Gå til innhold

Den overraskende store hybel i Trondheim-tråden


Han Far

Anbefalte innlegg

 

 

Tror ting har blitt litt bedre de siste årene, hva tenker dere?

 

Jeg føler at nå kan studenter velge og vrake i boliger/kollektiv det er flere boliger/kollektiver enn det er studenter føles det som. At det er noen useriøse aktører er det ikke å legge under en stol. Har hørt noen skrekkhistorier men disse skrekkhistoriene har jeg hørt i alle byer i Norge fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Så jeg tror ikke Trondheim er ille. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Tror ting har blitt litt bedre de siste årene, hva tenker dere?

 

Jeg føler at nå kan studenter velge og vrake i boliger/kollektiv det er flere boliger/kollektiver enn det er studenter føles det som. At det er noen useriøse aktører er det ikke å legge under en stol. Har hørt noen skrekkhistorier men disse skrekkhistoriene har jeg hørt i alle byer i Norge fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Så jeg tror ikke Trondheim er ille. 

 

 

Alle byer er ille, særlig de med mye utleie, og Trondheim har norges største antall studenter, så ille er det nok her og.

Studenter må hver høst bo på 'nødboliger' som Hotell scandic og gymsaler, da får skurkene holdt på.

Lenke til kommentar

 

Alle byer er ille, særlig de med mye utleie, og Trondheim har norges største antall studenter, så ille er det nok her og.

Studenter må hver høst bo på 'nødboliger' som Hotell scandic og gymsaler, da får skurkene holdt på.

 

De som bor i gymsaler og hoteller er studenter som har vært alt for sent ute med å få bolig. Det tok meg en telefon for å få et rom 300 meter fra Studiestedet mitt til 4000 kr måneden med ok standard, jeg ringte i slutten av juni. Men ja noen kyniske utleiere finnes det, men tror at de kan unngås hvis man ser etter faresignaler. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

De som bor i gymsaler og hoteller er studenter som har vært alt for sent ute med å få bolig.

 

Bare husk at ikke alle vet de skal studere i Trh i god tid. Kanskje man hadde noe i hjembyen som førstevalg men kom inn i Trondheim og derfor ikke har planlagt noe. Eller stod på venteliste og fikk plass i siste liten. Eller tok en restplass. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Alle byer er ille, særlig de med mye utleie, og Trondheim har norges største antall studenter, så ille er det nok her og.

Studenter må hver høst bo på 'nødboliger' som Hotell scandic og gymsaler, da får skurkene holdt på.

 

De som bor i gymsaler og hoteller er studenter som har vært alt for sent ute med å få bolig. Det tok meg en telefon for å få et rom 300 meter fra Studiestedet mitt til 4000 kr måneden med ok standard, jeg ringte i slutten av juni. Men ja noen kyniske utleiere finnes det, men tror at de kan unngås hvis man ser etter faresignaler. 

 

 

Så du ringte og leide usett? Ikke alle som tør det gitt, mange har ikke mulighet til å løsrive seg fra kontrakten med det første heller i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

 

De som bor i gymsaler og hoteller er studenter som har vært alt for sent ute med å få bolig.

 

Bare husk at ikke alle vet de skal studere i Trh i god tid. Kanskje man hadde noe i hjembyen som førstevalg men kom inn i Trondheim og derfor ikke har planlagt noe. Eller stod på venteliste og fikk plass i siste liten. Eller tok en restplass. :)

 

Jeg var en av dem selv :) Jeg var ikke sikker på at jeg kom inn i Trondheim fordi antall personer som slipper inn på det studiet jeg studerer er 10 i Trondheim og 10 i Bergen, så kunne ha endt i Bergen men hadde nok snitt til å komme inn så det ble Trondheim men det kunne likså vært Bergen :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De jeg kjenner som har bodd der har streamet til TV fra dataen med Uninett sin TV-løsning. Jeg fikk ikke tilgang til det på Nedre Singsaker (men vi har tv-uttak), men både venner på Lerkendal og Magnus den Godes gate har gjort det (i 2014). Tror uansett du må kjøpe dekoder hvis du vil ha TV direkte. Hos SiO koster det 250 kr/mnd tror jeg. 

Lenke til kommentar

Trondheim er overraskende dårlig på å brøyte. Har hatt eksterne forelesere fra andre byer som sier det samme. Om det er et problem ift parkering vet jeg ikke, da jeg ikke har hatt bil i Trondheim selv og derfor ikke har gitt brøytinga mange tanker når det kommer til parkeringsproblemer.

Trengs måking? Snøen smelter jo vekk uansett. :D Vinteren er blitt mer og mer "vestlandsk" her i trondheim

Lenke til kommentar

Jeg fikk for noen dager siden et tilbud fra sit om bolig på Moholt i en hybel, men stusser litt rundt depositumbetalingen. Her står det at jeg må betale dette 5 dager fra 5.5.2017, men jeg har ikke i nærheten av nok penger til å kunne betale dette akkurat nå. I tillegg går jeg fortsatt på vgs, og er ikke sikker på om jeg i det hele tatt kommer inn på en av de studiene jeg ønsker på ntnu. Kan jeg signere avtalen uten å betale depositumet?

Lenke til kommentar

Jeg fikk for noen dager siden et tilbud fra sit om bolig på Moholt i en hybel, men stusser litt rundt depositumbetalingen. Her står det at jeg må betale dette 5 dager fra 5.5.2017, men jeg har ikke i nærheten av nok penger til å kunne betale dette akkurat nå. I tillegg går jeg fortsatt på vgs, og er ikke sikker på om jeg i det hele tatt kommer inn på en av de studiene jeg ønsker på ntnu. Kan jeg signere avtalen uten å betale depositumet?

Dersom du ikke betaler depositumet får du heller ikke hybelen. Det med depositum er litt kjipt når man ikke har kapital selv, men dersom du har mulighet til å låne av mor/far/besteforeldre så er det gull. Det er ikke fryktelig vanskelig å få hybel i Trondheim lenger, men det er veldig trygt å bo hos Sit. Ulempen er selvfølgelig at du må betale husleie for en tid du ikke bor der, men er du sikker på at du vil til Trondheim (feks søkt tre ulike studier her) så ville jeg tatt den. Dersom du har feks. tre studier i Trondheim, Oslo og Bergen på topp ville jeg nok ikke gjort det. Forøvrig er Sit kanskje det eneste du bør ta usett, så hvis du takker nei må du belage deg på å reise opp og gå på visninger for å finne hybel privat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått svar på søknaden og har fått kontrakt til bolig på Nedre Singsakerslette, men ser at leieforholdet starter 23. juni. Jeg skrev jo at jeg ønsket fra august. Er dette vanlig praksis?  :hmm:

Fikk også tilbud om hybel på Nedre Singsaker, og kontraktstart var 27.07. Noen som vet om Singsakerbakken 4C har grei standard? 

Lenke til kommentar

Har bodd i 4D, som er nesten identisk med 4C. Standarden er bra, bygd en gang på 2000-tallet. Kollektivene har adgang til en slags terrasse på taket.

Så bra! Eneste jeg er litt skeptisk til er relativt høy pris og at jeg har forstått det ikke er oppvaskmaskin. Det kan være litt problematisk ettersom jeg sliter litt med energinivå i perioder og derfor ikke kan ha jobb ved siden av, og ting som oppvask kan være en energityv. Vet dere om SiT evt. er behjelpelige dersom jeg ønsker å bytte til feks. Berg? Eller burde jeg bare takke ja til denne? 

Lenke til kommentar

Dersom du har ME eller lignende og har dokumentasjon på det kan det tenkes at SiT kan være behjelpelige med å finne en tilpasset hybel/leilighet til deg. Du får bare kontakte dem og se hva de sier.

 

Men generelt sett er det ganske lett å bytte til en annen SiT-hybel så lenge du ikke gjør det i perioden juni-oktober.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...