Gå til innhold

Den overraskende store hybel i Trondheim-tråden


Han Far

Anbefalte innlegg

Jeg var i kontakt med SiT angående dette nå i vår. Kan ta min situasjon: Vurderte å flytte inn i et kollektiv med noen venner. Der var det allerede et tomt rom jeg kunne overta. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte søke på hybelen og sende inn venneanbefalingsskjemaet innen 15. mai (da starter "vanlig" tildeling av boliger). Forstod det som at det var garantert. Hvis situasjonen din er en annen, f.eks. at rommet ikke er ledig nå e.l., vet jeg ikke. SiT svarer kjapt, så det er jo egentlig bare å spørre dem. Generelt er det jo håpløst å få SiT-bolig nå med mindre du er født i 97..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor liten sjanse er det egentlig for å få hybel fra SiT hvis du er 96-er. 
Lurer egentlig på om jeg skal begynne å lete etter hybel på det private markedet, eller om jeg skal vente til jeg får svar på SiT-søknaden min.

Hvis det hjelper er jeg fra Sørlandet, og er i førstegangstjenesten atm. Søker hybel i Nedre Singsakerslette,  Lerkendal og Berg Studentby. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Stiftsstaden AS er et privat selskap eid av bolighaier med profittbegjær. Prisene er skyhøre og kvaliteten er på hyblene/leilighetene er elendig. Stiftsstaden AS skor seg godt på studentenes dårlige økonomi og mangelen på studentboliger i Trondheim.

 

Boligprisstigningen er årsaken til at bolighaiene har tjent seg rike, og nærmest har utviklet seg til monopoler i storbyene. Alle som har drevet med utleie av boligher har gjort det steingodt de siste 20 årene. Vi snakker altså om flaks, og ikke dyktighet. Leiligheter som kostet 50 000 kr på 1990-tallet leier de ut i dag for 10-12000 kr/mnd.

 

Hvem rammes?

Bokostnader utgjør en stadig større andel av studentenes budsjetter. Vi er altså vitne til en massiv overføring av verdier fra fattige studenter til rike middelaldrende bolighaier med profitt som eneste motivasjon.

 

Etisk forsvarlig? Nei, vil mange si.

 

Stiftsstaden AS eier blant annet Falkenborg Studentby og en rekke andre boliger som er rettet mot studenter.

 

Andre som man må styre unna: Torstein Tran, og alle andre som har et dårlig rykte. Under Dusken har skrevet en rekke kritiske artikler om bolighaiene i Trondheim som er verdt å lese før du inngår et leieforhold i Trondheim.

 

Og husk: Prut alltid på pris!

Endret av samba123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stiftsstaden AS er et privat selskap eid av bolighaier med profittbegjær. Prisene er skyhøre og kvaliteten er på hyblene/leilighetene er elendig. Stiftsstaden AS skor seg godt på studentenes dårlige økonomi og mangelen på studentboliger i Trondheim.

 

Boligprisstigningen er årsaken til at bolighaiene har tjent seg rike, og nærmest har utviklet seg til monopoler i storbyene. Alle som har drevet med utleie av boligher har gjort det steingodt de siste 20 årene. Vi snakker altså om flaks, og ikke dyktighet. Leiligheter som kostet 50 000 kr på 1990-tallet leier de ut i dag for 10-12000 kr/mnd.

 

Hvem rammes?

Bokostnader utgjør en stadig større andel av studentenes budsjetter. Vi er altså vitne til en massiv overføring av verdier fra fattige studenter til rike middelaldrende bolighaier med profitt som eneste motivasjon.

 

Etisk forsvarlig? Nei, vil mange si.

 

Stiftsstaden AS eier blant annet Falkenborg Studentby og en rekke andre boliger som er rettet mot studenter.

 

Andre som man må styre unna: Torstein Tran, Bjørnstad Eiendom, og alle andre som har et dårlig rykte. Under Dusken har skrevet en rekke kritiske artikler om bolighaiene i Trondheim som er verdt å lese før du inngår et leieforhold i Trondheim.

 

Og husk: Prut alltid på pris!

Lenke til kommentar

Noen ting må man lære selv, dessverre. Men ja, det er viktig det du sier. Hadde det bare vært lov å ramse opp useriøse utleiere. De er det så ufattelig mange av. For nye studenter er det vel fire ting som er viktig:

1. Google alltid uteleier, gjerne før visning (denne siden er fin f.eks.)

2. Aldri signer på ettårskontrakter. Du kommer til å ville flytte.

3. Ikke godta noe annet enn depositumskonto. Uansett hvor seriøs utleier virker.

4. Søk opp hybelen på google maps. "Gangavstand til Gløshaugen" stemmer ikke når hybelen ligger på Ranheim. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet. Men det er ulovlig, og jeg vil heller velge en annen hybel enn ettårskontrakt. For det forteller deg at utleier er useriøs. Dyrkjøpte erfaringer.

 

Det er ikke ulovlig med ettårskontrakt, nei. 

 

Sånn jeg har forstått loven er kun ettårskontrakt lov dersom utleier selv bor i boligen (f.eks. hvis man leier i kjelleren). I andre tilfeller, som er de aller fleste, så skal kontrakten være på tre år (eller være ettårig med fornyelse hvert år, som betyr at du må bo der i et år før du kan si opp) eller uten tidsbegrensning. Studentsamskipnader følger andre lover og regler forøvrig. Men jeg er ikke jurist, så det kan godt hende at jeg har misforstått.

Lenke til kommentar

Det stemmer det. Jeg trodde du insinuerte at det ikke var lov med kontrakter hvor man plikter å leie for et år, men det er det altså, selv om det da enten må være en treårskontrakt med mulighet til å si opp hvert år (som er et gode leier får), eller en ettårskontrakt hvis eier bor i deler av leiligheten selv. Akkurat som du sa :)

Lenke til kommentar

Hei, fikk tilbud om plass ved Frode Rinnans vei i dag. Skal studere ved HHiT og ser at det er en vel 26 min i gåavstand. Burde jeg satset på å få hybelleilighet på Berg i stedet?

Hybelleilighetene på Berg er fryktelig små, så jeg ville heller tatt en hybel i Frode Rinnans vei og satset på å flytte etterhvert. Det er ikke ordentlig komfyr, og de er egentlig en hel leilighet presset inn på 13 kvadratmeter. Bad, kjøkken, soverom og stue. Antakeligvis er det like stort som rommet du har hjemme hos foreldrene dine nå, bare at du skal ha alt på det rommet. Ganske trangt med andre ord. Men hver sin lyst, det kan hende du trives!

Lenke til kommentar

Lerkendal, Berg, Nedre Berg og Teknobyen er alle i nærheten av HHiT. Frode Rinnans veg er ikke så langt unna det heller. Det er et stykke fra byen, da, hvis du liker å gå ut. Hvis du sykler tar det deg 5 minutter fra Frode Rinnans til HHiT (utforbakke). Jeg er forsåvidt enig i han over. Ville tatt en hybel og så lett etter noe annet om du ikke trives med avstander og stand. SiT har kun 1 måneds oppsigelsestid, så hvis du planlegger en flytting godt blir det maks noen dager med dobbel leie.

 

Samtidig har jeg en venninne som bodde i hybelleilighet på Berg i 3 år og trivdes med det. Har du fått tilbud der og? Trodde du kun kunne få tilbud på en SiT-bolig? Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...