Gå til innhold

Slik skal piratjegerne ta nordmenn som laster ned


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Eh? Du forstår vel at du hadde møtt et enormt forklaringproblem hvis du stilte opp i retten med et fiktivt krav? Du kan selvfølgelig sende fiktive krav til fildelere og håpe de ikke bestrider kravet, men betaler deg rett inn på konto, men så kan du også kjøre det med hva som helst annet i samfunnet.

 

Det skjer vel i aller høyeste grad allerede. Er det ikke disse som bare sender ut fakturaer og håper at folk betaler uten å tenkte seg om ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig synd at folk som ikke har god nok kompetanse, blir hørt. Men sånn er det med så mye i politikken! Stemmer Frp, grunnet at de ville ALDRI i livet forhandlet rundt dette. Piratpartiet er sikkert vel og bra, men vet ikke hva verdier de har ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

noe å tenke på hvis det skulle stemme det disse gærne folka sier (som hadde rett i global overvåking forresten ^^) at det kommer en global verdensorden, der erhhm "where the rule of law, not the law of the jungle, governs the conducts of nations" , har du trådt over en eller annen lov noen gang?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klart dette med fildeling er jo helt greit, man kan komme med "gode" argumenter og rasjonaliseringer, men man tar faktisk noe uten å betale for det. Tyveri er det kanskje ikke, men det er en nær slektning.

 

Det jeg synes er så rart er at industrien slipper unna med å kreve helt syke erstatninger. Hvis man driver en fildelings side så kan jeg skjønne at man blir dømt til å betale større summer, men hvis man bare laster ned så synes jeg ikke straffen burde være noe særlig mer en et forelegg.

 

Det burde kanskje være ulovlig, men straffen burde være mer realistisk.

 

 

En ting jeg lurer på: Hvorfor er det ikke kommet en ny og bedre teknologi? En som ikke lar seg spore så lett. BitTorrent er jo ganske gammelt.

Lenke til kommentar

Har egentlig alltid lurt på, Hvor trygt er Peerblocker?

 

Når du kobler deg til en tracker er allerede IP-adressen din blitt tilgjengelig for alle(broadcast), også de IP-ranges som du har blokkert. Peerblock gir en falsk trygghet men kan brukes som supplement til å blokkere bad IPs som scammers, malware websider m.m.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en forskjell. For å ha tilgang til trackeren må du være en registrert bruker og hvis registreringen er for det meste lukket vil jo ikke noen kunne vite hvem som laster ned hva uten å først få tilgang til denne trackeren.

Og hvorfor i alle dager skulle man trenge å ha tilgang til en tracker for å overvåke en IP-adresse? Jeg er ganske sikker på at jeg klarer å skaffe til veie din IP-adresse NÅ, om jeg skulle ha interesse av det, for så å overvåke ALL trafikk, til og fra din IP. Det er nettopp det som er så tragisk med den nye loven og det mandat våre politikere har gitt privatpersoner.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Og hvorfor i alle dager skulle man trenge å ha tilgang til en tracker for å overvåke en IP-adresse? Jeg er ganske sikker på at jeg klarer å skaffe til veie din IP-adresse NÅ, om jeg skulle ha interesse av det, for så å overvåke ALL trafikk, til og fra din IP. Det er nettopp det som er så tragisk med den nye loven og det mandat våre politikere har gitt privatpersoner.

 

 

Kan du forklare for oss hvordan i all verden du helt uten videre skal få tilgang til å overvåke trafikken til og fra min ip adresse? Å skaffe ip'en vet jeg ikke er noen spesiell utfordring men skal du sikre håndfaste bevis for at jeg faktisk har brutt opphavsretten må fortsatt politiet kobles inn. Du kan ikke bedrive overvåkning av trafikken min. Du kan finne ut hvem som står bak en IP adresse du har funnet, thats it!

Lenke til kommentar

De kan jo bare registrere seg, og vips har de tilgang til trackeren. De skal ha lykke til med å holde ratio oppe over lenger tid hvis de har tenkt å bli der en stund, og bare laster ned.

 

Nei, på de fleste populære private trackere, er det ikke "bare" å registrere seg. Enkelte krever en engangssum for å bli medlem, men de fleste krever invite.

 

Man kan alltids komme seg inn hvis man absolutt vil, men det krever penger og tid, og skal man være medlem på private trackere, og samle info om de som er der så må man overholde ratio og det er jo i tillegg en større andel med seedbox der, en de som bruker piratebay i ny og ned,

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nei, på de fleste populære private trackere, er det ikke "bare" å registrere seg. Enkelte krever en engangssum for å bli medlem, men de fleste krever invite.

 

Man kan alltids komme seg inn hvis man absolutt vil, men det krever penger og tid, og skal man være medlem på private trackere, og samle info om de som er der så må man overholde ratio og det er jo i tillegg en større andel med seedbox der, en de som bruker piratebay i ny og ned,

 

Hvis folk på gutterommet kan få seg inn tar jeg det for gitt at hvem som helst kan komme seg inn hvis de vil. Så vanskelig er det trossalt ikke å få tak i en invite til av de større private sidene (hvis de da ikke allerede har det og bare venter på å bruke tilgangen).

 

Men jeg regner uansett med at de tar tak i piratebay og denslags rask først og rydder opp litt der.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Hvis folk på gutterommet kan få seg inn tar jeg det for gitt at hvem som helst kan komme seg inn hvis de vil. Så vanskelig er det trossalt ikke å få tak i en invite til av de større private sidene (hvis de da ikke allerede har det og bare venter på å bruke tilgangen).

 

Men jeg regner uansett med at de tar tak i piratebay og denslags rask først og rydder opp litt der.

 

Nei, jeg har heller ikke sagt att det er vanskelig, og ja, alle kan komme seg inn hvis de vil.

 

Poenget mitt var, att det ikke nødvendigvis bare er å lage seg en bruker. De må være aktive for å holde en god ratio, og jeg vil tippe det er vanskeligere å få tatt folk på disse sidene, mtp att mange av brukerne bruker seedbox der bl.a

 

Uansett, det er vel ikke lenge til det er ei jente på 12 år, som er på forsiden av vg, med mikkemus pc'n sin beslaglagt av politiet for å ha lastet ned noen sanger fra piratebay.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
(hvis de da ikke allerede har det og bare venter på å bruke tilgangen)

 

Den private trackeren jeg er registrert hos krever at du er aktiv for at du skal kunne beholde tilgangen. Er du inaktiv i løpet av en uke betyr det automatisk ban

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke Herr. Johansen, Videogramforening, MPAA se til HELVETTE å gi oss en tjeneste som virker tilfredsstillende??? HALLO!?!?Det de fleste ønsker er:Utgivelsestid skal være lik over altDRM friSkikkelig kvalitet på lyd & BildeAvspillere til de fleste OS inkl. mobil.Mulig jeg har glemt en hel masse, men dem skjønner faan ikke hva jeg snakker om uansett..... Hurra for VPN/SeedBoxTakk for oppmerksomheten :ph34r:

 

Både i Netflix, HBO og Viaplay har du ikke muigheten til å kunne manuelt justere kvalitet etter behov, så som oftest vil man ende opp med dårlig dvdrip kvalitet på filmen.. I 2013 burde Full HD være tilgjengelig for alle, også via streaming..

Er kanskje en grunn til at flere velger å laste ned en piratkopiert film som har vanvittig god kvalitet på både lyd og bilde!

Dessuten så er det ikke noe problemer å finne undertekster heller :)

 

Nei fy skam seg Staten.. la heller folk være i fred, og la ting gå sin vante gang.. Nåde dem som leker "Big Brother" med meg.. Overvåking bør fortsatt holdes i offentlig sektor, ikke hjemme hos private! Damn..

Lenke til kommentar

Nå er det da en gang slik at vi har biblioteker her i landet, som har tusenvis med CDder, Blu-ray og DVD titler gratis tilgjengelig.

Er det noen som vet om Statspolitiet vil storme leiligheten din fordi du har et rippeprogram som du kan legge igjen alt det du låner på disken med som regel mye bedre kvalitet og som er veldig mere tidsbesparende sammenlignet med nedlastning?

Noen som vet om det er ulovlig?

Kan ikke huske å ha hørt noen debatt om denne bedre måten å skaffe seg det en vil ha i media.

Jeg er ikke jurist, så blir glad for en oppklaring.

Blue Pointer aka Ole Høiland

Lenke til kommentar

Du kan ikke bedrive overvåkning av trafikken min. Du kan finne ut hvem som står bak en IP adresse du har funnet, thats it!

Jo, det kan jeg faktisk. Jeg har lov til å overvåke trafikken en IP-adresse genererer, så lenge jeg varsler Datatilsynet om at overvåkningen er startet. Les deg opp på lovverket, også kan du komme tilbake når du har forstått det.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jo, det kan jeg faktisk. Jeg har lov til å overvåke trafikken en IP-adresse genererer, så lenge jeg varsler Datatilsynet om at overvåkningen er startet. Les deg opp på lovverket, også kan du komme tilbake når du har forstått det.

 

Hvorfor kommer du med slikt sprøyt?

 

De tre hovedelementene i vedtatte endringer i åndsverkloven er:

• Kravet om konsesjon for registrering og annen behandling av IP-adresser erstattes av en bestemmelse i åndsverkloven som gir hjemmel for slik behandling. Det skal fortsatt gis melding til Datatilsynet om behandlingen i henhold til personopplysningsloven.

• En særskilt hjemmel for tilgang til identiteten bak en IP-adresse er lagt til åndsverkloven.

• En særskilt hjemmel for å blokkere tilgang til nettsted hvor opphavsrett krenkes er lagt til i åndsverkloven.

 

http://www.ifpi.no/9-forsiden/47-ny-andsverklov-tiltak-mot-krenkelser-pa-internett-vedtatt-i-stortinget-7-mai-2013

 

Videre her er lovteksten:

 

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Vedtak/Beslutninger/Lovvedtak/2012-2013/vedtak-201213-051/1/

 

Hvor står det eksplisitt i den nye loven at du har lov til å overvåke trafikken til og fra min IP adresse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...