Gå til innhold

Underskriftskampanje for å forby Google Glass i USA


Anbefalte innlegg

I forhold til private overvåkningsopptak, med diverse stadig mer tilgjengelig utstyr, er forskjellen den med Google Glass den at du kan se at du _kan_ bli filma. Noen stor grenseflytter blir brillene definitivt ikke på dette området - det jeg for min del er mer bekymra for, er om Google kan bli sittende på en enorm mengde privat informasjon.

 

Som for det vi veit allerede i dag kan være "backup"-kopiert til det kinesiske overvåkningspolitiet. I neste omgang kan blandinga av informasjon og makt skje elt åpent og lovlig - et hovedprinsipp i kapitalismen er at en skal kunne kjøpe seg til makt. Riktignok på papiret bare økonomisk/markedsmessig, men som Harald Heide Steens ubåtkaptein sa: "Man kan ikke se den grense under vann"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke helt problemet. Brillene tar ikke opp video konstant, så hvorfor skal dette føre til mer overvåkning enn vi har opplevd de siste ti årene? Alle går tross alt med en kameramobil i lommen, og har mulighet til å filme akkurat det man ønsker. Det er ikke mange som gidder det likevel.
Du ser ikke problemet?Problemet er at når du blir filmet med en smartphone så merker du det somregel, hvordan skal du se om noen filmer deg i skjul med google glass?

 

Nei, jeg føler meg rimelig sikker på at det er en forsvinnende liten andel av befolkningen som har noen interesse av å gå rundt og filme andre i helt hverdagslige situasjoner, så jeg ser ikke problemet. Noen vil det alltid være, men disse personene har allerede i lang tid hatt fri tilgang til å kjøpe alle mulige minikamera. Det er ikke som om Google Glass er noe nytt og revolusjonerende i den sammenheng.

 

Lenke til kommentar

Til dere som mener at "overvåkningen" vil bli enorm med Google Glass, foreslår jeg at dere flytter langt ut i skogen med pil og bue og telt. Dersom folk har interesse av å overvåke random folk for å finne ut "gudenevethva" om deg, så kan de gjøre akkurat det. Alle spor du legger igjen på nettet, kamera med teleobjektiv, "dish"-antenner for opptak av lyd fra lange avstander. For ikke å snakke om http://www.007spycamera.com/New-Generation-Button-DVR-Spy-Camera-With-Free-4GB-Card-LM-MDR430--prodetail-376.html som gjør mer eller mindre akkurat det samme som Google Glass. "Glass" gjør ikke noe annet enn alle andre slike duppeditter gjør per nå. Slik er det blitt, og det er nok dessverre ingen vei tilbake enten vi liker det eller ei. Det man kan gjøre noe med, er å oppdra barna sine hjemme og på skolen i digital etikette. =)

 

Ja, når jeg leser disse innleggene som er redd for at Google Glass vil gi andre muligheter til å filme deg så lurer jeg på hvor de har vært de fem siste årene. Dette er jo et forum med høy andel av teknologi-interesserte.

Lenke til kommentar

Så du har altså ingen betenkeligheter med å være på kamera mesteparten av dagen, fordi du er 100% sikker på at dette ikke kan komme til å bli misbrukt av noen? Ikke av staten og ikke av kriminelle.

Dersom dette er tilfelle kunne du jo sent en mail til NRK for å få et kamerateam til å følge etter deg i en måned av livet ditt. Den nye 1 måneds direktesending av Ola Nordmanns liv. Ville nå tro at oppførselen din hadde forandret seg noe, kontra normalen.

 

Handler ikke om at vi muligens blir snikfilmet en gang i blandt, det handler om at i det tilfellet et produkt som google glass blir allemans eie, så blir du potensielt snikfilmet hele dagen der du befinner deg utenfor døren, eller blandt andre mennesker.

 

Vi er alle mer eller mindre ufrivillig tatt opp av mange forskjellige kamera gjennom dagen uansett, grunnen til at vi godtar det er at det er sterkt regulert hva disse opptakene kan brukes til.

 

Du blir allerede potensielt snikfilmet hele dagen allerede, dette endrer ingenting.

 

Hvis vi drar inn et kamerateam for å lage en dokumentar snakker vi om en jobb, og for meg personlig kunne jeg gjerne hatt de på nakken så lenge jeg ble betalt en grei sum, hvis noen ikke ønsket å ha kamerateamet følge seg har ikke NRK lov til å vise filmopptakene som fokuserer på den personen.

 

Og bare for å gjøre ett poeng av hvor lenge siden bilder kunne bli tatt av deg, kan jeg nevne at jeg liker å tegne. Og når jeg var yngre tok jeg toget til skolen, under disse togturene tok jeg ofte fram blokka og tegnet mine medpassasjerer. Uten at de visste noe om det! :p

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

- Det er ingen som reagerer om du filmer mens du later som om du tekster på mobilen, eller later som du bruker den som GPS.

- Om du later som om du tar bilde av andre (mens du i virkeligheten filmer) så er det heller ingen som reagerer.

- Er du wannabe stalker så kan du ha mobilen i en lomme på brystet (skjorte etc.) og så skjære ut et meget lite hull slik at linsa ser ut.

- Lat som du er turist og ta bilder over alt.

 

Har selv en drøss bilder som det er random folk på, og more less ingen av disse visste at de ble tatt bilde av. Slikt skjer uten at jeg ønsker det, og har ingen andre hensikter å bruke det til noe annet enn å studere det jeg faktisk ønsket å få bidle av.

 

I tillegg så har selv busser begynnt å få 2-3 kameraer, inne i butikker er det kamera, uttenfor butikker hender det at det er kamera, og i bakgater kan det være kamera. Google glass endrer ingenting, og om man er livredd overvåkning, ja så får man flytte sammen med anti-strålingsfolka i egne byer i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen, slik jeg ser det, på alle kameraene som er utplassert, alle mobiler med kamera, at man blir filmet over alt osv. og google glass er jo at man da får utrolige mengder bruk og bevegelsesdata et sted. Det kan jo fort bli en enorm database som inneholder data om det meste folk gjør, med video, bilder og bevegelsesdata. Man må ikke lenger må lete gjennom tusenvis av databaser for å finne bevegelsesmønster og overvåkningsfoto/video, men kan finne alt hos Google.

Lenke til kommentar

På tide med et totalforbud i Norge også. Kan ikke ha et samfunn med personer som går rundt og filmer alt og alle inkludert samtaler hele tiden. Til slutt må man holde kjeft utendørs for å unngå å havne på youtube for et eller annet utsagn eller gjerning, med navn pga ansiktsgjenkjenning etc. Regner med et hav av søksmål eller det som verre er dersom dette blir innført.

Lenke til kommentar

Det er brillene de vurderer å banne, ikke googling.

 

http://pub.nettavise...ticle909417.ece

 

http://nrkbeta.no/20...kamera-overalt/

 

Dette er alle gamle data og det har ikke blitt mindre antall kameraer der de siste årene.

 

I 2009 var 397 kameraer ved kun Oslo S wohoo

 

Vel, det var ikke snakk om forbud på kilder heller. Jeg trodde du snakket om kameraer som filmet i det offentlige rom, og i følge NRK Beta-artikkelen er det vel en betydelig mindre andel av kameraene som er ment for det.

Lenke til kommentar
Og dette "problemet" med slike opptak som det her har eksistert i mange mange år allerede. For 1500-2000 norske kroner kan man kjøpe en solbrille som har muligheten til å ta opp i plettfri 1080p@30fps. Det er nesten umulig å se at de har muligheten til dette. Disse har hvert tilgjengelig for allmennheten til en femtedel av prisen til Google Glass. Jeg har nevnt dette på flere artikler om Glass og kommer til å fortsette med det. Dette er bare tull, det er ikke vits i å skape opprør om Glass.

 

Du ser ikke forskjellen på spesialutstyr for spesielt interesserte og noe som potensielt "alle" går med?

 

For min del vil jeg gjerne forbeholde meg retten til å snuble på gata uten å havne på en blooper-reel, for så å måtte styre masse med den umulige oppgaven å få slettet noe fra internett.

 

Jeg er ikke direkte i mot Google Glass, men innen slikt kommer for fullt bør det være solide regelverk som håndheves strengt.

 

Jeg har lite å skjule, men liker ikke at andre legger ut "historikk" for meg på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er for all del ikke mer for spesielt interesserte enn Google Glass. Google Glass koster jo 8k norske kroner. Er ikke det for spesielt interesserte? Latterlig argument. Og du havner like fort på en blooper real nå som du gjorde før. Selv om noen går med Google Glass så filmer de ikke 24/7, og de som gjør det er igjen "spesielt interesserte". Har enda til gode å se et godt argument mot Google Glass i forhold til andre alternativer. Jeg sier det igjen, om noen har et ønske om å overvåke deg uten at du vet om det er sjansen for at de allerede har gjort det stor. Sjansen blir 0.00001% større nå med Google Glass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisen på 8000 NOK er utviklerbriller sendt rundt i ett begrenset opplag og ting vil nok endre seg før de kommer i kommersielt salg.

 

Olympus MEG4.0 er også under utvikling og til forskjell så har IKKE dette kamera så da er vel alle sorger slukket. Ja bortsett fra at har 2 ting til felles med Google sine - stort styggere kan det ikke gjøres og ingen vet pris eller når de faktisk er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Refsa, du snakker som om ingenting kommer til å endre seg i fremtiden. Google Glass koster 8000 kroner nå, men den prisen kommer garantert til å droppe fort.

 

Da må man nesten "bannlyse" alt som har en elektronisk krets i seg. Mobiloperatørene har full oversikt over hvor du befinner deg, bor du i en storby er du alltid på et overvåkningskamera, en høykvalitets mikrofon er ikke større enn en femmer og mini-kameraer kan kjøpes for under 1000-lappen. Verden utvikler seg ja, men man kan ikke unngå utvikling på dette området. Problemet burde være inteteksisterende og mot alle folks tro er det allerede eksisterende. Det er mye som kommer til å skje i fremtiden og er man redd for Google Glass må man kjappe seg på med sølvfoliehatten fordi dette er langt i fra slik det kan komme til å bli.

Lenke til kommentar

Okay, jeg føler meg steingammel når jeg tenker som jeg gjør, men jeg er faktisk litt skeptisk. Til nå har vi bare tatt i mot og applaudert alle tekniske nyvinninger, uavhengig av hvordan de potensielt kan påvirke oss over tid. Jeg venter på den dagen da vi første gang setter foten ned og sier at dette blir for mye. At her er et produkt som har flere negative enn positive konsekvenser. Jeg mener ikke at vi skal bli Amish på noe vis, men jeg tror kanskje at vi allerede er kommet skjevt ut. Når man sitter på restaurant og ikke kan se hverandre i øynene fordi man er opptatt med facebook, twitring og annet og kontinuerlig må sjekke om noe har skjedd syns jeg det er trist. Jeg tror kanskje vi allerede har mistet noe. Når google glass (eller andre produkter) potensielt kan komme med informasjon mer eller mindre kontinuerlig er jeg redd vi vil bli enda mindre oppmerksomme på det som skjer rundt oss. Enda mindre opptatt av menneskelige relasjoner og interaksjoner. Men, men ... Det er kanskje bare meg.

 

Om man sitter på ein restaurant sammen med nokon eg heller sitter på Facebook så er det nok desverre ikkje teknologien som har skylda, det er derimot personen. Ja dagens teknologi gir muligheten for å ha ting lettare tilgjengelig. Men om folk ikkje gidder, klarer eller ønsker å prioritera tida på nokon som ein skal vera saman med, så er det ein menneskelig feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle de skeptiske her må også huske at norsk lovverk gir deg ganske så god beskyttelse og det endrer seg ikke bare på grunn av ny teknologi.

 

Hvis noen laster opp video av deg på internett som du ikke godkjenner er den videoen ulovlig, og du kan få den tatt ned. Siden DMCA har det å fjerne ting på internett blitt latterlig enkelt hos alle seriøse leverandører, faktisk for enkelt vil en del påstå.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...