Gå til innhold

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener du video fra et bilkamera er ulovlig opptak? Hvor har du det fra?

 

Det er stedfast overvåkning (kamera på/i bygning, på stolpe ved vei eller lignende) som krever godkjenning fra datatilsynet og skilting for å være lovlig. Bilkameraer og bærbare opptakere (telefon, videokamera, gopro etc) er så vidt meg bekjent ikke godkjenningspliktig. Siden personen er sladdet før publisering så strider det heller ikke i mot regler for publisering av gjenkjennbare personer.

 

Det hender jeg tar feil så du må gjerne benytte muligheten til å rette opp min kunnskap på området. Jeg lærer gjerne noe nytt.

Lenke til kommentar

Mistenker at den saken blir henlagt uansett. Leser man saken virker det ikke akkurat som at den er høyt prioritert. Av egen erfaring bryr politiet seg heller ikke nevneverdig mye om bevis man selv måtte presentere, dessverre. Men man kan kanskje sende faktura fra service direkte til nøkkelskraperen?

 

Litt mer on-topic:

Jeg har en Mobious actioncam som jeg har testet til ymse greier, deriblant som dashcam. Det fungerer veldig bra, men jeg sliter med å finne en fornuftig løsning på plassering av kabel fra kamera til strømuttak (sigarettenner like under radio i midten). Det er i en Rav4. Hvordan har dere best løst dette?

Lenke til kommentar

Jeg har en Mobious actioncam som jeg har testet til ymse greier, deriblant som dashcam. Det fungerer veldig bra, men jeg sliter med å finne en fornuftig løsning på plassering av kabel fra kamera til strømuttak (sigarettenner like under radio i midten). Det er i en Rav4. Hvordan har dere best løst dette?

 

Har hatt et slikt liggende å samle støv i lengre tid, og ikke fått sett noe på montering og oppsett av dette, mye på grunn av et par "ufrivillige" bytter av bil. Men nå fikk jeg i det minste bestilt meg et feste på eBay. Men ja, dette med kablingen kan jo bli spennende. Tror kanskje jeg ville dratt innom noen som driver med bilstereo for å høre om de kan bidra med noen gode løsninger. De pleier være flinke på dette med å skjule ledninger og få integrert slikt på en pen måte. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Litt feil tråd, men jeg prøver uansett...

 

Har et Mobius kamera som IKKE tar opp video, dvs. kun "sort". Lyd og "loop" fungerer utmerket, men ikke bilde.

 

Uansett hva jeg endrer av innstillingene - det hjelper ikke.

 

Noen ideer?

 

Google gir ørten-millioner treff...

 

Evt. pek meg i riktig retning.

Lenke til kommentar

Litt feil tråd, men jeg prøver uansett...

 

Har et Mobius kamera som IKKE tar opp video, dvs. kun "sort". Lyd og "loop" fungerer utmerket, men ikke bilde.

 

Uansett hva jeg endrer av innstillingene - det hjelper ikke.

 

Noen ideer?

 

Google gir ørten-millioner treff...

 

Evt. pek meg i riktig retning.

Prøvd å åpne det og sjekket om kabelen til kameraet har god kontakt? 

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt et billigkamera flere år ble et DOD LS360W kjøpt inn. Jeg valgte 360 foran 460 fordi jeg ikke trenger GPS, som igjen gjør kameraet dyrere og tar mer plass. I går testa jeg disse to samtidig. Filmen er sydd sammen på Windows Movie Maker via tre forskjellige filformater, og etter opplasting til Youtube så er den endelige bildekvaliteten betydelig redusert, men man ser tydelig forskjellen på kameraene. Billigkameraet har feil dato-tag etter å ha vært strømtomt.

 

Er du fornøyd etter noen måneder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...