Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg venter på at de til venstre for meg skal kjøre (de man ikke ser på kamera), og de er jo ikke så flinke til å blinke... Men gjøken i videoen burde jo sett meg komme, og når han først våger seg ut, så kan han jo faen meg gasse på. ikke kjøre som en snegle! :realmad:

 

Edit: Der virket jeg sikkert som en veldig utålmodig sjåfør, men i dette tilfellet så var det berettiget!

Endret av Sjulimann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjør også samme manøver som han du irriterer deg over, iblant. Rett og slett fordi man aldri kommer seg ut hvis man ikke siger inn. Strengt tatt har du vikeplikt for denne bilen, da han kjørte inn i rundkjøringen før deg, slik det ser ut som på videoen.

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjør også samme manøver som han du irriterer deg over, iblant. Rett og slett fordi man aldri kommer seg ut hvis man ikke siger inn. Strengt tatt har du vikeplikt for denne bilen, da han kjørte inn i rundkjøringen før deg, slik det ser ut som på videoen.

Vikeplikten avhenger ikke av hvem som tidsmessig kom inn først, det må anses å gjelde utkjørt distanse i rundkjøringen.

Jeg kan ikke få bilen akkurat på innsiden av streken, stå der et kvarter og mene at alle har vikeplikt for meg fordi jeg var i rundkjøringen først..

Bilen som stoppa opp i videoen her var fortsatt på vei inn i rundkjøringen og hadde således vikeplikt for kamerabilen.

Lenke til kommentar

Syklister begynner å få egne veier, men de brukes ikke da de ikke velikeholdes like godt som veiene og at de er idiotisk laget

Sykkelveier MÅ gå langs eksisterende veier om de skal brukes, adskilt fra både vei og gangbane

Vil ikke koste så mye ekstra å lage de heller da de kan være en del av veiskulder, da kun adskilt med kantlinje, men mye bedre enn i dag ihvertfall

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Med samme argument kan man jo si at man burde ha egne veier for syklister, biler, motorsyklister, traktorer, trailere og bobiler. Forskjellige kjøretøy med forskjellige fordeler og begrensninger. :)

Biler, motorsykler, traktorer, trailere og bobiler klarer vel alle å holde fartsgrensen opp til 60 km/t. En sykkel gjør sjelden mye over 20.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syklister begynner å få egne veier, men de brukes ikke da de ikke velikeholdes like godt som veiene og at de er idiotisk laget

Sykkelveier MÅ gå langs eksisterende veier om de skal brukes, adskilt fra både vei og gangbane

Vil ikke koste så mye ekstra å lage de heller da de kan være en del av veiskulder, da kun adskilt med kantlinje, men mye bedre enn i dag ihvertfall

 

Vegen her eg bur... (andre vegen frå der det var filma) skal breddes med 3 meter  (1.5 meter pr felt) slik at det blir bedre for syklister.

Lenke til kommentar

Som syklist, men også bilist, så var dessverre de eksemplene over her rimelig dagligdagse.. 

Jeg er helt enig i at egne sykkelveier hadde vært fantastisk, bare se mot Nederland og til dels Danmark. Bortsett fra noen hundre meter her og der, så er vi enormt langt unna noe ordentlig sykkelnettverk i Norge. De sykkelveiene vi har deles dessverre som regel med fotgjengere. På bakgrunn av det, så foretrekker jeg derfor veldig ofte å dele veibanen med biler. Jeg vil heller bli kjørt ned av en bil, en å sykle på en unge eller bikkje som brått hopper ut på fortauet..   :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...