Gå til innhold

Underskriftskampanje for å forby Google Glass i USA


Anbefalte innlegg

Bare for å ta dette med overvåkningskamera: http://www.nrk.no/ho...r-dag-1.8024779

Mange, og kanskje de fleste, som setter opp et kamera har et bevisstløst forhold til denne aktiviteten. Opptak kan komme på avveie, feed fra kamera som er tilknyttet nett kan ligge tilgjengelig for uvedkommende, som igjen kan finne på å lagre det de finner. Det samme kan faktisk skje med digitalkamera med nettilknytning som kan styres av fremmede (http://www.akam.no/a...i-hacket/130992) og det kan neppe herske noen tvil om at det samme kan skje med Glass når det blir alminnelig å gå med videokamera på hodet.overalt hvor folk ferdes. Det er kanskje ikke et problem for mange, og det har ikke vært mange stygge saker om dette ennå. Men når det kommer, og det vil det trolig slik det etterhvert pleier når ny teknologi tas ibruk, så kan man allerede ha malt seg inn i et hjørne.

 

For 20 år siden var ikke identitetstyveri noe stort problem, mens i dag er det en milliardindustri både for røverne og for selskaper som prøver å beskytte publikum mot denslags. LifeLock kan kanskje være et eksempel (http://www.lifelock.com/)

Hva har forandret seg på 20 år? Folk flest har fått seg PC, smartmobil og nettbrett, og aktiviteten har økt sammen med utbredelsen av disse produktene. Det er trolig ingen som frykter at en lansering av Glass 1. juni vil føre til massiv overvåkning fra og med 10. juni, sånt skjer gradvis og umerkelig.

 

Billedlig fortalt: Jeg er ikke sikker på om jeg vil være som den frosken i pannen mens den langsomt blir varmet opp, det kan hende jeg ikke merker endringen før jeg er kokt. Det at jeg ikke ser problemet med litt varme betyr ikke at jeg ikke blir kokt. Før vi vet ordet av det, pga. en langsom endring over mange år, går vi rundt og tror at beste forsvar mot en "bad guy" med kamera er en "good guy" med kamera. Da har fornuften sviktet.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok mengder av hemmeligheter, du som alle andre, som passord til diverse, bankinformasjon, informasjon om helse, personlige forhold, og så videre. Dersom jeg tilfeldigvis legger merke til personnummeret ditt, pinkoden til bankkortet ditt eller passordet du bruker på adultfriendfinder glemmer jeg det i en fei om jeg bare ser det sånn i forbifarten, men dersom jeg filmer det kan jeg puttet det i mappa kalt "nyttig info om fo2re", og kanskje bruke det til noe senere.

 

Ellers er det også mye som er ansett som umoralsk uten at det nødvendigvis er ulovlig.

 

Det er vel fortsatt en avsporing om Google Glass med mindre det ligger ett par på nattbordet som alltid er "på" selvsagt.

 

Sånn apropos overvåkning og teknologi, noen som fikk med seg at det var GPS systemet i Mercedes'n Boston bomberene stjal som satte politiet på sporet av de ?

 

Kanskje ikke så rart at Tony Sopranos rev ut hele GPS systemet i en Cadillac SUV han fikk av "familien".

Endret av fo2re
Lenke til kommentar
Og dette "problemet" med slike opptak som det her har eksistert i mange mange år allerede. For 1500-2000 norske kroner kan man kjøpe en solbrille som har muligheten til å ta opp i plettfri 1080p@30fps. Det er nesten umulig å se at de har muligheten til dette. Disse har hvert tilgjengelig for allmennheten til en femtedel av prisen til Google Glass. Jeg har nevnt dette på flere artikler om Glass og kommer til å fortsette med det. Dette er bare tull, det er ikke vits i å skape opprør om Glass.
Du ser ikke forskjellen på spesialutstyr for spesielt interesserte og noe som potensielt "alle" går med?For min del vil jeg gjerne forbeholde meg retten til å snuble på gata uten å havne på en blooper-reel, for så å måtte styre masse med den umulige oppgaven å få slettet noe fra internett. Jeg er ikke direkte i mot Google Glass, men innen slikt kommer for fullt bør det være solide regelverk som håndheves strengt.Jeg har lite å skjule, men liker ikke at andre legger ut "historikk" for meg på nettet.

Dette er litt av problemet, imidlertid er sjangsen at du skal gjøre noe så dumt at du blir en youtube hit meget liten.

 

Et mer relevant problem er at du gjør noe så dumt at alle venner og kjente ler av det.

Gir også gode muligheter til å enten knipe en du ikke liker i en kjedeig situasjon eller sette opp noe med alkohol.

 

Lenke til kommentar

Det som er hovedproblemet er at vår personlige grense blir invadert uten at vi merker det selv. Tenk om teknologien går noen skritt lenger og vi kan ta bilder og filme gjennom kontaktlinser. Hva slags muligheter er ikke det for pedofile som fritt kan fotografere nakne barn i svømmehallen? Eller at en gjeng kan forfølge og filme en kvinne i smug og voldta henne og senere legge ut av alt den ulovlige akten på visse sider på nettet? Det er ikke myndighetene vi bør være redd for eller at vi kan oppføre oss dumt i fylla, men heller mulighetene til andre å gjøre som dem selv vil. Vil du at ditt fremtidige barn skal være et mål for pedofile, så sier du ja til denne teknologien, vi andre er imot.

Lenke til kommentar

Det som er hovedproblemet er at vår personlige grense blir invadert uten at vi merker det selv. Tenk om teknologien går noen skritt lenger og vi kan ta bilder og filme gjennom kontaktlinser. Hva slags muligheter er ikke det for pedofile som fritt kan fotografere nakne barn i svømmehallen? Eller at en gjeng kan forfølge og filme en kvinne i smug og voldta henne og senere legge ut av alt den ulovlige akten på visse sider på nettet? Det er ikke myndighetene vi bør være redd for eller at vi kan oppføre oss dumt i fylla, men heller mulighetene til andre å gjøre som dem selv vil. Vil du at ditt fremtidige barn skal være et mål for pedofile, så sier du ja til denne teknologien, vi andre er imot.

 

Må mesten sei det at om ein voldtektsmann legger ut ein video av akten sin på internet så er han meir eller mindre ein komplett idiot.

Lenke til kommentar

Like groteskt som at du ikke kan hindre noen i å ta mentale bilder og film. Ja det kan med litt fantasi beskrives vell så godt med ord. Og det hele vil og har alltid vært lov.

For ikke å snakke om allerede andre teknologier.

 

Få/ingen som klager på at kamera eller smarttelefon kom ut, til tross for at nesten alle kriminelle også kan utnytte det på en måte

 

Derimot er det mot normene å stirre, og avkle noen med øynene. Blir ikke mer eller mindre creepy om det er film.

 

Fordelene utveiet helt klart baksidene.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Hva slags muligheter er ikke det for pedofile som fritt kan fotografere nakne barn i svømmehallen? Eller at en gjeng kan forfølge og filme en kvinne i smug og voldta henne og senere legge ut av alt den ulovlige akten på visse sider på nettet?

 

Dette kan gjøres, og gjøres idag også. Spesielt i svømmehall og plasser der det er felles dusj osv ...

Det er ikke noe nytt. Det nye er at man må tilpasse seg teknologien som allerede blir missbrukt ved å ha egne avluker osv. Å filme overgrep er jo gjort xxxx ganger før med blant annet mobil - vil man filme og gjøre slikt, så gjøres det uansett hvilken teknlogi som er tilgjengelig. Tror man bør 'angripe' den utfordringen med andre ting enn teknologi-forbud

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Like groteskt som at du ikke kan hindre noen i å ta mentale bilder og film. Ja det kan med litt fantasi beskrives vell så godt med ord. Og det hele vil og har alltid vært lov.

For ikke å snakke om allerede andre teknologier.

 

Få/ingen som klager på at kamera eller smarttelefon kom ut, til tross for at nesten alle kriminelle også kan utnytte det på en måte

 

Mentale bilder deles ikke på youtube.

 

Du ser ikke forskjelle på at en "kriminell" står bak deg og åpenlyst filmer minibankbruken din med mobil, eller at noen står i køa med Google Glass?

 

Det er ikke en debatt om kamera. Det er en debatt om "skjult" kamera som alle går med. Skjult som i, alle har det fremme til enhver tid, og du vet aldri om du blir filma eller ikke.

Lenke til kommentar

? Det spiller ingen rolle om noen filmer når jeg står i minibankkø. Mobil eller google glass.

Kravet er at de ikke skal ha mulighet til å se hva jeg taster inn, og øyne er etter hva meg bekjent noe nær alle har. En firesifret kode er da null problem for en tyv å huske, så google glass ville bare vært i veien, og har langt lavere oppløsning enn øynene våre.

 

Mobil er da virkelig ikke vanskelig å skjule for de som er såpass kriminelle.

 

Debatten er jo at alle blir filmet uten å vite om det eller ei. Det forandrer ingenting at det er noe alle har fremme fra før av.

Ja, på en vanlig gate så er det alltids noen som har mobilen fremme uten at noen som helst reagerer. De kan for alt jeg vet filme i ett sett.

 

Hele greia er rett og slett latterlig å anta at dette forandrer noe som helst. (i hvert fall i slik negativ grad som blir beskrevet her)

Å bannlyse google glass er i hvert fall idiotisk, da et slikt samfunn hvor alle har kamera-mulighet fremme kommer enten man vil det eller ei. Ja, det er jo tillnærmet slik det er i dag.

 

Om du kommer på youtube er da lite interessant. Internett og IRL kommer til å bli ett, og om du er ute i offentlighet, ja så er du også på internett. Kanskje noe spesielt å tenke slik, men det er slik utviklingen er, og det er for det beste, da denne splittelsen er meget unaturlig. Hvis alle kan se deg i offentligheten, hvorfor ikke på nettet. I dag så hadde det føltes som "big brother", men når alle andre også gjør/er det, så blir det ikke det spesielle fokuset man nå får. Da blir det helt naturlig, og om du gjør noe dumt så er det ingen som bryr seg, fordi det finnes 7 milliarder andre som også gjør deg daglig.

 

Men i tillegg så kommer nok også aktiv automatisk sensur også til å øke i bruk.

Lenke til kommentar

De som faktisk har lyst å overvåke, samt gjøre noe av ulovlig interesse, synes det er mer enn enkelt nok allerede.

 

Det er ikke ulovlig å filme andre så lenge det ikke er "hovedtema". Altså kan jeg fint ha et bilde eller film hvor du går forbi eller lignende, uten at det er noe ulovlig for den saks skyld.

 

Siden du kan gå rundt å filme i byen for eksempel med et videokamera eller telefon, så endrer ikke utseendet briller noe. Jeg kan bruke 5 minutter på å sette opp telefonen min slik at ingen ser den, og filme mens jeg går rundt i Trondheim sentrum. Ingen kommer til å merke noe, og jeg bryter heller ingen lover ved å legge det ut på nettet. Ja, med mindre jeg faktisk går inn for å filme folk og ikke bare byen da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overvåkning av privatpersoner er vel ulovlig i Norge. Det skal bli interessant hvor Google Glass havner i den debatten. De kan jo enkelt benyttes til overvåkning.

Vi må heller ikke glemme penn og papir i overvåkingsdebatten, det kan jo enkelt benyttes til overvåking. Skummelt hvordan noen kan skrive ned hvor en annen person er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har lest litt nedover på denne debatten, og jeg tror dere som er redd for overvåking, generelt ikke vet hvor overvåket dere kan være. Se for dere en vanlig dag i deres liv.

 

Du kjører på jobb, forbi en bomstasjon gjerne, som registrerer hvor du er, der er det også kameraer. Jobber du på ett kontor så har du gjerne ett nøkkelkort du må bruke for å komme inn. Jobber du som håndtverker så finnes det vel automatisk kjørebok i mer eller mindre de fleste firmabiler nå til dags. På vei hjem fra jobb så stikker du gjerne innom en butikk og kjøper dagens middag, og betaler med visakortet ditt, da vet "overvåkerene", hvor du kjøpte maten, hva du skal ha til middag og hvor mye det kostet. Du kjører hjem, logger kansje inn på mailen din når du kommer hjem, da vet internett leverandøren din at du er hjemme. Du spiser middag, går da gjerne ut på en tur etterpå, du har med deg telefonen din. Har samtlige apper som registrerer hvor du er via din gps, eller mobildata. Eller du ringer til noen, og din mobil operatør vet hvor du er. Mange apper, vertfall på android, så aksepterer du ved å innstalere at appen skal få lov til å få tilgang til dine telefonsamtaler. Etter turen så dusjer du, og går gjerne halvnaken fra badet til soverommet, men i stua mellom soverommet og badet så står det en laptop med webkamera, der hvem som helst med peiling på hvordan kan hacke seg inn å se på deg.

 

Jeg sier ikke at noen sitter med all denne informasjonen på en gang og overvåker alle. Men i denne debatten så ble ting satt litt på kanten og eg sier bare at viss noen vil så går det an å overvåke noen hele dagen allerede, blir hverken verre eller bedre med Google Glass. Det er min mening.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det er ønskelig, men jeg kan vanskelig se for meg at man i framtiden vil ha spesielt mye reelt privatliv i det offentlige rom. Juridisk sett oppmykes overvåkningslovene over tid. Datamessig vet Google og Facebook og sikkert mange andre i økende grad om alt du foretar deg. Teknisk er vi i ferd med å passere det punktet hvor man faktisk kan lagre alt som skjer ukritisk. Praktisk vil før eller senere mennesker benytte seg av teknologi for å dokumentere/huske det som skjer dem. Det er jo allerede vanlig med kamera i bilene i mange land. Medisinsk nærmer vi oss det punktet hvor man kan utnytte eksisterende teknologi for å gi et menneske utvidede muligheter enten det gjelder innsamling og lagring av informasjon fra omgivelsene, kommunikasjon, eller som i tilfelle Google Glass, utvidet virkelighet med ubegrenset innformasjonshenting. Å dra på ferie uten Google Glass el.l. vil snart være som å dra på ferie uten kart eller planlegging - sikkert morsomt men ikke regnet som funksjonelt.

 

Som enkeltindivid kan du også ha mye nytte og/eller underholdning av å samle inn data om alt du opplever i løpet av dagen. Telenor eller tilsvarende vet sannsynligvis allerede hvor du er til ethvert tidspunkt. Kostnaden er at man mister stadig mer av sin private sone.

 

Jeg tror dette er uungåelig. Før eller senere blir det sånn at Facebook og mange fler vil være i stand til å fortelle dine venner eller hvem som helst hvor i verden du befinner deg. Dataene vil finnes på for mange sett med hender og noen vil før eller senere tilby dem.

 

Jeg tror ikke det nytter å sloss mot hver endring. Da får man bare utsatt dem. Jeg tror i stedet man må ta utgangspunkt i at all informasjon etterhvert vil være tilgjengelig for alle. Med det utgangspunktet får vi videre bestemme oss for hvordan man best kan plassere enkeltindividet i et sånn scenario.

Lenke til kommentar

Dei så argumentere med at "ein blir overvåka frå før av, kvifor bry seg om litt meir" er jo heilt bak mål.

Vist eg blei jaga og banka kvar dag på skulen, burde eg då godta at dei så banke meg plutslig eindag kjem med knokkeljern? Er ikkje noko grunn til å springa til lærarane eller å gjøyma meg, eg blir jo banka uansett.

Lenke til kommentar

Nei, det er en fryktelig dårlig sammenligning.

 

Ingen som blir skadet eller mister noe av dagens overvåkning. Ja, faktisk så er det heller motsatt. Spørsmålet har vel vært om mer kanskje kan få det hele til å snu, og at overvåkningen i seg selv er et problem. Hvorvidt Google glass kan defineres som overvåkning i slik forstand er dog ikke noe jeg er enig i.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har lest litt nedover på denne debatten, og jeg tror dere som er redd for overvåking, generelt ikke vet hvor overvåket dere kan være. Se for dere en vanlig dag i deres liv.

 

Du kjører på jobb, forbi en bomstasjon gjerne, som registrerer hvor du er, der er det også kameraer. Jobber du på ett kontor så har du gjerne ett nøkkelkort du må bruke for å komme inn. Jobber du som håndtverker så finnes det vel automatisk kjørebok i mer eller mindre de fleste firmabiler nå til dags. På vei hjem fra jobb så stikker du gjerne innom en butikk og kjøper dagens middag, og betaler med visakortet ditt, da vet "overvåkerene", hvor du kjøpte maten, hva du skal ha til middag og hvor mye det kostet. Du kjører hjem, logger kansje inn på mailen din når du kommer hjem, da vet internett leverandøren din at du er hjemme. Du spiser middag, går da gjerne ut på en tur etterpå, du har med deg telefonen din. Har samtlige apper som registrerer hvor du er via din gps, eller mobildata. Eller du ringer til noen, og din mobil operatør vet hvor du er. Mange apper, vertfall på android, så aksepterer du ved å innstalere at appen skal få lov til å få tilgang til dine telefonsamtaler. Etter turen så dusjer du, og går gjerne halvnaken fra badet til soverommet, men i stua mellom soverommet og badet så står det en laptop med webkamera, der hvem som helst med peiling på hvordan kan hacke seg inn å se på deg.

 

Jeg sier ikke at noen sitter med all denne informasjonen på en gang og overvåker alle. Men i denne debatten så ble ting satt litt på kanten og eg sier bare at viss noen vil så går det an å overvåke noen hele dagen allerede, blir hverken verre eller bedre med Google Glass. Det er min mening.

 

Det at man legger til en ny type videoovervåkning gjør jo situasjonen verre. Om det vil bli et stort problem i samfunnet er en annen debatt, men det vil definitivt medføre nye problemer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...