Gå til innhold

Deres upopulære spillmeninger


Anbefalte innlegg

Her kommer jeg med en uttalelse som, basert på denne diskusjonen, kan klassifiseres som en upopulær spillmening.

 

Forskjellige folk nyter spillene sine på forskjellig måte. Det gjør dem ikke til noe mindre gamere av den grunn. Ikke alle gidder å bry seg om å kontrollere at spillet reagerer etter et halvt tidels sekund, eller et kvart.

 

Og mer skal jeg ikke si om saken.

 

Godt sagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes multiplayerbaserte spill blir alt for kjedelig i det lengre løp; har du spilt ett, har du spilt alle. Jeg trenger ikke 200 timer med CoD etter jeg har spilt 200 timer CS.

Zelda serien har jeg aldri spilt, og har ingen intensjoner om å prøve meg heller.

Det samme gjelder Super Mario.

... og GTA

Half-Life serien var helt utrolig kjedelig. Samme greiene om og om igjen.. Jeg liker historien, men gameplayet? Huff..

Musikkbruk i spill er sterkt undervurdert.

Korte spill er absolutt de beste (Braid, Portal, for å nevne noen).

Lenke til kommentar

Morsomt, jeg har motsatt mening. Jeg synes QTE er helt greit. Sannsynligvis er min mening mer kontroversiell enn din.

 

Synes det er en grei måte å vise særlig actionfylte øyeblikk i spill som er umulig å få til hvis spilleren selv er fullstendig i kontrol. Alternativet er da å bare se på mens monsteret eller whatever blir drept, og det er ikke akkurat mer engasjerende?

 

Skal ikke påstå at jeg liker de. Men føler det har blitt så utrolig populært å kritisere QTE, og synes ikke det er så galt som alle skal ha det til.

Feilformulerte meg litt tror jeg. Det jeg mener er at QTE har sin plass, sånn som du sier med store monstre som blir drept på så spektakulere måter at spilleren ikke kan ha ordentlig kontroll. Det bare irriterer meg når ting vi gjorde manuelt før QTE ble introdusert nå skjer i QTE format.

Lenke til kommentar

Her kommer jeg med en uttalelse som, basert på denne diskusjonen, kan klassifiseres som en upopulær spillmening.

 

Forskjellige folk nyter spillene sine på forskjellig måte. Det gjør dem ikke til noe mindre gamere av den grunn. Ikke alle gidder å bry seg om å kontrollere at spillet reagerer etter et halvt tidels sekund, eller et kvart.

 

Og mer skal jeg ikke si om saken.

 

Det tror jeg mange er enig i. Også jeg. Problemet for min del kommer når folk ikke nøyer seg med å nyte spillene sine på slike måter, men når de også begynner å komme med merkelige og feilaktige påstander.

 

AtW

Lenke til kommentar

Forskjellige folk nyter spillene sine på forskjellig måte. Det gjør dem ikke til noe mindre gamere av den grunn. Ikke alle gidder å bry seg om å kontrollere at spillet reagerer etter et halvt tidels sekund, eller et kvart.

Jeg skrev at alle gamere vil merke forskjellen, det betyr ikke at det er de som ikke bryr seg om de får en optimal opplevelse eller ikke.

 

En annen upopulær mening: gamere som kun har konsoll bryr seg mindre om spillopplevelsen enn gamere som har en PC, hvis ikke hadde de prioritert å kjøpe en PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev at alle gamere vil merke forskjellen, det betyr ikke at det er de som ikke bryr seg om de får en optimal opplevelse eller ikke.

 

Det spørs helt hva du legger i optimal opplevelse. Dette er jo høyst subjektivt. Min opplevelse av et eventyrspill vil forringes dersom jeg spiller det sittende på en kontorstol fremfor i en sofa. Komforten er viktig, og størrelse på og avstand til skjerm og høyttalere er også viktig for å skape en ideell spillsituasjon. Jeg synes absolutt ikke 24" monitor på kort avstand, supplert med hodesett eller Logitech-anlegg er i nærheten av like bra, selv om enkelte sikkert vil påstå at en Nexus 7 helt inntil nesa gir samme bildeopplevelse som film på kino, siden like store deler av synsfeltet dekkes.

 

Assosiasjoner er også viktig. Jeg forbinder en typisk PC-positur med produksjon, og dersom jeg spiller spill med tastatur (noe jeg forøvrig gjør en del), glemmer jeg aldri at tastaturet er der. Det føles aldri naturlig for meg, på samme måte som det gjør med kontroller og til en viss grad mus.

 

For meg virker det veldig merkelig å argumentere for at en PC-løsning alltid er best fordi den er mest effektiv. Jeg setter en femmer på at de færreste av dere ville argumentere på den måten på andre områder i livet, men det gir kanskje forsåvidt mening på et vis om man kun ser på spill som konkurranse og prestasjon. Jeg foretrekker å gå i klær jeg synes er komfortable fremfor klær som er litt lettere og lar meg barbere av halvannet minutt på trasketuren til jobb. Hvor mange vil dermed påstå at jeg ikke bryr meg om den optimale traskeopplevelsen?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er irriterende hvordan alle hele tiden ønsker å ha mer realistisk og virkelignært grafikk. Det er lite som er så kjedelig som virkeligheten. Samtidig liker jeg jeg ikke at alle er så opptatt av å dysse ned skjermen med dritt, enten det er lensflare til de grader, eller det er at de endelig har funnet ut hvordan de kan lage støvpartikler, føler sånne ting bare komme i veien for opplevelsen min. Når jeg spiller et spill og ikke klarer å se hva som foregår da har grafikkavdelingen feila, uansett hvor mange polygoner som er på bildet. Samme med spill hvor alt har en blur, det er jævlig irriterende, gi meg et crisp og klart bilde. Gjerne så skarpt som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tror jeg mange er enig i. Også jeg. Problemet for min del kommer når folk ikke nøyer seg med å nyte spillene sine på slike måter, men når de også begynner å komme med merkelige og feilaktige påstander.

 

AtW

 

Helt enig, så nå synes jeg det er på tide at du slutter med det.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar

Det spørs helt hva du legger i optimal opplevelse. Dette er jo høyst subjektivt. Min opplevelse av et eventyrspill vil forringes dersom jeg spiller det sittende på en kontorstol fremfor i en sofa. Komforten er viktig, og størrelse på og avstand til skjerm og høyttalere er også viktig for å skape en ideell spillsituasjon. Jeg synes absolutt ikke 24" monitor på kort avstand, supplert med hodesett eller Logitech-anlegg er i nærheten av like bra, selv om enkelte sikkert vil påstå at en Nexus 7 helt inntil nesa gir samme bildeopplevelse som film på kino, siden like store deler av synsfeltet dekkes.

Det er null problem å koble en PC til en TV og lydanlegg, og kjøre trådløs Xbox 360-kontroller, så det argumentet der er totalt ugyldig. Det er ingen som foretrekker å spille på 30 fps i "HD" hvis alternativet er 60 fps i FullHD, det er rent tull.

 

På et punkt slutter man å bli overrasket over mye tull som kommer fra deg.

Så det er ikke av prioriteringer at du ikke har en mediesenterPC som leverer ti ganger klarere grafikk med en helt annen responsivitet?

 

Alt her i livet handler om prioriteringer: jeg har ingen problemer med de som foretrekker å spille på konsoll fordi det er enklere, men jeg ler godt av de som påstår at opplevelsen på konsoll er tilsvarende god opplevelsen på PC

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er null problem å koble en PC til en TV og lydanlegg, og kjøre trådløs Xbox 360-kontroller, så det argumentet der er totalt ugyldig. Det er ingen som foretrekker å spille på 30 fps i "HD" hvis alternativet er 60 fps i FullHD, det er rent tull.

 

Mulig jeg burde ha spesifisert hva jeg mente, men jeg antok at du så innlegget mitt i konteksten av de to foregående sidene. Påstanden jeg argumenterer mot, som kommer gjentatte ganger, og som du selv kommenterer i innlegget ditt jeg siterer, er at dersom du ikke spiller med mus og tastatur, så går du glipp av den optimale opplevelsen, siden du blir litt mindre presis.

 

Ellers er det fortsatt masse PC-spill som ikke fungerer helt optimalt på TV, eller med kontroller. I mange tilfeller blir HUDen vrien å lese fordi f.eks. fonten er beregnet på andre størrelser og avstander, og det er heller ikke uvanlig at implementasjonen av kontrolleren enten er dårlig eller rett og slett manglende. Dersom jeg spille med mus og tastatur, eventuelt bruke halvluguber tredjepartsprogramvare for å få kontrolleren til å virke, så vil konsollversjonen gi meg en bedre opplevelse på tross av at det kanskje mangler et par bilder i sekunder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig jeg burde ha spesifisert hva jeg mente, men jeg antok at du så innlegget mitt i konteksten av de to foregående sidene. Påstanden jeg argumenterer mot, som kommer gjentatte ganger, og som du selv kommenterer i innlegget ditt jeg siterer, er at dersom du ikke spiller med mus og tastatur, så går du glipp av den optimale opplevelsen, siden du blir litt mindre presis.

 

Ellers er det fortsatt masse PC-spill som ikke fungerer helt optimalt på TV, eller med kontroller. I mange tilfeller blir HUDen vrien å lese fordi f.eks. fonten er beregnet på andre størrelser og avstander, og det er heller ikke uvanlig at implementasjonen av kontrolleren enten er dårlig eller rett og slett manglende. Dersom jeg spille med mus og tastatur, eventuelt bruke halvluguber tredjepartsprogramvare for å få kontrolleren til å virke, så vil konsollversjonen gi meg en bedre opplevelse på tross av at det kanskje mangler et par bilder i sekunder.

 

Hvilke spill av nyere dato er du tenker har disse problemene med manglende kontrollimplementasjon og uleselig HUD? Og hva mener du at programvaren er "halvluguber", det er ikke noe lugubert med den i det hele tatt.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig jeg burde ha spesifisert hva jeg mente, men jeg antok at du så innlegget mitt i konteksten av de to foregående sidene. Påstanden jeg argumenterer mot, som kommer gjentatte ganger, og som du selv kommenterer i innlegget ditt jeg siterer, er at dersom du ikke spiller med mus og tastatur, så går du glipp av den optimale opplevelsen, siden du blir litt mindre presis.

Jeg har aldri sagt at du går glipp av den optimale spillopplevelsen om man ikke spiller med mus og tastatur, det er veldig mange spill som ikke fungerer med mus og tastatur. Det jeg har sagt er at en gamepad ikke er egnet for spill som krever høy presisjon og fart eller krever mer enn 8 funksjoner i et spill.

 

Ellers er det fortsatt masse PC-spill som ikke fungerer helt optimalt på TV, eller med kontroller. I mange tilfeller blir HUDen vrien å lese fordi f.eks. fonten er beregnet på andre størrelser og avstander, og det er heller ikke uvanlig at implementasjonen av kontrolleren enten er dårlig eller rett og slett manglende. Dersom jeg spille med mus og tastatur, eventuelt bruke halvluguber tredjepartsprogramvare for å få kontrolleren til å virke, så vil konsollversjonen gi meg en bedre opplevelse på tross av at det kanskje mangler et par bilder i sekunder.

Jeg har ikke sett eller spilt et eneste spill de siste fem årene som ikke har innebygd støtte for 360-kontroll som er spillbare med gamepad. At spill som Civ 5 og BF3 ikke har gamepad-støtte kommer rett og slett av at det blir som å bruke en drill for å slå inn spiker.

 

Du kan gjerne si at du foretrekker å spille FPS med gamepad, men optimalt blir det aldri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...