Gå til innhold

Platebransjen avgifts-belegger alle harddisker


Anbefalte innlegg

Heldigvis har det en makspris så du slipper med 80 Svenske kroner for hjernen din :)

Absolutt, det hadde jo vært litt urettferdig hvis copyright-gjengen skulle sluppet unna med 30-40 kroner, mens vi pirater måtte punge ut flere hundre kroner for å få lov til å leve...

 

Fastpris på hjerneskatt! :D

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er faktisk ikke det. Ett klart skille ligger på hvem som mottar kopien. Privat kopiering er begrenset til venner, familie og eget bruk (i Norge), og det må komme fra en lovlig kilde (lovlig kjøpt cd, dvd, blu-ray osv). Hvordan loven stiller seg hvis man formidler kopien via en torrent eller andre fil overføring teknologier til kun venner og/eller familie er jeg ikke sikker på. Ut i fra min rettferdighetssans kan jeg ikke se at hvordan man privat kopierer er av betydning, så lenge kopien kun ender opp hos de(n) som er tiltenkt. Det er også en grense på hvor mange venner man kan påberope seg i denne sammenhengen, uten at jeg vet hvor den grensen går.

 

Pirat kopiering bryr seg døyten om kilden er lovlig anskaffet eller ei, eller hvem eller hvor mange som får en kopi. En del felles, men også forskjeller.

 

Tja, du har jo på en måte rett. Men ved privatkopiering må man bruke verktøy for å kopiere materialet som er forbudt, da omgår man sperrene og det blir igjen piratkopiering. Privatkopiering er hovedsaklig ting som er tatt opp fra TV og liknende og ved VHS kopiering var det ingen sperrer man måtte gå rundt for å få kopiert. I praksis er privat og pirat akkurat det samme i forhold til dagens sperrer som er lagt inn på mediet som det er copyright på. For +- 20 år siden så har du totalt rett i ditt utsagn, men med dagens system så har du feil (ikke i de "reglene" som ligger til grunn da). Men jeg er enig med deg, privatkopiering burde være lov. Det rettighetsbransjen sier til privatkopiering nå er at man kan låne bort isteden.

 

Edit; Grunnen til forandringen på synet på dette er at bransjen mistet kontroll over omfanget av denne kopieringen. Det er også derfor de har lagt inn dagens sperrer :)

Endret av blablabling
Lenke til kommentar

Det betales til copyrightbransjen (copyswede), kamuflert som en avgift til artister. Penger artister aldri får se. Copyswede er en gjeng lobbyister som har klart og tvinge frem en avgift for å finansiere copyrightindustrien.

Jeg bor jo heldigvis ikke i Sverige da, så jeg har ingenting med å klage på dette, men kan jeg spør hva slags distribusjonsmodell copyswede har ift disse pengene? Jeg regner med dette er en Non-profit organisasjon?

Lenke til kommentar

Nei. Det er ikke forbudt å sikkerhetskopiere sin musikk/DVD/spill uansett om det er kopisperre eller ikke (både i Norge og Sverige).

 

http://nrk.no/nyhete...ur/4785961.html

 

tja, dette vil gjelde KUN musikk så kommentaren min holder fortsatt, minus i forhold til musikk da :)

 

Og ifølge den saken så er det alikevel ulovlig ifølge EU. Og saken er fra 2005 så jeg er usikker på hvordan det har gått. Kom med noe nyere og helst en paragraf i loven takk. Og hvis du linker til en kilde så pass på å lese den ordentlig :p

Endret av blablabling
Lenke til kommentar

Nei. Det er ikke forbudt å sikkerhetskopiere sin musikk/DVD/spill uansett om det er kopisperre eller ikke (både i Norge og Sverige).

 

http://nrk.no/nyhete...ur/4785961.html

 

Det er en delvis og impotent sannhet.

 

Det er lov å sikkerhetskopiere sin musikk selv om det er kopisperre. Denne justeringen gjorde at den diaboliske Ipod-loven til tidligere lobbyminister Giske gikk gjennom, etter den først møtte motstand.

 

Det er samtidig forbudt å lage, bruke, distribuere, lenke til, etc verktøy for å omgå/fjerne denne kopisperren. Dette ble ulovliggjort av samme lovendring.

 

Mao er det lov å fjerne kopibeskyttelsen dersom den ikke virker, eller ved hjelp av å ønske den bort riktig hardt. Verktøyene er forbudte. La oss ikke glemme at preteksten til Ipod-loven var det viste seg at DVD-Jon ikke hadde begått noen ulovlig handling, og at man ønsket å ulovliggjøre DVD-Jons handlinger. Med dagens lover ville DVD-Jon blitt dømt.

Lenke til kommentar

Hvor mange TB lagringskapasitet har vi i vår egen hjerne, mon tro?

 

Dette må jo være en gullgruve for platebandittene...

 

"Deling av egen kunnskap"...bryter man loven da? :hmm:

 

 

Forøvrig så har vi mennensker visstnok kun ~10% av hjernekapasisteten i bruk - og jeg tror totalen er på helsikes mye mer enn noe som kun måles i TB.

Jeg lurer på om det går an å sette en bitrate på egne minner. :green:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Ha ha, nesten like hysterisk som "dialektavgiften" i Uti Vår Hage 2.

Var det noen som fikk med seg om avgiften vil bli høyere jo mere lagringsplass det er på harddiskene?

Norske og andre utenlandske nettbutikker kan vel muligens tjene på en slik, ja, vet ikke hva jeg skal kalle det. Blir vel avgifter på nedlastningshatigheten og da, om det ikke finnes allerede?

Heia Sverige!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...