Gå til innhold

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er BlackVue så poppulært?

Dyrt og ihht videoene jeg har sett ikke noe særlig bedre en det til halve prisen.

Trolig fordi de var tidlig ute med ganske gode kameraer mens markedet var oversvømt av billig drit med elendig kvalitet. Tidene har derimot endret seg, og nå finnes det alternativer.

 

Jeg er selv foreløpig veldig fornøyd med kameraet jeg nylig kjøpte (Mobius 1080p). Bildekvaliteten er upåklagelig, og kameraet er også så lite at jeg ikke ser det bak speilet mens jeg kjører. Det som kanskje gjør at dette ikke er for alle, er at det ikke har noen skjerm. Så om man ønsker å gjøre hyppige endringer på innstillingene, eller gjøre umiddelbare avspillinger, da må man nesten ha med seg en PC i bilen eller kjøpe et annet kamera. En test av kameraet er på forrige side.

Lenke til kommentar

Jeg er selv foreløpig veldig fornøyd med kameraet jeg nylig kjøpte (Mobius 1080p). Bildekvaliteten er upåklagelig, og kameraet er også så lite at jeg ikke ser det bak speilet mens jeg kjører. Det som kanskje gjør at dette ikke er for alle, er at det ikke har noen skjerm. Så om man ønsker å gjøre hyppige endringer på innstillingene, eller gjøre umiddelbare avspillinger, da må man nesten ha med seg en PC i bilen eller kjøpe et annet kamera. En test av kameraet er på forrige side.

 

Savner du GPS, f.eks. så du får hastigheten i et av hjørnene? Jeg ser for meg at en slik opplysning kan være nyttig å ha med.

Lenke til kommentar

Savner du GPS, f.eks. så du får hastigheten i et av hjørnene? Jeg ser for meg at en slik opplysning kan være nyttig å ha med.

Nei, jeg savner ikke GPS. Hadde kameraet hatt denne funksjonen, så hadde jeg sannsynligvis deaktivert den. Jeg vet ikke helt hvordan det hadde stilt seg dersom jeg hadde lagt frem et klipp fra kameraet for å vise at jeg ble truffet av noen andre, men så viser også videoen at jeg kjørte litt for fort. Avkortning i forsikringssummen?

 

Det hadde derimot sikkert vært praktisk med en slik funksjon dersom man får fartsbot, men mistenker at målingen er for høy. Dette skjer neppe veldig ofte, og man kommer sikkert heller ikke langt med en slik video som bevis heller.

Lenke til kommentar

 

Nei, jeg savner ikke GPS. Hadde kameraet hatt denne funksjonen, så hadde jeg sannsynligvis deaktivert den. Jeg vet ikke helt hvordan det hadde stilt seg dersom jeg hadde lagt frem et klipp fra kameraet for å vise at jeg ble truffet av noen andre, men så viser også videoen at jeg kjørte litt for fort. Avkortning i forsikringssummen?

 

Det er ikke noe vanskelig å avlede reell fart fra et videoopptak med kjent framerate. Man må bare korrelere med noe langs veien med kjent avstand. F.eks kryss eller markering i veien

Lenke til kommentar

Det er ikke noe vanskelig å avlede reell fart fra et videoopptak med kjent framerate. Man må bare korrelere med noe langs veien med kjent avstand. F.eks kryss eller markering i veien

Selvfølgelig er det mulig å regne ut farten basert på videoen, men de skal ha god grunn før de gjør dette. Det er noe annet når du serverer på et sølvfat at du f.eks kjørte i 83 km/t i 80-sonen i det du ble påkjørt. Som sagt, det er ikke sikkert det betyr noe i det hele tatt, men jeg vil bare ikke ha denne informasjonen med i videoene kameraet mitt lager.

 

Foruten eksemplet i det forrige innlegget mitt (som kanskje er et dårlig eksempel), så ser jeg ingen grunn til å ha hastigheten med i videoen. Hvorfor vil folk ha dette?

Lenke til kommentar
Foruten eksemplet i det forrige innlegget mitt (som kanskje er et dårlig eksempel), så ser jeg ingen grunn til å ha hastigheten med i videoen. Hvorfor vil folk ha dette?

 

For enkelt vise at man selv nettopp er innenfor loven også på dette? Samt hvis man blir forbikjørt av en med stor fart, kollisjon eller noe som oppstår der framme, så kan man vise at denne i allefall var uaktsom ved forbikjøringen?

Lenke til kommentar

Ville nok ikke hatt med hastighet jeg heller.

Alternativt burde gps og fartsinformasjon lagres i en separat fil, .srt f.eks (som undertekst)

Dermed kan man velge om man vil ta det med, avhengig av om man kjører for fort eller ikke.

Det er valgfritt om du ønsker hastigheten hardkodet i videoen på BlackVue. Velger du det bort kan du fremdeles se det dersom du spiller av på PC (GPS info lagres i separat fil).

 

Personlig synes jeg det er veldig kjekt å kunne se på kartet hvor bilen befant seg. Det har skjedd flere ganger at jeg ikke har husket nøyaktig klokkeslett jeg ønsket å sjekke, men hvor det skjedde husker jeg. Hastigheten er spesielt kjekk de gangene jeg har fått noia over å ha glemt å dobbeltsjekke farten forbi en fotoboks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For enkelt vise at man selv nettopp er innenfor loven også på dette? Samt hvis man blir forbikjørt av en med stor fart, kollisjon eller noe som oppstår der framme, så kan man vise at denne i allefall var uaktsom ved forbikjøringen?

 

Høy hastighet under forbikjøring er ikke det samme som uaktsomhet.

Lenke til kommentar

Mange gode argumenter mot GPS her nå, takk!

 

Jeg liker dog festeordningen til BlackVue og lignende kameraer bedre enn det som er mulig med Mobius. Bradbury: Vil du fortelle litt om hvordan du har festet kameraet ditt (bilder er knall!) og hvordan det fungerer i praksis?

Lenke til kommentar
Bradbury: Vil du fortelle litt om hvordan du har festet kameraet ditt (bilder er knall!) og hvordan det fungerer i praksis?

I vinduet har jeg en holder med sugekopp som har en kort arm. Denne armen er skrudd fast i en ramme som kameraet sitter i (standard tripod-skrue). Det sitter godt i denne rammen, men det er ingen problem å ta ut kameraet når du vil. Det er altså ikke nødvendig å løsne sugekoppen eller skruen som går inn i rammen.

 

Selgeren har en slags modul-løsning når det gjelder salg av dette kameraet. Med dette mener jeg at du kan kjøpe det du trenger, og hoppe over resten. Vil du ha holder sugekopp så kjøper du denne, men du også velge en tilsvarende holder med dobbeltsidig tape. Begge disse koster ca $4,50 hver. USB-kabel og 12V-adapter må også kjøpes separat om man ikke har dette fra før (dette passet meg fint siden jeg uansett bruker kabelen fra det forrige kameraet mitt).

 

Her er eBay-siden til selgeren: http://stores.ebay.com/eletoponline365

Jeg fikk mitt kamera etter åtte dager, men det ser ut som at de opererer med noe lengre leveringstider nå. Pakken min ble ikke stoppen i tollen (den var merket med "Key chain").

Lenke til kommentar

I vinduet har jeg en holder med sugekopp som har en kort arm. Denne armen er skrudd fast i en ramme som kameraet sitter i (standard tripod-skrue). Det sitter godt i denne rammen, men det er ingen problem å ta ut kameraet når du vil. Det er altså ikke nødvendig å løsne sugekoppen eller skruen som går inn i rammen.

 

Jeg så alt tilbehøret på eBay, men kunne du tatt et bilde av hvordan det ser ut hos deg? :)

 

Jeg hadde tenkt til å koble kameraet direkte på bilens batteri (ikke direkte, men ja, du vet), trolig på konstant strøm-ledningen bak radioen, og deretter ha en lite knapp et sted under rattet for å skru av strømmen til kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...