Gå til innhold

Deres upopulære spillmeninger


Anbefalte innlegg

Når det gjelder PC-skjerm vs TV, så er det ikke lett å forklare hvorfor jeg foretrekker en TV foran en PC. Dere har et poeng i forhold til at det har en del å si hvor lang avstand det er mellom øyne og skjerm/TV.

 

Men for min del lar det seg ikke forklare matematisk. Å spille/se film på et stort lerret gir en helt annen opplevelse enn å gjøre det samme på f.eks en 24 tommers PC-skjerm. Uansett hvor nærme jeg sitter. Det er bare noe ved massiviteten som er oppslukende. For meg har det lite å gjøre med komfort.

 

For å ta et banalt poeng; man kan jo sitte med en mobilskjerm på 5 tommer trykket opp i ansiktet. Gir det en fullgod filmopplevelse?

 

Når det er sagt er jeg definitivt IKKE enig i at PC-skjermer gir like bra bildekvalitet som gode TV-er. Responstid er bare en ørliten del av regnestykket. Faktorer som kontrast, innsynsvinkel og fargegjengivelse er langt mer avgjørende for min egen del, og det finnes ekstremt få skjermer (jeg vet ikke om noen, kanskje med unntak av Apples rådyre thunderboltdisplay og Dells Ultrasharp-serier) som er i nærheten på disse tingene.

 

Jeg snakker altså om ren bildekvalitet. Man kan stirre seg blind på tall for responstid og hertz, men hvis man ikke skal spille e-sport så er responstiden på f.eks en god plasma god nok for de fleste, og gir etter min mening en helt annen bildekvalitet.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi vi faktisk kjøper spillene våre og vil ha mest utnytte av de :tease:

 

?? Achievements? Dette har jeg aldri skjønt vitsen med altså. Vist noen kan fortelle meg hvorfor det er morsomt med bragder, opplys meg gjerne.

 

Bragd skytter : Du har funnet ditt første våpen.

Bragd skarpskytter : Du har fått ditt første hodeskudd

Bragd elite spiller : Du har runnet spillet med flest mulig poeng.

 

Jippi

Endret av Ruarcs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

?? Achievements? Dette har jeg aldri skjønt vitsen med altså. Vist noen kan fortelle meg hvorfor det er morsomt med bragder, opplys meg gjerne.

 

Bragd skytter : Du har funnet ditt første våpen.

Bragd skarpskytter : Du har fått ditt første hodeskudd

Bragd elite spiller : Du har runnet spillet med flest mulig poeng.

 

Jippi

 

Noen samler frimerker eller gamle krigsgjenstander, jeg samler achivements.

Poenget er utfordringer.

Noen achivements er bedre enn andre seff, men det er ingen tvil om at de tilfører spillene en ekstra dimensjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen samler frimerker eller gamle krigsgjenstander, jeg samler achivements.

Poenget er utfordringer.

Noen achivements er bedre enn andre seff, men det er ingen tvil om at de tilfører spillene en ekstra dimensjon.

 

Hehe, ja folk er forskjellige :-)

Lenke til kommentar

For den typen spill jeg stort sett spiller, har ikke forsinkelse noe å si. Spiller knapt flerspiller, og når jeg først gjør det, så er det ikke forsinkelsen som hemmer ferdighetene mine.

 

Det har lite med flerspiller å gjøre, input lag er ett problem også lokalt. Kanskje i større grad tilogmed.

 

AtW

 

 

Når det er sagt er jeg definitivt IKKE enig i at PC-skjermer gir like bra bildekvalitet som gode TV-er. Responstid er bare en ørliten del av regnestykket. Faktorer som kontrast, innsynsvinkel og fargegjengivelse er langt mer avgjørende for min egen del, og det finnes ekstremt få skjermer (jeg vet ikke om noen, kanskje med unntak av Apples rådyre thunderboltdisplay og Dells Ultrasharp-serier) som er i nærheten på disse tingene.

 

Jeg snakker altså om ren bildekvalitet. Man kan stirre seg blind på tall for responstid og hertz, men hvis man ikke skal spille e-sport så er responstiden på f.eks en god plasma god nok for de fleste, og gir etter min mening en helt annen bildekvalitet.

 

Jeg må nesten bare anta at du ikke kan noe særlig om monitorer om du tror det kun er apples og dells skjermer som er gode på disse områdene. Det er fair nok det, men det er ihvertfall ikke riktig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har lite med flerspiller å gjøre, input lag er ett problem også lokalt. Kanskje i større grad tilogmed.

 

AtW

 

Det har alt med flerspiler å gjøre. Det skal være merkbar forsinkelse før du merker det på noe annet enn flerspiller. Har du en TV med så kraftig forsinkelse har du gjort et dårlig kjøp.

Lenke til kommentar

@ATW.

 

Har faktisk testet en rekke PC-skjermer, og har også jobbet i to år med å selge blant annet PC-skjermer. En viss peiling burde jeg i alle fall ha. Har da testet og solgt skjermer av merker som Asus, Acer, Dell, Ben Q, Samsung, AOC, LG og Philips. Ingen av de skjermene jeg har sett er i nærheten av hva en ordentlig god plasma-TV kan tilby.

 

(Problemet tror jeg hovedsaklig ligger i skjerm-teknologien. LED er forferdelige saker. "Alt var bedre før?")

 

Nå skal det påpekes at det er skjermer i det man kan kalle forbruker-klassen jeg har vært borti. Dvs. skjermer som koster mellom 1000 og 4500 kr. At det finnes entusiastskjermer som koster vesentlig mer, og som gir grei bildekvalitet er selvsagt mulig. Men det har i alle fall aldri jeg sett. Uansett er dette ganske irrelevant for min egen del, det må da tas utgangspunkt i normale PC-skjermer som man typisk kjøper til sin spillmaskin.

 

Og jeg står på min mening. Vis meg gjerne en PC-skjerm som gir tilsvarende bildekvalitet som en ordentlig god TV, så skal jeg heller holde kjeft. Per i dag er det bare panelet som bruker i Ultrasharp-serien (U2711, U2713) som tilbyr virkelig god bildekvalitet til en OK pris. Apple bruker ca samme panel, derfor ble de nevnt i forrige innlegg. Men de tar seg jo godt betalt for dette.

 

Uansett begynner det å bli lenge siden noen kom med en upopulær spillmening nå.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Det har alt med flerspiler å gjøre. Det skal være merkbar forsinkelse før du merker det på noe annet enn flerspiller. Har du en TV med så kraftig forsinkelse har du gjort et dårlig kjøp.

Hvis man merker det på flerspiller, hvorfor i all verden kan man ikke merke det i enspiller? Så klart merker man det uavhengig av hva man gjør eller hva man spiller.
Lenke til kommentar

Hvis man merker det på flerspiller, hvorfor i all verden kan man ikke merke det i enspiller? Så klart merker man det uavhengig av hva man gjør eller hva man spiller.

 

For de du spiller mot i flerspiller er hakket kvassere enn de du spiller mot i enspiller. Uansett så må jeg gjenta meg selv, hvis du har kjøpt en TV med så mye forsinkelse at du merker det, så har du gjort et dårlig kjøp.

Lenke til kommentar

For de du spiller mot i flerspiller er hakket kvassere enn de du spiller mot i enspiller. Uansett så må jeg gjenta meg selv, hvis du har kjøpt en TV med så mye forsinkelse at du merker det, så har du gjort et dårlig kjøp.

Man vil merke det uansett :)

 

Man merker veldig godt om man har forsinkelse. De fleste tv-er som selges i dag har høy forsinkelse. Når den er under 10 er fint. Går den over, blir det ikke bra. De fleste monitorer selges med lav forsinkelse, så det går greit :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har alt med flerspiler å gjøre. Det skal være merkbar forsinkelse før du merker det på noe annet enn flerspiller. Har du en TV med så kraftig forsinkelse har du gjort et dårlig kjøp.

Hvis du ikke merker forskjell på 50ms fra du gir en kommando og 100 ms fra du gir en kommando er du ikke en gamer.

 

Der fikk jeg tilfredsstilt Jakoozie, og motsagt deg samtidig!

Lenke til kommentar

Man vil merke det uansett :)

 

Man merker veldig godt om man har forsinkelse. De fleste tv-er som selges i dag har høy forsinkelse. Når den er under 10 er fint. Går den over, blir det ikke bra. De fleste monitorer selges med lav forsinkelse, så det går greit :)

 

Merker ikke noe til forsinkelse på min 50" LED som er et år gammel. Igjen, kjøper du en TV der du merker forsinkelsen har du gjort et dårlig kjøp, og har antakeligvis ikke nok kunnskap om hva du trenger.

 

Hvis du ikke merker forskjell på 50ms fra du gir en kommando og 100 ms fra du gir en kommando er du ikke en gamer.

 

Der fikk jeg tilfredsstilt Jakoozie, og motsagt deg samtidig!

 

Du finner jo bare opp ting. Har jo ikke sagt noe i nærheten av det der. Typisk desperat argument fra deg. Kan ikke si det overrasker meg, du har jo ikke peiling på noe.

Lenke til kommentar

Merker ikke noe til forsinkelse på min 50" LED som er et år gammel. Igjen, kjøper du en TV der du merker forsinkelsen har du gjort et dårlig kjøp, og har antakeligvis ikke nok kunnskap om hva du trenger.

 

 

 

Du finner jo bare opp ting. Har jo ikke sagt noe i nærheten av det der. Typisk desperat argument fra deg. Kan ikke si det overrasker meg, du har jo ikke peiling på noe.

Ens kunnskap om hva en trenger, har ingenting å si for om man merker forskjell på ms. Merker en ikke forskjell på 6 og 100ms, har man et problem.
Lenke til kommentar

For å kaste inn noen relaterte upopulære spillmeninger:

 

1. Mange konsoll-spillere vet tilsynelatende veldig lite av hva som er mulig på PC, greit nok det, men jeg blir lei av å se bisarre argumenter som antar det er umulig å ha en PC i stua, eller spille med kontroller på PC osv.

 

2. At "grafikk ikke har noe så si" er en myte folk som liker å snobbe seg kommer med. Det er bare tull, det har faktisk vært forsøk gjort i en vitenskaplig setting som viser at det er feil.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Når det er sagt er jeg definitivt IKKE enig i at PC-skjermer gir like bra bildekvalitet som gode TV-er. Responstid er bare en ørliten del av regnestykket. Faktorer som kontrast, innsynsvinkel og fargegjengivelse er langt mer avgjørende for min egen del, og det finnes ekstremt få skjermer (jeg vet ikke om noen, kanskje med unntak av Apples rådyre thunderboltdisplay og Dells Ultrasharp-serier) som er i nærheten på disse tingene.

 

Jeg snakker altså om ren bildekvalitet. Man kan stirre seg blind på tall for responstid og hertz, men hvis man ikke skal spille e-sport så er responstiden på f.eks en god plasma god nok for de fleste, og gir etter min mening en helt annen bildekvalitet.

 

Med tanke på at alt som du ser på en TV blir i utgangspunktet laget/redigert på en PC-skjerm, så er det også da ganske logisk at man fint kan klare å finne PC-skjermer som har bedre fargegjengivelse, kontrast og innsynsvinkel enn det vanlige TV'er har. Så dette stemmer rett og slett ikke.

 

Selv sitter jeg på to stk

https://www.asus.com...jectors/PA246Q/

 

100% sRGB, 98% ARGB og en innsynsvinkel på 178grader skal godt gjøres å fåes på TV om det ikke skal koste flesk. 6ms responstid er dog ikke det aller beste sånn sett opp imot spilling, men jeg jobber med redigering blant annet så jeg måtte balansere dette litt, og da er det ekstremt viktig at fargene på skjermen er korrekt. Dette er også en skjerm som er ganske rimelig sett opp i mot lignende skjermer med samme kvalifikasjoner. Man kan lett få skjermer som er enda bedre også.

Endret av oophus_3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merker ikke noe til forsinkelse på min 50" LED som er et år gammel. Igjen, kjøper du en TV der du merker forsinkelsen har du gjort et dårlig kjøp, og har antakeligvis ikke nok kunnskap om hva du trenger.

Hva slags 50" TV har du? Det er da ikke noe problem å finne ut av responstiden på skjermen din

 

Det er faktisk veldig enkelt å teste ut. Bare koble til TV'en din sammen med en enkel PC-skjerm. Beveg musa og se forskjellen fra PC skjermen til TV'en din. Jeg skal garantere deg at du vil se et etterslep på TV skjermen din, uansett hvor bra du trur den er.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke merker forskjell på 50ms fra du gir en kommando og 100 ms fra du gir en kommando er du ikke en gamer.

Her kommer jeg med en uttalelse som, basert på denne diskusjonen, kan klassifiseres som en upopulær spillmening.

 

Forskjellige folk nyter spillene sine på forskjellig måte. Det gjør dem ikke til noe mindre gamere av den grunn. Ikke alle gidder å bry seg om å kontrollere at spillet reagerer etter et halvt tidels sekund, eller et kvart.

 

Og mer skal jeg ikke si om saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...