Gå til innhold

Kan USB-minnepinnen bare nappes rett ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk opplevd at filsystemet på en minnepinne ble korrupt etter å ha tatt den ut uten å løse den ut.Det er noen år siden, så det var vel faktisk i Windows 2000.Mulig ting er mer robust nå, men hvorfor ta sjansen?Spare 2 museklikk?

 

Opplevde dette ganske nylig. Men om årsaken var at jeg dro ut pluggen eller om den allerede var korrupt vet jeg ikke.

 

Er det viktige data og du har tidspress så bør man sikkert bruke de to ekstra museklikkene.

Lenke til kommentar

Jeg har mistet data flere ganger tidligere ved å dra ut usb-stikker og minnekort uten å løse de ut. Ikke testet på Windows 8. Har en liten gadget der jeg bare klikker for å løse ut disken, tar kortere tid enn å klikke både på vinduet om utrygg fjerning, for så å måtte scanne den når jeg setter den inn igjen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå har eg ikkje brukt noe annet enn windows etter dos og nc.

iløpet av de årene usb har vert ute har eg ikkje brukt løs ut funksjonen mer enn en håndfull ganger.

eg har på noen usbèr fått opp meldin om å reparer etc som vises i denne artikkelen. men alle filer og usb minnepennene har alltid virket som de skal.

 

har hatt ett eneste problemet med usp-penn og det var grunnet noe sølvpapir fra tyggis som hadde komt seg inn i kontakten. dette medførte at pcèn kortsluttet og ble ødelagt.

Lenke til kommentar

I Linux så er det forskjellig praksis på disto, miljø osv....

Det er idag tre valg ved mounting av ein USB pinne. async, flush, sync.

 

Sync bør brukast om du liker å nappe pinnen ut og inn, flush fungerar om du er litt meir forsiktig. Async skriver bare når den føler for det og bør bare brukast til eksperimentelle ting.

For å sjekke korleis USB pinnen er mounta så an du skrive "mount"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tar alltid "løys ut trygt" slik at eg får beskjed dersom det skulle vere eit program eg har oversett som framleis brukar minnepinnen til noko.

 

Eg meiner, kva er gale med å vere ekstra trygg?

 

Det koster tid og ressurser som er unødvendig? Mao akkurat det samme som er galt med all annen "ekstra trygghet"?

 

Min erfaring etter mange år med minnepinne-bruk er at å vente til blinkingen er ferdig pluss 2 sekund absolutt aldri har gitt meg det fnugg av trøbbel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Min 32GB USB 3.0 Corsair Voyager gikk kaputt når datamaskinen fikk bluescreen under overføring. Windows finner ikke lenger minnepinnen, utrolig irriterende... Har prøvd masse forskjellige datamaskiner og prøvd å installert driverne til minnepinnen manuelt, men lite fungerer

 

Det kan vel ha vært minnepinna som ble kaputt og derfor forårsaket blåskjerm...?

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk opplevd at filsystemet på en minnepinne ble korrupt etter å ha tatt den ut uten å løse den ut.

Det er noen år siden, så det var vel faktisk i Windows 2000.

Jeg har flere ganger opplevd korrupte filer ved skriving til USB og deretter nappe den ut like etter at Windows (tilsynelatende) er ferdig. Da gjelder det den siste filen som ble overført. Nå var dette på WinXP, så mulig det ikke er så stort problem i W7.

Jeg har også en gang opplevd på en XP pc da jeg ikke utløste USB-minnepennen at det ble korrupt. Selv ved formatering var det problemer, den mente rett og slett at nå var den mye mindre enn det den egentlig var.

Lenke til kommentar

Som flere nevner, burde man bruke "løs ut" -funksjonen ja, spesielt hvis det er viktige data. Var noen her som sarkastisk spurte hvorfor man ikke skulle gjøre det da det bare er snakk om to ekstra museklikk - på dette svarer jeg at det for meg alltid tar litt tid fra jeg klikker "Fjern maskinvare..."-ikonet til jeg får opp valget om hvilken maskinvare jeg faktisk skal løse ut, antar den scanner etter maskinvare uten at jeg vet dette sikkert. Aner ikke om dette er normalt, men på både jobb-PCen og hjemme tar dette opptil mangfoldige sekunder og er også grunnen til at jeg har lagt til vanen med at jeg bare napper den ut, med mindre det er viktige data. Andre som opplever denne problematikken?

 

Min 32GB USB 3.0 Corsair Voyager gikk kaputt når datamaskinen fikk bluescreen under overføring. Windows finner ikke lenger minnepinnen, utrolig irriterende... Har prøvd masse forskjellige datamaskiner og prøvd å installert driverne til minnepinnen manuelt, men lite fungerer

Mulig det er et dumt spørsmål, men har du sjekket diskbehandling? Kan være at den ligger upartisjonert der.

 

Jeg har funnet ut, ved min uhøytidlige test, at at man ikke trenger å bruke bilbelte. Det forutsetter så klart at man ikke kræsjer i fart.

 

En noe dårlig sammenligning, men likevel gøy - +1.

Lenke til kommentar

Knust? Prøv å si det til min forrige arbeidsgiver. Han endte opp med en ubrukelig database han jobbet med da han dro ut minnepennen 5 sekunder etter att den var ferdig å kopiere over til minnepennen.

Har selv også opplevd problemet med att filer blir korrupte, filsystemet må gjennoppbygges osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lærte at flash-minne kan bli fysisk ødelagt ved strømbrudd under skriveoperasjoner i gamle dager da minnepenner og brikker var dyre, derfor bruker jeg alltid trygg fjerning av flash-minne.

http://www.datarecovery.net/newsletters/what-kills-flash-drive.html

 

Jeg ønsker ikke å leve etter "Man har ikke tid til å gjøre ting skikkelig, men man har tid til å gjøre jobben to ganger..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...