Gå til innhold

Hvorfor all hypen ved The Last of Us?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte spillet og har spilt det nå.

Om du ser vekk ifra emosjonelle filmklipp, så skjønner jeg ikke hva det er som er så "revolusjonerende" og hellig ved gameplayet.

Det får meg til å føle at spillets mål er å være nyskapende i historiefortelling

istedet for gameplay. Av og til lurer jeg på om det er slik at for noen så holder det at et spill inneholder EN kraftig scene for å kalle det "verdens beste spill"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sånn bransjen er for tiden - utviklerne har mindreverdighetskomplekser overfor de narrative mediene og gir oss spill som liksom skal være drevet av noe annet enn spillmekanikk. Gameplayet havner fullstendig i baksetet, med den cinematiske følelsen ved rattet. Men den er en dårlig sjåfør.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så sikker på om "hypen" rundt The last of us noen gang handlet om at det skulle ha revolusjonerende gameplay.

 

Når det gjelder oppstyret rund spillet, gikk det på at det er ett veldig blankpolert spill med en sterk historie og ett veldig finslipt gameplay med den beste grafikken man i tolvte time fikk se i denne konsoll generasjonen.

 

Med de kritikeroste spillene i uncharted serien bak seg, var det mange som begynte å glede seg når Naughty Dog anongserte at de skulle lage ett survival horror spill. Ut i fra de premissene synes jeg og (de fleste?) mange andre at de oppfylte kriteriene for sjangeren med glans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

eller så kan et være at min egen fantasi overgår den man ser i dagens spill, dermed forventer jeg for mye fra spillene. Har opplevd det før, det er nok mer vanlig en man tror, spesielt når en er kreativ. kanskje litt vanskelig å forstå det jeg sa der

Endret av Epic Score
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke noe hyp ved The Last of Us. Naughty Dog er en av beste utviklerne vi har for tiden og de leverer kun kvalitet. Uncharted serien og The Last of Us skiller seg totalt fra andre eventyrspill. De har langt høyere kvalitet på grafikk, historie, animasjoner og produksjon generelt. Med alle de spillene her så har dem satt en ny standard hver gang for hva som er mulig med PS3.

 

Flertallet mener The Last of Us er noe av det beste dem har spilt siste 10 årene og jeg er en av de. Historien får deg til å tenke og det solide gameplayet gjør at man lever seg helt inn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg digger Uncharted-serien, men la oss nå være ærlige, det er da ikke mye som er orginalt ved spillene? Historiene (på de to første) fremstår som subpar Indiana Jones script som ikke var bra nok for Indiana Jones. Gameplayet er vel heller ikke orginalt.

 

Men som sagt, jeg nidigger Unchartedspillene læll, og mye av det kan vel skyldes det faktum at jeg elsker adventure i Indiana Jones-stil. Men ler høyt av folk som roser de pga. originalitet, for det er noe jeg ikke har merket mye av i spillene.

 

 

The Last of Us har jeg ikke spilt.

Endret av Cutman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke noe hyp ved The Last of Us. Naughty Dog er en av beste utviklerne vi har for tiden og de leverer kun kvalitet. Uncharted serien og The Last of Us skiller seg totalt fra andre eventyrspill. De har langt høyere kvalitet på grafikk, historie, animasjoner og produksjon generelt. Med alle de spillene her så har dem satt en ny standard hver gang for hva som er mulig med PS3.

 

Flertallet mener The Last of Us er noe av det beste dem har spilt siste 10 årene og jeg er en av de. Historien får deg til å tenke og det solide gameplayet gjør at man lever seg helt inn.

 

jak and daxter er bedre

Lenke til kommentar

Det er langt ifra noen revolusjon om en tenker rent gameplay, men det er kombinasjonen av :

 

Gameplay

Gameplay valgmuligheter

Lydbilde

Grafikk

Troverdig verden

Historie

Troverdige karakterer

Følelse messigt bånd til Ellie

 

Når en blander alt dette samens som Naughty Dog har gjort så får en et spill som The Last of Us. Et spill som burde være malen for fremtidlige spill etter min mening.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at spillet fortjener all rosen om at det er et så fantastisk spill og ditt og datt. Det er jo egentlig bare en film, der du styrer hovedpersonene mellom de utallige cutscenene, som jeg til slutt ble dritlei av. Når jeg kjøper et spill, ja da forventer jeg å få spille det - ikke sitte å se på det. I tillegg så blir man ledet gjennom hele spillet. Ingen frihet i det hele tatt. Jeg forventer selvfølgelig ikke noe DayZ-frihet, men det hadde vært mye morsommere å spille spillet om man ihvertfall kunne bestemme litt av hvordan man utførte ting. Et eksempel, som jeg har påpekt i The Last of Us-tråden, er at hver gang man skal forbi et hinder, ligger det en stige noen meter unna. Jeg har problemer med å forstå hvorfor folk som lovpriser dette spillet synes det er gøy å komme seg forbi hinder på denne måten. Naughty Dogs kunne ihvertfall prøvd å gjemme stigen, slik at man faktisk måtte jobbe for å komme seg over, under, rundt eller whatever. Men det er vel for mye å be om.

 

For all del, spillet har en fantastisk historie, men personlig så synes jeg at det blir for kjedelig å ikke kunne gjøre som man selv vil, altså være kreativ. Det at looten lyser opp halve rommet det ligger i er enda et eksempel på at du blir ledet gjennom 99% av spillet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i kritikken som blir reist i denne tråden. Skjønner overhodet ikke hvor sjarmen ligger. Vil endog hevde at historien er helt middelmådig. Hvis man vil konkurrere med bøker og romaner på deres premisser, ligger spillmediet så langt bak at kampen virker håpløs. Selv ikke planescape torment kan nærme seg noen av romanene jeg har på -nest- øverste hylle. Spill bør dyrke sin egen styrke; passiv absorbering av en annens story er ikke en av disse, og heller ikke cinematiske berg-og-dal baner. Jeg kjøpte en haug med spill på steamsalget, og ble konsekvent skuffet av den halvparten som var trippel-A titler. Det virker som om alle forsøker på det samme, nemlig å levere en popcorn/sommerfilm-opplevelse med QTE, som i tur bunner ut i noe tilsvarende opplevelsen av å se en B-film på VHS hvor man må reise seg for å dunke til avspilleren hvert tredje minutt fordi tapen har hengt seg fast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke noe hyp ved The Last of Us. Naughty Dog er en av beste utviklerne vi har for tiden og de leverer kun kvalitet.

Jeg vil gjerne prøve de spillene de har som har så høy kvalitet? Jeg har bare spilt Last of Us, Uncharted 1 og 2 samt Uncharted: Golden Abyss. Jeg har ennå til gode å se den kvaliteten du snakker om. Alt jeg har sett er skyting, skyting og mer skyting, en heller laber historie og ellers helt greie actionspill som ikke skiller seg nevneverdig ut fra resten av sjangeren.

 

On-topic tror jeg det er fire grunner til hvorfor Last of us er så hypet. For det første har det har en vanvittig bra intro, og mange klarer ikke helt å takle at resten av spillet lider betraktelig. Når man blir så engasjert er det alt for lett for noen å overse at resten av historien er en stor klisjé, og selve gameplayet ren standard.

 

For det andre er det laget av folkene bak Uncharted. BioWare jobber med både Dragon Age 3 og Mass Effect 4. Det har ingenting å si hvor ræva de spillene blir. Det er rollespill fra BioWare, dermed får de automatisk vanvittig hype. (ikke at jeg sier de blir ræva, men du ser poenget.) Det blir som Blizzard og Diablo 3. Mange hatet det, men det er tross alt Diablo. Når første expansion kommer, vil nok mange som hater Diabo strømme til. For ikke å snakke om Diablo 4, så klart. Da er nok Diablo 3 'glemt' av de fleste.

 

For det tredje er det vanvittig med reklame rundt Last of Us. Spesielt Dead Island beviste en gang for alle at en bra reklamefilm kan være alt man trenger for å selge utrolig mye av et elendig spill. (igjen, Last of Us er ikke 'elendig', men jeg gikk fort lei. Har spilt en del timer, men klarer ikke å dra meg videre. Alt er bare gå dit, skyt dem, gjenta til du er ferdig med spillet.)

 

For det fjerde har budsjettet mye å si. Mange tenker at større budsjett automatisk betyr bedre spill. Det eneste jeg gidder si der er Serious Sam. Det første hadde lavt budsjett, men var svært bra likevel. Det neste hadde mye større budsjett, men resten led veldig mye. Spillet prøvde for hardt å være noe det ikke var, så det gikk på grunne rimelig kjapt.

 

For å ta det enda et steg videre har jeg Nintendo 3DS, og er stor tilhenger av eShoppen der. To av favorittspillene mine er Pullblox og Fallblox, laget av folkene bak blandt annet Fire Emblem og Paper Mario. Men fordi det 'bare' er på eShop er det veldig mange som ikke gir det en sjanse engang. Det samme gjelder Steamworld: A firstful of dirt, som jeg spiller mye nå. Det er et av de beste Metrovania-spillene jeg har prøvd, men fordi det 'bare' er på eShop er det dømt til å bli oversett av de aller fleste. Det sier jo sitt. Budsjett og kvalitet har strengt tatt ingen sammenheng. Alt avhenger av hva man forventer. Neste GTA har enormt budsjett, men det betyr ikke at det blir et bra spill. Tvert imot har jeg ikke sett noenting som tyder på a det ikke bare blir mer av det samme som vi har sett siden GTA3.

Endret av Lykketrolling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært designeren hadde dette blitt forandret på:

 

Object Directioner (en pil som viser hvilket retning målet ligger)

 

Moralske valg slik som i Rollespill

 

At du kunne bevege deg mens du brukte ryggsekken

(du kan kun bevege kameraet, styrestikka er ledig for bruk)

 

Gjemme kroppene til de du dreper

 

Joels Lytteevne fjernes, du kan heller tilte kameraet rundt/over hjørner og ta en titt etter drittsekker

 

Custom Weapons

Istedet for å bestemme hvilke ting som kan mikses sammen,

programmeres alle gjenstander til å redusere fiendens liv når de berører hverandre, uansett om du vil bruke kun en del uten å feste det til en annen ting. Glasskår for eksempel, du kan teipe dem på et kosteskaft, de to kunne du ikke kombinere i originalen (for eksempel). Eller du kan bare holde deg til et kosteskaft XD

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært designeren hadde dette blitt forandret på:

 

Object Directioner (en pil som viser hvilket retning målet ligger)

 

Moralske valg slik som i Rollespill

 

At du kunne bevege deg mens du brukte ryggsekken

(du kan kun bevege kameraet, styrestikka er ledig for bruk)

 

Gjemme kroppene til de du dreper

 

Joels Lytteevne fjernes, du kan heller tilte kameraet rundt/over hjørner og ta en titt etter drittsekker

 

Custom Weapons

Istedet for å bestemme hvilke ting som kan mikses sammen,

programmeres alle gjenstander til å redusere fiendens liv når de berører hverandre, uansett om du vil bruke kun en del uten å feste det til en annen ting. Glasskår for eksempel, du kan teipe dem på et kosteskaft, de to kunne du ikke kombinere i originalen (for eksempel). Eller du kan bare holde deg til et kosteskaft XD

 

Pil som viser retninga ville kanskje gjordt spillet for lett. Likte til en viss grad at jeg måtte utforske selv for å finne ut hvor jeg skulle selvom det kunne bli frustrerende.

 

Enig i moralske valg og å kunne gjemme kropper. Mange gang man endelig klarer å få ned en fiende så blir han liggende på en plass hvor en annen fiende hele tiden går forbi. Komman 2013. Solid Snake kunne flytte kropper i 1998 på PS1, samme med Sam Fisher.

 

Joels lytteevne e borte fra spillet på den siste vanskelighetsgraden. Ellers så ja. Æ liker ikke ting i spill som skal tvinge seg inn som fjerner realitetsfølelsen i spill som prøver å spille på realisme.

 

F.eks knappeikoner på dørene og skuffer syns jeg personlig var plagsomt og fjernet mye av min egen innlevning i spillet.

 

Custom våpen er en god ide og ikke vanskeligere enn det dead rising skaperne har laget til i Dead Rising 3 som er en stor forbedring iforhold til Dead Rising 2. Har selv veldig lyst å spille Dead Rising 3, men satser personlig på PS4 til høsten og venter heller å se om Xbone går ned i pris og får flere toppspill, sorry offtopic :p

 

 

Håper gjerne at Naughty Dog satser på å lage ett nytt Last of Us spill til Playstation 4. Mener å huske de har hadd 2 team som har jobbet side om side der. Ett team som jobbet med TLOS og ett som har jobbet med å lage Uncharted spill. Håper de fortsetter det ettersom jeg har lyst å se ett nytt TLOS spill, men ikke på bekostningen av Uncharted som jeg personlig liker mye bedre.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært designeren hadde dette blitt forandret på:

 

Object Directioner (en pil som viser hvilket retning målet ligger)

 

Moralske valg slik som i Rollespill

 

At du kunne bevege deg mens du brukte ryggsekken

(du kan kun bevege kameraet, styrestikka er ledig for bruk)

 

Gjemme kroppene til de du dreper

 

Joels Lytteevne fjernes, du kan heller tilte kameraet rundt/over hjørner og ta en titt etter drittsekker

 

Custom Weapons

Istedet for å bestemme hvilke ting som kan mikses sammen,

programmeres alle gjenstander til å redusere fiendens liv når de berører hverandre, uansett om du vil bruke kun en del uten å feste det til en annen ting. Glasskår for eksempel, du kan teipe dem på et kosteskaft, de to kunne du ikke kombinere i originalen (for eksempel). Eller du kan bare holde deg til et kosteskaft XD

 

Object Directioner: Nei nei nei. Hadde spillet vært perfekt, hadde verdenen vært MYE større, men samtidig IKKE object directioner. Utforskning i spill er jo gøy!

 

Moralske valg: Ja ja, så klart. Moralske valg er altid gøy.

 

At du kunne bevege deg mens du brukte ryggsekken: Jeg ser du er yte etter ett action spill som går mye raskere. Tror du har glemt at du også vil ha med regenererende helse. Jeg for min del liker den trege stilen. Jeg tror uansett å rote rundt i en ryggsekk mens du løper rundt å folk skyter på deg er en dårlig idee, men det er bare meg :p

 

Gjemme kroppene til de du dreper: I utgangspunktet er jeg enig. Men akkurat i the last of us er vansklighetsgraden nøye skreddersyd rundt det faktum at du ikke kan gjemme de. Om man hadde forandret på dette, måtte store deler av resten av spillet redesignes. Ettersom jeg liker spillet så godt slik som det er, må jeg nok si i dette tilfellet, ønsker jeg ikke at man kunne gjemme kropper.

 

Joels Lytteevne fjernes: Nøytral her, hadde ikke brydd meg den ene eller andre veien. Brukte det noe, men glemte ofte at den funksjonen fantes. Men følte ikke at den tok noe ifra innlevelsen for min del.

 

Custom Weapons: Jo da, hadde vært greit det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Åja. Jammen da må det jo være kjempebra, for metacritics er, som vi alle vet, fasiten på alt når det kommer til spill, musikk og film. Heia.

 

Når det kommer til ubrukelige drittunger som stemmer ned et spill pga pur faen som fks Call od Duty spillene så blir bruker anmeldelser statestikken feil.

 

Når det kommer til The Last Of Us så er dette ikke tillfellet da statestikken fra spill anmeldere er høy og bruker anmelderer er også høy. Så horder av drittunger har ikke brydd seg om å stemme det ned.

 

Metacritics er bare en sammling av anmeldelser ifra spill anmeldere som til slutt ender opp med en gjennomsnitlig karakter.

 

Så jeg skjønner ikke hva faen du babler om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...