Gå til innhold

Kan USB-minnepinnen bare nappes rett ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du ska'kke ha eneste versjonen av en database du jobber på avhengig av at du ikke mister/korrumperer en minnepinne. Uansett.

Var det ikke snakk om å kopiere da, ikke flytte?

jeg fikk ødelagt en minnepenn på en W7 pc etter å ha nappet den ut. resultat at jeg måtte sitte langt utover kvelden på skolen og skrive en oppgave på nytt som var ferdig i utgangspunktet

Et triks til neste gang: kopier, ikke flytt!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Myten var: Du må «løse ut» minnepinnen før du drar den ut av USB-porten.

 

Denne myten er altså knust, du kan dra minnepennen rett ut

Tullete og tabloid å ha en slik konklusjon "Myte knust!". Forbeholdene er hele sannheten her...

 

Dette kommer til å bli brukt som argument av it-idioter og dere har nå gjort jobben med å få dem til å forstå at de ikke skal komme på maskinen min og nappe ut minnepinner uten at jeg gir klarsignal først mye vanskeligere.

 

Takk hardware for deres tabloide ignoranse....

 

PS: Også går artikkelen rett ut på aftenposten.. that's just great. Takk for den hardware...

Endret av Visjoner
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tullete og tabloid å ha en slik konklusjon "Myte knust!". Forbeholdene er hele sannheten her...

 

Dette kommer til å bli brukt som argument av it-idioter og dere har nå gjort jobben med å få dem til å forstå at de ikke skal komme på maskinen min og nappe ut minnepinner uten at jeg gir klarsignal først mye vanskeligere.

 

Takk hardware for deres tabloide ignoranse....

 

PS: Også går artikkelen rett ut på aftenposten.. that's just great. Takk for den hardware...

 

Ler. Dem skriver klart og tydelig, i samme setning hvor de knuser myten, følgende: "...men ikke helt uten forbehold." Gi ikke HW skylden for folks inkompetanse.

Feil. Lyset indikerer lesing og skriving, og er ingen indikasjon på om noe venter i cache.

 

This.

Lenke til kommentar

Tullete og tabloid å ha en slik konklusjon "Myte knust!". Forbeholdene er hele sannheten her...

 

Dette kommer til å bli brukt som argument av it-idioter og dere har nå gjort jobben med å få dem til å forstå at de ikke skal komme på maskinen min og nappe ut minnepinner uten at jeg gir klarsignal først mye vanskeligere.

 

Takk hardware for deres tabloide ignoranse....

 

PS: Også går artikkelen rett ut på aftenposten.. that's just great. Takk for den hardware...

 

Jeg tror du har skjønt noe artikkelforfatterne i HW ikke har skjønt, Ibas og dataforhandlerne klapper nok i hendene for dette...

 

Mythbusters ville nok definert denne som "Plausible".

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Et problem som det ikke er tatt høyde for her er at det går en strøm igjennom minnepennen. Og når man bare trekker pinnen ut uten å ta trygg fjerning, vil det slå gnister, som svir kontaktpunktene, og kan gi farlige strømninger inne i kretskortet.

 

Å unmounte i operativsystemet fjerner ikke spenningen fra USB grensesnittet. Hvis du kikker inn i en USB kontakt så vil du se at noen av kontaktflatene er lengre enn andre (VBUS/GND), disse får kontakt før datapinnene og gjør at spenningen er utlignet og stabilisert mellom de to enhetene før de to mer sårbare datapinnene kommer i kontakt.

 

usb3_diagram.jpg

(obs USB 3 kontakt. pinnene bakerst er kun for usb3 superspeed)

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Linux så er det forskjellig praksis på disto, miljø osv....

Det er idag tre valg ved mounting av ein USB pinne. async, flush, sync.

 

Sync bør brukast om du liker å nappe pinnen ut og inn, flush fungerar om du er litt meir forsiktig. Async skriver bare når den føler for det og bør bare brukast til eksperimentelle ting.

For å sjekke korleis USB pinnen er mounta så an du skrive "mount"

 

Sync hadde jeg aldri brukt, spesielt med FAT. Først og fremst er det ulidelig tregt, for det andre kan det føre til at minnepinnen slites raskere ut.

 

Ellers synes at jeg at artikkelen tar for lett på det med å dra ut minnepinnen under skriving, med for lite datagrunnlag. Her er det tydeligvis viktigere med et svært "MYTE KNUST"-banner enn få frem eventuelle forbehold.

 

I tillegg er tydeligvis mye av inspirasjonen hentet herfra: http://lifehacker.com/5863810/do-i-really-need-to-eject-usb-drives-before-removing-them

Lenke til kommentar

for det andre kan det føre til at minnepinnen slites raskere ut.

Kilde?

 

Manualen sier at "sync" flusher file system buffere. Hvordan sliter dette ekstra på pinnen? Er det skriving til superblokken du tenker på? Dette kan da umulig være et issue ved normal bruk og sync før man drar ut en pinne?

Lenke til kommentar

Kilde?

 

Manualen sier at "sync" flusher file system buffere. Hvordan sliter dette ekstra på pinnen? Er det skriving til superblokken du tenker på? Dette kan da umulig være et issue ved normal bruk og sync før man drar ut en pinne?

 

Du blander sammen kommandoen sync med å montere sync. Kilden er også man-siden til mount:

sync   All  I/O to the filesystem should be done synchronously. In case
		  of media with limited number of write cycles  (e.g.  some  flash
		  drives) "sync" may cause life-cycle shortening.

 

Ellers kan du lese mer her og ikke minst her . Greit med kilder? ;)

Lenke til kommentar

Du blander sammen kommandoen sync med å montere sync.

Vil ikke si jeg blander det sammen, nei. Men jeg trodde du mente sync-kommandoen, da den, i likhet med monteringsopsjonen, er svært relevant i forhold til diskusjonens tema om "utnapping" av minnepinner, så en misforståelse var definitivt ute og gikk der.

 

Takk for oppklaringen.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Ler. Dem skriver klart og tydelig, i samme setning hvor de knuser myten, følgende: "...men ikke helt uten forbehold." Gi ikke HW skylden for folks inkompetanse.

Setningen i seg selv er grei nok, men helheten med "Myte knust"-stempelet ødelegger totalt en ellers nøytral artikkel.

 

Sjekk artikkelen i Aftenposten! "Konklusjon: Myten knust" Ikke noe forbehold der.

 

Dette er hardware.no sitt ansvar, de burde forstått hva dette fører til og holdt seg for gode til en tabloid feilkonklusjon. Skuffende...

 

+ det JohnDoeMAKT sa!

Endret av Visjoner
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil ikke si jeg blander det sammen, nei. Men jeg trodde du mente sync-kommandoen, da den, i likhet med monteringsopsjonen, er svært relevant i forhold til diskusjonens tema om "utnapping" av minnepinner, så en misforståelse var definitivt ute og gikk der.

 

Takk for oppklaringen.

Den er grei og jeg er enig i at sync-kommandoen er relevant, men det opprinnelige innlegget jeg siterte var altså om om monteringsopsjoner.
Lenke til kommentar

1. 5V er ikke strøm, det er spenning.

2. Your point is invalid.

 

;)

1. Det ble pekt ut for omtrent 8 timer siden

Det er spenningen som er 5V, strømmen vil variere avhengig av minnepinnen! ;)

Det har du jaggu helt rett i. Der var jeg ikke våken gitt. Pinlig.

2. Ditto

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...