Gå til innhold

Slik vil Playstation 4-spill se ut i forhold til PC


Anbefalte innlegg

Jeg ser ingen problemer her, men tenk deg en person som aldri har fikset noe slik, annet enn lysstyrken på konsollspillet sitt.

BL2 er vel av spillene med mer innstillinger enn de fleste.

 

Mange episke quotes her nå :)

Jeg kan forstå et et barn som ikke har egne penger blir glad for å få en konsoll
Folk som ikke stiller krav setter seg i en posisjon der de greier seg med hva som helst.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Penger.

 

Siterer deg slik. Det blir da billigere for folk flest å kjøpe en grei laptop til surfing/jobb/skole hva de nå skal bruke den til og så en konsoll til spilling. Vet at mange drar frem at man må ta med kostnad på TV også, men det er noe "alle" har fra før av. Man kan dra med at tilbehør er dyrt, som f.eks gamepads, men det koster nå penger for en skikkelig gamingmus og et bra tastatur også. Når det kommer til spillpriser er det ikke så gigantiske forskjeller som folk skal ha det til heller, og helt ærlig, hvor mange spill kjøper gjennomsnittet i året? Det er ikke som om en gjennomsnittlig fyr vil tjene inn på spillpriser med det første.

Lenke til kommentar

Edit: Jævla dårlig formulert. Det er jævla enkelt for oss som har drevet med det i en årrekke, og som dermed har fått noen nye funksjoner å lære her og der, men for en som skal begynne helt fra scratch vil jeg tro at det kan se ut som en umulig oppgave.

 

_1347915440.jpg

 

Jeg ser ingen problemer her, men tenk deg en person som aldri har fikset noe slik, annet enn lysstyrken på konsollspillet sitt.

 

Ja, tenk hvor vanskelig det er for en nykommer det er veldig vanskelig å finne en guide eller se et youtube-klipp som forklarer det. Det er vel utenkelig at han kan spørre noen og det finnes ikke manual eller teknisk support / FAQ for spillet.

Lenke til kommentar

Ja, tenk hvor vanskelig det er for en nykommer det er veldig vanskelig å finne en guide eller se et youtube-klipp som forklarer det. Det er vel utenkelig at han kan spørre noen og det finnes ikke manual eller teknisk support / FAQ for spillet.

 

Ja, det er veldig vanskelig. Det er utrolig mange ting som er jævla enkelt for meg som er dritvanskelig for andre, selv med youtube og andre hjelpemidler. Er derfor jeg hele tiden må hjelpe folk med PC-problemer. Men igjen, så er det utrolig mange områder som jeg synes er ekstremt vanskelig. Det avhenger av interesse og hva du har brukt tiden din på. Ta f.eks en litt avansert middagsrett, sett ingrediensene på benken, gi en person som ikke har lagd noe spesielt med mat før en oppskrift og se hvordan det går. Det er ikke mye som skal til før det går til helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som er uerfarne ser prisen på konsollen og prisen på gaming-notebooken og velger den billigste.

 

Forutsetningen her var at de ønsket en PC. Man er ikke nødt vil å velge selvbygg med installasjon av OS og drivere. PC kan være alt fra ferdige systemer, til selvbygg, til å lære seg å programmere fordi man har et ønske om å beherske å håndtere systemet mest mulig. Grunleggende PC-bruk er ikke spesielt komplsert. Vi snakker ikke om å designe og produsere PCB, lodde på IC-er og programmere fra bunnen. Det er tidkrevende og komplisert. Vi snakker om å pakke ut en boks, koble til skjerm, mus og tastatur for så å starte den opp og installere et spill.

 

Hvor givende er et å leve om man nekter å lære noe nytt,avstår fra å søke fremskritt og/eller har et lukket sinn for alt som er nytt, fremmed eller uvant?

 

Læreren min tolket PC-interessen min som at jeg programerte mikroprosessorer på fritiden. Han ble ikke imponert.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ja, det er veldig vanskelig. Det er utrolig mange ting som er jævla enkelt for meg som er dritvanskelig for andre, selv med youtube og andre hjelpemidler. Er derfor jeg hele tiden må hjelpe folk med PC-problemer. Men igjen, så er det utrolig mange områder som jeg synes er ekstremt vanskelig. Det avhenger av interesse og hva du har brukt tiden din på. Ta f.eks en litt avansert middagsrett, sett ingrediensene på benken, gi en person som ikke har lagd noe spesielt med mat før en oppskrift og se hvordan det går. Det er ikke mye som skal til før det går til helvete.

 

I dag kan med mindre man er en rotekopp og klossmajor nermest få vellykket gourmetmat på første forsøk ved å gjøre mimikk etter en youtube-howto. Det finnes howtos for det mest utrolige. At man får til noe betyr ikke nødvendigvis at man skjønte hva, hvordan og hvorfor, men det kommer etter hvert.

Lenke til kommentar

Altså, det er du som skrev: "Konsoll er og blir et leketøy for useriøse gamere." Nå kan det hende at vi har to helt forskjellige syn på hva en "useriøs gamer" er, da.

 

En gamer er ikke noen som spiller, det er noen som har spill som livsstil på samme måte som en kroppsbygger lever ut den livsstilen fra han står opp og tar første måltid til han går i seng.

Lenke til kommentar

Og hvorfor må en som spiller på konsoll være useriøs? Om personen føler at opplevelsen er knakende bra, så må da det være bra nok? Se f.eks eksen min, når vi bodde sammen så hadde hun jo tilgang til gaming pcen min, PS3en min, 360en min og Wiien min. Når forholdet var over, så kjøpte hun seg PS3. Det var fordi hun foretrakk den over resten, selv PCen som jo er totalt overlegen. Og jeg vil ikke kalle henne useriøs, ei heller at hun bare spiller, hun er tross alt topp hundre i modusen Undead Overrun i Red Dead Redemption.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okey, det skal du få lov til å tro. :thumbs:

 

Ok, nå var ikke mine prestasjoner så halvgale i utgangspunktet, men jeg har selv på første forsøk fått til retter jeg ikke hadde forutsetninger for å greie på egenhånd uten måneder eller år med mye prøving og feiling.

 

Da jeg monterte min flrste PC for ganske mange år siden hadde jeg ikke peiling. Jeg hadde så vidt åpnet min egen og konstantert at de i tillegg til strømforsyning, hovedkort, harddisker osv var kabler og mye rart inne i boksen. Det gikk likevel helt greit. Det er betydelig enkere å montere en PC i dag. På den tiden var det ikke en selvfølge at man fikk boot på første forsøk uten å gå i dybden på hovedkortmanualen og man hadde feks todelt tilkobling fra PSU som man kunne montere feil osv. Ja, det var enkelt så lenge man visste hva som var riktig, men det var langt flere fallgruver enn i dag. Minneslottene på 80- og tidlig 90-tall var feks et irritasjonsmoment. En klossmajor kunne lett brekke av festene. På den tiden var man i det heletatt heldig om avstandsstykkene i kabinettet matchet hovedkortet. I dag er det nermest idiotsikkert å sette sammen en PC med unntak om man er en slik som hele livet har unngått å sette seg inn i noe som helst fordi det er enklere å la det være. "Jeg satser på at AMD-prosessorer passer til LGA1156 hovedkort helt uten å sjekke om det faktisk gjør det."

 

Det meste er i 2013 helt greit å sette seg inn i så lenge man orker. All den informasjonen man trenger er tastetrykk unna og man kan til og med få så forenklede forklaringer at man kan greie noe uten å engang forstå hva man har gjort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er mye å sette seg inn i for helt nye brukere da. For det første bør de jo starte med å oppdatere drivere, og når de så skal inn i spillet er det innstillinger. For personer som ikke vet hva oppløsning er annet enn at HD=bra bilde blir det jo endel nytt å sette seg inn i. Håper satsingen til nvidia (der et program skal finne optimale innstillinger for deg) kan gjøre det lettere for folk.

 

Realiteten i dag er at 99% av spill stiller ett standard-sett selv, og om ikke så kan du velge mellom low, medium high og ultra, drivere er oppdatert via OSet når du installerer. Man kan stille mye selv, man må ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og hvorfor må en som spiller på konsoll være useriøs? Om personen føler at opplevelsen er knakende bra, så må da det være bra nok? Se f.eks eksen min, når vi bodde sammen så hadde hun jo tilgang til gaming pcen min, PS3en min, 360en min og Wiien min. Når forholdet var over, så kjøpte hun seg PS3. Det var fordi hun foretrakk den over resten, selv PCen som jo er totalt overlegen. Og jeg vil ikke kalle henne useriøs, ei heller at hun bare spiller, hun er tross alt topp hundre i modusen Undead Overrun i Red Dead Redemption.

 

Topp 100 av andre useriøse?

Lenke til kommentar

En PC er så og si vedlikeholdsfri så lenge brukeren er oppegående.

 

Det spørs hva du legger i vedlikehold. Dersom du snakker om å fikse saker man ødelegger, det være seg maskinvare eller programvare infisert av fanteri, er jeg enig. Det er imidlertid småting man må gjøre, som å holde orden i mappestruktur, installere sikkerhets- og andre oppdateringer, etc. Nå har riktignok Steam gjort jobben enklere på PC, og konsollene har blitt mer knotete enn de en gang var, så denne forskjellen (i likhet med spillutvalg og tilgang på kontrollere) er i stor grad i ferd med å viskes ut.

 

Konsoll er og blir et leketøy for useriøse gamere. Jeg respekterer at folk skaffer en konsoll for en spilltittel eller spillserie de er knyttet til, men de som velger konsoll som eneste- eller hovedsystem får meg til å trekke på skuldene.

 

Spill er lek. Seriøs gamer er ikke langt fra en selvmotsigelse.

 

Det er i liten grad sammenliknbart, er det ikke? Ingen raser om det tar en halvtime fra de bestemmer seg for at spill skal kjøpes, til det er inne på konsollen? Selve installingsprosessen tar jo langt under en halvtime på PC.

 

AtW

 

Nei, det er klart. Jeg tenker på titler kjøpt fysisk, som så må installeres før de må spilles. Dette har alltid vært ansett som en selvfølge på PC, mens enkelte konsollspillere tok det veldig dårlig da fenomenet dukket opp på PS3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Realiteten i dag er at 99% av spill stiller ett standard-sett selv, og om ikke så kan du velge mellom low, medium high og ultra, drivere er oppdatert via OSet når du installerer. Man kan stille mye selv, man må ikke.

 

AtW

 

Hvor bra funker dette egentlig i praksis? Hadde det funket så utrolig bra hadde vel ikke Nvidia tenkt på å fikse et program som skal hjelpe til med å sette optimale innstillinger. Er en grunn til at "seriøse gamere" setter alt av innstillinger selv for å få perfekt FPS i forhold til bildekvalitet.

 

Topp 100 av andre useriøse?

 

Nja. Jeg kan bli med på leken og si at for å være en "ekte gamer" så må du ha en bra gaming-PC, samt alle konsoller for eksklusiver. Evt bare være fattig. Om jeg mener det er en annen sak, men om man kun går for en plattform går man glipp av mye bra spill. Men i all seriøsitet, man trenger ikke å være usæriøs for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

masse analogier

 

Det handler om prioriteringer. Det er sikkert mengder av områder der du ikke gidder å gjøre hele innsatsen for best mulig resultat, og det er helt greit. Det er fullstendig urimelig av meg å nærmest latterliggjøre deg om du ikke er interessert i å ta alle bildene dine med speilrefleks med stativ og alt på manuell, er det ikke? Eller kanskje du stemmer uten å ha luslest samtlige partiprogrammer, Norges Lover og statsbudsjettet? Mulig du tilmed finner paperback-fantasy mer underholdene enn Tolstoy og Milton. Det virker iallefall for meg eksepsjonelt merkelig å være så holier than thou angående noe som kort og greit er lek.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvor bra funker dette egentlig i praksis? Hadde det funket så utrolig bra hadde vel ikke Nvidia tenkt på å fikse et program som skal hjelpe til med å sette optimale innstillinger. Er en grunn til at "seriøse gamere" setter alt av innstillinger selv for å få perfekt FPS i forhold til bildekvalitet.

 

 

 

Nja. Jeg kan bli med på leken og si at for å være en "ekte gamer" så må du ha en bra gaming-PC, samt alle konsoller for eksklusiver. Evt bare være fattig. Om jeg mener det er en annen sak, men om man kun går for en plattform går man glipp av mye bra spill. Men i all seriøsitet, man trenger ikke å være usæriøs for det.

 

 

Det funker ihvertfall bra nok til at førstegangsspillere som ikke ønsker å stille inn det fnugg (ikke engang lov medium high) får en helt grei opplevelse, selv om det sikkert kunne fungert bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det handler om prioriteringer. Det er sikkert mengder av områder der du ikke gidder å gjøre hele innsatsen for best mulig resultat, og det er helt greit. Det er fullstendig urimelig av meg å nærmest latterliggjøre deg om du ikke er interessert i å ta alle bildene dine med speilrefleks med stativ og alt på manuell, er det ikke? Eller kanskje du stemmer uten å ha luslest samtlige partiprogrammer, Norges Lover og statsbudsjettet? Mulig du tilmed finner paperback-fantasy mer underholdene enn Tolstoy og Milton. Det virker iallefall for meg eksepsjonelt merkelig å være så holier than thou angående noe som kort og greit er lek.

 

Jeg snakket om aspekter ved livet man gjør jevlig over lengre tid. Jeg driver i svært liten grad med aktiviteter jeg ikke har satt meg inn i.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hva så? For kundene er det i høyeste grad relevant å sammenlikne ytelsene allikevel. At den ene tingen yter dårligere enn den andre gjør ikke sammenlikningen mindre relevant.

 

AtW

 

Da regner jeg med at det er relevant for deg å teste konsoll vs grafikkortytelse neste gang AMD eller Nvidia slipper ett nytt kort? Eller hvorfor tror du f.eks Hardware.no ikke setter opp disse på samme graf?

Hvis det var ønskelig - hvorfor lages det ikke en ren spillkonsoll med det siste av "high end hardware"?

 

Bit44(for de som ikke kan se avataren min)(+ for å lage inlegg lengre enn de er)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...