Gå til innhold

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt det ei stund, men om det ikke er noe galt med mitt, er det ikke brukende til det folk tenker å bruke det til... Klin umulig å lese skilter i alle tilfeller jeg har sjekket.

 

Noen andre som opplever dette? Jeg vil ha kamera (ett foran og ett bak), men jeg klarer ikke bestemme meg.

Lenke til kommentar
Dumt spørsmål - kan man bare klippe av ledningen og koble seg til strøm fra tak-konsoll? Regner kanskje med det ikke er helt bra, for det er vel et adapter som er i enden som skal inn i sigg-uttak? Hvis så, hvordan får man da til denne løsningen? (mener jeg muligens har spurt om det før, men kommer ikke på relevante svar)

Har du tilgang til (konstant) 12V i taket så er det en helt grei løsning. 12V-uttaket i dashen er bare en gammel standardmåte å hente ut 12V på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du tilgang til (konstant) 12V i taket så er det en helt grei løsning. 12V-uttaket i dashen er bare en gammel standardmåte å hente ut 12V på.

 

Jeg har koblet kamera i min 98 A3 med soltak og en V50. Begge bilene brukte jeg mulitmeter og fant + og - som det var strøm på med tenning oppi taket.

 

En sikring med fornuftig størrelse bør også kobles inn.

Lenke til kommentar

Er dette i 720p? Sliter faktisk med å se noe poeng i å oppgradere mitt til ett sånt dyrt kamera isåfall. Eneste fordelen må jo være at det er mer kompakt (mye på grunn av at man ikke har skjerm?) og de småfinnessene man har (kan vel koble til tlf via wifi blandt annet?) og at man kan se farten naturligvis.

 

Ja dette er 720p med høy komprimering om jeg ikke husker feil. Var nettopp det med at det er veldig kompakt å lite synlig som gjorde at jeg valgte denne. Var lenge i tvil selv å nær ved å bestille en billig sak fra dx.com. Min har ikke wifi men kan kobles til ekstern skjerm men ikke testet dette selv.

Lenke til kommentar

Får egne USB-ledninger som kobles rett på batteriet med sikring, strømomformer og vantett "munstykke", så det er ikke noe problem. Blir litt verre hvis jeg ender opp med den vintage scooteren uten batteri som jeg vurdewrer å pusse opp for tiden. Men er usikker på om det blir MC-lappen i sommer i et hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg ville spyttet i noen hundre kr ekstra for feks Blackvue 400 II, eller Blackvue 500. sistnevnt er vel rundt $100 dyrere, uten at det vil ha noen stor forskjell for din del (Hovedsaklig kunn wifi som er nytt). Da får du veldig god kvalitet, god programvare, samt mulighet for parkmodus (Tar opptakk kunn når det er bevegelse forran bilen).

 

 

Jeg har koblet det direkte til strømnettet i bilen, slik at det får strøm heletiden. Har også montert på en av\på knapp slik at jeg kan kutte strømmen om jeg feks skal parkere hjemme hvor det er lite action.. :p

Ser bra ut, men hvordan kobler man det direkte til strømnettet? Har søkt litt og fant noe som heter "fuse tap". Kan man bruke det, og får man det på Biltema? Noen som vet hva dette heter på norsk?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe dashcam og "Blackvue DR500GW-HD" ser ut som et godt valg for meg. Grunnen til at jeg vurderer denne er fordi den er lite synlig, videokvalitet og programvare virker bra og enkelt å sette riktig vinkel med bruk av "liveview". Tar gjerne imot tips om andre kameraer som er bedre, men er ikke interessert i noe som festes synlig og vil ikke ha noe med skjerm.

 

I skrivende stund kan _jeg_ få denne til 2575kr inkludert frakt fra Mpx.no, da er det vel ikke verdt bryet å handle fra Korea for og spare ca. 500kr samt. risikere firmware på et annet språk, kronglete retur og virus på minnekort?

 

En av de mest seriøse testene jeg har sett er denne: http://www.youtube.c...8;v=Mwjf-XEXCYo

 

Han klager på dårlig bitrate. Er det noe dere har lagt merke til under avspilling?

 

Hvordan er holderen til dette kameraet? Denne skal jo stå i toppen på frontruten og under sommeren står sola på dette punktet nesten hele dagen, noen som kan bekrefte eller avkrefte at holderen holder?

 

Så er det monteringen og trekking av kabler. Mange her inne som sier de bare dytter kabelen under stoffet i taket ved kanten av vinduet (om jeg har forstått riktig). Jeg tror ikke jeg har den muligheten på min A4 Avant uten å ødelegge noe. Vil det bli et problem å legge kabelen "usynlig"?

 

Jeg er også interessert i en mulighet for å koble kameraet direkte til strømnettet som "Benris" over her nevner. Er dette mulig? Hva trenger jeg og er dette en vanskelig installasjon?

 

Jeg kom forsåvidt på noe som ikke har blitt nevnt her tidligere og det er når man leverer bilen på verksted. Det kan være interessant å høre og evt. se hva mekanikerne (kanskje litt vanskelig med panseret oppe og evt. batteriet koblet ut) driver med når de jobber på bilen din. Er rimelig sikker på at de fleste som leverer bilen på verksted betaler for unødvendige ting og ting mekanikerne aldri sjekker eller gjør noe med. Er man heldig kan man fange opp noe både før og etter batteriet kobles ut/inn. Ofte tar de med bilen din på en liten testkjøring etter fix , da er det greit om de behandler bilen som sin egen, noe mange nok ikke gjør.

 

Issue: Når jeg tenker meg om så har jeg alltid strøm på sigarettenneren, selv uten tenning. Noen tips ang. dette?

Endret av Johnsa
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe dashcam og "Blackvue DR500GW-HD" ser ut som et godt valg for meg. Grunnen til at jeg vurderer denne er fordi den er lite synlig, videokvalitet og programvare virker bra og enkelt å sette riktig vinkel med bruk av "liveview". Tar gjerne imot tips om andre kameraer som er bedre, men er ikke interessert i noe som festes synlig og vil ikke ha noe med skjerm.

 

I skrivende stund kan _jeg_ få denne til 2575kr inkludert frakt fra Mpx.no, da er det vel ikke verdt bryet å handle fra Korea for og spare ca. 500kr samt. risikere firmware på et annet språk, kronglete retur og virus på minnekort?

 

En av de mest seriøse testene jeg har sett er denne: http://www.youtube.c...8;v=Mwjf-XEXCYo

 

Han klager på dårlig bitrate. Er det noe dere har lagt merke til under avspilling?

 

Hvordan er holderen til dette kameraet? Denne skal jo stå i toppen på frontruten og under sommeren står sola på dette punktet nesten hele dagen, noen som kan bekrefte eller avkrefte at holderen holder?

 

Så er det monteringen og trekking av kabler. Mange her inne som sier de bare dytter kabelen under stoffet i taket ved kanten av vinduet (om jeg har forstått riktig). Jeg tror ikke jeg har den muligheten på min A4 Avant uten å ødelegge noe. Vil det bli et problem å legge kabelen "usynlig"?

 

Jeg er også interessert i en mulighet for å koble kameraet direkte til strømnettet som "Benris" over her nevner. Er dette mulig? Hva trenger jeg og er dette en vanskelig installasjon?

 

Jeg kom forsåvidt på noe som ikke har blitt nevnt her tidligere og det er når man leverer bilen på verksted. Det kan være interessant å høre og evt. se hva mekanikerne (kanskje litt vanskelig med panseret oppe og evt. batteriet koblet ut) driver med når de jobber på bilen din. Er rimelig sikker på at de fleste som leverer bilen på verksted betaler for unødvendige ting og ting mekanikerne aldri sjekker eller gjør noe med. Er man heldig kan man fange opp noe både før og etter batteriet kobles ut/inn. Ofte tar de med bilen din på en liten testkjøring etter fix , da er det greit om de behandler bilen som sin egen, noe mange nok ikke gjør.

 

Issue: Når jeg tenker meg om så har jeg alltid strøm på sigarettenneren, selv uten tenning. Noen tips ang. dette?

 

Jeg ønsker ikke at kamera i min bil filmer mens den er på verksted da de som jobber med bilen blir overvåket. Dessuten kan du avsløre hemmeligheter hos verkstedet. Uansett må du informere verksted om at bilen står og filmer. Hadde jeg oppdaget at jeg hadde blitt filmet uten samtykke, så hadde jeg dradd kamera ut av bilen.

 

Pleier du ellers å overvåke uten andre sitt samtykke som å ta opp telefonsamtaler osv?

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke at kamera i min bil filmer mens den er på verksted da de som jobber med bilen blir overvåket. Dessuten kan du avsløre hemmeligheter hos verkstedet. Uansett må du informere verksted om at bilen står og filmer. Hadde jeg oppdaget at jeg hadde blitt filmet uten samtykke, så hadde jeg dradd kamera ut av bilen.

 

Pleier du ellers å overvåke uten andre sitt samtykke som å ta opp telefonsamtaler osv?

 

Takk for at du svarte på innlegget mitt, dette var til stor hjelp.

 

Jeg skrev ikke at jeg hadde planer om å overvåke verksteder, jeg skrev at det hadde vært interessant OM det hadde blitt gjort og at ingen hadde nevnt det her tidligere. Sist gang jeg hadde bilen på verksted fikk jeg beskjed om at jeg måtte bytte en del (styringsenhet til radiatorvifte) til 7000kr + arbeidstimer, noe jeg takket nei til. Da jeg konfronterte sjefen deres med dette i etterkant, fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig allikevel. Det er ikke sånn at det har skjedd 1 gang i historien og kun med meg. Regner med at det er noe som skjer regelmessig og spesielt med de som har lite greie på bil. Slik overvåking er dog ulovlig, som du sikkert vet, siden du kom med ditt "voksne" svar.

 

Og nei, jeg pleier ikke å ta opp telefonsamtaler osv.

 

Og jeg hadde heller ikke likt om video av meg eller bilen min hadde blitt lagt ut på nett uten samtykke.

 

Jeg ønsker å ha dashcam fordi "jeg" ble påkjørt for et par år siden, men måtte betale for alle skadene selv, da han som kjørte på meg først stakk av og i etterkant la han all skyld på meg, så det ble ord mot ord. Hadde jeg hatt dashcam den gang så hadde jeg spart egenandel og bonustap. Har i ettertid brukt mobil ganske ofte, men glemmer som regel å bruke den og det er veldig typisk om det skulle skje noe da.

 

Om det er noen andre her som vil besvare spørsmålene mine, så hadde jeg vært takknemlig om det hadde vært av den seriøse sorten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På dyre ting, som kommer "ekstra", bør man gjerne ha en sjekk på et annet verksted, om man ikke føler man kan stole fult ut på de man er hos.

Samme gjelder endel andre ting, gjerne derfor nettsteder som mittandbud f.eks har kommet.

 

Angående opptak av samtaler, så lenge du er den ene parten i samtalen, kan du ta den opp.

 

Men tilbake til bilkamera. Er det fortsatt Blackvue DR500GW-HD som er mest bang for buck?

Eller er det noen av disse 720p 70usd tinga ifra f.eks DX som er bra nok til daglig bruk?

 

Et krav er jo det å kunne lese skiltnummer innen normal avstand.

Lenke til kommentar

Det er nok flere av de rimelige som fungerer bra nok.

 

Jeg ville stolt mer på en Blackvue eller annet seriøst merke, enn på en jalla-kopi til 200kr. Vil tro at byggekvalitet og komponentkvalitet er noe høyere på de seriøse kameraene.

 

Dette er kun mening. Du får det du betaler for :)

Lenke til kommentar

Men tilbake til bilkamera. Er det fortsatt Blackvue DR500GW-HD som er mest bang for buck?

Eller er det noen av disse 720p 70usd tinga ifra f.eks DX som er bra nok til daglig bruk?

Om du ikke har behov for Wifi, så er Blackvue DR400GW HD II et bra alternativ, da det har nærmest identisk samme kvalitet. 500'ern er en del dyrere ($100?), så om du ikke behøver wifi så ville jeg ha valgt 400.

 

Aner ikke hvordan de andre billigkameraene fungerer mtp gps \ automatisk overskriving av eldre opptak etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...