Gå til innhold

Underskriftskampanje for å forby Google Glass i USA


Anbefalte innlegg

Jeg synes Google Glass er skummelt. Det begynner å nærme seg et punkt hvor myndighetene burde vurdere å sette strek. Kanskje vi er der allerede.

Det er ikke bare produktet og dets egenskaper i seg selv som bør vurderes. Vi må også tenke på de vidtrekkende konsekvensene. Et slikt produkt vil føre til en oppmykning av holdninger, slik at vi senere kan komme til å finne oss i noe som ville vært uhørt nå. Plutselig sitter vi der med Google-briller som konstant filmer alt, kun i reklameøyemed, selvfølgelig, og "informasjonen vil ikke kunne knyttes til brukeren". Så skjer det et eller annet fælt, politiet krever å få overlevert videobevis, og nok et skritt er tatt. "Du er fri til å velge ikke å bruke Google Glass", vil de si, men siden samfunnet har formet seg rundt produktet er det kun en teoretisk frihet. Vi er jo nesten der med smart-telefoner allerede. Jeg fikk nesten kjeft på Værnes her om dagen fordi jeg ikke hadde hentet boardingkort med mobilen.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man sitter på ein restaurant sammen med nokon eg heller sitter på Facebook så er det nok desverre ikkje teknologien som har skylda, det er derimot personen. Ja dagens teknologi gir muligheten for å ha ting lettare tilgjengelig. Men om folk ikkje gidder, klarer eller ønsker å prioritera tida på nokon som ein skal vera saman med, så er det ein menneskelig feil.

Hva skjedde med alminnelig folkeskikk? Når man først har gått ut sammen med venner, og isteden for å joine samtalen rundt bordet heller begraver øynene i en smartmobil og er et helt annet sted, ja da mangler en rett og slett oppdragelse. En kunne lett sammenlignet det med å stikke fingern i nesen og grave litt mens en gjerne lar øynene vandre en annen vei, evt. legge hodet bakover og tralle for seg selv i et ønske om å ikke befinne seg i situasjonen man er i. Å skylde på at den eller de en har valgt å gå ut med er så lite interessant at en åpenlyst sitter og ignorerer dem, det blir både veldig bakvendt og så ualminnelig uoppdragent at ord knapt er dekkende. Er ikke de en går ut med mer interessant enn å sjekke facebook for ørtende gang, ja da kan en like godt la vær å gå ut, evt. finne seg venner som en liker litt bedre.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Nervøse folk finner man overalt og min favoritt er definitivt de knehønene som seriøst flyr rundt med foliehatter i USA (mulig andre land har noen også). En forsker fikk laget en hatt etter specs fra denne ligaen, tok den med i laben og fyra av alt han kunne finne av stråling, radiobølger og what not på ymse frekvenser og spektrum. Konklusjonen var såpass genial at en sånn hatt blokkerer ikke en dritt, men derimot fungerer som en antenne.

 

yey

Lenke til kommentar
Google brillene er forsmak på en fremtid ingen av oss egentlig ønsker. En total overvåkning av hele samfunnet.
forsmak på en fremtid ? I Oslo er det 20000 kameraer i sentrum så aner ikke hvilken fremtid du snakker om egentlig...

 

20000 kameraer som peker på faste punkter og som er skiltet. Tenk deg en fremtid hvor man har flere millioner kameraer bare i Oslo som filmer 360 grader og som ikke er skiltet. Og alt lagres i en nettsky som myndighetene skal ha tilgang til for å forhindre terrorisme. Se på hva som har skjedd med mobil teknologi de siste 5 årene og prøv å se for deg hva som skjer de neste 50 årene. Det er en mye mer skremmende tanke i dag enn det var for 10 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet. Brillene tar ikke opp video konstant, så hvorfor skal dette føre til mer overvåkning enn vi har opplevd de siste ti årene? Alle går tross alt med en kameramobil i lommen, og har mulighet til å filme akkurat det man ønsker. Det er ikke mange som gidder det likevel.

 

Forskjell på å ta opp mobilen fra lommen, finne frem kameraappen, begynne videoinnspilling for så å gå rundt med mobilen i hånda og filme. I stedet for å bare trykke på en knapp på "brillene" for å starte opptaket.

Lenke til kommentar

20000 kameraer som peker på faste punkter og som er skiltet. Tenk deg en fremtid hvor man har flere millioner kameraer bare i Oslo som filmer 360 grader og som ikke er skiltet. Og alt lagres i en nettsky som myndighetene skal ha tilgang til for å forhindre terrorisme. Se på hva som har skjedd med mobil teknologi de siste 5 årene og prøv å se for deg hva som skjer de neste 50 årene. Det er en mye mer skremmende tanke i dag enn det var for 10 år siden.

 

Kan noen forklare hvorfor dette er skremmende ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kanskje aller skumleste her er at det er de som mangler fantasi som synes dette høres helt greit ut. Og det er folk flest. Grøss.

 

Fantasi som i sett for mange konspirasjonsfilmer ?

 

Hvis noen tar en pause fra sci-fi og framtiden og tar en titt bakover så er vi allerede registrert i ett par hundre register fra vi blir født til vi ligger i grava og kjenner få som har fått problemer av den grunn.

Lenke til kommentar

Tror jødene i Europa har et annet perspektiv på det der.

Uansett handler vel dette mest om hvordan det kan gå galt i fremtiden. Og det må det være lov å spekulere i uten å måtte bli kalt konspirasjonsteoretiker.

 

Hvis du faktisk leser det jeg skriver så skrev jeg ett ? bak og ikke en bastant påstand.

 

Og hvordan du klarte å dra inn jødene i Europa lar jeg ligge.

Lenke til kommentar

Åja, så da er du fritatt fra alle beskyldninger. Jeg skal begynne med å sette spørsmålstegn bak alt jeg skriver jeg også, da kan jeg fornærme folk på det groveste og komme med de villeste påstander. ? Stå for det du skriver, eller ikke skriv.

 

Jødene sto i registere. Det funket ikke så bra for dem. Sånne ting funker vel og bra i et fritt og demokratisk land som Norge. Men både historien og samtiden viser at det ikke alltid er slik. For mye informasjon kan være skummelt i feil hender.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at de som ikke har gjort noe galt har ikke noe å frykte heller.

 

Hvis det finnes for mye overvåkning så er vel den rettet mot en spesfikk del av befolkning og ikke en vanlig gjennomsnittsborger som aldri gjør noe galt men betaler skatten sin og er glad for det.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at de som ikke har gjort noe galt har ikke noe å frykte heller.

 

Er det dette argumentet du skal støtte deg på for at totalitær overvåking liksom skal være greit? Det er greit at det sitter menn i kjelleren din og lytter til alt du gjør siden du ikke har noe å skjule?

 

Når det er sagt så har alle noe de vil skjule. Alle har et privatliv, og det er ytterst få som ønsker at privatlivet deres skal bli gravd i. Spesielt når det ikke er noe grunnlag for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min erfaring er at de som ikke har gjort noe galt har ikke noe å frykte heller.

Hvis det finnes for mye overvåkning så er vel den rettet mot en spesfikk del av befolkning og ikke en vanlig gjennomsnittsborger som aldri gjør noe galt men betaler skatten sin og er glad for det.

Joda. Kanskje det er sånn i dag. Men ting forandrer seg, og det kan gå veldig fort. For eksempel kan vi se for oss at styringen overtas av en eller annen ekstrem religiøs gruppering som synes metalmusikk er en styggedom. Alle som hører på, og har hørt på metal, er moralsk korrupte, skyld i alle verdensproblemer og må få svi. Da suger det litt at et bilde av deg i Iron Maiden-t-skjorte er et par museklikk unna, selv om du selv aldri har posert for noe slikt. Du gikk bare nedover Karl Johan og spiste krone-is en varm sommerdag i "Give me Ed til I'm Dead"-skjorta fra 2003, og nå blir det tvangsarbeid og gudene vet hva ellers.

 

Hvis de totalitære regimene kommer, og det kan de gjøre når som helst, gjør vi best i å ikke ha verktøykassen klar til dem.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at de som ikke har gjort noe galt har ikke noe å frykte heller.

 

Du har nok mengder av hemmeligheter, du som alle andre, som passord til diverse, bankinformasjon, informasjon om helse, personlige forhold, og så videre. Dersom jeg tilfeldigvis legger merke til personnummeret ditt, pinkoden til bankkortet ditt eller passordet du bruker på adultfriendfinder glemmer jeg det i en fei om jeg bare ser det sånn i forbifarten, men dersom jeg filmer det kan jeg puttet det i mappa kalt "nyttig info om fo2re", og kanskje bruke det til noe senere.

 

Ellers er det også mye som er ansett som umoralsk uten at det nødvendigvis er ulovlig.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...