Gå til innhold

Apple oppdaterer hele MacBook Air-flåten


Anbefalte innlegg

Hvordan gir dette en garanti for at programvaren de ønsker vil fungere på deres maskin? Å kjøpe en Windows-maskin er ingen garanti, og en Apple-maskin er ihvertfall ingen garanti.

Du snur problemstillingen. Firmaer som bruker arbeidsstasjoner (dette er ikke "vanlige" PC-brukere) vet hvilken programvare de skal kjøre. De kjøper ikke Mac (eller en annen arbeidsstasjon) først, og ser seg om etter programvare som passer etterpå. Det er programvaren som er i sentrum. Og når de vet hvilken programvare de skal kjøre (Autocad, Adobe, ...) vet de også hvilken maskinvare som fungerer.

 

Det er som den nevnte snekkeren: Han vet hva slags oppgaver han skal gjøre, og velger verktøy som passer oppgaven, ikke omvendt. (Som ordtaket sier: "For den som bare har en hammer, ser alt ut som spiker." Det funker ikke for en proff)

 

Å kjøpe en Apple-maskin for å kjøre Windows-eksklusive programmer er meget bakvendt, dermed synes jeg at argumentet ditt er invalid.

Det jeg sa var at man kjøper en Mac for å kjøre Mac programvare. Hvis man i tillegg trenger noen programmer som bare finnes på Windows, vel så er det lettere og billigere å installere Windows på Mac'en enn å kjøpe en ekstra PC til hver ansatt.

 

Større firmaer betaler ikke 33000(blir nok rundt 40k i norge) for et produkt som ikke kan gjøre det de trenger. For workstation er nesten 2 cpu et must og da sliter dette produktet ganske mye.

Vi forutsetter (jeg har i alle fall gjort det hele tiden) at produktet kan gjøre det de trenger. Ellers kjøper de en annen maskin. Nå vil vel denne lille tønna komme med to CPUer, av nyeste generasjon Xeon, så hvorfor vil den slite?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jo ikke være stygt for å være bra ?

 

At Apple mister alle solidworks kunder driter de antakelig en lang marsj i.. er ikke akkurat som de er i et stort overtall

 

Bra du vet mye om arbeidsmaskiner da. Og design har virkelig ikke noe å si når du skal ha den til å knuse tall og bruke krevende grafiske programmer. Virkelig ikkeno å si når du for samme prisen får vesentlig bedre produkter.

Lenke til kommentar

Er ikke bra for bransjen at estetikk er viktigere enn ytelse når det gjelder arbeidsmaskiner.

Hvorfor ikke? Det er da nok av firmaer som fokuserer på ytelse, så hva gjør det at noen tenker design også? det er det som kalles tilbud og etterspørsel. Jeg har en anelse om at du ikke er en av dem, men hva så? Apple finner sikkert noen blant verdens 7 milliarder mennesker som tenker anderledes.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Du snur problemstillingen. Firmaer som bruker arbeidsstasjoner (dette er ikke "vanlige" PC-brukere) vet hvilken programvare de skal kjøre. De kjøper ikke Mac (eller en annen arbeidsstasjon) først, og ser seg om etter programvare som passer etterpå. Det er programvaren som er i sentrum. Og når de vet hvilken programvare de skal kjøre (Autocad, Adobe, ...) vet de også hvilken maskinvare som fungerer.

 

Det er som den nevnte snekkeren: Han vet hva slags oppgaver han skal gjøre, og velger verktøy som passer oppgaven, ikke omvendt. (Som ordtaket sier: "For den som bare har en hammer, ser alt ut som spiker." Det funker ikke for en proff)

 

 

Det jeg sa var at man kjøper en Mac for å kjøre Mac programvare. Hvis man i tillegg trenger noen programmer som bare finnes på Windows, vel så er det lettere og billigere å installere Windows på Mac'en enn å kjøpe en ekstra PC til hver ansatt.

 

 

Vi forutsetter (jeg har i alle fall gjort det hele tiden) at produktet kan gjøre det de trenger. Ellers kjøper de en annen maskin. Nå vil vel denne lille tønna komme med to CPUer, av nyeste generasjon Xeon, så hvorfor vil den slite?

 

Geir :)

 

Den vil slite for den kommer med en cpu. 8 kjerner men 1 cpu. Så for den prisen er den virkelig underpowered. Den har faktisk ikke muligheter til 2 cpuer. Det er for dårlig. og det tror jeg du vet når en vanlig workstation til den prisen kommer med 2 som stock.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Det er da nok av firmaer som fokuserer på ytelse, så hva gjør det at noen tenker design også? det er det som kalles tilbud og etterspørsel. Jeg har en anelse om at du ikke er en av dem, men hva så? Apple finner sikkert noen blant verdens 7 milliarder mennesker som tenker anderledes.

 

Geir :)

 

Det er en "liten" finanskrise ute å går. Du har kanskje hørt om den. i disse tider er ikke dette et bra produkt. og heller ikke noe som burde prioriteres

 

Kan du ikke overlate den vurderingen til dem som skal kjøpe maskinen?

 

Geir :)

 

1 cpu til prisen av to uten mulighet for oppgradering

Lenke til kommentar

Den vil slite for den kommer med en cpu. 8 kjerner men 1 cpu. Så for den prisen er den virkelig underpowered. Den har faktisk ikke muligheter til 2 cpuer. Det er for dårlig. og det tror jeg du vet når en vanlig workstation til den prisen kommer med 2 som stock.

Hvor har du det fra? Det står da vitterligen på Apples sider at den vil ha opptil 12 kjerner. Det må da være 2 CPUer, med mindre Intel har kommet med noe nytt?

 

Edit: Det hadde de visst ja.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra? Det står da vitterligen på Apples sider at den vil ha opptil 12 kjerner. Det må da være 2 CPUer, med mindre Intel har kommet med noe nytt?

 

Geir :)

 

"Prosessoren, en Intel Xeon E5, sitter midt i maskinen, og kan konfigureres med opp til 12 kjerner. Legg merke til at nye Mac Pro ikke har muligheten til 2 prosessorer, som tidligre." xeon kan ha det jo.

 

Igjen: Hvorfor skal du - eller jeg - bestemme det? Hvis folk ikke vil ha den så selger den ikke.

 

Geir :)

 

Jeg tror den kommer til å selge like bra(da mener jeg dårlig btw) som den forrige modellen. men vi får se

Lenke til kommentar

Du snur problemstillingen. Firmaer som bruker arbeidsstasjoner (dette er ikke "vanlige" PC-brukere) vet hvilken programvare de skal kjøre. De kjøper ikke Mac (eller en annen arbeidsstasjon) først, og ser seg om etter programvare som passer etterpå. Det er programvaren som er i sentrum. Og når de vet hvilken programvare de skal kjøre (Autocad, Adobe, ...) vet de også hvilken maskinvare som fungerer.

 

Det er som den nevnte snekkeren: Han vet hva slags oppgaver han skal gjøre, og velger verktøy som passer oppgaven, ikke omvendt. (Som ordtaket sier: "For den som bare har en hammer, ser alt ut som spiker." Det funker ikke for en proff)

 

Dette. Jeg driter en lang marsj i alle Windows-programmene jeg ikke kan kjøre på Macen min - for den er nedbetalt for lenge siden av jobber som hadde tatt lengre tid å gjøre på en Windows-burk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Bra du vet mye om arbeidsmaskiner da. Og design har virkelig ikke noe å si når du skal ha den til å knuse tall og bruke krevende grafiske programmer. Virkelig ikkeno å si når du for samme prisen får vesentlig bedre produkter.

 

Jeg vet mye om arbeidsmaskiner ja, det er fint du påpeker det :)

 

Siden du drar ordet "design" opp av hatten, det kunne ikke i din villeste fantasi tenkes at det finnes en og annen bruker som kunne ha interesse av at ting ser bra ut og ? Siden Apple ikke har gått ut med noen offisiell pris så har du heller ingen grunnlag for å si at man får bedre produkter til samme pris..

Lenke til kommentar

Jeg vet mye om arbeidsmaskiner ja, det er fint du påpeker det :)

 

Siden du drar ordet "design" opp av hatten, det kunne ikke i din villeste fantasi tenkes at det finnes en og annen bruker som kunne ha interesse av at ting ser bra ut og ? Siden Apple ikke har gått ut med noen offisiell pris så har du heller ingen grunnlag for å si at man får bedre produkter til samme pris..

 

De har det på den engelske apple store så jo. 3500 pund. det er altfor mye for en så underpowered maskin.

Lenke til kommentar

Bra du vet mye om arbeidsmaskiner da. Og design har virkelig ikke noe å si når du skal ha den til å knuse tall og bruke krevende grafiske programmer. Virkelig ikkeno å si når du for samme prisen får vesentlig bedre produkter.

Design har tvert imot enormt mye å si! Godt design handler både om ergonomi (så sant dette er noe som skal brukes av mennesker og fungere blant mennesker), funksjonalitet og hvordan maskinen er oppbygd innvendig, og inkluderer i Apples tilfelle spisskompetanse innen mange grener av ingeniørvitenskap - fra elektonikk og produksjonsteknikk til akustikk og materialteknologi. Designet av nye Mac Pro rundt et sentralt "kjøletårn" handler i mindre grad om hva du ser på utsiden eller det man kaller utseendet i dagligtale - og utseendet er i stor grad et logisk resultat av de teknologiske prinsippene som er benyttet på innsiden.

Man skulle tro en som påberoper seg å kunne et verktøy som Solidworks hadde en viss forståelse for hva moderne industridesign innebærer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
De har det på den engelske apple store så jo. 3500 pund. det er altfor mye for en så underpowered maskin.

 

Vel, da kan vel du kanskje klare å hoste opp disse billigere å bedre alternativene da ? Ved å ta i bruk en CPU som ikke engang er lansert, så tviler jeg på du klarer å finne alternativer uansett pris..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Er det båndbredde som er den nye hypen nå? Hva skjedde med gigahertz og multicore?

 

Det er båndbredden du merker i drift. Du kan ha en 7GHz cpu, men hvis du ikke har båndbredden til å flytte data cpuen genererer hjelper det lite. Ikke kom og fortell meg at du merker 100MHz forskjell i CPU frekvens i din pc i daglig bruk.... Benchmarks spyr bare ut et tall som ikke har noe å si i daglig bruk.

Lenke til kommentar

Synes det er litt søtt hvordan noen hevder å ha kjempepeiling på "arbeidsstasjoner" og samtidig maser om at det er en fordel i seg selv å ha to CPUer.

 

Newsflash: Antall CPUer er irrelevant. OS ser ikke forskjell på fysiske CPUer, kjerner og virtuelle kjerner, det eneste som teller er throughput. Hvor mange sokler som sitter på hovedkortet er totalt uinteressant. Om noe er det en fordel med bare én CPU siden alle kjerner da er optimalisert ift hverandre og cachen.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Synes det er litt søtt hvordan noen hevder å ha kjempepeiling på "arbeidsstasjoner" og samtidig maser om at det er en fordel i seg selv å ha to CPUer.

 

Newsflash: Antall CPUer er irrelevant. OS ser ikke forskjell på fysiske CPUer, kjerner og virtuelle kjerner, det eneste som teller er throughput. Hvor mange sokler som sitter på hovedkortet er totalt uinteressant. Om noe er det en fordel med bare én CPU siden alle kjerner da er optimalisert ift hverandre og cachen.

 

Vurderingene dine er jo kun teoretiske og lite virkelighetsnære, det har seg nemlig sånn, i den virkelig verden, at du får mere beregningsytelse med 2 CPUer enn 1, du kan jo si så mye du vil at det hadde vært bedre med samme kraft på en CPU, men det er ingen mulighet.

 

AtW

 

Det er båndbredden du merker i drift. Du kan ha en 7GHz cpu, men hvis du ikke har båndbredden til å flytte data cpuen genererer hjelper det lite. Ikke kom og fortell meg at du merker 100MHz forskjell i CPU frekvens i din pc i daglig bruk.... Benchmarks spyr bare ut et tall som ikke har noe å si i daglig bruk.

 

Det er det ikke for min del ihvertfall, jeg gjør ikke oppgaver som er båndbreddebegrenset. Det er uansett lite nyansert å framstille det som det finnes en flaskehals som er problemet for alle.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...