Gå til innhold

Deres upopulære spillmeninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ironien i at spilling nå tildags blir betraktet som en sport.

kalt E-sport.

Som dette ?

http://www.youtube.com/watch?v=R7HbCkU_-cM

 

Du kan godt støtte disse, men de fleste vil ikke ha noe med disse og gjøre, og sport må ha seere desverre.

 

Gaming sport er støttet til de grader så de kan få noe ut av det.

 

But lets face it, dette var bare elendig.

eneste jeg ser som gaming sport er Starcraft 2.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Selvom jeg til en viss grad er enig med deg, føler jeg ikke alltid at det er helt uten grunn. Jeg gikk aldri til noen personlige angrep som resultat av ME3, men jeg ble mildt sagt ekstremt skuffet. Mye av hatet er kanskje også fordi folk faktisk er direkte skuffet fordi de forventet noe bedre. Det er ingenting som er værre enn å se skikkelig flinke folk totalt feile. En ser det i andre medium også, veldig mange star wars fans har fortsatt ikke kommet over episode 1, 2 og 3. Mange føler nok også at de har en viss rettighet siden det var de som på en måte hjalp til med å bygge opp spillindustrien, og som kunde føler du det litt forrådt når du plutselig ikke midtpunktet lenger.

 

For meg spesielt så merker jeg også at jeg ikke liker at gaming har blitt noe som de kule folka holder på med. Det er ikke fordi jeg mener andre mennesker ikke skal få lov til å nyte det positive man kan få ut av gaming, men heller det faktum at jeg aldri har kommet noe godt overens med de "kule gutta". Spill var liksom alltid min arena, det var der jeg kunne være meg selv og hvor jeg kunne møte likesinnede, det var også et medium som snakket til meg på en måte jeg foretrakk. Nå som gaming har blitt kult ser vi at flere og flere av de "kule gutta" også har startet å spille. Noe som betyr at folk jeg normalt prøver å unngå nå plutselig startet å sile inn på det ene stedet jeg hadde for meg selv. I tillegg ser vi også at flere og flere spillselskaper prøver å tilfredstille dem framfor oss. Noe jeg ikke liker fra mitt ståsted og noe jeg ikke helt kjønner fra et business stå sted, målgruppen er kanskje stor, men kjøpsfrekvensen er lav, og dette er sjeldent de tidlige adoptørene.

Ei heller liker jeg at de kule gutta er de som blir sett på som gamere av samfunnet, jeg ønsker på ingen måte å bli representert av de som Realzi linker til.

 

Som jeg startet med å si er jeg enig med deg om at mange av dagens spillentusiaster er konservative, rappkjefta og sutrete mannebarn. Jeg mener dog de har en viss rett til å være skuffet, men samtidig er det ganske mange som drar det alt for langt. Nå må en også huske det at det er veldig lett å skrive ting på nettet, mye som kan få en til å fremstå som veldig elitistisk.

 

For eksempel:

Tidligere i denne tråden ble det nevnt at man ikke burde kunne kalle seg gamer hvis man kun spilte på konsoll. Fram til i fjor spilte jeg kun på Playstation 2 og Xbox 360, jeg har sjeldent drevet med noe pc gaming fordi jeg ikke har hatt så god pc og det krevde litt for mye av meg å vedlikeholde dem på det tidspunktet. Jeg vil fortsatt kalle meg en gamer av den grunn. Jeg var på den tiden allerede på forumer og diskuterte spill, jeg leste konstant gamasutra, gamer og så hver eneste anmeldelse og hvert eneste show på gametrailers. Jeg skrev til og med skoleoppgaver hvor jeg tok for meg business analyser på spill bedrifter som EA, Valve og Bohemia Interactive.

 

Jeg tror det er med spillindustrien som med alle andre mediumer (film og musikk), det vil alltid være konservative og elitistiske folk rundt omkring.

 

Ble litt mye dette her og kanskje litt rotete, følte bare jeg måtte få ut litt :p Men dette er jo bare mine tanker basert på hva jeg ser og har sett og hvordan jeg tolker det.

Endret av Perrern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brannfakkel. En stor mengde av dagens spillentusiaster er konservative, rappkjefta, sutrete mannebarn som føler de har en rettighet til å få alt som de vil. Om de ikke får det går de amok med beskyldninger og personangrep. NeoGAF generelt er et fint eksempel på det. Mass Effect 3 er et mer spesifikt eksempel.

Motsvar:

Det er ikke tillat å være misfornøyd, skuffet eller skeptisk til uttalelser og innførelser gjort av de større firmaene fordi en ikke innehar de samme millioner og milliarder som 'markedsundersøkelser' viser.

 

Finner det alltid litt morsomt når en 40-åring i dress forteller meg hva jeg liker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvilke spill av nyere dato er du tenker har disse problemene med manglende kontrollimplementasjon og uleselig HUD?

 

Jeg spilte PC-utgaven av BioShock Infinite på TVen, og HUDen der ble litt vanskelig å lese. Langt tydeligere på PS3-versjonen. Dette er jo for all del et løselig problem, men det er på ingen måte sikkert at utviklerne både tar høyde og 40" på tre meter og 24" på en halv når de designer UI. Nå skal det sies at akkurat det spillet gjør absolutt alt annet riktig, sånn grensesnittmessig, så for all del, det fungerte da bra på TVen.

 

Når det gjelder kontroller har såvidt jeg har forstått PC-utgavene av flere av Dead Space- og Mass Effect-titlene mangle støtte for kontroller. The Witcher likeså. Sonic & Sega Allstars Racing Transformed og Dark Souls funker bra, men begge plasserer musepekeren midt på skjermen, så jeg må opp av sofaen for å flytte den vekk, selv om jeg startet spiller i big picture mode. Chivalry er ganske spillbart med kontroller, men tutorial tar kun hensyn til tastatur og mus (noe som gjør den ganske ubrukelig), man må bruke mus i menyene, og igjen, de er ikke veldig leselige på TVen. Amnesia: The Dark Descent (og etter det jeg hører oppfølgeren) har overhode ikke støtte for kontroller, og det er også svært vanskelig å få det til med tredjepartsløsninger, siden spillet benytter seg av musegester. Evoland har heller ikke støtte for kontroller. Jeg har også vært borti en håndfull spill der kontrolleren virker, men alle prompts på skjermen refererer til knapper på tastaturet, noe som ikke er veldig hjelpsomt.

 

Av positive erfaringer vil jeg trekke frem BioShock Infinite, Trine-spillene, Bastion, Rochard, Alan Wake, Rayman Origins, Skyrim og Dead Island. Tidvis får jeg inntrykk av at du og andre vil ha meg til å mene at intet funker og at dette er et megaproblem. Det er ikke det jeg sier; bare at det fortsatt er en ikke-ubetydelig mengde PC-spill der kontrolleren er enten ikke eller dårlig støttet.

 

Og hva mener du at programvaren er "halvluguber", det er ikke noe lugubert med den i det hele tatt.

 

AtW

 

Det er jo et definisjonsspørsmål, men jeg er vel litt allergisk mot shareware sånn i utgangspunktet. Xpadder ser heller ikke ut i måneskinn, og det er ikke så greit å få den til å ta høyde for analoge knapper og spaker på kontrolleren, blir fort enten av eller på.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at du går glipp av den optimale spillopplevelsen om man ikke spiller med mus og tastatur, det er veldig mange spill som ikke fungerer med mus og tastatur. Det jeg har sagt er at en gamepad ikke er egnet for spill som krever høy presisjon og fart eller krever mer enn 8 funksjoner i et spill.

 

Mulig du ikke mener det, men da må du se på hvordan du uttrykker deg. Rider of Reason snakker om presisjon og respons, og du kommer med en kommentar om optimal opplevelse. Du ser hvordan det kan tolkes som at du mener akkurat presisjon og respons (noe som vil si tastatur og mus) er nødvendig for en optimal opplevelse?

 

Jeg har ikke sett eller spilt et eneste spill de siste fem årene som ikke har innebygd støtte for 360-kontroll som er spillbare med gamepad. At spill som Civ 5 og BF3 ikke har gamepad-støtte kommer rett og slett av at det blir som å bruke en drill for å slå inn spiker.

 

Se innlegget over. Forøvrig er jeg helt uenig i at BF3 er uspillbart med gamepad, og det er det nok en god del PS3- og Xbox-eiere som er enige med meg i.

 

Du kan gjerne si at du foretrekker å spille FPS med gamepad, men optimalt blir det aldri.

 

Dette er en selvmotsigelse. Hvis jeg foretrekker gamepad er tastatur høyst suboptimalt.

Lenke til kommentar

Jeg spilte PC-utgaven av BioShock Infinite på TVen, og HUDen der ble litt vanskelig å lese. Langt tydeligere på PS3-versjonen. Dette er jo for all del et løselig problem, men det er på ingen måte sikkert at utviklerne både tar høyde og 40" på tre meter og 24" på en halv når de designer UI. Nå skal det sies at akkurat det spillet gjør absolutt alt annet riktig, sånn grensesnittmessig, så for all del, det fungerte da bra på TVen.

 

Når det gjelder kontroller har såvidt jeg har forstått PC-utgavene av flere av Dead Space- og Mass Effect-titlene mangle støtte for kontroller. The Witcher likeså. Sonic & Sega Allstars Racing Transformed og Dark Souls funker bra, men begge plasserer musepekeren midt på skjermen, så jeg må opp av sofaen for å flytte den vekk, selv om jeg startet spiller i big picture mode. Chivalry er ganske spillbart med kontroller, men tutorial tar kun hensyn til tastatur og mus (noe som gjør den ganske ubrukelig), man må bruke mus i menyene, og igjen, de er ikke veldig leselige på TVen. Amnesia: The Dark Descent (og etter det jeg hører oppfølgeren) har overhode ikke støtte for kontroller, og det er også svært vanskelig å få det til med tredjepartsløsninger, siden spillet benytter seg av musegester. Evoland har heller ikke støtte for kontroller. Jeg har også vært borti en håndfull spill der kontrolleren virker, men alle prompts på skjermen refererer til knapper på tastaturet, noe som ikke er veldig hjelpsomt.

 

Av positive erfaringer vil jeg trekke frem BioShock Infinite, Trine-spillene, Bastion, Rochard, Alan Wake, Rayman Origins, Skyrim og Dead Island. Tidvis får jeg inntrykk av at du og andre vil ha meg til å mene at intet funker og at dette er et megaproblem. Det er ikke det jeg sier; bare at det fortsatt er en ikke-ubetydelig mengde PC-spill der kontrolleren er enten ikke eller dårlig støttet.

 

 

 

Det er jo et definisjonsspørsmål, men jeg er vel litt allergisk mot shareware sånn i utgangspunktet. Xpadder ser heller ikke ut i måneskinn, og det er ikke så greit å få den til å ta høyde for analoge knapper og spaker på kontrolleren, blir fort enten av eller på.

 

Alle dead-space-spillene støtter kontroller på PC. Det er forsåvidt sant at Mass effect støtter det dårlig, ihvertfall om du ikke vil installere en mod. Witcher støtter vel controller. Amnesia og Chivalry finnes jo ikke på konsoll engang? For spill som kun er på PC er det ett ikke-eksisterende argument i mine øyne.

 

Det får du vel stå for selv, at du synes shareware er lugubert er jo ikke noe som representerer noe reelt i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Alle dead-space-spillene støtter kontroller på PC. Det er forsåvidt sant at Mass effect støtter det dårlig, ihvertfall om du ikke vil installere en mod. Witcher støtter vel controller.

 

Hm, da har jeg blitt feilinformert angående Dead Space, får sjekke det neste gang det er damptilbud. The Witcher 2 har kontrollerstøtte, men det første har ikke. Det er noen som har implementert det på et vis med Xpadder, etc., men spillet benytter seg av musefunksjoner som ikke lett lar seg gjenskape med en analogstikke.

 

Amnesia og Chivalry finnes jo ikke på konsoll engang? For spill som kun er på PC er det ett ikke-eksisterende argument i mine øyne.

 

Du etterlyste nyere PC-titler med dårlig kontrollerstøtte, og det er jo akkurat det de er. Jeg har aldri sagt at konsoll er bedre enn PC, jeg bare påpeker at man ikke uten videre kan forvente at alle spillene fungerer med kontroller sånn rett ut av boksen. For min del er dette noe jeg normalt sjekker før innkjøp. Mangler slikt står jeg som regel over (kommer litt an på spillet, kan leve med det hvis det virker ultrainteressant), da igjen, dette gjør opplevelsen mindre optimal for meg.

Lenke til kommentar

Hm, da har jeg blitt feilinformert angående Dead Space, får sjekke det neste gang det er damptilbud. The Witcher 2 har kontrollerstøtte, men det første har ikke. Det er noen som har implementert det på et vis med Xpadder, etc., men spillet benytter seg av musefunksjoner som ikke lett lar seg gjenskape med en analogstikke.

 

 

 

Du etterlyste nyere PC-titler med dårlig kontrollerstøtte, og det er jo akkurat det de er. Jeg har aldri sagt at konsoll er bedre enn PC, jeg bare påpeker at man ikke uten videre kan forvente at alle spillene fungerer med kontroller sånn rett ut av boksen. For min del er dette noe jeg normalt sjekker før innkjøp. Mangler slikt står jeg som regel over (kommer litt an på spillet, kan leve med det hvis det virker ultrainteressant), da igjen, dette gjør opplevelsen mindre optimal for meg.

 

Thw withcer 1 finnes vel helelr ikke på konsoll?

 

Når du snakket om konsoller vs PC og hva som ga den beste/mest optimale opplevelsen, så regnet jeg det som underforsåttt at vi snakker om multiplattform-spill, for de som ikke er det er det jo ikke noe å diskutere engang, PC gir den beste opplevelsen, fordi alternativet er ingen opplevelse i det hele tatt. Det er jo mange PC-eklusiver som ikke har det fordi det er ekstremt uegnet, Starcraft feks kan jo nevnes.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilspill også.

 

Bilspill er best når vanskelighetsgraden og realismen er litt moderat, og landskapene pene. NFS:The Race var teit på mange måter, men det hadde akkurat de tingene jeg ville ha.

 

(Forza Horizon er dog bedre, sånn bortsett fra den sinnsyke norske dubbingen.)

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grafikk er viktig, like viktig som handling og gameplay (hva er det norske ordet for "Gameplay", forresten?)

 

I said it, deal with it.

Selv om det kan anses som en nokså "upopulær" mening så tror jeg ikke det er så uvanlig at du trenger å si "i said it deal with it" personlig lener jeg stikk motsatt, men vet om ekstremt mange som ville vært 100% enige med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...