Gå til innhold

Kan USB-minnepinnen bare nappes rett ut?


Anbefalte innlegg

Har jeg kun vært heldig?

Heldig impliserer tilfeldigheter, noe dette ikke handler om. Det er kun bruksmønsteret som har noe å si. Det skal, som konklusjonen sier, ganske mye til for at du får problemer om du napper ut etter at all skriving til disken er ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker aldri sikker fjerning, men opplever derfor problemer en gang i blant hvis jeg er for kjapp med å nappe ut USB-kabelen/pennen. Jeg har flere ganger opplevd lesefeil på store filer som jeg skulle overføre til USB-HD, men løsningen er ikke verre enn at jeg må overføre fila på nytt :dremel: (Og ha tålmodighet til å vente 2-3 sek etter at datamaskinen mener prosessen er fullført før jeg napper ut kabelen).

Lenke til kommentar

Må sei eg blei diekte lei meg når eg såg dåke faktisk testa det her. Resultatet er jo so innlysande at det er latterlig. Vist dåke insisterer på å fortsette desse myte artiklane håper eg at dåke tester noke meir mystisk enn skremselspropaganda frå OS leverandørar.

 

Kva blir liksom det neste? "Vi tester om ingen av UAC kan gji deg meir virus?"

Lenke til kommentar

Vist dåke insisterer på å fortsette desse myte artiklane håper eg at dåke tester noke meir mystisk enn skremselspropaganda frå OS leverandørar.

Fiffig konspirasjonsteori du har der... Kan du fortelle meg hva Microsoft, Apple, samt open source communityet rundt Linux (meg selv inkludert) har å tjene på denne påståtte "skremselspropagandaen"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ler. Dem skriver klart og tydelig, i samme setning hvor de knuser myten, følgende: "...men ikke helt uten forbehold." Gi ikke HW skylden for folks inkompetanse.
Setningen i seg selv er grei nok, men helheten med "Myte knust"-stempelet ødelegger totalt en ellers nøytral artikkel.Sjekk artikkelen i Aftenposten! "Konklusjon: Myten knust" Ikke noe forbehold der.Dette er hardware.no sitt ansvar, de burde forstått hva dette fører til og holdt seg for gode til en tabloid feilkonklusjon. Skuffende...+ det JohnDoeMAKT sa!

 

Jeg ser at Aftenposten fjernet alle kommentarene, mange var negative til at det var ufarlig å nappe ut USB uten å stoppe først.

Lenke til kommentar

Feil. Lyset indikerer lesing og skriving, og er ingen indikasjon på om noe venter i cache.

 

Ikke direkte, men så er det gjerne ikke sånn at minnepennen står to hele sekund uten leseing og skriving om noe faktisk står å venter i cachen.

 

AtW

 

Her er litt lesestoff for dem som vil sette seg inn i hva som skjer når strømmen kuttes under skriveoperasjoner til flash-minne:

http://cseweb.ucsd.e...011PowerCut.pdf

 

Det er kanskje litt over kunnskapsnivået til HW, men det er sikkert noen her på forumet som kan ha utbytte av det...

 

Hele poenget med testen er jo at den viser at om du napper ut på en noenlunde fornuftig måte, så kutter du ikke strømmen under noen skriveoperasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ikke direkte, men så er det gjerne ikke sånn at minnepennen står to hele sekund uten leseing og skriving om noe faktisk står å venter i cachen.

Tjah.. om et eller annet fortsatt har en fil åpen for skriving, men ikke skriver, skal du ikke se bort ifra at ingenting den skrev tidligere er der heller. Spørs selvsagt helt på situasjonen og OS.

 

Uansett er det bare tull å dra ut pinnen uten å fortelle OS'et at du har tenkt å gjøre det. Om det er så fordømrade vanskelig å bruke den innebygde funksjonen er det lett å lage seg en tastekombinasjon, eller laste ned et program som gjør jobben enklere.

Lenke til kommentar

Jeg fikk min første minnepinne rundt år 2000 på en tid da minnepinnen ble oppgitt i megabyte, ikke gigabyte. Og jeg tror ikke jeg kan huske noen som både har hevdet å ha god greie på data og samtidig påstå at minnepinner løses ut før fjerning når maskinen ikke skriver til den. At minnepinnen ikke skal fjernes mens den skrives til sier seg jo i grunnen selv.

 

De jeg har mått som har påstått dette, har gjerne vært personer som selv er klar over at de ikke er datakyndige, men at de har hørt dette av en eller annen onkel/far/bror/svoger som er dataekspert. Man kan jo bare spekulere i om denne eksperten syns det var enklere å be dem løse ut minnepinnen enn å skulle begynne å forklare at PCen må skrive ferdig filene før minnepinnen kan fjernes.

 

Jeg stiller meg tvilende til at det er en myte som sier at man må løse ut minnepinnen i utgangspunktet. Funksjonen heter jo faktisk "SAFELY remove hardware and eject media" og er en generisk funksjon for de aller fleste USB enheter man kobler til, ingen spesifikk funksjon for minnepinnene.

 

Før dere skal begynne med myteknusing burde dere hvertfall kunne finne noen som påstår dette, en person, et firma eller en annen hardware side. Ikke bare komme med trekkenes med myter ut av løse luften.

 

Og at en fil som skrives til minnepinnen blir korrupt om man fjerner minnepinnen under skriving sier seg selv og har neppe behov for en artikkel.

 

Og at det til slutt ender opp med å bli en artikkel som omhandler feilhåndteringen til kopifunksjonen i Windows 7 etter så mye, unnskyld utrykket, tøv?

 

Til og med Microsoft vet at kopifunksjonen i Windows 7 er for dårlig, derfor er den kraftig forbedret i Windows 8. Om forsøkene med å nappe ut minnepinnen skulle hatt noe som helst relevans kunne dere hvertfall undersøkt om feilhåndteringen var bedre.

 

De fleste artiklene dere publiserer er helt OK, men denne?

Ikke nok med at jeg kastet bort tiden på å lese en artikkel redaktøren burde nektet å publisere, den var faktisk så dårlig at jeg endte opp med at jeg måtte kommentere hvor dårlig den faktisk var også! :thumbdown:

Endret av MartinGM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at Aftenposten fjernet alle kommentarene, mange var negative til at det var ufarlig å nappe ut USB uten å stoppe først.

Dette er vel et resultat av at Aftenposten og visse andre tabloider *plystre* poster det "folk flest" vil høre. "Folk flest" har ikke lyst til å trykke på det forbanna ikonet, og hadde blitt deprimert hvis det var konklusjonen.

 

"Folk flest" vil gjerne slippe å uroe seg over dette, og foretrekker heller å komme å grine til oss som "kan data" den dagen det plustelig er noe galt med minnepinnen og alle dokumentene er borte...

 

Sukk.. verden er urettferdig.. :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg har en ekstern harddisk (Seagate et eller annet) som jeg må løse ut hver gang jeg er ferdig med den, avhengig av om den akkurat har skrevet til disken eller ei. Hvorfor vet jeg ikke, alt er fint om jeg løser ut, men om jeg ikke gjør det vil jeg neste gang få beskjed om at filsystemet er ødelagt. Dette har forresten skjedd på flere pcer.

 

Har også en USB-penn jeg har opplevd det noen ganger, men der pleier jeg alltid å dra den rett ut, og det går fint 99/100 ganger (sikkert mer enn det og).Har endt med at jeg har måttet formatere, men det har ikke vært noe problem siden jeg ikke har slettet filene fra pcen, bare kopiert, siden de skulle brukes i en medieboks som er koblet til tven.

Lenke til kommentar

Har selv og hatt kompiser som har mistet filer som et resultat av utnapping istedenfor "korrekt" utmating. Er som et fly som styrter. I de aller fleste tilfeller skjer det ikke, men er du uheldig skjer det akkurat deg! :(

 

324% sikker på at all skriving var ferdig da de nappet ut?

Ofte overfører man og napper ut mens man utolmodig venter.

Lenke til kommentar

Spørsmål: man kopierer filer over på en minnepenn, kanskje frem og tilbake mellom både penn og disk, åpner filer og sletter filer på pennen...man blir slutt ferdig, og lar pennen stå tilkoblet - så skal man etterhvert løse ut pennen, men får beskjeden "filer i bruk, prøv igjen senere" (husker ikke eksakt hva som står), hva da? Access-LEDen står mørk.

Det har vært de ganger jeg ikke kan fatte hva slags program det er som bruker hvilke filer.

 

Restart eller røsk ut er hva jeg gjør da, avhengig av tiden jeg har (men hvis sistnevnte har det hendt at filer da er blitt korrupt, selv om pennen har tilsynelatende idlet "lenge" før frakobling).

Lenke til kommentar

Tjah.. om et eller annet fortsatt har en fil åpen for skriving, men ikke skriver, skal du ikke se bort ifra at ingenting den skrev tidligere er der heller. Spørs selvsagt helt på situasjonen og OS.

 

Uansett er det bare tull å dra ut pinnen uten å fortelle OS'et at du har tenkt å gjøre det. Om det er så fordømrade vanskelig å bruke den innebygde funksjonen er det lett å lage seg en tastekombinasjon, eller laste ned et program som gjør jobben enklere.

 

Skjønner ikke hva det har med kommentaren min å gjøre? Om pinnen er defekt, så kan det hende at det ikke fungerer å skrive til den i hele tatt ja? Men med en pinen som fungerer, så står den gjerne ikke flere sekund uten å skrive når det er ting som venter i cache. Hvorfor skulle den gjøre det?

 

AtW

 

Jeg har en ekstern harddisk (Seagate et eller annet) som jeg må løse ut hver gang jeg er ferdig med den, avhengig av om den akkurat har skrevet til disken eller ei. Hvorfor vet jeg ikke, alt er fint om jeg løser ut, men om jeg ikke gjør det vil jeg neste gang få beskjed om at filsystemet er ødelagt. Dette har forresten skjedd på flere pcer.

 

 

Fordi den er Fat32, og du får den beskjeden uansett når du napper ut og dne er fat323, helt uavhengig om noe faktisk er ødelagt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...