Gå til innhold

Spillpirater plaget av virtuelle pirater (Linux, Mac, Windows)


Anbefalte innlegg

Knallide!

 

At det likner på Game Dev Story er vel ikke noe problem? Det er fullt mulig å lage spill rundt samme bransje uten at man får rettslige problemer..

- FIFA vs. PES

- Battlefield vs. Call of Duty vs. Counter Strike vs ca alle andre FPS'er

- Train Simulator vs. Trainz Simulator

- Cities XL vs. Sim City

 

osv. osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sperrer det? Du kan jo bare begynne på nytt?

Tviler litt på betegnelsen piratkopi her. For meg virker det som at utvikler slapp en modifisert versjon av spillet på en tracker som så spredte seg videre. Tviler på at de cracket sitt eget spill og lastet det opp.

"Sperren" kommer sikkert til å bli brutt/fjernet av de som faktisk cracker spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp... så takket være piratene får dette spillet altså masse PR. og visstnok er hele spillkonseptet selv kopiert ifølge flere i tråden her. The irony...

 

Det er vel som det alltid er, de som selv ikke har rent mel i posen er de som er først ute med beskyldninger. Litt av det samme med musikkbransjen, det er ikke de som selv lager musikken som klager mest, det er de som sitter som igler og "administrerer" kreative mennesker som produkter.

 

Dere som tror at denne modellen fra spillet forteller noe om hvordan piratkopiering spiller inn på inntjeningen til en utvikler må nok tro om igjen. Dette er programmert propaganda. Men for all del, kos dere :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere som tror at denne modellen fra spillet forteller noe om hvordan piratkopiering spiller inn på inntjeningen til en utvikler må nok tro om igjen. Dette er programmert propaganda. Men for all del, kos dere :)

Propaganda å beskytte spillet sitt på en litt humoristisk måte? Poenget med saken var vel strengt tatt ikke at det skulle være realistisk. Å straffe piratene på en slik måte synes jeg både er en kreativ og morsom løsning, og mye bedre enn andre versjoner av kopibeskyttelse.

 

Er det noen som driver med propagande her, så er det vel du som tror og mener du støtter en god sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp... så takket være piratene får dette spillet altså masse PR. og visstnok er hele spillkonseptet selv kopiert ifølge flere i tråden her. The irony...

 

Takk gode gud, noen som både kan lese og legge sammen 2+2!

 

Det er helt vanvittig hvor mange folk som ikke klarer å se ironien i at Greenheart Games syter over pirater når de selv har piratkopiert et helt spill og nå tjener store penger på det.

 

Bare fordi Blizzard ikke har gitt ut Starcraft 2 på Playstation 3 betyr ikke at en annen produsent kan hoppe inn og gjenskape spillet for den plattformen.

 

Det er altså Greenheart Games som driver PIRATVIRKSOMHET. Å støtte dem er ikke å støtte en god sak. Det er å støtte en dårlig sak. Vil du støtte noen, så kjøp Game Dev Story på iOS og Android. At noen andre har moddet og portet spillet deres til PC er irrelevant. Eier du Game Dev Story eier du Game Dev Tycoon. Det du har kjøpt er en lisens. Last derfor ned Game Dev Tycoon med god samvittighet.

Endret av omnomnomnivore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk gode gud, noen som både kan lese og legge sammen 2+2!

Du burde forsöke det selv en gang.

 

Bare fordi Blizzard ikke har gitt ut Starcraft 2 på Playstation 3 betyr ikke at en annen produsent kan hoppe inn og gjenskape spillet for den plattformen.

Interessant sammenliging tatt i betraktning at Blizzard var livredde for å bli saksökt når de lanserte Starcraft, som tross alt bare er en ripoff.

Endret av TEE
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener du at utviklerne bak Cities XL bare har piratkopiert Sim City og? Eller at Call of Duty-skaperene piratkopierte Medal of Honor? Eller kanskje Train Simulator er en piratkopi av Trainz, som igjen er en piratkopi av Microsoft Train Simulator? Eller at X-plane er en piratkopi av Microsoft Flight Simulator?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trist å tenke på at dersom utviklerene "jobbet ræva av seg" så viser statistikken at de går glipp av 93,6% av inntektene de rettmessig skulle hatt, med andre ord ca. 150000kr (50kr per spill). På den andre siden får de altså bare inn 6,4% av inntektene, eller ca. 10000kr. Det er 15 ganger mindre enn det de ville tjent dersom alle, inkludert piratene, betalte!!!

Vanligvis er jeg ikke så opptatt av piratkopiering og økonomiske konsekvenser som følge av dette, men disse tallene får meg, i dette tilfelle, til å tenke annerledes. Helt absurd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva sperrer det? Du kan jo bare begynne på nytt?

Tviler litt på betegnelsen piratkopi her. For meg virker det som at utvikler slapp en modifisert versjon av spillet på en tracker som så spredte seg videre. Tviler på at de cracket sitt eget spill og lastet det opp.

"Sperren" kommer sikkert til å bli brutt/fjernet av de som faktisk cracker spillet.

Godt å se at det er noen som leser hele artikkelen... :)

 

Jeg for min del gjetter på at de som cracker spill tar for seg den virkelige utgaven og fjerner fem-årssperren der. Hvis de gidder. For det er jo egentlig smått genialt det utviklerene har gjort her, hvis jeg skjønner det rett. De har i grunn kommet hele 0-day-scenen i forkjøpet og sørget for at det er deres modifiserte versjon som blir spredt istedenfor en som virkelig er cracket.

 

Det er bare så synd at målingene deres viser at hele 93,6% av alle de som har prøvd spillet tok den piratkopierte varianten. Men det sier meg vel så mye at det kanskje har skortet på oppmerksomheten blant dem som faktisk betaler for tingene de spiller. Jeg for min del ante ikke at spillet eksisterte før jeg så det i Windows 8 Store når jeg lette etter ting å installere på Surfacen min...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at utviklerne bak Cities XL bare har piratkopiert Sim City og? Eller at Call of Duty-skaperene piratkopierte Medal of Honor? Eller kanskje Train Simulator er en piratkopi av Trainz, som igjen er en piratkopi av Microsoft Train Simulator? Eller at X-plane er en piratkopi av Microsoft Flight Simulator?

 

Spillsamfunnet er rart. Se tilbake på Day Z og War Z, feks.

Lenke til kommentar

Trist å tenke på at dersom utviklerene "jobbet ræva av seg" så viser statistikken at de går glipp av 93,6% av inntektene de rettmessig skulle hatt, med andre ord ca. 150000kr (50kr per spill). På den andre siden får de altså bare inn 6,4% av inntektene, eller ca. 10000kr. Det er 15 ganger mindre enn det de ville tjent dersom alle, inkludert piratene, betalte!!!

Vanligvis er jeg ikke så opptatt av piratkopiering og økonomiske konsekvenser som følge av dette, men disse tallene får meg, i dette tilfelle, til å tenke annerledes. Helt absurd!

Det du ikke tenker på er alle som "piratkopierte" det på grunn av dette påfunnet. Ikke bare er det morsomt å laste det ned og spille det på grunn av det de har lagt inn i spillet som bare kan oppleves om du laster det ned, men de la det også ut selv. Når de legger det ut selv kan det ikke brukes some bevis i noen rettsak, fordi de oppmuntret til det, og egentlig så er det helt greit også fordi de la det ut selv. Påfunnet deres har sikkert vekket oppsikt blant "pirater", og da er det nesten naturlig at "pirater" får tak i spillet på den måten "pirater" "vanligvis" gjør.

 

Synes ikke synd på dem i det hele tatt, og kan vel ikke kalle den versjonen utviklerne selv la ut som en piratkopi for annet enn at den har pirater i seg. :p

 

Pirate Edition, free and exclusively available through torrents.

 

Ikke rart så mange har lastet det ned istedenfor å kjøpe det.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Godt å se at det er noen som leser hele artikkelen... :)

 

 

Tar det som sarkasme. Ser ingen plass i artikkelen som tilsier at de faktisk cracket sitt eget spill og la det ut på nettet, noe som 0-day scenen som du så fint kaller det, gjør. Å legge ut en modifisert utgave for å "gjøre pirater sinte" er ikke det samme.

Lenke til kommentar

Tar det som sarkasme. Ser ingen plass i artikkelen som tilsier at de faktisk cracket sitt eget spill og la det ut på nettet, noe som 0-day scenen som du så fint kaller det, gjør. Å legge ut en modifisert utgave for å "gjøre pirater sinte" er ikke det samme.

Sukk. Mente det ikke sarkastisk, det virket som om du hadde fått med deg et par ting som hadde gått hus forbi enkelte andre som skriver innlegg her. Og nei, det står ingen steder i artikkelen at de cracket sitt eget spill, og det påstod jeg ikke heller.

 

Dessuten tror jeg ikke målet deres var å "gjøre pirater sinte". Hvorfor skulle man ha det som målsetning? Jeg vil tro at de har passert pubertetsalderen. Det var nok heller ment å ha en læringseffekt på hvordan piratvirksomhet faktisk påvirker en spillutvikler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trist å tenke på at dersom utviklerene "jobbet ræva av seg" så viser statistikken at de går glipp av 93,6% av inntektene de rettmessig skulle hatt, med andre ord ca. 150000kr (50kr per spill). På den andre siden får de altså bare inn 6,4% av inntektene, eller ca. 10000kr. Det er 15 ganger mindre enn det de ville tjent dersom alle, inkludert piratene, betalte!!! Vanligvis er jeg ikke så opptatt av piratkopiering og økonomiske konsekvenser som følge av dette, men disse tallene får meg, i dette tilfelle, til å tenke annerledes. Helt absurd!

 

Dette blir litt feil, de har jo selv lagt det ut for nedlasting på piratsider. Det er ingen som vet om det hadde kommet ut en cracket versjon hvis de selv ikke hadde gjort det. For å si det på en annen måte, de kunne ha tjent opptil 15 ganger mer om de ikke hadde lagt ut gratis vareprøve frivillig.

Lenke til kommentar

Én ting er privatpersoner som laster ned for eget forbruk eller demoformål. Det er noe ganske annet når du blåkopierer spillet til et énmannsforetak.

 

Så nei, jeg kommer ikke til å roe ned påstandene mine. Det er pga. ting som DETTE at åndsverksloven eksisterer. Ikke for å stanse privat bruk.

Jeg har en formening om at du kverulerer for moro skyld, men skal likevel svare deg saklig. Som flere nevner senere er Kairosoft endel større enn de to som driver Green Hearth Games. Likevel, størrelsen på selskapene har i utgangspunktet liten betydning. Åndsverksloven er til for å hindre at folk stjeler andres åndsverk, men hverken grafikk, musikk, lydeffekter, er stjålet. Du kan argumentere for at de har stjålet idéen, men den var uansett ikke patentert, og det er for vagt å patentere noe slikt uansett. Jeg synes Notch (Minecraft-skaperen) har gode argumenter for hvor dumt patentering er.

 

Jeg har betalt for Game Dev Story. Ergo eier jeg også Game Dev Tycoon, som rettmessig er Kairosoft sin eiendom.

Å argumentere for at du eier GDT fordi du har kjøpt GDS er helt bak mål. Sett at Kairosoft hadde laget begge spillene, likevel hadde likheten vært slående, er det da urimelig at du betaler for en oppfølger/remake når du allerede har betalt for det en gang? Hva om Kairosoft gikk konkurs for noen år siden, skulle ingen kunne lage et tilsvarende spill?

 

Er det ikke bra at andre selskaper også lager åndelige oppfølgere til gode spill, dersom originalskaperne ikke gjør det? Spillverden ville blitt veldig kjedelig om det kun var mulighet til å ha et spill innenfor hver undergenre. Jeg synes begge er verdt å spille!

 

Forøvrig er nedlasting til eget bruk og skader sjelden utviklere.

Så hvis du jobbet i et selskap, og noen stjal 93,6% av det du produserte, så hadde ikke det hatt noen betydning? Tallene er kanskje ikke representative, men å tro at piratkopiering ikke har noen betydning er naivt.

 

Piratkopiering er når én produsent kopierer en annen produsent og tar seg betalt for piratkopien. Dette skader som regel originalen.

Jeg er enig i at hvis noen lager en bootleg-kopi og selger denne, så er dette både straffbart og meget skadelig. Men at en produsent blir inspirert og lager et lignende produkt er konkurranse. Skader "First Price Cola" merkevaren "Coca Cola"? Det er uansett et lovlig produkt, og ulike mennesker har ulike preferanser. Faktisk tror jeg mange også får øynene opp for Game Dev Story om de liker Game Dev Tycoon. Så et aldrende spill kan faktisk få en liten renessanse av en slikt spill.

 

Noe folk burde huske på i dette tilfellet er at vi her snakker om et spill ingen har hørt om. Det er en mye høyere andel folk som henger på piratsider enn folk som tilfeldigvis strener innom siden til en utvikler av et spill som ingen bryr seg om.

 

Av de 3000 som har piratkopiert spillet så tviler jeg meget sterkt på om mange har kommet dit via utviklerens hjemmeside og tenkt "oooh, dette må jeg piratkopiere"

 

Denne undersøkelsen sier mer om viktigheten av etablerte salgskanaler enn det sier noe om folks villighet til å kjøpe spill.

Helt enig. Det er et ganske smart og unikt PR-triks, som trolig ble mer vellykket enn antatt.

 

Har noen trackeren til torrenten sånn at jeg kan prøve det før jeg kjøper det?

Den får du finne selv, men om du vil teste den offisielle demoen, kan du gjøre det her.

 

Ellers har jeg faktisk spilt både Kairosoft sitt Game Dev Story og dette nyere Game Dev Tycoon. Jeg syntes det var uproblematisk. Navnene er besynderlig like, men utover det så er Game Dev Tycoon definitivt en videreutvikling av konseptet til Game Dev Story.

Synes de med fordel kunne vært litt mer kreative med navngivingen. Til og med "Dev" forkortelsen har de beholdt. Likevel er det endel forskjeller som gjør at det helt klart er et nytt spill. Noe er fjernet, endel er lagt til. Liker du det ene, liker du trolig det andre!

 

Hva sperrer det? Du kan jo bare begynne på nytt?

Tviler litt på betegnelsen piratkopi her. For meg virker det som at utvikler slapp en modifisert versjon av spillet på en tracker som så spredte seg videre. Tviler på at de cracket sitt eget spill og lastet det opp.

"Sperren" kommer sikkert til å bli brutt/fjernet av de som faktisk cracker spillet.

Spillet er i utgangspunktet DRM-fritt, så ingen trenger å cracke noe som helst. De valgte bare å slippe en avansert form for demo, som framsto som et fullt spill, men istedet for å gi beskjed om at demoen var over, så avsluttes den ved at man går konkurs pga piratkopiering. Det var i grunn en ganske så artig form for markedsføring spør du meg.

 

Ut fra tekstene i spillet virker det som de er ganske bevisste på piratkopiering. Man får ved flere anledninger spørsmål om man vil saksøke eller advare fans som benytter seg ulovlig av dine spill. Konsekvensene er størst om man velger å saksøke. Likevel er det jo helt greit å si at man ønsker seg at folk kjøper spillet de har jobbet så mye med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk meg egentlig litt til å lure på hvorfor ikke flere % av de som har spilt spillet har kjøpt spillet... Er det kanskje ikke så mange som likte det? Eller lastet de egentlig bare ned spillet for å prøve denne "morsomme" "spesialversjonen" som forsåvet var helt gratis (lagt ut av de som har laget spillet).

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...