Gå til innhold

Platebransjen avgifts-belegger alle harddisker


Anbefalte innlegg

Hvor er det kjøperen og ikke produsenten som skal betale dette skjøt produsenten vil vel likevel vri det over til kjøperen ?

 

Hvorfor kan man ikke skille mellom reel musikk og annen data ?

 

jeg viste at musikkbransjen var grådig men at den var så grådig

 

Nå baner det nok vei for flere til kunne sike til seg inntekter på andre sin bekostning .

 

hvorfor blir det godtatt ?

 

jeg mistenker at det kommer av at man ( d.v.s sverige ) har fra før har godtet lisens på andre ting

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lol den låven dær komer nok til å kome hær å men da trur jeg det blir bråk. For det vil faktisk si det da, at la oss si at en låvlydig forbruker som la oss si er en hypig hobby fotograf, og tar masse bilder, og la oss si i RAW format, det formatet tar velif mange hundre MB plass pr bilde kan gjøre. La oss si at den personen skal ha sæ en ny hardisk som han skal lagre de bildene på da. Men da må han betale for å si det slik en Bot. En slik avgift vil si at alle er forbrytere alle av norges befolkning er forbrytere. En person skal skal bruke lagrings medumet til låvelig måte må faktisk betale for at staten eller filmog musik brasnjen mener han er en forbryter. Det er helt utrolig. Er det noe rart at det er krig i verden. Det er faktisk film og musikk bransjen sin feil dette, og hadde Film og musikk bransjen benyttet dagens teknologi på og tilby helle verden lett tilgang til musik og film på låvelige måter så hadde film og musikk bransjen tjent mye mere en 10 ganger mere på grunn av at folk vil gjerne betale vis det er enkelt, men det er det ikke i det helle tatt. Skal du se en episode av noe så må man enten være US statsborger eller bruke tjenester som netflix eller HBO som suger på utvalg og ikke har en brøkdel av det folk er ute etter. Æ har gledelig betalt for å se og laste ned filmer og serier jeg hadde det vært en enkel tjeneste for det. Men det er det ikke og det gjør at folk tyr til Piratbay eller andre torrent sider. Film og musikk bransjen har seg selv å takke, det er de som ikke vil bruke dagens teknologi, og heller hodler sæ til gamle vaner.

Lenke til kommentar

lol den låven dær komer nok til å kome hær å men da trur jeg det blir bråk. For det vil faktisk si det da, at la oss si at en låvlydig forbruker som la oss si er en hypig hobby fotograf, og tar masse bilder, og la oss si i RAW format, det formatet tar velif mange hundre MB plass pr bilde kan gjøre. La oss si at den personen skal ha sæ en ny hardisk som han skal lagre de bildene på da. Men da må han betale for å si det slik en Bot. En slik avgift vil si at alle er forbrytere alle av norges befolkning er forbrytere. En person skal skal bruke lagrings medumet til låvelig måte må faktisk betale for at staten eller filmog musik brasnjen mener han er en forbryter. Det er helt utrolig. Er det noe rart at det er krig i verden. Det er faktisk film og musikk bransjen sin feil dette, og hadde Film og musikk bransjen benyttet dagens teknologi på og tilby helle verden lett tilgang til musik og film på låvelige måter så hadde film og musikk bransjen tjent mye mere en 10 ganger mere på grunn av at folk vil gjerne betale vis det er enkelt, men det er det ikke i det helle tatt. Skal du se en episode av noe så må man enten være US statsborger eller bruke tjenester som netflix eller HBO som suger på utvalg og ikke har en brøkdel av det folk er ute etter. Æ har gledelig betalt for å se og laste ned filmer og serier jeg hadde det vært en enkel tjeneste for det. Men det er det ikke og det gjør at folk tyr til Piratbay eller andre torrent sider. Film og musikk bransjen har seg selv å takke, det er de som ikke vil bruke dagens teknologi, og heller hodler sæ til gamle vaner.

 

Forventer du virkelig at noen gidder å lese det der?!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
lol den låven dær komer nok til å kome hær å men da trur jeg det blir bråk. For det vil faktisk si det da, at la oss si at en låvlydig forbruker som la oss si er en hypig hobby fotograf, og tar masse bilder, og la oss si i RAW format, det formatet tar velif mange hundre MB plass pr bilde kan gjøre. La oss si at den personen skal ha sæ en ny hardisk som han skal lagre de bildene på da. Men da må han betale for å si det slik en Bot. En slik avgift vil si at alle er forbrytere alle av norges befolkning er forbrytere. En person skal skal bruke lagrings medumet til låvelig måte må faktisk betale for at staten eller filmog musik brasnjen mener han er en forbryter. Det er helt utrolig. Er det noe rart at det er krig i verden. Det er faktisk film og musikk bransjen sin feil dette, og hadde Film og musikk bransjen benyttet dagens teknologi på og tilby helle verden lett tilgang til musik og film på låvelige måter så hadde film og musikk bransjen tjent mye mere en 10 ganger mere på grunn av at folk vil gjerne betale vis det er enkelt, men det er det ikke i det helle tatt. Skal du se en episode av noe så må man enten være US statsborger eller bruke tjenester som netflix eller HBO som suger på utvalg og ikke har en brøkdel av det folk er ute etter. Æ har gledelig betalt for å se og laste ned filmer og serier jeg hadde det vært en enkel tjeneste for det. Men det er det ikke og det gjør at folk tyr til Piratbay eller andre torrent sider. Film og musikk bransjen har seg selv å takke, det er de som ikke vil bruke dagens teknologi, og heller hodler sæ til gamle vaner.
Forventer du virkelig at noen gidder å lese det der?!

 

Kom til linje 5 før jeg ga opp

Lenke til kommentar

Stemmer helt klart for denne loven i Norge også. Og da tar jeg det som et selvfølge at jeg ikke bryter en lov når jeg laster ned noe.

Du som mange andre i denne tråden har ikke skjønt forskjellen på privat kopiering (lage en kopi til deg selv, venner eller familie) og pirat kopiering. Denne avgiften er for det første, så uansett hvor mye man skulle betale for privat kopiering, er pirat kopiering fremdeles ulovlig. Vi har den samme loven i Norge (åndsverksloven §12), men forskjellen er at svenskene har lagt en avgift på produkter, mens i Norge blir dette betalt over statsbudsjettet.

Lenke til kommentar

Tar nok ikke lang tid før vi får noe slikt i norge... med mindre de "interesseorganisasjonene" vi snart får heller ønsker å saksøke enkeltpersoner for slike absurde summer isteden...sukk...dette er en dyster tid for det frie internett. Bruker vpn selv fom forrige mnd

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utrolige greier at det er mulig å legge avgifter på disker.

 

Eksempelvis; en person som meg, som liker å lage videomateriale, i forskjellige former, av spill og gameplay har problemer med diskplass. Rå, ukomprimert video i 1080p er på størrelse med ca. 60 GB i timen. Hvis man virkelig koser seg med å lage disse videoene tar det ikke lang tid før man har fylt opp en disk.

 

Og før noen av dere begynner å snakke om at det på en måte er "kopiering av av spill", så vil jeg si at det står i "Terms of Service" for de fleste spill om du har lov til å produsere video av spillet.

Hvis det står at du har lov til dette burde det søren meg ikke være noen grunn til å betale avgift. (med mindre det nevnes at man skal det i "Terms of Service")

 

En slik avgift vil rett og slett gå utover artister og kunstnere som ikke har så jævla god råd, og må allerede vri og vende på hver eneste krone for å kjøpe en disk!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det kan umulig finnes noen begrunnelse for et slik fritak. Dette er et generelt tiltak for å kompensere artistene fordi man vet at artisters rettigheter kommer til å brutt. Dette har man altså valgt å finansiere gjennom en avgift som betales av de som bryter det og de som ikke bryter det, i fellesskap.

 

Pengene går så til noen utvalgte organisasjoner som håndterer rettigheter. Disse organisasjonene har så noen snodige utregninger for å finne ut hvor mye hver av deres medlemmer skal få av disse pengene, og hvor mye de kan beholde selv. Artister som ikke er medlemmer får ingenting.

 

Hvorvidt man er medlem eller ikke av en slik organisasjon er ikke engang litt relevant for om man skal avkreves en slik avgift. Avgiften går på hardwarekjøp, og tar ikke hensyn til om man er skyldig eller ikke. Det vet man uansett ikke, siden fattige artister også laster ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...