farlig som de ønsker.

Ja du kan prøve å lage en pistol fra biltema og clas olshon deler. Hvordan har du tenkt å gjøre det da?

Altså, å lage et skytevåpen med deler fra biltema er ikke noe stort hokkus pokkus. Og nei, jeg har ikke tenkt å forklare deg hvordan man gjør dette. Men du skal få et hint. Hvordan virker gammeldagse kanoner og pistoler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men visste du at et våpen (pistol\gevær) trenger noe som heter krutt? Men jeg klarer ikke å se hvordan du skal printe det ut..

 

Øh.....ja det visste jeg. men du skrev våpen, ikke ammunisjon.

Derfor er jeg fremdeles interessert i å høre hvordan du skal lage et bedre våpen med clas ohlson deler enn med en 3d-printer.

Lenke til kommentar

 

Øh.....ja det visste jeg. men du skrev våpen, ikke ammunisjon.

Derfor er jeg fremdeles interessert i å høre hvordan du skal lage et bedre våpen med clas ohlson deler enn med en 3d-printer.

Som fyren over deg, så vil jeg ikke lage en bruksanvisning for hvordan du kan lage et skytevåpen med ting fra butikker. Det får du finne ut av selv. Youtube.

Lenke til kommentar

Altså, å lage et skytevåpen med deler fra biltema er ikke noe stort hokkus pokkus. Og nei, jeg har ikke tenkt å forklare deg hvordan man gjør dette. Men du skal få et hint. Hvordan virker gammeldagse kanoner og pistoler?

 

Det er inger som har sagt det ikke er mulig å lage en ting som fyrer av skudd, det som bli sagt er at 3d-våpen er (mye) bedre enn clas ohlson våpen.

 

Du nevner gammeldagse våpen, hvor nøyaktig tror du egentlig du klarer å avfyre en god gammedags børsse?

 

Eller for å spørre et annet spørsmål, hvorfor tror du alle kriminelle bruker ekte våpen selv om de kan spores, og at de lager et særegent avtrykk på en avfyrt hylse?

Jeg tror grunnen er at det ikke er så enkelt å lage gode skytevåpen selv som dere skal ha det til.

Endret av Houdini
Lenke til kommentar

Ganske morsomt, en 3d modell er en dum fil på samme måte som en film. Dvs den inneholder ingen kjørbar kode, Blue-ray viste hvor nytting drm på dumme filer var.

Merk at for blue-ray hadde de kontroll over avspiller, dens drivere og kunne stille krav til avspillere som kunne lese dem. den manglende utbredelsen av blue-ray var nok årsaken til at det tok flere måneder før det var enkelt å rippe blue-ray filmer

 

Nå 3d modeller er ingen nyhet, alle 3d spill bruker dem, så si alt du kjøper unntatt mat startet som 3d modeller. så du har noen hundre filformater som er i massiv bruk og 3d modeller piratkopieres i stor stil allerede. søk etter poser på pirate bay.

Kort sagt, du glemte å lukke stalldøra for 20 år siden, hesten ble oldemor før den døde mett av dage.

 

Nå har 3d printere for store begrensinger, du kan ikke skrive ut merkevesker med den. Alle slags plast dingser kan derimot printes, de som vil lide er de som baserer seg på dette. I praksis Disney og Star wars modeller osv. Lego patentet har gått ut men det er et annet opplagt produkt.

Merk at om du vil ha volum billig er en plast presse i en bakgårds fabrikk i kina vanvittig mye billigere.

Jeg ser ikke at Disney og andre film selskaper taper salg på overpriset plast juggel som et samfunnsproblem slik piratkopiering av musikk kan være.

Lenke til kommentar

3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe.

 

Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse.

 

Hvis noen ønsker et våpen tror jeg de får tak i dette uansett om det finnes 3d printere eller ikke. Hvis penger skal brukes på og begrense bruken av dette bør heller pengene investeres i psykisk helse.

Lenke til kommentar

3D skrivere er spennende, men jeg personlig tror at å tillate private å ha slike skrivere kommer til å bli en kjempe tabbe.

 

Er altfor mye skummelt kriminelle kan gjøre med disse.

 

Javel, hoeres ut som ett veldig godt argument for at jeg ikke ska få ha meg en 3d printer... NOT

 

Det eneste skumle er vel at en kan skrive seg en erstattningsdel til bilen for 10kr isteden for 500kr. Kanske kan reparere noe annet utstyr isteden for å koepe ny. Skrive ut et leketoey til ungene isteden for å handle det på butikken. Fryktelig kjipe saker må jeg si....farlig hvis vi tungt kriminelle begynner å finne på sånt tull...

 

Eller det var da kanske en breivik som skriver ut ett engangs skytevåpen med treffsikkerhet på 3-5m avstand som skremte deg? Må da huske at han fortsatt må skaffe seg kulene med licens.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er en bedre ide og ikke slenge rundt seg med komplette tegninger av tingene man produserer er en bedre idee.

 

Det som jeg tror blir et problem for produsentene er nok heller at folk re-designer deler og ting og legger det ut på internett slik at andre kan lase ned. Det vil jeg dog ikke tro er ulovlig, finner jo masser av uorginale deler til alt mulig i dag, bare at det er andre som lager det i stedenfor at man printer selv.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er en bedre ide og ikke slenge rundt seg med komplette tegninger av tingene man produserer er en bedre idee.

 

Det som jeg tror blir et problem for produsentene er nok heller at folk re-designer deler og ting og legger det ut på internett slik at andre kan lase ned. Det vil jeg dog ikke tro er ulovlig, finner jo masser av uorginale deler til alt mulig i dag, bare at det er andre som lager det i stedenfor at man printer selv.

 

Jeg kan se for meg ett par andre problemer også.

 

Glassmesteren mangler en brakett til vinduet i 23 etg så han printer ut en n.

 

Eller festene til rekkverket på trappa var feil så vi printer ut noen nye og maler over dem.

 

Eller dekselet til brødristeren gikk i stykker når jeg mistet den i bakken så jeg bare printer ut en ny en.

 

Osv.

 

Tror det kommer mange fine historier i avisene om sommerene når agurkene gror godt fremover ettersom 3d-printerene blir billigere.

Lenke til kommentar

Jeg er også nyskjerrig på hvordan du skal lage et bedre våpen med clas ohlson deler.

 

Jernrør og hammer?

Hvordan skal du sikte med det?

 

Du vet vel at inne i løpet til et våpen så er det veldig fine riller som får kulen til å spinne? Det gjør at den flyr mer nøyaktig. Disse rillene er mulig å lage med en 3d printer, men jeg klarer ikke å se for meg hvordan du skal klare å lage disse rillene inni clas ohlson delene dine.

 

Folk laget jo vikingskip for over tusen år siden. Ingenting er umulig for den nevenyttige. Jeg ser for meg at man kan lage seg en innretning med de få skjærene som skal til festet til en stang. Stangen festes i noe som dreies rundt med en fast rotasjon ledet av noe elementært som tannhjul eller noe sånt. Noe annet drar stangen i lengderetning med fast kraft og jevn gange. Du kombinerer de to bevegelsene og så lager man spiral. Jeg tipper at toleransen for hvor nøye denne spiralen må lages ikke er så ekstremt nøye. Man skal tross alt kun få prosjektilet til å dreie, og ikke dreie perfekt selv om det kanskje hjelper litt om det er godt laget.

 

Det er ikke så enkelt å konstruere kanskje og tar nok litt tid å få lagd. Men idéen er ikke noe annet enn en simpel ide. Leonardo da Vinci ville sikkert ha syntes det var barnemat å få til tenker jeg.

 

Uansett om viljen er der så.. Jeg synes heller det ville vært mer utfordrende å lage et langt hull som er helt sylindrisk og meget glatt og jevn overflate med simple hjelpemidler. Må kanskje til maskineringssenter for å få lagd noe så flott?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er inger som har sagt det ikke er mulig å lage en ting som fyrer av skudd, det som bli sagt er at 3d-våpen er (mye) bedre enn clas ohlson våpen.

 

Du nevner gammeldagse våpen, hvor nøyaktig tror du egentlig du klarer å avfyre en god gammedags børsse?

 

Eller for å spørre et annet spørsmål, hvorfor tror du alle kriminelle bruker ekte våpen selv om de kan spores, og at de lager et særegent avtrykk på en avfyrt hylse?

Jeg tror grunnen er at det ikke er så enkelt å lage gode skytevåpen selv som dere skal ha det til.

Riflede løp er ikke trolldom, det finnes folk uten noen relatert, formell utdanning som tilvirker og selger slike. Det gjelder å ikke ha ti tommeltotter.

 

Jeg er langt mer skeptisk til 3d-printede løp i et eller annet plast- eller gipsmateriale, alt etter hvilken printer man bruker. Det skal ikke mange skuddene til før løpet er defekt, enda verre er det om f. eks. glidekassa gir etter og sender fragmenter i ansiktet ditt. Liberator var ikke starten på en revolusjon, det var et PR-stunt fra selskapet som stod bak.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan se for meg ett par andre problemer også.

 

Glassmesteren mangler en brakett til vinduet i 23 etg så han printer ut en n.

 

Eller festene til rekkverket på trappa var feil så vi printer ut noen nye og maler over dem.

 

Eller dekselet til brødristeren gikk i stykker når jeg mistet den i bakken så jeg bare printer ut en ny en.

 

Osv.

 

Tror det kommer mange fine historier i avisene om sommerene når agurkene gror godt fremover ettersom 3d-printerene blir billigere.

Er jo det som er så genialt med 3D printer.. :)

 

Manglet selv noen vinkler for en stund tilbake, da tok jeg bare målene av en ordentlig en, brukte 2min i google sketchup, så hadde jeg en "klone"

eglvej.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...