Gå til innhold

Hvorfor all hypen ved The Last of Us?


Anbefalte innlegg

Om du ser vekk ifra emosjonelle filmklipp, så skjønner jeg ikke hva det er som er så "revolusjonerende" og hellig ved gameplayet.

 

Action for å appellere til kidsa, bedre historie enn COD og AAA-grafikk = GOTY i dagens spillpresse. Gameplay er det ingen som bryr seg om lenger (så lenge spillet er lett). Bedre historier har man hatt i andre sjangere gjennom hele spillhistorien, men disse har ikke action og ikke like bra grafikk, og er dermed ikke interessant på samme måte for anmeldere og leserne av spillsidene de jobber for, lesere de er avhengig av for å få sponsorinntekter, slik at de beholder jobbene sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fy farao, hvor mange inkarnasjoner kan egentlig den samme diskusjonen/krangelen ha? Det begynner alltid med "jeg skjønner ikke hvorfor spill X er så hypet/får så høy skår/så mange elsker det....." Hva i all verden har metacritic og fandens oldemor med ting å gjøre, når fakta finale er at de som stort sett uttaler seg om spillet på et forum, og tilkjennegir at de elsker det, faktisk viser seg å ha spilt det - og elsker det!! Jesus, gimme a break... Det eneste sytingen til "bedreviterne" som aldri "orket" spille mer enn 5 minutter fordi gameplayen var så dårlig viser, er at noen liker å insinuere at andre egentlig ikke liker spillet de forguder, men de vet ikke bedre fordi de er sauer som blir påvirket av alle andres meninger, og de trenger å frelses til en bedre, mer kultivert og riktigere mening. For noe infantilt mas.

Lenke til kommentar

Et spill som er vrøvl vil si et spill som er så dårlig teknisk sett at det blir værre en spill i betastadiet

ELLER kødd som Mindjack eller hva faen de kalte det for noe.

The Last Of Us er et bra spill men vrøvl i mine øyne, er fullt klar over at spillet er polert til de grader bortsett fra noen åpenbare irritasjons momenter, og at folk liker det.

 

Men det er langt fra noen revolusjon i mine øyne.

Lenke til kommentar

Når et spill blir hypet opp til tiårets spill etter første trailer skal det en del til for å leve opp til det. Jeg spilte ca halvveis, og selv om jeg synes introen var svært bra, ramlet kvaliteten ganske kjapt ned etter det. Det er bare å se på ren fakta:

 

- Alt vi gjør er å gå gjennom en tom korridor. En pen korridor, kanskje, men likevel. (ikke bokstavelig talt korridor, men vi blir ledet gjennom en trang sti med mange usynlige vegger.)

 

- Fiendene er stokk dumme. En clicker er ment å være dritfarlig, men du kan liste deg forbi den en halvmeter unna uten at han merker det. Eller stå rett foran den og lyse den inn i øynene uten at han merker det. Bra fiender, det der...

 

- Det er ekstremt mye fokus på minimale resursser, men batteriet i lommelykten varer evig.

 

- Historien er en dårlig klisjé.

 

- En viktig person dør 'uventet' i historien, men vi har vist helt fra start at historien handler om Joel og Ellie. Ergo satt jeg bare og ventet å at den personen skulle dø, så den 'egentlige' historien endelig kunne begynne.

 

- Gameplayet er ren rutine. Ingenting jeg ikke har gjort før mange, mange ganger.

 

Jeg kunne fortsatt, men du ser poenget. Si hva du vil, men jeg gav det en solid sjanse, og prøvde virkelig å like det. Men det ble for ensforming og kjedelig for min smak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det er langt ifra noen revolusjon om en tenker rent gameplay, men det er kombinasjonen av :

Gameplay

Gameplay valgmuligheter

Lydbilde

Grafikk

Troverdig verden Historie

Troverdige karakterer

Følelse messigt bånd til Ellie

 

Når en blander alt dette samens som Naughty Dog har gjort så får en et spill som The Last of Us. Et spill som burde være malen for fremtidlige spill etter min mening.

 

Det er denne pakken her. Den helhetlige opplevelsen står så enormt sterkt i denne tittelen her, og det er absolutt ett av de suverent beste opplevelsene jeg har hatt denne generasjonen :) Mye bedre enn Uncharted spillene, som jeg også liker veldig godt. Men spillene lider av å være en skyteorgie deluxe med ett elendig våpensystem, hit-boxer fra helvete og fantastisk kjipe og generiske fiender.

 

Nå skal det sies at Uncharted 3 gjorde det meste bedre enn de foregående spillene da, etter min mening.

 

 

Enkelte elsker Aliens: Colonial Marines, og andre digger The Last of Us.

Endret av Mala
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spillet har 95 på metacritics.

 

Det som kjennes ut som en slag i hode er bare realiteten som gir deg et dask.

Nå er jo 90 prosent av kjente anmeldere casual gamers selv.

Fikk ingen slag i hodet så vet ikke hva du skulle fram til.

 

Legg merke til hvor mange anmeldelser som ikke kommer i Metacritic, bare få anmeldelser fra Gamer havner i Metacritic, så og gå etter det blir for dumt.

 

I følge Metacritic er skaperen av gears of war bedre en skaperen av Mario.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Det var vel ikke noe revolusjonerende med Last of Us i det hele tatt. Det har det aldri vært, men hva det oser av er kvalitet, tvers gjennom. En klassisk stil som igjen en klassisk vin gjort om til det beste en kan smake på :) Imo.

 

De eneste forbedringene vist de skulle gjort, ikke viktig. Men innlevelses faktoren til say metro 2033 spillene hvor gassmaske har en viss levetid og må byttest kunne ha vært impletert, i og med mer fokus på generell overlevelse. Men såklart, innlevelse har mangen måter og bli vist på. Og dette er et filmatisk spill med karakterer som du følger gjennom hele spillet, The Road i spillformat. Og Dayz i linær form hihi.

Lenke til kommentar

Når et spill blir hypet opp til tiårets spill etter første trailer skal det en del til for å leve opp til det. Jeg spilte ca halvveis, og selv om jeg synes introen var svært bra, ramlet kvaliteten ganske kjapt ned etter det. Det er bare å se på ren fakta:

 

- Alt vi gjør er å gå gjennom en tom korridor. En pen korridor, kanskje, men likevel. (ikke bokstavelig talt korridor, men vi blir ledet gjennom en trang sti med mange usynlige vegger.)

 

Nå er det jo ikke absolutt alle spill som kan være open sandbox, med tanke på begrensning på hardware og spillmotoren, men synes det er rart å påstå dette etter ca halveis, synes å huske hvertfall følelsen av å komme til litt bredere omgivelser. I tillegg så når man må forbi infected, hadde jeg flere muligheter på hvem jeg skulla ta først, noe som hinter til noe annet enn EN pen korridor. Mersom 3 med ei stue.

 

- Fiendene er stokk dumme. En clicker er ment å være dritfarlig, men du kan liste deg forbi den en halvmeter unna uten at han merker det. Eller stå rett foran den og lyse den inn i øynene uten at han merker det. Bra fiender, det der...

 

Syns å huske at dette ble forklart som en del av spillmekanikken. Clickers hadde gjengrodd tryne, men var sensitiv mot lyd, vanlig infected kunne se, men var mer standard zombie style. Spiller man et spill der premisset er å overleve en slags zombie apocalypse, og klager på zombienes adferd, bør man revurdere litt hva man forventer.

 

- Det er ekstremt mye fokus på minimale resursser, men batteriet i lommelykten varer evig

 

Det var da en merkelig ting å henge seg opp i syns jeg. Kanskje det var en LED-lommelykt. Og du kan jo ta tiden på hvor lang levetid en vanlig lommelykt har, tipper et slikt et "meter" reflekterer absolutt ikke realistisk batteritid, og ville vært en ressurssløsing å lage syns no jeg.

 

 Historien er en dårlig klisjé

 

Litt tidlig å uttale seg om historien før slutten? Var ikke du "ca halveis"?

 

- En viktig person dør 'uventet' i historien, men vi har vist helt fra start at historien handler om Joel og Ellie. Ergo satt jeg bare og ventet å at den personen skulle dø, så den 'egentlige' historien endelig kunne begynne.

Går vel litt mer på at man ikke er absolutt nødt å følge med på enhver detalj om spill før de kommer ut. Om jeg leser hva som skjer med Ned Stark på wikipedia, kan jeg jo ikke klage på at jeg "så det komme", å gud hvor forutsigbar boka er.....

 

- Gameplayet er ren rutine. Ingenting jeg ikke har gjort før mange, mange ganger

Hvis det er ren rutine, spørs det om du kanskje er litt lei av spill generelt? Leter man etter en ny type gameplay, kan jeg anbefale å holde seg til spill som faktisk påstår at de gjør det. Kan anbefale outland eller ibb & obb. Litt annerledes gameplay. Men jeg kan påstå at jeg ikke forventet mye annet gameplay enn skyting og litt sniking. Jeg ble positivt overrasket av snikingen. Og skytingen var jo likt uncharted som forventa, men faktisk over forventning når det kom til hvor bra skytingen føltes. Jeg likte ikke uncharted.

 

Mener ikke å angripe deg personlig lykke, men det virker som det å gå mot mainstream er viktigere for folk her, enn å være objektivt og dømme et spill for hva det er, og ikke for alt det ikke er.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er et veldig bra spill, men det som irriterer meg er at folk gir det 10/10. når folk sier det, så mener de jo at det er et perfekt spill, men gameplayen er jo det samme gjennom hele spillet med latterlig lette puzzles.

Eneste er at det bytter på at det er mennesker og sopp-zombier du skal slakte.

Lenke til kommentar
Mener ikke å angripe deg personlig lykke, men det virker som det å gå mot mainstream er viktigere for folk her, enn å være objektivt og dømme et spill for hva det er, og ikke for alt det ikke er.

 

Nå er det jo ikke første gangen vedkommende går "hardt" ut mot mainstream oppfattelsen heller. Ikke noe galt i det, blir diskusjon av slikt.

Lenke til kommentar

Det er et veldig bra spill, men det som irriterer meg er at folk gir det 10/10. når folk sier det, så mener de jo at det er et perfekt spill, men gameplayen er jo det samme gjennom hele spillet med latterlig lette puzzles.

Eneste er at det bytter på at det er mennesker og sopp-zombier du skal slakte.

 

Jeg ser på 10/10 ikke som perfekt, men "et mesterverk". Nå skal det sies at lista på karakterer legges litt høyt generelt. Et godt spill kan få 7/10. Det er regnet som "dårlig" i mange omgangskretser. Har spilt en god del 7/10 spill som jeg forsåvidt var enig i karakteren med, men som jeg hadde 20+ timer på og var skikkelig morro :)

 

Nå er det jo ikke første gangen vedkommende går "hardt" ut mot mainstream oppfattelsen heller. Ikke noe galt i det, blir diskusjon av slikt.

 

Du har jo forsåvidt rett i det :wee: Hadde blitt veldig kjedelig om alle var enige ja ^^

Lenke til kommentar

Vel, spillet var forsåvidt verdt å spille men er langt ifra et spill jeg kan sette meg ned med en gang til.......bare for å spille på den vanskeligste graden (idiotisk at man ikke kan spille på det vanskeligste først i utgangspunktet)

 

Om de hadde gjort spillet mer realistisk på det vanskeligste, som f.eks gjort fienden MYE mer vanskeligere, MYE mindre ammo, kvittet seg med echo hørselen og gjort at du tålte MYE mindre samt gjort spillet mer "mørkere" så kanskje ja men ellers...neitakk.

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke første gangen vedkommende går "hardt" ut mot mainstream oppfattelsen heller. Ikke noe galt i det, blir diskusjon av slikt.

 

Er jo igrunnen ingenting galt i dette, takk gud for at folk har forskjellige meninger.

Men det er jo noe påfallende når det, ihvertfall på meg, virker som at vedkommende er ute etter å kun gå mot strømmen(samme tegnene viser seg igjen og igjen på forumet). Navnet virker jo veldig passende da, og helt ærlig så virker det som om det er det kontoen er. Finnes mange troll rundt som har vært medlem av forum for x antall år og xxxxx antall poster uten å bli suspendert. Eller bare dukker opp med en annen konto i det tilfellet en blir suspendert for en periode.

 

Ellers er jeg enig med bahamut ang vanskelighetsgraden, jeg skulle også ønsket at spilleren kunne startet på den vanskeligste med en gang om han/hun ønsker det. Ser dog frem til en evt oppfølger, universet som ND har skapt rundt spillet fremstår for meg som veldig bra, og har mange gode muligheter i forhold til å skape gode spill videre.

Lenke til kommentar

Det er et veldig bra spill, men det som irriterer meg er at folk gir det 10/10. når folk sier det, så mener de jo at det er et perfekt spill, men gameplayen er jo det samme gjennom hele spillet med latterlig lette puzzles.

Eneste er at det bytter på at det er mennesker og sopp-zombier du skal slakte.

 

10/10 vil si at det er så bra at det dårlige med det blir putta i skyggen av alt det gode. Ikke at det er perfekt, ingenting er perfekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke plukka opp TLOU enda. Litt skeptisk etter Uncharted 3. Spilte det for historien sin skyld. Selve gameplayet ble litt ork, selv om det aldri var vanskelig. Kanskje bare jeg som er gammel.

MEN: Spilte gjennom The walking dead episodene her om dagen, og slukte de rått.

Er TLOU like oppslukende som walking dead? Regner hvert fall med man slipper alle de utrolig kjedelige skytesekvensene fra uncharted serien.

Lenke til kommentar

Har ikke plukka opp TLOU enda. Litt skeptisk etter Uncharted 3. Spilte det for historien sin skyld. Selve gameplayet ble litt ork, selv om det aldri var vanskelig. Kanskje bare jeg som er gammel.

MEN: Spilte gjennom The walking dead episodene her om dagen, og slukte de rått.

Er TLOU like oppslukende som walking dead? Regner hvert fall med man slipper alle de utrolig kjedelige skytesekvensene fra uncharted serien.

Jeg og hadde samme problem med Uncharted 3, men TLOU har dypere og mørkere historie, så annbefaler deg å prøve spillet, har litt skyting til tider, men ikke i den grad som uncharted har, er mer sniking i TLOU pga zombier som man ikke kommer seg forbi eller klarer drepe viss man ikke sniker seg innpå dem uten att de merker deg, så ble en del loading pga jeg prøvte å gå for fort frem i spillet å ble drept, men det er mye å gjøre å man må tenke litt mer enn man måtte i uncharted som så å si var bare å løpe å skyte til tider

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...