Gå til innhold

Apple oppdaterer hele MacBook Air-flåten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er generelt IO som er flaskehalsen på nye maskiner, så det er et bra fokus å ha.

 

Det spørs hvilken I/O vi snakker om, disk I/O ja. Det som blir listet i denne artikkelen er bare tullball og har i den forstand vært uviktig. Aldri før har jeg sett noen liste båndbredden mellom minne eller skjermkort før, og det av den enkle grunn at det ikke er noe å måle.

Jeg har en teori om at dette kun er noe dratt ut av rompa til marketing-folkene fordi det høres imponerende ut. "Ouuu... Gigabytes! Min minnepenn har ikke mer enn 2."

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Retina hadde jeg ikke forventet, men at de fremdeles 1280x800 og 1440x900 er skuffende, men det er vell for å ha de som "budsjett" og "allemanns" modeller, og de som ønsker det lille ekstra går for MacBook Pro Retina.

Ryktene og spekulasjonene antydet ihvertfall retina. Burde gå på en 13-tommer når de klarer det på iPad. Kanskje noe tykkere, men tror det kunne blitt herlig liten sak.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, 4GB som standard, 8GB er også en option.

Litt synd at det ikke er mulig å skifte ut, jeg har ett par fra min mpb 2010 som har tatt kvelden. :(

 

Hvordan opplevdes forrige gen air med kun 4gb? Min MPB klarte seg ikke med 4gb etter at Lion kom... Jeg skal bruke den til hovedsaklig skriving, programmering og photoshop.

Lenke til kommentar

De har allerede en retina macbook air. Den heter Macbook Pro Retina.

 

For stor.

 

AtW

 

Dette var både positivt og negativt.. Endelig får folk ny Mac Pro med relevant maskinvare, og hvordan de har klart å putte alt dette inn i noe såpass lite og kompakt er ganske imponerende.

 

Om vi skal kalle det innovasjon vet jeg nå ikke.. Kanskje en smule innovasjon med tanke på tekniskdesign med tanke på hvor kraftig det er i liten pakning, men det er vell stort sett det.

 

Negative er jo at maskinvaren er helt låst, du har null mulighet for oppgraderinger noe som nok er surt, spesielt for Pro-brukere.. Nå var det riktignok ikke allverden du kunne oppgradere med tidligere Mac Pro heller, men du hadde rom for mange harddisker, RAM og det har jo kommet noen få Mac Pro godkjente skjermkort også, alt dette kan du jo bare glemme nå. Riktignok kan du jo få huket opp flere disker via thunderbolt, men det blir jo fort en dyr affære og eliminerer mye av poenget med den kompakte maskinen om du skal ha alt mulig dilldall i tillegg.

 

Ja, synes også den nye Proen er en litt underlig sak, det er jo litt artig at den er liten, men det virker som en ganske sær prioritering for min del, andre ting virker viktigere i en slik maskin.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For stor.

Mulig det. Men jeg vil tro det er en grunn til det. En retina-skjerm krever en heftigere prosessor enn de nedklokkede i5/i7 man tidligere har fått i Air-modellene. Tror det kan bli seriøse problemer med kjøling, for ikke å si at batteritiden kanskje vil lide hvis man stapper en "fullversjon" av prosessoren inn i et Macbook Air-chassis.

 

Mulig dette forandrer seg med haswell ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[/size]

Mulig det. Men jeg vil tro det er en grunn til det. En retina-skjerm krever en heftigere prosessor enn de nedklokkede i5/i7 man tidligere har fått i Air-modellene. Tror det kan bli seriøse problemer med kjøling, for ikke å si at batteritiden kanskje vil lide hvis man stapper en "fullversjon" av prosessoren inn i et Macbook Air-chassis.

 

Mulig dette forandrer seg med haswell ...

 

De nye Air-maskinene har jo haswell?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva tror dere er lurt å velge nå etter oppdateringen da? MBP Retina 13" 256 SSD eller MBA 13" 256 SSD?

 

Jeg skal bruke den, som alle andre, til skriving og browsing gjennom skole og fritid. Blir også å se litt film (streame til TV) og skype (mye) med den. Batteritid er viktig.

 

Noen med erfaringer om å kjøpe disse i USA og få norsk tastatur?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hva tror dere er lurt å velge nå etter oppdateringen da? MBP Retina 13" 256 SSD eller MBA 13" 256 SSD?

 

Jeg skal bruke den, som alle andre, til skriving og browsing gjennom skole og fritid. Blir også å se litt film (streame til TV) og skype (mye) med den. Batteritid er viktig.

 

Noen med erfaringer om å kjøpe disse i USA og få norsk tastatur?

 

Nei, du får ikke disse med norsk tastatur i statene. Hvis du regner med mva. så er ikke prisene i Norge avskrekkende, faktisk ganske bra. Du sier skole, så da har du i utgangpsunktet 10% rabatt som student også. Bare å kjøpe den her hjemme..

Lenke til kommentar

Kjøpe workstation fra Apple for å kunne jobbe på de få gjenværende proffe programmene, men som Apple gjør sitt beste for å nedgradere\kutte ut? Apple vet det selv også, noe som er grunnen til søppeldunk-designet: Den er upraktisk å ha med å gjøre i proffbruk, noe som forskynder prosessen med å drepe modellserien totalt. Plassbesparende er den heller ikke. Bare se hva for eks. Supermicro greier å presse inn i små kabinetter.

 

Bare idioter eller folk som MÅ kjøre visse Appleprodukter kjøper Mac Pro i dag. Et gjennomført latterlig produkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, du får ikke disse med norsk tastatur i statene. Hvis du regner med mva. så er ikke prisene i Norge avskrekkende, faktisk ganske bra. Du sier skole, så da har du i utgangpsunktet 10% rabatt som student også. Bare å kjøpe den her hjemme..

Sjekka Air-modellen nå og du kan velge norsk tastatur der. Det ble tilgjengelig for noen uker siden såvidt jeg vet. Prisen i Norge er ikke så gal nå, men noe å spare hvis man ikke bryr seg om reklamasjonsrett er det jo såklart (forutsatt at man handler den i USA). Man må riktignok betale salex tax gjennom Apple Store også.

Lenke til kommentar

Kjøpe workstation fra Apple for å kunne jobbe på de få gjenværende proffe programmene, men som Apple gjør sitt beste for å nedgradere\kutte ut? Apple vet det selv også, noe som er grunnen til søppeldunk-designet: Den er upraktisk å ha med å gjøre i proffbruk, noe som forskynder prosessen med å drepe modellserien totalt. Plassbesparende er den heller ikke. Bare se hva for eks. Supermicro greier å presse inn i små kabinetter.

 

Bare idioter eller folk som MÅ kjøre visse Appleprodukter kjøper Mac Pro i dag. Et gjennomført latterlig produkt.

 

Hva er det du gjør som gjør at ThunderBolt 2 ikke er raskt nok?

 

Personlig digger jeg den nye formfaktoren. Jeg satser på at det får fart i produsentene av evt. Thunderbolt-utstyr. Trenger man å gjøre noe på farta, kan man ta med de dingsene som trengs for å jobbe i felt, så når man kommer hjem igjen kobler man bare alt opp til Mac Proen og er i gang. Evt. så er jo faktisk den nye Mac Pro så liten at det plutselig blir mye mer praktisk å bare ta den med seg.. Modularitet <3

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser at den vanlige standard Macbook har har nå Tokjernes intel core i5 Prosessor på 1,3 GHz.

 

2012 modellen som ble lansert i fjor hadde en to kjernes intel core i5 prosessor på 1,8GHz.

 

Men så har den nye modellen prosessor av typen Haswell. Denne vil da oppfattes som en del raskere? (Selvom det er lavere GHz) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...