Gå til innhold

Kan USB-minnepinnen bare nappes rett ut?


Anbefalte innlegg

Var det ikke snakk om å kopiere da, ikke flytte?

 

Et triks til neste gang: kopier, ikke flytt!

 

Tja, i såfall mister du ikke databasen, som det vel ble sagt.

 

Jeg har gode erfaringer med å dra ut minnepinner i fart, og dårlige erfaringer med å kjøpe minnepinner på eBay. Risikoen med å trekke ut minnepinner uten å løse ut er nok primært knyttet til dersom man har andre innstillinger enn beskrevet i artikkelen slik at man har forsinket skriving.

 

Forøvrig er ordet "minnepinne" et veldig godt eksempel på at fornorsking av engelske ord og uttrykk er en positiv ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når overføringen av filer er avsluttet, napper jeg USB pinnen ut! Her er et lite utvalg av "huskekjepper" jeg ofte bruker. For store filer bruker jeg andre...

 

post-292564-0-31734300-1365636004_thumb.jpg

Gratulerer - dette er den mest harry samlingen av noe som helst jeg har sett noen gang. :)

 

Spørsmål: man kopierer filer over på en minnepenn, kanskje frem og tilbake mellom både penn og disk, åpner filer og sletter filer på pennen...man blir slutt ferdig, og lar pennen stå tilkoblet - så skal man etterhvert løse ut pennen, men får beskjeden "filer i bruk, prøv igjen senere" (husker ikke eksakt hva som står), hva da? Access-LEDen står mørk.

Det har vært de ganger jeg ikke kan fatte hva slags program det er som bruker hvilke filer.

 

Restart eller røsk ut er hva jeg gjør da, avhengig av tiden jeg har (men hvis sistnevnte har det hendt at filer da er blitt korrupt, selv om pennen har tilsynelatende idlet "lenge" før frakobling).

Dette er noe jeg har sett noen ganger og lurer på også, så bumper denne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HW.no, går det an å ødelegge filallokeringstabeller ved å nappe ting ut fra USB-kontaktene?

 

Jeg har sett et eksempel på at en ekstern e-SATA harddisk (snurretypen) tok kvelden, og den ble ikke nappet ut en gang. Den bare sluttet å virke en vakker dag. Forsøkte å montere den som USB-disk, men det hjalp ikke heller.

 

Eneste uprøvde er å teste om det går an å koble den direkte som SATA-disk / evt. IDE-Disk (da jeg ikke vet hvilken type som er montert inne i diskkabinettet.

 

Windows rapportere at den var umulig å montere og lese, formattere i det ekstern-kabinettet med e-SATA/USB -koblinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva det har med kommentaren min å gjøre? Om pinnen er defekt, så kan det hende at det ikke fungerer å skrive til den i hele tatt ja? Men med en pinen som fungerer, så står den gjerne ikke flere sekund uten å skrive når det er ting som venter i cache. Hvorfor skulle den gjøre det?

Skjønner ikke hva du ikke skjønner. OS'et skriver ikke filen til pinnen, fordi programmet fortsatt har filen åpen for skriving. Er det noe galt med den beskrivelsen? fopen("bleh", "w"); Åpen. Ingen vits i å slite på pinnen ved å skrive det du skriver nå, for det kommer jo kanskje mer før du stenger den? Og det som at er skrevet er da i aller høyeste grad nå i cache.

Lenke til kommentar

Et problem som det ikke er tatt høyde for her er at det går en strøm igjennom minnepennen. Og når man bare trekker pinnen ut uten å ta trygg fjerning, vil det slå gnister, som svir kontaktpunktene, og kan gi farlige strømninger inne i kretskortet.

 

Er du høy?

 

Spenningen som går igjennom en USB-port er 5V (maks). I praksis som regel mindre (ca. 2.5V) - om du skal få gnister utav dette, så må det SVÆRT spesielle omstendigheter til. I tillegg er USB-porter 1 til 1 - det er ingen overløpende koblinger som KAN gnisse mot hverandre - kun 1 til 1 koblinger som går til samme krets. 2 datakretser og 2 strømkretser, i alle fall på USB 1 og 2 (jeg har ikke satt meg inn i USB 3, men antar det er den samme fysiske layouten).

 

Det er... tja, la oss gripe et tall utav løse luften her, men såfremt ikke USB-porten er skadet (noe som vil gjøre hele teorien ubrukelig i utgangspunktet, siden man har endret grunntilstanden), så er det... tja... 0,1 promilles sannsynlighet for at du skal klare å få til en gnist med en USB-port og en USB-pinne.

Lenke til kommentar

Haha, beklager, mente no disrespect. Det var kun en halvspontan reaksjon jeg fikk av å se det bildet...

 

Haha, ikke noe problem, men jeg setter pris på sosialt begavede mennesker. Fint at du "kom" tilbake når du så svaret mitt. Ikke alle takler kritikk likt. Fint at du sier din mening. Jeg syntes ikke de er "så" harry da, men det er bare min mening :) Vi kan vel være enige om at vi er uenige :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste jeg lurer på er hvorfor du har så ekstremt mange minnepenner, Bit44.

 

Jeg bruker en god del penger på hardware. Mesteparten av pinnene på bildet er vel fra E-bay. De er billige og gjør jobben sin. Ber man selgere om å skrive "gift" på pakken. så slipper man unna ting&tang :green:

Kjekt å ha et par ROM/CAP filer i lomma. Noen skriker jo rett etter at de satt inn en helt ny CPU og jeg får kanskje beskjed om å komme. "CPU lampa mi på hk'et lyser rødt" "får ikke noe signal". Hehe UEFI BIOS er stort. På med strømmen, inn med minnebrikken, 3 sec trykk på BIOS flashBack button og så er maskinen oppe å går i løpet av et minutt....Ja man behøver ikke engang ha CPU eller RAM installert. Hehe har vel en ting som er "litt" harry. Her er en klokke jeg kjøpte + den jeg bruker til daglig :green: Tipper noen gjenkjenner logoen på den første klokken.

post-292564-0-21830700-1365729478_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er du høy?

 

Spenningen som går igjennom en USB-port er 5V (maks). I praksis som regel mindre (ca. 2.5V) - om du skal få gnister utav dette, så må det SVÆRT spesielle omstendigheter til. I tillegg er USB-porter 1 til 1 - det er ingen overløpende koblinger som KAN gnisse mot hverandre - kun 1 til 1 som går til samme krets. 2 datakretser og 2 strømkretser, i alle fall på USB 1 og 2 (jeg har ikke satt meg inn i USB 3, men antar det er den samme fysiske layouten).

 

Snakk om å være høy.

 

Spenningen går ikke gjennom, men legger seg som et trykk over. Hos USB er dette ment for å være alltid 5 volt. Det er strømmen ampere som går igjennom. USB 2.0 startet med å kun talke 0,5 A. Dette er blitt endret til 2 A, og USB 3.0 støtter 5 A.

Avstanden på overslaget av gnisten har med volt å gjøre. Det er effekten av overslaget som lager svimerker og ødelegger koblingspunkter osv. Effekten watt kommer ut av volt * ampere.

 

Hvis du vil vite det, så er mange sveiseaparater elektriske, og jeg har vært borti utstyr som bruker 1 volt til å lage sveisegnister med. Selvfølgelig da med et par hundre ampere.

 

Og når det gjelder gnissinger, så tror jeg han mente at når du flytter på minnepennen, så kan det forekomme, på grunn av at kontaktpunkter er ujevne, at det er brudd en liten stund, og at dette kan lage lysbuer av elektrisitet.

 

Du kan for eksempel finne en fjernlys halogenpære til bil, og koble den til en 12 volt kilde (et bilbatteri, ATX-strømforsyning etc.)

 

Men kontakten i maskin er designet for å takle 5 ampere. De fleste minnepenner er også designet for den strømmen de skal kjøre.

Endret av dbass
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker en god del penger på hardware. Mesteparten av pinnene på bildet er vel fra E-bay. De er billige og gjør jobben sin. Ber man selgere om å skrive "gift" på pakken. så slipper man unna ting&tang :green:

Kjekt å ha et par ROM/CAP filer i lomma. Noen skriker jo rett etter at de satt inn en helt ny CPU og jeg får kanskje beskjed om å komme. "CPU lampa mi på hk'et lyser rødt" "får ikke noe signal". Hehe UEFI BIOS er stort. På med strømmen, inn med minnebrikken, 3 sec trykk på BIOS flashBack button og så er maskinen oppe å går i løpet av et minutt....Ja man behøver ikke engang ha CPU eller RAM installert. Hehe har vel en ting som er "litt" harry. Her er en klokke jeg kjøpte + den jeg bruker til daglig :green: Tipper noen gjenkjenner logoen på den første klokken.

post-292564-0-21830700-1365729478_thumb.jpg

 

Ok, så du ER altså harry.

Lenke til kommentar

dbass, om du skal forklare folk hvordan slikt henger sammen, så bør du være mere presis/lære deg litt bedre forskjellen på en størrelse og en enhet.

 

AtW

Jeg beklager, jeg forstår ikke helt hva du mener. Hvilke størrelse/enhet mente du jeg forklarte dårlig? Du kan gjerne ta det på PM :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...