Gå til innhold

Slik vil Playstation 4-spill se ut i forhold til PC


Anbefalte innlegg

Det er sjasneløst å sammenligne gaming på konsoll og PC da de retter seg mot to vidt forskjellige kundegrupper og gir en forskjellig opplevelse.

 

På 80- og 90-tallet hadde konsoller noe særegent ved seg og geniale spilltitler som feks Super Metroid (blant tidenes beste på spillbarhet, atmosføre og musikk) mens nå går det mer og mer mot å bli en nedskalert PC med bedritne muligjeter for periferiutstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vQuake til Rendition kortene kom ut i Oktober 1996 og var den første 3D akselerete versjonen. 60 FPS var ikke standarden back then, men 30 FPS (noe veldig mange tidlige 3D spill er låst til som maks FPS). Folk var happy med å spille i 20-25FPS i 640x480 (som de fikk med Rendition Verite kortet) da den større oppløsningen + texture filteringen ble sett på som en fordel for å kunne se fiender samt kunne sikte mer nøyaktig på avstand i online kamper kontra de som spilte i software 320x200. Nå var ikke planen med den posten å gå i dybden med alle 3D kort og Quake versjoner, men heller gi et innblikk at PC virkelig gikk kraftig forbi konsollene når 3D kortene kom ut.

 

Jeg var ekstremt aktiv i LAN- og QUAKE-scenen på den tiden og folk var langt ifra fornøyd med 25-30 FPS. Ja, det var helt klart en fordel med 640x480 som gikk i sirup på de første tilgjengelige kortene (ironi). De fleste var enige om at det så pent ut, men ytelsen var desverre ikke helt på plass før i 1998. Software-redering var å foretrekke frem til Voodoo 2 selv om det ikke var halvgalt på Voodoo Grpahics.

 

I dag er man bortskjemt som kan spille som kniv i smør på et mellomklassekort til 1500 kr.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg håper inderlig at ikke morgendagens konsoller vil holde igjen markedet på samme måten som de har gjort de siste 8 årene. Det er stor sannsynlighet for at det skjer, men jeg håper at spill utviklere kan kjøre 1 utgave totalt sett og heller gi lavere innstillinger for konsoller. På denne måten så får vi en sunn utvikling i markedet, og neste generasjons konsoller kan iallefall få merkbart bedre grafikk/ytelse.Sjansene er derimot store for at vi må sitte med Unreal engine 4 som standarden iallefall i 5 år frem over i tid...

Hovedproblemet med eksisterende generasjon var lite ram.

Lettere å hantere råttent skjermkort en lite ram.

Fordelen med PS4 er mye ram, Xbox 360 hadde lite ram samenlignet. med pc når den ble sluppet. PS3 var mindre fleksibel, går vi enda en generasjon tilbake var det enda værre.

Lenke til kommentar

Supert om noen kan utdype litt for meg her.

 

Er det bare meg, eller virker pc-versjonen mer foggy? Det virker som om vi ser flere detaljer på ps4..

 

F.eks. på 1:53 min i videoen, så ser vi ut en åpning. På ps4 så ser vi hva som er der ute, men på pcen er det helt hvitt. Eller på 0:32; se så mye klarere bildet er på ps4..

 

Er poenget at pcen (som er bedre) har så mye effekter at man får ting bedre med seg på ps4? eller hva går jeg glipp av her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Supert om noen kan utdype litt for meg her. Er det bare meg, eller virker pc-versjonen mer foggy? Det virker som om vi ser flere detaljer på ps4.. F.eks. på 1:53 min i videoen, så ser vi ut en åpning. På ps4 så ser vi hva som er der ute, men på pcen er det helt hvitt. Eller på 0:32; se så mye klarere bildet er på ps4.. Er poenget at pcen (som er bedre) har så mye effekter at man får ting bedre med seg på ps4? eller hva går jeg glipp av her?

 

du har nok rett der, du ser svart tonen og skyggene bedre i ps4 bildet... men som sagt så er det garantert et dårlig grafikk kort vi ser fra her!

 

Lenke til kommentar

PCer er og vil alltids ha muligheten til å være sterkere utrustet enn konsoll ettersom konsollene er på sitt sterkeste under utvikling. Når konsollen endelig har sluppet ut så er skjermkortet selvom bra blidd erstattet igjen med en ny storebror som utdanker den forrige. En god selvbygd PC vil alltids lett klare å knuse en konsoll, men PS4 blir å være en serdeles god maskin til prisen og med alt den vil kunne gjøre. I tillegg så skal jeg ha en på grunn av spillene som kommer eksklusivt. Største grunn jeg har sålangt etter å sedd Sony sin presse konferanse er Infamous: Second Son

Lenke til kommentar

Det er mange faktorer med i bildet når det gjelder spillkonsolene og om forbrukerne vil foretrekke disse ovenfor en PC :

 

*Man ønsker gjerne en maskin der man får best mulig grafikk on the go uten å måtte fikle med innstillinger.

 

*Jo flere mulige maskinvarekombinasjoner jo vanskeligere å lage et spill som utnytter dette maksimalt, bare når det gjelder Amd og Intel Cpuer så er det jo stor forskjell på hva hver enkel støtter i forhold til instruksjoner , faktisk så er det sånn at en del eldre 3d relaterte instruksjoner er fjernet, ergo kan det fort bli en utfordring å utvikle programvare. Enda vanskeligere blir det jo når man har et virvar av mulige kombinasjoner av både skjermkort , lydkort , hovedkort osv...

 

*Det er svært stor forskjell på hva man har av maskinvare, det ser derimot ut som de fleste faktisk har Low - end maskiner om man skal stole på Steam : http://store.steampowered.com/hwsurvey , sånn sett kan man vel konkludere med at de fleste vil ikke komme å nærheten av å kunne se like god grafikk som det man ser nå på PS4.

 

Når det gjelder spillutviklerne kan det være flere gode grunner til å utvikle for en spillkonsoll :

 

*Lettere å lage programvaren.

*Mindre utsatt for piratkopiering i startfasen.

*Kommer med mange sosiale apps.

*Store muligheter for å presse ut all den mulige kraften av systemet.

 

Til syvende og sist er det spillene som vil ha noe å si for om en spillkonsoll selger eller ikke, vi har sett flere ganger på markedet gode maskiner som døde etter hvert pga mangel på spill eller uholdbare priser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har sett på pisset som er skrevet siste månedene nå av konsollfanboys og utviklere som prøver å skryte opp disse nye konsollene til himmelen.Og jeg ler mer og mer hver gang når jeg ser hvor dumt det er, noen påstår til og med at PS4 skal bli vesentlig bedre enn dagens topp PC-er. Man kan jo undres hvilket standpunkt og forventninger slike folk har til ting når de gleder seg til å spille på 25-30 fps, overdreven motion blur (som ser for jævlig ut), alt dette på TV-er med input lag på 0.1 sekund.Hjelpes, folk krever lite for å bli underholdt i dagens samfunn.

 

Ja, for det er jo grafikk, lite input lag og høy fps som skaper underholdning... Nei, vent.. :p

 

Misforstå meg rett, jeg har en ganske heftig pc til gaming, men jeg er fremdeles dyktig imponert over hva de fåt til på de nye konsollene, særlig mtp. at utviklerne alltid bruker et par år på å tyne maskinene for det de er verdt.

 

 

Det er ikke alltid gaming er kompetativt, det hender det handler om historie, oppfinnsomhet og nytenking, og der er det så og si alltid konsollene som er seirende, hvertfall når det kommer til spill fra de litt større utgiverne. PC er klart overlegen når det gjelder indie-spill, men dette virker det som det også blir muligheter til hos PS4.

 

Dessuten, les det som ble postet tidligere om hva som faktisk sto på Digital Foundry.

 

Er bare glad jeg slipper å velge mellom PC og konsoll. Jeg har en Macbook for arbeid, bilde- og videoredigering og en smule 3D-jobbing, en PC for hardere 3D-rendering og gaming, og kjøper de konsollene som har ekslusive titler jeg er interessert i.

 

Fuck me, right? :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, elsker det når mennesker prøve å sammenligne noe som ikke er sammenlignbart. Disse konsollene er ikke laget for å "utfordre" PC'er på grafikk/ytelse. Alikevel tilfredstiller de VELDIG mange mennesker's behov, og mere enn det. Husker jeg satt å spilte Kings Quest 1/2/3 osv for lenge siden..på 5.25" disketter lol..Det var helt supert. I dag er det blitt MYE bedre grafikk, og igjen er det masse mennesker som koser seg foran konsollene sine. Det er vel blitt solgt nærmere 70 millioner konsoller. PS3's Cell prosessor var veldig bra i sin tid, men den var vanskelig å programmere. Derfor kom mange tittler senere enn annonsert. PS3 ble tilogmed solgt med tap hvis vi snakker ren konsoll og dette er ikke noe Sony vil igjen. PS4 kommer med en rimelig bra APU. 8 kjerners CPU sammen med en GPU som er god for 1.84 teraflops. SAMMEN med PS4's arkitektur er det lettere å mate grafikken, slik at GPU'en vil få en kraft lignende 7870 faktisk! 8GB GDDR5 minne og snurredisk. I motsetning til f.eks PS3 som rendret grafikk i lavere oppløsninger, og oppskalerte dette til 1080p; så skal PS4 kjøre 1080p. Når John Carmack har uttalt at Sony har gjort et klokt valg hardware messig, så tror jeg han har rett i det! Uansett. Tror nok mange kommer til å glede seg over de nye konsollene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, elsker det når mennesker prøve å sammenligne noe som ikke er sammenlignbart. Disse konsollene er ikke laget for å "utfordre" PC'er på grafikk/ytelse. Alikevel tilfredstiller de VELDIG mange mennesker's behov, og mere enn det. Husker jeg satt å spilte Kings Quest 1/2/3 osv for lenge siden..på 5.25" disketter lol..Det var helt supert. I dag er det blitt MYE bedre grafikk, og igjen er det masse mennesker som koser seg foran konsollene sine. Det er vel blitt solgt nærmere 70 millioner konsoller.

 

Tar det for god fisk at du muligens bare tenker på salgstallene til PS3 her ?

For den ligger på 9ndeplass og har såvidt over 70 millioner solgte :p

 

Lenke til kommentar

dette er absurd! pc-grafikken er ikke den samme på alle pc'r! det kommer an på grafikk kortet ditt og dette er vel ikke akkurat et veldig bra grafikk kort...

Vel, teknisk sett så er den det i dette tilfellet.

 

Om du sitter med et gammelt GTX 460, eller Titan så sitter du med lik grafikk. (går du enda eldre så er det ikke støtte for DX11 så det blir jo ikke helt sammenlignbart da de ikke kan kjøre det overhode)

Forskjellen på PC ligger i ytelsesforskjellen du får, noe du helt sikekrt er klar over, men ja, GTX 680 er i seg selv ganske svakt sett i forhold til massive gaming-rigger ja.

 

Edit: Over til noe litt annet så er jeg egentlig ganske imponert over hva PS4 her presanterer, for faktum er jo faktisk at PS4 har langt mindre krefter enn en toppspekket PC, og må sette sin lit til optimalisering, som i dette tilfellet bare trengte 3 uker med testing.

Nå er det langt fra noe spill og ganske lett å optimalisere i forhold til et ekte spill, da en liten grafisk snut ikke har noen overraskelsesmomenter eller andre vinklinger etc. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hehe, elsker det når mennesker prøve å sammenligne noe som ikke er sammenlignbart. Disse konsollene er ikke laget for å "utfordre" PC'er på grafikk/ytelse. Alikevel tilfredstiller de VELDIG mange mennesker's behov, og mere enn det. Husker jeg satt å spilte Kings Quest 1/2/3 osv for lenge siden..på 5.25" disketter lol..Det var helt supert. I dag er det blitt MYE bedre grafikk, og igjen er det masse mennesker som koser seg foran konsollene sine. Det er vel blitt solgt nærmere 70 millioner konsoller. PS3's Cell prosessor var veldig bra i sin tid, men den var vanskelig å programmere. Derfor kom mange tittler senere enn annonsert. PS3 ble tilogmed solgt med tap hvis vi snakker ren konsoll og dette er ikke noe Sony vil igjen. PS4 kommer med en rimelig bra APU. 8 kjerners CPU sammen med en GPU som er god for 1.84 teraflops. SAMMEN med PS4's arkitektur er det lettere å mate grafikken, slik at GPU'en vil få en kraft lignende 7870 faktisk! 8GB GDDR5 minne og snurredisk. I motsetning til f.eks PS3 som rendret grafikk i lavere oppløsninger, og oppskalerte dette til 1080p; så skal PS4 kjøre 1080p. Når John Carmack har uttalt at Sony har gjort et klokt valg hardware messig, så tror jeg han har rett i det! Uansett. Tror nok mange kommer til å glede seg over de nye konsollene :)

 

konsoller og PC til spill er i høyeste grad sammenliknbart, de er direkte konkurrenter i samme marked.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...