Gå til innhold

Platebransjen avgifts-belegger alle harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, dette blir faktisk som å på forhånd betale for noe som enkelte er overbevvist om at du kommer til å gjøre ?

Altså: Vi regner med at du kommer til å bruke denne disken til å lagre/laste ned kopibeskyttet materialet. Vi skal derfor ha penger av deg. Hvem er det som er tjuv og kjeltring her da ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir ikke overasket om dette kommer til norge.

Det vi sa "aldri kommer til å skjer i norge" for 5 år siden er nå skjedd, eller på vei til å skje

Vi har allerede denne ordningen i Norge, men i stedet for at avgiften er lagt på enkelte produkter blir det bevilget ett beløp over statsbudsjettet, se §12 i åndsverksloven

Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan de klarer det vet ikke jeg. Dette er trist. Feilt på et ideelt nivå, men så ekstremt feil på et praktisk nivå også.Alle bedrifter med hundrevis av arbeidsstasjoner må i praksis betale skatt til Bieber og Rihanna (vel i enda mer praksis så går vel skatten til sjefene & advokatene i plateselskapene, men det er ikke noe bedre). Forskere på LHC må lagre PB med data, og må gjøre litt dårligere forskning fordi de ikke fikk kjøpt nok lagring. Sykehus må kanskje kjøre en MRI scan mindre i året for de må betale mer for diskene de lagrer det på.Edit: Enda mer ironisk er det at det går ut over kunstnere og artister -- nettop den gruppen som loven er ment til å fremme. Produksjon av musikk, foto og film krever mye diskplass, så amatør-musikere, etc. blir rammet hardere enn folk flest. Og jeg vedder på at indy musikere ikke ser en krona selv om folk privatkopierer sangene deres som gale.

 

Bedrifter kan søke avgiftsfritak.

Lenke til kommentar

Litt greit dette. Etter at avgiften er innført trenger man altså ikke ha dårlig samvittighet når man piratkopierer.......

Faktisk et veldig godt spørsmål. Hvis du tiltales for ulovlig spredning uten å betale rettighetshaver har du jo faktisk nå bevis på at de hartatt seg betalt og da faller vel en del av saken deres bort?

Blir vel umlig å saksøke svensker etter dette. Kanskje vi alle burde kjøpe usb minnepinner i Sverige?

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Det at de nå legger den på intern lagring er helt horribelt, med tanke på at det finnes så mange fler bruksområder en musikkkopiering når man kjøper en intern harddisk. Spesiellt nå som privatkopieringen blir mindre og mindre med nye medier som Spotify og liknende.

 

Så hvis du gjør dine spillelister tilgjengelig i offline modus betaler du avgift for et produkt du allerede har betalt full pris for....

Å ta betalt flere ganger for samme produkt er svindel!

Platebransjen har tatt skrittet fra forretning til mafia virksomhet!

 

Håper noen sinte svensker tar dette opp i retten og ikke minst i eu domstolen.

Lenke til kommentar

Så hvis du gjør dine spillelister tilgjengelig i offline modus betaler du avgift for et produkt du allerede har betalt full pris for....

Å ta betalt flere ganger for samme produkt er svindel!

Platebransjen har tatt skrittet fra forretning til mafia virksomhet!

 

Håper noen sinte svensker tar dette opp i retten og ikke minst i eu domstolen.

Det er ingen som tar betalt to ganger. Avgiften skal dekke for de private kopieringene du gjør. Ved offline-modus i spotify gjør du ingen lokal duplisering, du lagrer lokalt isteden for å streame. Når du legger inn musikk på mobilen din gjør du en privat kopiering.

 

Det har blitt tatt opp i EU-domstol to ganger, og EU godkjent avgiften begge ganger.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning#Privatkopieringsers.C3.A4ttning_i_EU

 

Det er ikke mafia-virksomhet, men det er veldig sterke lobbyist-krefter.

Lenke til kommentar

Sant som du sier. Her om dagen gikk jeg og nynnet på en sang jeg hadde hørt tidligere på dagen. Kan jo skjønne at jeg må betale avgift på det.

 

Du feiltolker (overforenkler).

 

Dette er jo en internasjonal sak, så vi får harmonisere de internasjonale reglene litt, og da er situasjonen omtrent som følger. Var det noen som snakket om dobbelt avgift? Please.

 

1) Det som er relevant til denne saken her er at du skal betale avgift for at du har lagret den i hjernen din.

 

2) Det at du nynner, er allerede dekket av en annen avgift, det går på vederlag for fremføring.

 

3) Og så burde du jo betale avgift på internett-tilgangen, siden denne kan ha vært brukt til å laste ned og fremstille en kopi av verket du framførte.

 

4) Dersom du kjøpte inn en CD eller DVD, skal denne avgiftbelegges også, siden den utgjør en finfin måte å oppbevare verket på mellom nedlasting, avspilling og nynning. Man kan vel mer eller mindre gå ut fra at dersom du kjøper en blank CD så er du nok en kriminiminell.

 

5) Usikker på om at det noe sted er avgift på optiske avspillere a la DVD-ROM, men

 

6) avgift på hele PC'er er allerede innført i Europa et sted, siden disse brukes til mord av fattige artister gjennom tyveri av livsgrunnlag, eller hva det er de kaller det nå for tiden.

 

----

 

Det er mange gode idéer for hvordan man kan kompensere artister for ulisensiert kopiering av åndsverk. Men faktum er at "Platebransjen" skal ikke ha lov å avgiftbelegge noe som helst. Det er det de folkevalgte som skal gjøre, det er som folkevalgte de skal gjøre det, og det er folkets valg de skal representere når de avgiftsbelegger. Det man derfor virkelig bør spørre seg om er:

 

HVORFOR FÅR ØKONOMISKE SÆRORGANISASJONER DIKTERE FRAM NYE ENDRINGER I ET ALLEREDE EKSISTERENDE OG FULLDEKKENDE LOVVERK? ENDRINGER SOM FORANDRER PÅ HVA SOM ER LOV OG IKKE LOV Å GJØRE? NYE ENDRINGER HVER ENESTE PARLAMENTARISKE PERIODE? STADIGE ENDRINGER, ALLTID I SAMME RETNING, OVER HELE VERDEN, UANSETT POLITISK MAKTSENTRUM?

 

Uansett hva svaret er, vil jeg si at dette er en fallitterklæring for demokratiet. Saken er at om du setter inn gode penger og former godt utdannede personer med de rette egenskapene, og gir disse i oppdrag å påvirke menneskene som sammen utformer den lovgivende forsamlingen, f.eks. Stortinget, så virker dette. Lobbyvirksomhet virker svært godt også i en demokratisk setting. Folk som taler godt for seg direkte til politikerne har langt større påvirkningskraft enn allmannamøter på grasrota som i beste fall klarer å få noen poeng gjennom til lokalpolitikere. Og i motsetning til korrupsjon, der man påvirker noe én gang, klarer gode lobbyister å forandre lovverket og rammene. Hver eneste stortingsperiode.

 

Lobbyvirksomhet er langt mer effektivt enn korrupsjon, like udemokratisk og burde forbys ved lov.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er spinnvilt! At de kan la dette gå gjennom er rett og slett trist. Det viser ihvertfall hvor lite peiling de har de som har latt dette gå igjennom det politiske systemet!

 

De må altså betale en sum, i tilfelle de piratkopierer! Det er som å legge til tilleggsavgift på en bil, i tilfelle du skulle finne på å rane en bank! Det er faktisk enda verre! Fordi bilen bare overfører pengene som er stjelt, mens det er heller kanskje et lager eller en leilighet hvor pengene blir lagt! Da burde man virkelig ha betalt ekstraavgift på alle boliger man kjøper. For å være sikker burde det være tilleggsavgift på alt man kjøper, i tilfelle det er brukt ulovlige midler for å finansiere det.

 

Det de gjør er verre enn piratkopiering. Det er sleipt og det er feil! Alle som har kjøpt harddisker og betalt denne avgiften burde få erstatning! At de presterer å øke avgiften er enda hårreisende!

 

Slike ting gjør meg forbannet, vi må gjøre alt for at noe slikt ikke skjer i Norge. Det er fort noe som politikerene i Norge kunne fått sansen for.

Lenke til kommentar

Jeg er iogforseg ikke direkte i mot en slik ordning - lagring er jo så billig uansett at vi ikke vil merke stort til dette

Det har ingenting med saken å gjøre, ikke en gang om du hadde fått 5 TB til 10 kroner og en kroneis med på kjøpet! Det er på alle måter feil! På samme måte som at den som eier/betaler for nettilgang skal betale for ulovligheter noen andre har gjort.

 

Du blir altså tvunget til å betale kompensasjon for å ha stjelt noe du ikke har stjelt! Hvordan vet de at du i det hele tatt piratkopierer eller at du bruker harddisker for å lagre det på? Hvordan kan de straffe folk uten å vite at har gjort noe galt, uten å vite at de kommer til å gjøre noe galt? Uten at de har blitt dømt eller har fått muligheten til å forsvare seg eller fått en rettsak? Så vidt jeg vet er dette noe man har rett til når man blir dømt til å betale kompensasjon for tyveri/kopiering!

 

Du går inn til en bilforhandler og bestemmer deg for å kjøpe en bil. På regningen får du en tilleggsavgift som er en kompensasjon til bankene i Norge, fordi alle vet jo at biler brukes i bankran! Du kan jo komme til å gjøre noe ulovlig med denne bilen! Hva med den katten du kan komme til å kjøre på? Eller den vikeplikten du kan komme til å bryte? For alt vi vet vil du smugle kokain i den bilen!

 

Hvordan kan man på noen som helst måte si at man ikke er direkte imot en slik ordning? Jeg er intet annet enn sterkt, direkte og rasende imot en slik idiotisk og sleip ordning, og blir overrasket for hver og en som ikke føler det samme!

Lenke til kommentar

Jeg hører du synes dette er spinnvilt, men denne type kompensasjon til platebransjen har altså pågått, også i Norge, så lenge du har levd. "Norsk kassettavgiftsfond" ble opprettet i 1982, og var har vært uttalt å skulle være en direkte kompensasjon for at folk tok opp ting fra radio til egen bruk. En slags generisk brukslisens på vegne av alle.

 

Dette er bygget på samme lest, ikke nytt regelverk, bare endret. Men underveis har det blitt endret fra å kompensere fra "lovlig" opptak til ulovlig opptak, en nødvendig endring for å kunne opprettholde samme ordningen, siden samme bransjen også har klart å ulovliggjøre å ta kopier.

 

Helt på siden av kassettavgiften, men verd å nevne likevel, siterer jeg direkte fra søkeresultat på google;

 

"Det er med andre ord god folkeskikk å betale TONO-avgift." ;)

 

 

 

Representanter for disse interessene pleier å være på disse trådene, like sinte som meg ;) mens de kaller alle over en lav sko for tyver og snyltere.

 

Her kan du lese om de virkelige tyvene, som stjeler musikk fra småbarn for 400 kroner;

http://www.nrk.no/nordland/pelle-show-stoppet-av-tono-avgift-1.7715438

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så når svenske ungdomer blir saksøkt for ulovlig kopiering av musikk så kan dei berre vise til at dei har gjort opp for seg gjennom lagringsmediumavgifta?Enten så må det være strengt forbudt å privatkopiere, eller så må det være lovlige fordi det blir forhåndsinnkrevd ei passande avgift. Ein kan ikkje ha begge deler.
Vi må skille på PRIVATkopiering og PIRATkopiering. PRIVATkopieringsloven er fra 80-tallet, og betyr kort at man kan lage mikstaper til seg selv og nære venner eller familie. Denne avgiften ble da lagt på tomme kasetter i butikken for å kompensere artister. I dag er PRIVATkopiering f.eks at du legger sangen in på telefonen, eller brenner en CD til bilen. Eventuellt lager en kopi til broren din. Derfor la Sverige denne avgiften på alle eksterne lagringsmedia. Det at de nå legger den på intern lagring er helt horribelt, med tanke på at det finnes så mange fler bruksområder en musikkkopiering når man kjøper en intern harddisk. Spesiellt nå som privatkopieringen blir mindre og mindre med nye medier som Spotify og liknende.

 

Hva er det du sier??? PRIVATkopiering og PIRATkopiering er jo det samme. Hvis du legger ut en lukket .torrent og KUN deler den med familie (som de skriver at PRIVATkopiering er) så er det "ok"?? Ulovlige torrents er jo ulovlige uansett hvem du deler de med! Så såkalt PRIVAT kopiering er ett gammelt ord som er erstattet med PIRATkopiering!!! Du kan ikke skille disse to uansett argument! Sikkerhetskopier er derimot lov så lenge man ikke låner de bort.

 

Og selv om du kan bruke en HDD til mye annet og ikke alle kopierer ulovlig med disse så er det eksakt det samme som den gamle loven sier! Man kunne bruke tomme VHS kasetter til MYE mer enn "privatkopiering" også. Eksterne lagringsmedier kan også brukes til mye annet. Argumentet ditt med at det er forskjell på medier er ganske usaklig.

 

Så det er egentlig akkurat det samme hva man argumenterer med; Du kan bruke eksterne/ interne medier til mye annet, det gjelder bare privatkopiering etc. Denne skatten er idiotisk uansett. Staten har godkjent noe som ikke gagner innbyggerne i noen grad (i forhold til økonomiske saker som nye parker, skoler osv), de store selskapene får bare mer...?!? Merkelig tankegang! Dette er ulovlig i forhold til internasjonale lover tror jeg (ikke menneskerettighetene kanskje, men en liknende lov).

 

POW, we have been butt-fucked :) Long live democracy!

Endret av blablabling
Lenke til kommentar

Hva er det du sier??? PRIVATkopiering og PIRATkopiering er jo det samme. <snip>

Nei det er faktisk ikke det. Ett klart skille ligger på hvem som mottar kopien. Privat kopiering er begrenset til venner, familie og eget bruk (i Norge), og det må komme fra en lovlig kilde (lovlig kjøpt cd, dvd, blu-ray osv). Hvordan loven stiller seg hvis man formidler kopien via en torrent eller andre fil overføring teknologier til kun venner og/eller familie er jeg ikke sikker på. Ut i fra min rettferdighetssans kan jeg ikke se at hvordan man privat kopierer er av betydning, så lenge kopien kun ender opp hos de(n) som er tiltenkt. Det er også en grense på hvor mange venner man kan påberope seg i denne sammenhengen, uten at jeg vet hvor den grensen går.

 

Pirat kopiering bryr seg døyten om kilden er lovlig anskaffet eller ei, eller hvem eller hvor mange som får en kopi. En del felles, men også forskjeller.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare hvem dette betales til? Staten?

 

Det betales til copyrightbransjen (copyswede), kamuflert som en avgift til artister. Penger artister aldri får se. Copyswede er en gjeng lobbyister som har klart og tvinge frem en avgift for å finansiere copyrightindustrien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...