Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Forskrift om kjørende og gående trafikk §1 1d: "Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke."

EN bilrekke, EN, ikke to

 

Og hvis det er plass til to bilrekker er det altså to felt, det er ganske innlysende for alle normale mennesker. 

 

 

Det finnes ingen direkte lov om rundkjøringer annet enn at de er kryss, og da er det svært ofte at venstre felt er for å kjøre rett fram og jeg vet av mange rundkjøringer som er skiltet med at venstre felt er rett fram

Her er du jo inne på noe. Det er SKILTET hvor venstrefeltet går..

I en rundkjøring i nabolaget mitt er det også skiltet med at venstre er rett frem.

Hadde det ikke vært skiltet slik ville det vært normalen som gjelder, altså at man holder seg til høyre inn i rundkjøringen hvis man skal rett frem.

 

Statens vegvesen har vel kommet med et forslag på regelverk, som stort sett brukes, men det er ikke lovpålagt

Tro det eller ei, men de fleste regler i samfunnet er ikke nedfelt i lov.

Mye er nedfelt i forskrifter, men enda mer er rett og slett ulovfestede normer for hvordan man skal oppføre seg.

Lenke til kommentar

Virker som at det er kun jeg som kan trafikkreglene da dere kommer med alt mulig rart som ikke finnes i noen lover

 § 12.Forbikjøring

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder1* på tilstrekkelig lang strekning framover,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

Det er hinder1* når man har bil imot. 

Han kjører for nærme syklist og unødig forstyrrer både under forbikjøring og når han legger seg tilbake.

 

Hvor alvorlig det er kan vel mange ha ett syn på, men det er helt klart et brudd på lovverket. Så jo, loven(e) fins, det er bare du som ikke kan lese. At du blander inn cam-bil og skylder på han når han holder sitt felt sier jo alt - du forstår ikke loven. Ta det som en lærdom, eller fortsett å kveruler - da bekrefter du at målet er trolling. 

 

Så lenge veien ikke er merket og det ikke er skiltet så er det ingen fastsatte regler for hvordan en skal kjøre i rundkjøringer

Til info; Jeg har ikke diskutert rundkjøring btw

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Virker som at det er kun jeg som kan trafikkreglene da dere kommer med alt mulig rart som ikke finnes i noen lover

 § 12.Forbikjøring

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder1* på tilstrekkelig lang strekning framover,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

Det er hinder1* når man har bil imot. 

Han kjører for nærme syklist og unødig forstyrrer både under forbikjøring og når han legger seg tilbake.

 

Hvor alvorlig det er kan vel mange ha ett syn på, men det er helt klart et brudd på lovverket. Så jo, loven(e) fins, det er bare du som ikke kan lese. At du blander inn cam-bil og skylder på han når han holder sitt felt sier jo alt - du forstår ikke loven. Ta det som en lærdom, eller fortsett å kveruler - da bekrefter du at målet er trolling. 

 

Så lenge veien ikke er merket og det ikke er skiltet så er det ingen fastsatte regler for hvordan en skal kjøre i rundkjøringer

Til info; Jeg har ikke diskutert rundkjøring btw

 

Men det ER rundkjøringer vi har diskutert..

Så klart det fimnnes lover om forbikjøring, det har jeg aldri sagt at ikke finnes

Tviler på at politiet en gang ville ha løftet fingern her

Lenke til kommentar

Men det ER rundkjøringer vi har diskutert..

Så klart det fimnnes lover om forbikjøring, det har jeg aldri sagt at ikke finnes

Tviler på at politiet en gang ville ha løftet fingern her

Jeg har ikke diskutert det. Du svarte under mitt innlegg og da var det naturlig å tro første avsnitt var myntet på det jeg sa iom jeg siterte deg og vi to hadde kun diskutert forbikjøringen. Men greit at det er avklart.

 

Kompis av meg fikk bot for en slik forbikjøring, så jo, noen løfter fingeren. En annen som satt på lo litt, for han fikk bare en advarsel på lignende episode (noe han sa, jeg var ikke passasjer hos han)

Lenke til kommentar

Kunne ikke skjønne hva han her drev med, men etter å ha sett på videoen noen ganger tror jeg kanskje han forsøkte å komme forbi den første bilen for å slippe å vente på sin tur

 

Og noen som kanskje burde hatt et lastsikringskurs

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...