Gå til innhold

Underskriftskampanje for å forby Google Glass i USA


Anbefalte innlegg

Nå er det vel en bitteliten forskjell på videoovervåkning og det å skrive ned noe med penn.

 

I prinsipp ikke, det er begge for lagring av informasjon. Og det som er viktig er hva informasjonen kan brukes til, og her er lovverket for det meste godt nok uavhengig av teknologien som benyttes for å ta opp informasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HeiJeg har lest litt nedover på denne debatten, og jeg tror dere som er redd for overvåking, generelt ikke vet hvor overvåket dere kan være. Se for dere en vanlig dag i deres liv.Du kjører på jobb, forbi en bomstasjon gjerne, som registrerer hvor du er, der er det også kameraer. Jobber du på ett kontor så har du gjerne ett nøkkelkort du må bruke for å komme inn. Jobber du som håndtverker så finnes det vel automatisk kjørebok i mer eller mindre de fleste firmabiler nå til dags. På vei hjem fra jobb så stikker du gjerne innom en butikk og kjøper dagens middag, og betaler med visakortet ditt, da vet "overvåkerene", hvor du kjøpte maten, hva du skal ha til middag og hvor mye det kostet. Du kjører hjem, logger kansje inn på mailen din når du kommer hjem, da vet internett leverandøren din at du er hjemme. Du spiser middag, går da gjerne ut på en tur etterpå, du har med deg telefonen din. Har samtlige apper som registrerer hvor du er via din gps, eller mobildata. Eller du ringer til noen, og din mobil operatør vet hvor du er. Mange apper, vertfall på android, så aksepterer du ved å innstalere at appen skal få lov til å få tilgang til dine telefonsamtaler. Etter turen så dusjer du, og går gjerne halvnaken fra badet til soverommet, men i stua mellom soverommet og badet så står det en laptop med webkamera, der hvem som helst med peiling på hvordan kan hacke seg inn å se på deg.Jeg sier ikke at noen sitter med all denne informasjonen på en gang og overvåker alle. Men i denne debatten så ble ting satt litt på kanten og eg sier bare at viss noen vil så går det an å overvåke noen hele dagen allerede, blir hverken verre eller bedre med Google Glass. Det er min mening.
Det at man legger til en ny type videoovervåkning gjør jo situasjonen verre. Om det vil bli et stort problem i samfunnet er en annen debatt, men det vil definitivt medføre nye problemer.

 

Google Glass er i utgangspunktet ikke ett overvåkings verktøy, ikke uten at noen vil bruke det til overvåking. Men det er da jeg mener at alt som allerede finnes kan brukes til overvåking av en person 24/7. Men det er som Andrull sier, det er vel positive og negative sider med alt som er nytt. Men viss folk ikke vil bli overvåket så må de gjøre langt mer en å skrive under på noe som gjør at Google Glass vil forbys.

Lenke til kommentar

I prinsipp ikke, det er begge for lagring av informasjon. Og det som er viktig er hva informasjonen kan brukes til, og her er lovverket for det meste godt nok uavhengig av teknologien som benyttes for å ta opp informasjonen.

 

Prinsippet blir ganske uinteressant i det et skrevet bevis blir lagt frem i retten.

"Jeg så på overvåkningsskjermen at tyven slo til i nattens mulm og mørke."

"Har dere video?"

"Eh, nei..."

 

Google Glass er i utgangspunktet ikke ett overvåkings verktøy, ikke uten at noen vil bruke det til overvåking. Men det er da jeg mener at alt som allerede finnes kan brukes til overvåking av en person 24/7. Men det er som Andrull sier, det er vel positive og negative sider med alt som er nytt. Men viss folk ikke vil bli overvåket så må de gjøre langt mer en å skrive under på noe som gjør at Google Glass vil forbys.

 

En hagle er i utgangspunktet ikke laget for å drepe mennesker.

 

Det er klart Google Glass ikke er det eneste farlige verktøyet man kan benytte seg av til overvåkning, men det er et veldig godt sådant.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prinsippet blir ganske uinteressant i det et skrevet bevis blir lagt frem i retten.

"Jeg så på overvåkningsskjermen at tyven slo til i nattens mulm og mørke."

"Har dere video?"

"Eh, nei..."

 

 

 

En hagle er i utgangspunktet ikke laget for å drepe mennesker.

 

Det er klart Google Glass ikke er det eneste farlige verktøyet man kan benytte seg av til overvåkning, men det er et veldig godt sådant.

 

Ja en kan bruke en hagle til å drepe ett menneske, men skal vi dra det så langt så kan man vel strengt tatt drepe ett menneske med nesten hva som helst. Når det er sagt så skal eg like å se at det kommer en underskriftskampanje på å forby våpen i USA, noe som burde vert mer i fokus en overvåking. Men det er en annen diskusjon. Og at Google Glass er ett godt overvåkings verktøy er bare tull, man må fortelle "brillene" når det skal filmes, slik at alle rundt deg hører det. Pluss at du overvåker ikke folk noe mer med Google Glass en du gjør med dine egne øyne.

 

Jeg tror det heller er noe annet folk er redd for, det ble vel nevnt tidligere i tråden, og det er at folk er redd for å drite seg ut på gata og at det da kommer på film mer tilfeldig en ved hjelp av en mobiltelefon. Og det blir vel strengt tatt ikke kalt for overvåking.

Lenke til kommentar

Hvem sa at man trenger våpen for å drepe ett menneske ? Ett hardt slag mot tinningen kan fint fikse den biten, men for å holde seg til topic, noen som vet hvor lenge man kan filme med Glass ? Sliter med å se at den har batterier for x antall timer moro.

Lenke til kommentar

Ja en kan bruke en hagle til å drepe ett menneske, men skal vi dra det så langt så kan man vel strengt tatt drepe ett menneske med nesten hva som helst. Når det er sagt så skal eg like å se at det kommer en underskriftskampanje på å forby våpen i USA, noe som burde vert mer i fokus en overvåking. Men det er en annen diskusjon. Og at Google Glass er ett godt overvåkings verktøy er bare tull, man må fortelle "brillene" når det skal filmes, slik at alle rundt deg hører det. Pluss at du overvåker ikke folk noe mer med Google Glass en du gjør med dine egne øyne.

 

Jeg tror det heller er noe annet folk er redd for, det ble vel nevnt tidligere i tråden, og det er at folk er redd for å drite seg ut på gata og at det da kommer på film mer tilfeldig en ved hjelp av en mobiltelefon. Og det blir vel strengt tatt ikke kalt for overvåking.

 

Jeg vil tro det er en enkel sak for de mer teknisk anlagte å modifisere Glass slik at man kan bruke en form for fjernkontroll. I tillegg så lagres det du "ser" og kan spilles tilbake. Det går nok en stund før vi kan avspille det du "filmer" med øynene dine. Jeg mener det gir en klar distinksjon mellom Glass og et menneskes øyne.

 

Det er ikke nødvendigvis slik at folk er redde for dette, men det er noe som heter en god dose sunn skepsis og det mener jeg passer godt inn her. Det er ikke slik at alle teknologiske sprang er til det bedre.

Lenke til kommentar

Hvilket teknologisk sprang er det som ikke er til det bedre. Jeg vil faktisk påstå det motsatte, selv om det er visse blindgater så betyr ikke det at de ikke er til nytte for noe.

 

Å påstå at google glass er noe godt overvåkningsutstyr må være av det mindre smarte jeg har hørt i dag. Alle kan se du har google glass, på samme måte som at man kan se når noen har en smarttelefon oppe for å filme. Jeg ser ingen i dag som hyler og skriker hver gang noen drar frem en smarttelefon.

 

Hvordan det endrer noe som helst (i negativ forstand) at smarttelefonen nå sitter på nesa i stede for i henda er meg uforståelig?

 

Skjult overvåkning derimot, er noe heeelt annet, og utføres at langt mindre åpenbare enheter.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Problemet med Google Glass er at en liten gruppe mennesker med kameraer koblet til internett, kan Google til enhver tid vite hvor, ett hvilket som helst menneske befinner seg til enhver tid.

 

Kan du forklare hvordan, eller komme med en link med dokumentasjon på dette?

 

Forøvrig er jeg også nysgjerrig på hvorfor dette evntuelt ikke er mulig med dagens mobiltelefoner?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...