Gå til innhold

Slik skal piratjegerne ta nordmenn som laster ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mye jeg ikke skjønner bæret av med VPN som f.eks. PPTP, OpenVPN, L2TP/IPSec osv. Vil ikke tro at det har så mye å si?

 

Men hvordan funker det egentlig. Står den på hele tiden, eller tar jeg den på når jeg skal laste ned noe og av igjen når filen er ferdig nedlastet/seeded?

 

Og hvordan funker det med flere PCer? Har en ruter på rommet mitt koblet til hjemmesentralen. Vil hjemmesentralen også bli påvirket? Inn i ruteren har jeg hoved PCen min og en annen "server" PC som jeg kjører en Minecraft server på. Begge disse PCene har samme IP siden jeg må ha static IP for å ha serveren oppe. Hvordan funker dette? Sikkert litt vanskelig forklart.

 

For å bruke en VPN tjeneste så trenger du i utgangspunktet ofte bare trykke på en på/av knapp for at det skal fungere, så kan man for eksempel velge at det skal startes ved oppstart av PC-en eller velge selv når en føler man trenger det.

 

Når det gjelder PPTP, OpenVPN og L2TP/IPSec er dette bare protokoller med litt forskjellige egenskaper, som kompatibilitet, stabilitet og sikkerhet. Dette er som regel noe du ikke trenger å gjøre noe med, da VPN klienten bruker en type protokoll som standard.

 

Når det gjelder flere PC-er så har de forskjellige VPN tjenestene ulike antall tillate enheter man kan tilkoble samtidig. Privatinternetacces har f.eks. to tillate tilkoblede enheter samtidig. Det er også mulig å sette opp VPN i ruteren, slik at da alle enheter som er tilkoblet denne ruteren også er tilkoblet VPN.

 

Du nevner også å bare ta på og av VPN når du laster ned, det er også mulig ved hjelp av en god proxy i klienten, noe som f.eks. privatinternetaccess også tilbyr inkludert med VPN-tjenesten sin. Da kan du f.eks. bruke proxyen i klienten du bruker for nedlastning, slik at den er på hele tiden, så kan du evt. slå av og på VPN når du føler du trenger det til annen bruk.

 

Mange spørsmål og mange svar, men håper det ble litt mer oppklart for deg :)

Lenke til kommentar

Hvor er profitten i å ikke lansere produkter samtidig over hele verden?

Det gjør at man kan segmentere markedet. Man kan f.eks. gi eksklusive rettigheter til å sende en gitt serie i en gitt periode. Det gjør at en TV-kanal må betale en god slump penger, for å fikse seg eksklusiv tilgang og på den måte tvinge forbrukere som ønsker å se den gitte serien, å abonnere på den bestemte kanalen.

 

Dettte er en tankegang og måte å drive business på, som fungerte før verden ble globalisert med Internet. Nå er det så enkelt å flytte data digitalt, at folk ikke finner seg i slikt tøys lenger. På samme måte segmenterte man spill til f.eks. Nintento Entertainment System(NES) før i tiden. PAL-A, PAL-B, NTSC osv ... Hvem er de store taperne i en slik modell? Jo, forbrukeren. For å ta filmen Avatar som et eksempel - det er faktisk ikke så lenge siden denne ble lovlig tilgjengelig på fysisk medium. Årsaken? Jo, den ble eksklusivt solgt, i bundle med TV-er fra en gitt produsent.

 

Hvis noen innbiller seg at det førte til at folk som ikke kjøpte den TV-en, ikke fikk sett filmen eller ikke fikk tak i den, så må man tro om igjen.

 

Det er faktisk mange interessante serier som ikke er å se på tv i Norge.

Ja, og det er sterkt avhengig av prisingen på TV-serier og at skuespillere i enkelte tilfeller tjener noen millioner dollar PER episode. Klart det blir penger av slikt, og når produsenter og eiere, skal tjene minst like godt, så er det også klart at disse pengene må hentes et sted. Det gjør man med å ta ublu pris for produktet. Det kommer som sagt av at de har vært vant til å kunne ture frem som de vil, og ikke minst ha lønninger som er langt over det normale folk kan forvente. Det er ingen menneskerett å tjene flere millioner av dollar, for noen timer med arbeid, men det er klart - når Hollywood har vært vant til å leve som konger, så blir det litt skummelt når de plutselig føler at de kanskje ikke kan fortsette å leve som konger - og kanskje må ta til takke med mer normale lønninger og andre prismodeller.

 

Da tenker du kanskje at jeg bare kan se det på Netflix. Nei, som regel kan du ikke det fordi selvom tv-kanalene ikke viser det, så sitter de på førsteretten til å vise serien i Norge!

Money talks, bullshit walks ...

 

Slutt med all denne driten. Lanser produkter samtidig over hele verden. Ha de nyeste sesongene på tv helst 24 timer etter USA, maks 1 uke.

Da vil ikke TV-kanalene betale like mye for å få sende serien lenger og dermed går profitten ned. Det får du aldri rettighetshaverne til å gå med på, fordi de vil drikke den dyreste champange, kjøre de største bilene og ha hus på størrelse med en normal norsk bygård.

 

Kutt ut soneinndelingen. For filmselskapene er det jo totalt likegyldig om kjøperen av filmen fra USA er norsk eller amerikansk for de tjener jo penger.

Få ordentlig digitalt innhold, dette gjelder filmer og tv-serier.

Det er nok ikke det, fordi de tror de fortsatt kan segmentere markedet og således skvise ufortjent mye penger ut av markedet, for eksklusivitet osv. Det de ikke har forstått er at markedet ikke fungerer slik i dag og at folk likevel får tak i innholdet, bare at de fremfor å betale for seg, heller skaffer det på ulovlig vis. Deres trang til å begrense kundens muligheter til å skaffe varen på lovlig vis, kommer som et resultat av at de vil selge det samme skinnet flere ganger.

 

Først til kino, så til DVD/Blueray, så til TV-kanaler osv. Problemet er bare at vi ikke lever i en segmentert verden. Det tar meg i verste fall et par timer, å skaffe en episode av en gitt TV-serie, etter at den har hatt premiære i USA. Ikke at jeg benytter meg av muligheten, men muligheten ER der.

 

Hvis vi ser på lovelig alternativer og ser helt bort i fra lureri, så er tilbudet i Norge i dag alt for dårlig og mye av skylda ligger ved rettighetene tv-kanalene har kjøpt før Netflix sitt inntog på det norske markedet.

Ja, problemet er at bransjen skyter seg selv i foten. De lanserer et uholbart tilbud, bare for å kunne si at de har prøvd. Utfordringen her er at det er ørt og førti forskjellige tilbydere, hvor man må ha like mange forskjellige abonnementer, for å kunne ha tilgang på innholdet. Dette kommer også av en foreldet foretningsmodell, hvor man betaler for denne eksklusiviteten, for å holde konkurrentene ute av markedet.

 

 

Når det gjelder denne overvåkningen av nedlasting så må det være den sletteste bevisføringen jeg noen gang har hørt om hvis de kan ta deg uten å i det hele tatt vite om den filen det ser ut som du seeder faktisk er det den påstår å være.

F.eks Piratebay er stappfull av 'hit-and-run' nedlasting hvor personer ikke en gang seeder til 1 i ratio. Det vil si at de har ikke en gang delt ut en hel kopi av filmen og så skal de liksom komme å ta deg for det?

 

Skal de komme å ta meg fordi jeg laster ned en Blu-Ray rip fra en amerikansk Blu-Ray plate fordi jeg hverken har lyst eller ser poenget med å måtte vente flere måneder før jeg kan kjøpe den i her i Norge?

For filmene kjøper jeg alltid når de kommer til Norge. Er ikke av typen som ser alt mulig slags ræl, kun filmer jeg vet jeg kommer til å like og som jeg vet kommer til å passe fint inn i samlingen min.

Ja, og at de har retten til å gjøre det, kan du først og fremst takke Arbeiderpartiet, med Tajik i spissen for. At de har vært så ivrige og velvillige til å kaste personvernet på sjøen, det skremmer meg. De har faktisk gitt private, enklere tilgang til å overvåke landets befolkning enn det politiet har - forstå det den som kan. Jeg synes det lukter korrupsjon, lang vei ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Åhhhhhåhå, lykke til!!! Hva om jeg har et åpent trådløst nettverk, og en raspberry pi med torrent os installert og koblet mot en usb-ssd, begge kan makuleres på ca. 15sek til total disintegration på atomisk nivå maks. de klarer ikke å slå ut døra engang!!! Trøng itj VPN eller hva som helst jeg xD UltraMax. Det er så komisk å se sjøslange prøver å klatre Mountain Everest. Lykke Til Jævla Fascister. Fascisme i blodet, saksøk anyone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Åhhhhhåhå, lykke til!!! Hva om jeg har et åpent trådløst nettverk, og en raspberry pi med torrent os installert og koblet mot en usb-ssd, begge kan makuleres på ca. 15sek til total disintegration på atomisk nivå maks. de klarer ikke å slå ut døra engang!!! Trøng itj VPN eller hva som helst jeg xD UltraMax. Det er så komisk å se sjøslange prøver å klatre Mountain Everest. Lykke Til Jævla Fascister. Fascisme i blodet, saksøk anyone.

 

Jeg har sett advokater gå til sak mot "pirater" i norsk rett der "bevismateriale" er skjermdumper lagret i MS Word, printet ut i svart/hvit. Og nei, de har ikke vunnet frem men saksprosessen som kan ta flere år mens det pines gjennom systemet kan være svært utmattende for de involverte enten man vinner eller taper. Hvis du absolutt ikke har noe liv kan du kanskje pine deg igjennom en slik prosess av prinsipielle grunner, men ellers vil jeg påstå at en slik behandling er "straff" nok.

Lenke til kommentar

Hadde viktigper som laget denne loven gitt os en tjeneste som faktisk tilbød oss å se filmer og serier mot en liten sum i måneden så kunne jeg forstå at de vil ta pirater.

 

Vi i norge må vente opp mot 1 år før vi får se filmer eller serier som har gått i USA. Og nå innfører dem en lov som de ikke engang har teknisk nok bakgrunn for å forstå. Latterlig dette her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Men om alle de krava hadde blitt innfridd på en god måte, så tipper jeg veldig mange av dagens pirater aksepterer å betale en liten slant for å få film/serier/musikk tilgjengelig on demand.

 

Heldigvis er vi litt på vei i den retningen med Spotiy, Netflix og lignende tjenester. Gi markedet noen år til.

 

For all del, jeg ser helt klart alle argumentene med at lovlige tjenester ikke er gode nok, men jeg kan ikke skjønne hvorfor dette skal oppheve lover og regler.

 

I alle andre sammenhenger så bruker man da nødvendigvis vår forbrukermakt som er å la være å benytte en tjeneste, men det er jo ingen interessert i for vi vil jo ha produktene, så da er det liksom like greitt å gjøre det ulovlig. Såfremt sjangsen for å bli tatt er liten nok er kriminalitet tydeligvis helt greitt..

Lenke til kommentar

Det er egentlig litt tragikomisk når man ser hvordan det har gått med kopiering av musikk og Spotify. Etter at Spotify kom er det vel et fåtall som ser noen vits i å laste ned musikk. Kopiering av musikk sies iallefall å være sunket drastisk.

 

Og hvorfor kan vi ikke få lignende for TV-serier og filmer? Jo, fordi bransjen har låst seg i distribusjonsavtaler med ulike leverandører i ulike land. Når disse avtalene utløper / reforhandles, så åpnes muligheten for å få serier og filmer sluppet samtidig i Norge som i USA. Dermed kommer det helt sikkert mye bedre utvalg på Netflix, eller nye, bedre tjenester vil oppstå.

 

... og da sitter vi der fortsatt med en lov som krenker personvernet vårt, overlater deler av rettstaten til de multinasjonale private selskaper... og stort sett er til ingen praktisk nytte da seriekopiering følger i fotsporene til musikk-kopiering... og er ikke lengre regnet som verdt tiden det tar da man kan få det gjennom f.eks Netflix.

 

Det er ikke sluttbruker som er problemet. Det er heller ikke manglende vilje til å lage gode alternativer til piratkopiering som er problemet. Det er avtalene bransjen selv har låst seg i som hindret bransjen i å følge den teknologiske utviklingen.

Endret av Dummst
  • Liker 6
Lenke til kommentar
De kan jo bare registrere seg, og vips har de tilgang til trackeren. De skal ha lykke til med å holde ratio oppe over lenger tid hvis de har tenkt å bli der en stund, og bare laster ned.
Det er ikke noe problem å holde ratioen i sjakk, du bare struper båndbredden til minimalt med nedlasting og så har du tilgang til seedernes IP-adresser

 

Får bare håpe ingen er dumme nok til å sende invites til folk de mistenker å jobbe i den bransjen da!

Lenke til kommentar
kan bli andmeldt for å laste ned torrents?!?!!??!?! trudde det var kun ulovlig og laste opp torrents.
Da har du blitt feilinformert. Det er mange år siden du kunne bruke den der.

 

men, mange spill som du betaler for på internett benytter torrents for kjappere nedlastning, kan man bli tatt for det??

Lenke til kommentar

men, mange spill som du betaler for på internett benytter torrents for kjappere nedlastning, kan man bli tatt for det??

Nei, så lenge du ikke bryter opphavsrettighetene er torrent en lovlig teknologi. Det er piratkopiering som er forbudt, ikke torrent-protokollen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det spiller liten trille om en bruker lukkede eller åpne sider for nedlast, ip- adressen din er like synlig og kan svært lett spores tilbake til deg.

 

Selvfølgelig er det en forskjell. For å ha tilgang til trackeren må du være en registrert bruker og hvis registreringen er for det meste lukket vil jo ikke noen kunne vite hvem som laster ned hva uten å først få tilgang til denne trackeren.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Det gjør at man kan segmentere markedet. Man kan f.eks. gi eksklusive rettigheter til å sende en gitt serie i en gitt periode. Det gjør at en TV-kanal må betale en god slump penger, for å fikse seg eksklusiv tilgang og på den måte tvinge forbrukere som ønsker å se den gitte serien, å abonnere på den bestemte kanalen.

 

Dettte er en tankegang og måte å drive business på, som fungerte før verden ble globalisert med Internet. Nå er det så enkelt å flytte data digitalt, at folk ikke finner seg i slikt tøys lenger. På samme måte segmenterte man spill til f.eks. Nintento Entertainment System(NES) før i tiden. PAL-A, PAL-B, NTSC osv ... Hvem er de store taperne i en slik modell? Jo, forbrukeren. For å ta filmen Avatar som et eksempel - det er faktisk ikke så lenge siden denne ble lovlig tilgjengelig på fysisk medium. Årsaken? Jo, den ble eksklusivt solgt, i bundle med TV-er fra en gitt produsent.

 

Hvis noen innbiller seg at det førte til at folk som ikke kjøpte den TV-en, ikke fikk sett filmen eller ikke fikk tak i den, så må man tro om igjen.

 

 

Ja, og det er sterkt avhengig av prisingen på TV-serier og at skuespillere i enkelte tilfeller tjener noen millioner dollar PER episode. Klart det blir penger av slikt, og når produsenter og eiere, skal tjene minst like godt, så er det også klart at disse pengene må hentes et sted. Det gjør man med å ta ublu pris for produktet. Det kommer som sagt av at de har vært vant til å kunne ture frem som de vil, og ikke minst ha lønninger som er langt over det normale folk kan forvente. Det er ingen menneskerett å tjene flere millioner av dollar, for noen timer med arbeid, men det er klart - når Hollywood har vært vant til å leve som konger, så blir det litt skummelt når de plutselig føler at de kanskje ikke kan fortsette å leve som konger - og kanskje må ta til takke med mer normale lønninger og andre prismodeller.

 

 

Money talks, bullshit walks ...

 

 

Da vil ikke TV-kanalene betale like mye for å få sende serien lenger og dermed går profitten ned. Det får du aldri rettighetshaverne til å gå med på, fordi de vil drikke den dyreste champange, kjøre de største bilene og ha hus på størrelse med en normal norsk bygård.

 

 

Det er nok ikke det, fordi de tror de fortsatt kan segmentere markedet og således skvise ufortjent mye penger ut av markedet, for eksklusivitet osv. Det de ikke har forstått er at markedet ikke fungerer slik i dag og at folk likevel får tak i innholdet, bare at de fremfor å betale for seg, heller skaffer det på ulovlig vis. Deres trang til å begrense kundens muligheter til å skaffe varen på lovlig vis, kommer som et resultat av at de vil selge det samme skinnet flere ganger.

 

Først til kino, så til DVD/Blueray, så til TV-kanaler osv. Problemet er bare at vi ikke lever i en segmentert verden. Det tar meg i verste fall et par timer, å skaffe en episode av en gitt TV-serie, etter at den har hatt premiære i USA. Ikke at jeg benytter meg av muligheten, men muligheten ER der.

 

 

Ja, problemet er at bransjen skyter seg selv i foten. De lanserer et uholbart tilbud, bare for å kunne si at de har prøvd. Utfordringen her er at det er ørt og førti forskjellige tilbydere, hvor man må ha like mange forskjellige abonnementer, for å kunne ha tilgang på innholdet. Dette kommer også av en foreldet foretningsmodell, hvor man betaler for denne eksklusiviteten, for å holde konkurrentene ute av markedet.

 

 

 

Ja, og at de har retten til å gjøre det, kan du først og fremst takke Arbeiderpartiet, med Tajik i spissen for. At de har vært så ivrige og velvillige til å kaste personvernet på sjøen, det skremmer meg. De har faktisk gitt private, enklere tilgang til å overvåke landets befolkning enn det politiet har - forstå det den som kan. Jeg synes det lukter korrupsjon, lang vei ...

 

Bare en liten kommentar.

blir det vel denne rekkefølgen som gjelder :

  1. kino
  2. Leiefilm
  3. DVD/BD & TV

uansett så må man vente fra kino til man kan få kjøpe filmen

Selv venter jeg på at den siste star trekk filmen skal være tilgjengelig på DVD

 

Jeg har også sett at Tv selskaper har ødelagt serien ved å endre på sendetiden , for så påstå at oppsluningen er så dårlig at de må ta vekk serien .

Har filmselskapene noe med dette å gjøre

 

selv har jeg måtte kjøpe StarTrek Voayeger for fått sett hele serien

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men, mange spill som du betaler for på internett benytter torrents for kjappere nedlastning, kan man bli tatt for det??

Torrent-teknologien i seg selv er ikke ulovlig. Kun når den blir brukt til å laste ned "ulovlige verk".

 

Endring: Litt treg.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Hvis hvermansen kan samle IP-adresser som en selv vil, kan jo hvem som helst sende ut falske krav, der man truer med rettslige skritt, dersom man ikke betaler gitt sum.

 

Vil ikke dette gi en enorm grobunn for falske krav, utpressing og svindel?

Skal ikke mange hjernecellene til for å kunne koke sammen et formelt skrevet "trussel".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hvis hvermansen kan samle IP-adresser som en selv vil, kan jo hvem som helst sende ut falske krav, der man truer med rettslige skritt, dersom man ikke betaler gitt sum.

 

Vil ikke dette gi en enorm grobunn for falske krav, utpressing og svindel?

Skal ikke mange hjernecellene til for å kunne koke sammen et formelt skrevet "trussel".

 

Eh? Du forstår vel at du hadde møtt et enormt forklaringproblem hvis du stilte opp i retten med et fiktivt krav? Du kan selvfølgelig sende fiktive krav til fildelere og håpe de ikke bestrider kravet, men betaler deg rett inn på konto, men så kan du også kjøre det med hva som helst annet i samfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...