Gå til innhold

Spillpirater plaget av virtuelle pirater (Linux, Mac, Windows)


Anbefalte innlegg

Software Star er et helt annet spill. Det blir som å si at alle spill som omhandler bilracing er samme konsept. Det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om at de har rippet alt ifra spilldesign, grafikk, lyd, og spillmekanikk ifra Game Dev Story. Hadde du giddet å ta deg bryet og prøvd Game Dev Story ville du faktisk se at det er samme spillet.

For det første går det klart frem av den første posten din i denne tråden at du ikke har prøvd Game Dev Tycoon selv, så du har ikke noe skikkelig grunnlag til å uttale deg om hvorvidt dette er en blåkopi eller ikke. Jeg ser at min kollega kåret spillet til et av fjorårets beste, og påpeker både likheter og forskjeller mellom de to spillene.

 

Det vi gjerne kaller "kloning" har vært en essensiell del av spillindustrien i godt over 30 år. Noen ganger går det for langt, slik som da Microsoft laget en ren kopi, ord for ord, av eventyrspillet Adventure uten å kreditere originalskaperne. Andre ganger resulterer det i Zork. De aller fleste spillsjangerne vi har i dag er resultatet av at noen laget et godt spill, og andre "klonet" det. Alt bygger på noe som har vært tidligere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første går det klart frem av den første posten din i denne tråden at du ikke har prøvd Game Dev Tycoon selv, så du har ikke noe skikkelig grunnlag til å uttale deg om hvorvidt dette er en blåkopi eller ikke. Jeg ser at min kollega kåret spillet til et av fjorårets beste, og påpeker både likheter og forskjeller mellom de to spillene.

 

Jeg trenger ikke å gjøre mer enn å se på bildene og lese konseptet for å se at dette er samme spill.

 

Om Nintendo ikke har gitt ut Super Mario Bros på XBOX så betyr ikke det at det er fritt frem for en annen utvikler å gjøre dette.

 

Det vi gjerne kaller "kloning" har vært en essensiell del av spillindustrien i godt over 30 år. Noen ganger går det for langt, slik som da Microsoft laget en ren kopi, ord for ord, av eventyrspillet Adventure uten å kreditere originalskaperne. Andre ganger resulterer det i Zork. De aller fleste spillsjangerne vi har i dag er resultatet av at noen laget et godt spill, og andre "klonet" det. Alt bygger på noe som har vært tidligere.

 

Og noen ganger er det Super Mario Bros og Gianna Sisters.

 

Her har de ikke engang giddet å bytte navn på spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kairosoft er et énmannsforetak, jeg tviler på at han har midler til å kjempe mot noen i retten. Det er antagelig dette Greenheart Games regner med også.

Eh, nei? Kairosoft er faktisk større enn Greenheart og har mye mer penger ifølge deres egne finanstall. Så nok et av argumentene dine om "stakkars Kairosoft" forsvant så fort man sjekket fakta.

 

Om det er så at dette er en forferdelig piratkopiering, hvorfor er det ikke noen andre som henger seg opp i det blandt spillpressen? Hvorfor bryr ikke Kairosoft seg? Og hvorfor er du så opprørt over dette på vegne av stakkars Kairosoft, som jo selv i praksis piratkopierte Pokemon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så det er ok for utviklere å stjele spill ifra andre og tjene penger på det? Snodig logikk og moral det der.

 

Når det gjelder alle andre varer har man faktisk bytterett.

Er ikke mye snodig med det. Selv patenter der det er brukt milliarder på å utvikle varer ikke evig. Alle låner fra alle i så og si alle markeder. Man kan ikke ha rettigheter på alt her i verden til evig tid, da det ville hemmet utviklingen ekstremt mye.

 

De her har utviklet et nytt spill, basert på en gammel formel, og forbedra denne. Dette skjer hele tiden, og særlig i spillmarkedet. Takk gud for at det gjør det også, gode ideer som blir forbedret til det bedre har skapt så utrolig mange gode spill :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om dere ikke ser ironien og umoralen i at en utvikler stjeler et konsept ifra en annen utvikler og så syter og jamrer om piratkopiering så forstår ikke jeg.

 

Forøvrig er nedlasting til eget bruk og skader sjelden utviklere.

Piratkopiering er når én produsent kopierer en annen produsent og tar seg betalt for piratkopien. Dette skader som regel originalen.

 

Det er Greenheart Games som er drittsekkene her. Jeg håper Kairosoft forbereder søksmål. Det vil de utvilsomt vinne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Så det er ok for utviklere å stjele spill ifra andre og tjene penger på det? Snodig logikk og moral det der.

 

Når det gjelder alle andre varer har man faktisk bytterett.

Nei, som jeg allerede har påpekt har man ikke det. Og uansett, at det ikke er greit å kopiere andres konsept gjør det ikke mer greit å stjele kopien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe folk burde huske på i dette tilfellet er at vi her snakker om et spill ingen har hørt om. Det er en mye høyere andel folk som henger på piratsider enn folk som tilfeldigvis strener innom siden til en utvikler av et spill som ingen bryr seg om.

 

Av de 3000 som har piratkopiert spillet så tviler jeg meget sterkt på om mange har kommet dit via utviklerens hjemmeside og tenkt "oooh, dette må jeg piratkopiere"

 

Denne undersøkelsen sier mer om viktigheten av etablerte salgskanaler enn det sier noe om folks villighet til å kjøpe spill.

Endret av radiohodet
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folk har bare økonomi til så og så mye, derfor selger de beste så mye og resten lite. Man må prioritere. Det som blir lastet ned, hadde ikke folk kjøpt uansett, siden det ikke holder bra nok kvalitet/eller folk ikke har penger til det. Også kan man diskutere mangelen på å kunne prøve en ting først før man invisterer i det.

Jo mer spill spillbransjen presser ut, jo mer konkurranse, mer hyling og nedlastning vil det bli.

 

Lag et kvalitetsspill i denne jungelen, så slipper man å slite med salg ;)

Endret av Rottenspacehead
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva man trigger på her. Å kopiere spillkonsept har man gjort siden det første eventyrspillet så dagens lys på PLATO-plattformen i USA, det gode gamle Adventure som ble nevnt tidligere.

 

For meg høres dette ut som nok en måte å overbevise seg selv om at piratkopiering er greit. Ut fra den type argumentasjon så burde egentlig nesten alle spill være fritt vilt. Det er ikke mange spill som kommer i dag som ikke er en variant av noe vi har sett før.

 

Ellers har jeg faktisk spilt både Kairosoft sitt Game Dev Story og dette nyere Game Dev Tycoon. Jeg syntes det var uproblematisk. Navnene er besynderlig like, men utover det så er Game Dev Tycoon definitivt en videreutvikling av konseptet til Game Dev Story.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om dere ikke ser ironien og umoralen i at en utvikler stjeler et konsept ifra en annen utvikler og så syter og jamrer om piratkopiering så forstår ikke jeg.Forøvrig er nedlasting til eget bruk og skader sjelden utviklere.Piratkopiering er når én produsent kopierer en annen produsent og tar seg betalt for piratkopien. Dette skader som regel originalen.Det er Greenheart Games som er drittsekkene her. Jeg håper Kairosoft forbereder søksmål. Det vil de utvilsomt vinne.

Å ha et likt konsept til et spill betyr ikke at de stjeler noe, spesielt ikke om ikke konseptet er patentert eller satt opp som merkevare.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke rart det er mange som har lastet ned den versjonen utviklerne lovelig har delt med brukerne. Det utviklerne har delt med kundene kan kalles en piratekopi på grunn av det den inneholder, men ville ikke akkurat klasifisere den som en "ulovelig" piratkopi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...