Gå til innhold

Den overraskende store hybel i Trondheim-tråden


Han Far

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det avhenger av mye. De fordeler etter fødselsår, så hvis du er 97'er eller 96'er er det en mulighet for at du får. Er du født senere ville jeg sett på det private markedet. SiT deler ut til førsteårsstudentene helt til midten av september, men det er vanskelig å si noe om sannsynligheten for å få. De vil ikke oppgi hvor man står i køen.

Lenke til kommentar

Før (til januar 2014) var det slik at man fikk hybel basert på når man søkte. De åpnet listene 1. februar, og da var det førstemann til mølla. Nå går de utelukkende på alder (og eventuelle spesielle behov), så fristen er 15. april (tror jeg). Det har ingen ting å si om du søkte i mars eller dagen fristen gikk ut. De har antakeligvis gjort det slik nettopp fordi folk gjerne venter med å søke hybel til de har søkt skole. Dessverre er det mange som vil ha hybel gjennom SiT, og da stiller du langt nede på listen når du er født i 1995. Har du et sted å bo midlertidig kan du vente og se til september, men for de aller fleste er det vanskelig. Jeg fikk tilbud rundt 20. september i fjor, men da hadde jeg allerede skrevet kontrakt privat.

Lenke til kommentar

Jeg er 96'er, søkte 25 februar(egt 28. jan, men endra) og fikk ikke hybel gjennom SiT.. de sier iallfall at det ikke er sannsynlig frem til semesterstart :( Mange venner på samme alder fikk hybel der, så jeg regner med de har prioritert de tidligste søknadene - ettersom min var senest.. ENDRING: Det går bare på alder, jeg hadde bare uflaks, skriver de.

Noe positivt i dette er at de resterende hybelsøkerne ikke betaler noen utgifter enda, og det er mange som må betale 2-3 unødige måneder fordi NTNU alltid har mange flere søkere enn de kan ta opp :) Det er fortsatt håp om flere hybler, men sikkert lurt å sjekke ut det private markedet og. Ellers kan man få bo på lerkendal scandic(kjempe fancy hotel, var der for litt siden) for 4500,- mnd (150,- dagen). Dette er en midlertidig ordning fra 5aug til 9sep(Tak over hode) for de som fortsatt leter frem til studiestart.

 

ENDA EN ENDRING: Fikk hybel gjennom SiT! Og det var kjempegreit å finne hybel på det private markedet, men pass på kontraktene! SiT hadde en veldig mye greiere kontrakt enn 2 andre jeg så på like før. Se spesielt på bindingstid. Litt kjipt å måtte leie et helt år om du tilbud om noe bedre bare noen dager senere.. SiT har en mnd.

Endret av nikla-
Lenke til kommentar

Heisann. Jeg er en 96'er fersk fra videregående som nettopp har fått hybel i steinan studentby. Jeg er egentlig ganske nervøs, spesielt fordi jeg bor langt unna Trondheim og vet svært lite om hvordan det er der. Er det noen her som har bodd i samme område og kan si litt om hvordan det er? Hadde også vært fint om noen kunne si litt om hva slags ting jeg trenger å ha med. (hybelen skal visst være møblert, men jeg vet ikke helt hva det innebærer...)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Berg studentby? Er det virkelig slik at hybelen kun inneholder en garderobe og persienner? Blir noe vrient å frakte en lite rom til andre siden av landet.

Jeg er veldig fornøyd med Berg Studentby. Relativt kort vei til Gløshaugen og enkelt å komme seg til sentrum med buss for de som ikke er av den spreke typen. 

Det finnes flere typer hybler/leiligheter med tanke på størrelse, men jeg tipper at de inneholder mye av det samme (klesskap, kjøleskap, komfyr osv). Det eneste som måtte kjøpes av møbler var seng, spisebord/skrivebord med stol(er), og tv/+tv-bord.

Ellers er jeg fornøyd med internettet og ordningen med klesvask (finnes i hovedbygningen, 20 kr pr vask).

Lenke til kommentar

Heisann. Jeg er en 96'er fersk fra videregående som nettopp har fått hybel i steinan studentby. Jeg er egentlig ganske nervøs, spesielt fordi jeg bor langt unna Trondheim og vet svært lite om hvordan det er der. Er det noen her som har bodd i samme område og kan si litt om hvordan det er? Hadde også vært fint om noen kunne si litt om hva slags ting jeg trenger å ha med. (hybelen skal visst være møblert, men jeg vet ikke helt hva det innebærer...)

En gutt i klassen min bodde der i første klasse. Hvis du ser på kartet så er det jo et stykke fra ting og tang, noe han sannsynligvis syntes var litt kjipt i og med at han sjeldent hadde noen å ta følge med hjem fra byen osv. Heldigvis så er leia rimeligere enn de fleste hyblene som ligger mer sentralt til, og hvis du har sykkel er det en stor fordel. Nattbussalternativene er ikke all verdens i Trondheim, men taxi er vesentlig billigere enn i Oslo, f.eks. Hvis du er ubehagelig nervøs kan du tenke på at nesten alle de nye studentene står i akkurat samme sko som deg. Da jeg flyttet til Trondheim hadde jeg aldri noensinne vært der før.  

 

Hvis hybelen er møblert, vil jeg anta at det betyr at skap, seng, skrivebord og stol finnes fra før. Hvis det ikke står spesifisert om det på Boligtorget/kontrakten ville jeg sendt en mail til [email protected]. Ikke noe veldig spesielt jeg ville tatt med meg utenom det man skal ha på rommet, hvis du trenger stekepanne, kaffetrakter, vannkoker osv er det jo bare å kjøpe i Trondheim. :)

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Samfundet reklamerte for denne nettsiden på Facebook-siden sin.

 

Ellers er det jo alltid gøy å gå til media?

Kul den sida som Samfundet reklamerte til, men jeg lurer på er det ikke reell sjangs for saksøking el.likn hvis man "henger ut" et utleiefirma (trass reelle problemer med dem)?

 

Er ikke media å gå litt for langt? Lurer siden jeg leste på Leieboerforeningens sider (den for Oslo riktignok) at svartelisting/uthenging osv var veldig problematisk både jurdisk og økonomisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...